Rose-tråden

Rose-tråden
eripax skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon nära Göteborg som ska slänga iväg en
> > beställning och kan tänka sig att slänga med
> en
> > ringklocka? Känns lite tråkigt med 80kr frakt
> > för 25kr ringklocka...
>
> Jag beställde massa kul grejer nu och slängde
> med en steel bell också. Du kan ju få den på
> nån tur vid tillfälle! :-)
>
> /Jonas

Grymt! Bäst jag stoppar ner pengar i kamelen direkt då så att de är med :)

Rose-tråden
GurraG skrev:
> Tattaren skrev:
> -----
> > Den lilla ringen som sitter näst längst ut
> (innanför låsringen) saknas.
>
> Nu blir jag intresserad av
> - vilket fabrikat/modell av kassett det handlar
> om?
> - vad det är för ring?

Denna: http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-105-cs-5700-cassette-10-speed/aid:443959
- Shimano 105 12-25
- Ringen sitter precis innanför låsningsringen, nr 2 i denna länk: http://www.shimano.com/media/techdo.../CS/EV-CS-5700-3016_v1_m56577569830703168.pdf

Rose-tråden
Hej hej har äntligen bestämt mig för att beställa en rose xeon cw 4400, skall beställa en grå-svart small ram med röda mavic carbon sl hjul, hur lång är leveranstiden? Är lite orolig att man skall förlora hela våren skall beställa nu i veckan. Om cykeln skickas med posten går man och hämtar ut cykeln eller måste man personligen ta emot cykeln?

Rose-tråden
Rose skickar väl via DHL, d.v.s. hemleverans, men är du inte hemma efter X antal leveransförsök får du ju oftast hämta den på ett något postcenter...

Rose-tråden
Min erfarenhet är att de försöker byta till posten logistik när det kommer. Tycker det funkar kanon då jag hämtat ut cykeln på ICA när jag inte varit hemma. :) Det enda dåliga är att det tar en extra dag då.

Rose-tråden
Bert: Här finns storlekstabeller för Gore Bike wear: http://www.goreapparel.com/Sizing-Charts/cs-size,default,pg.html
Det går bra att beställa flera par och returnera de som inte passar om man är osäker på storleken, eller också kan man byta kostnadsfritt.

Tattaren: Denna ring är liten och tunn och är svår att få bort (och svår att se, tunnare än en nagel). Är du 100% säker på att den inte finns där?

Oskarvbg: Kollar leveranstiden med våra tyska kollegor och återkommer till dig när jag har fått svar. Kön till produktionen är för tillfället ca 3 veckor.

/Jenni Ribacka
ROSE

Rose-tråden
>
> Tattaren: Denna ring är liten och tunn och är
> svår att få bort (och svår att se, tunnare än
> en nagel). Är du 100% säker på att den inte
> finns där?

> /Jenni Ribacka
> ROSE

Jenni. Jag hittade den. Som du skriver mycket liten och den satt dikt an låsringen. Tack / Andreas

Rose-tråden
Tack Jenni, nu har jag beställt en xeon cw 4400 så då blir de till å vänta, har tyvärr sålt min racer också så får väll bli till å låna en racer eller köra vinterhoj o mtb tills dess:(

Rose-tråden
Jag får följande meddelande när jag försöker lösa in förmånssedeln:
"Vänligen fyll i koden på förmånssedeln i meddelandefältet för att gå vidare."
varför?
/E

Rose-tråden
Hej, gjord en beställning den 16 feb och det var några av varorna som skulle ta 2-3 veckor men jag valde leverans tillsammans. Nu är det en av varorna som fortfarande försenar leveransen, nu senast beräknad till den 16 april. Jag undrar hur lång tid det tar innan en vara inte anses levererbar?

Mvh
Björn

Rose-tråden
happymtb.fr: Troligen är inte den koden kodad för att funka i voucherfältet, därför måste du skriva den i meddelandefältet i stället.

BjörnY: Om det en gång har stått att varan kommer att finnas om X veckor tillgänglig så då är den beställd och uppgifterna som står på sidan är de uppgifter vi har fått från vår underleverantör. Av någon anledning har leveransen från underleverantören försenats mer än vad de trodde från början.
Om du vill kan vi ändra till "delleverans" om du mailar din ordernummer till mig så kan vi dela upp beställningen och skicka det som finns i lager nu.

/Jenni Ribacka ROSE, jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
BjörnY skrev:
> Tack för ett kvickt svar, bra att veta att det
> går ändra till delleverans och om datumet
> förskjuts igen så återkommer jag.

Eftersom du ändå bara betalar fraktavgiften en gång även vid flera delleveranser finns det ju liksom ingen anledning att vänta och få allt i ett paket annat än om man verkligen inte vill gå flera gånger till postombudet...

Rose-tråden
Funderar på en ROSE
Men förstår mig inte på beteckingarna.
Vilken modell börjag titta på ?
Vill ha en racer för träning men lite mer åt bekvämlighets hållet = lite mer upprätt och så vibrationsfri som möjligt.

Är 178 cm 86kg 84-85 i ben

är
ROSE Carbon Pro-SL 3000 compact 55cm Ram en rätt modell och storlek

/OO

Rose-tråden
Sparrow: Carbon Pro SL är utgående modell och vi har några ramar kvar i svart, storlek 55. Carbon Pro SL är väldigt bra på att dämpa vibrationer från vägen, eftersom ramen är byggd i lite mjukare kolfiber än t.ex. Carbon Pro RS. Trots detta är ramen ändå tillräckligt styv.
För mer upprätt sittställning rekommenderar jag maximalt antal spacers (30mm), dessa kan beställas samtidigt som cykeln beställs.
Du ligger på gränsen mellan storlek 55 och 57. Du skulle ha lite mer upprätt sittställning på storlek 57 eftersom styrhuvudet är lite högre på en storlek större.

Siffrorna i modellbeteckningarna betyder vilken komponentgrupp cykeln är byggd med. 3000 = Ultegra, 2000 = 105, 4400 = Sram Force osv.

Vår nya Xeon DX, http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/landsvaegscyklar/rose-xeon-dx-2013-/ är planerad som bekvämlighetscykel, med lite mer upprätt sittställning för längre cykelturer. Den är också utrustad med skivbromsar, men ramen är gjord i aluminium.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Mayhem skrev:
> Eftersom du ändå bara betalar fraktavgiften en
> gång även vid flera delleveranser finns det ju
> liksom ingen anledning att vänta och få allt i
> ett paket annat än om man verkligen inte vill gå
> flera gånger till postombudet...

Tack, bra att veta tills nästa gång jag beställer.

Mvh
Björn

Rose-tråden
Tack för snabbt svar Jenni
Jag har lärt mig att man skall välja en en mindre modell för en mer upprätt ställning är docj nybörjare ;-)
Ser ju att finns cyklar av fjolårs modell så det skulle ju vara nice om det inte finns andra fördelar då penagar inte växer på trän :-)

Tanken är ju att göra en klassiker nästa år med två siljan runt innan med behövliga mil i benen.
Om man har dessa tankar ar då en 55 förliten med extra spacers tror du?

/Odd

Rose-tråden
Sparrow: Jag tror att 55 också funkar för dig. Inom en månad efter att du fått cykeln kan vi också byta styrstammen om du vill ha en annan längd. Men kör på standard för storlek 55. Om du väljer "sportig sittställning" istället för "komfort sittställning" vänds styrstammen uppåt i produktionen, så blir sittställningen också lite mer upprätt. Passa på och beställ nu i helgen när frakten är gratis!

Städar_sällan: nej, den har bara fickan vid bröstet som syns på bilden.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Tack Jenni
Vart hittar jag spacerna om jag skall köpa det.
Är det komfort inställning orginal ?
Jag beställer idag för att få en till första loppet ;-)

/Odd

Rose-tråden
Rose skrev:
> Sparrow:
. Om du väljer "sportig sittställning" istället för
> "komfort sittställning" vänds styrstammen uppåt
> i produktionen, så blir sittställningen också
> lite mer upprätt.
> >
> /Jenni Ribacka ROSE

Menar du inte tvärtom?

Rose-tråden
Hej Jenni
Tack för att du tar dig tid och svarar.
Tror att jag behöver en inte så extrem sittställning lite åt det tänk ma har på Scott Cr1 som hade kunnat vara ett alternativ.
Sedan om det är en sport eller inte vet jag inte.

Men hur gör jag för att få en mer komfort sittställning vid leverans samt beställa en spacer som du förslog (hittar inte den bla alla produkter - härligt vilken prylsport det är)

Finns det ett paket med dryckes flaskor/hållare ringklocka pump mm som man kan ta eller är det lös beställning.

/Odd

Rose-tråden
Sparrow skrev:
> Men hur gör jag för att få en mer komfort
> sittställning vid leverans samt beställa en
> spacer som du förslog (hittar inte den bla alla
> produkter - härligt vilken prylsport det är)

Antal spacers väljer du i konfiguratorn vid beställningen. Ser ingenstans att välja vinkel på stammen i den nya konfiguratorn, men det är ju är trivialt enkelt att göra själv i efterhand.

Rose-tråden
Hm - tack för snabbt svar Mayhem
När jag går in och skall beställer ROSE Carbon Pro-SL 4400 compact så får jag inte göra några konfig ändrngar den hamnar direkt i korgen/kassan- kan det bero på att det är en reacykel ?

/Odd

Rose-tråden
Supersonic & sparrow: sorry mitt tidigare yrande om sittställning, det rätta ska naturligtvis vara komfort = styrstammen uppåt och sportig = neråt, tack Supersonic! :) och som sagt, du vänder den själv på några minuter.

Jo, Carbon Pro Sl är utgående modell och den finns inte i konfiguratorn. Du kan skriva i meddelandefältet i slutskedet av beställningen på engelska (eller tyska) att du önskar maximalt? antal spacers. Alternativt skickar du beställningsnummern och antal spacers till mig på mailen så fixar jag det. Du kan beställa andra varor i samma beställning som cykeln, skriv då också i meddelandefältet om du vill ha något monterat på cykeln vid fabriken.

/Jenni Ribacka ROSE jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Tack För alla svar Jenni
en sista fråga vad skulle du säga är skillnaden mellan en ROSE Xeon RS och Carbon Pro Sl är ?
Träning mässigt
Sitt mässigt
Vibrationmässigt

/Odd

Rose-tråden
Hej!

Jag funderar på att beställa ett Alfine-vevparti för att ersätta mitt FSA 2-delade idag. Mao köra med enkelklinga fram. Passar detta rakt av och får jag en schysst kedjelinje? Idag sitter Shimano 105-växlar fram och bak, det är en CX (Focus Mares Disc).

Rose-tråden
Foss skrev:
> Hej!
>
> Jag funderar på att beställa ett Alfine-vevparti
> för att ersätta mitt FSA 2-delade idag. Mao
> köra med enkelklinga fram. Passar detta rakt av
> och får jag en schysst kedjelinje? Idag sitter
> Shimano 105-växlar fram och bak, det är en CX
> (Focus Mares Disc).
>
Det där kan jag nog besvara senare i veckan (om Rose behagar leverera) Byter ut mitt trasiga FSA -> Alfine 45t på en Mares Disc 2011 med Shimano 105.

Rose-tråden
Mr Orange skrev:
> Foss skrev:
> -----
> > Hej!
> >
> > Jag funderar på att beställa ett
> Alfine-vevparti
> > för att ersätta mitt FSA 2-delade idag. Mao
> > köra med enkelklinga fram. Passar detta rakt
> av
> > och får jag en schysst kedjelinje? Idag sitter
> > Shimano 105-växlar fram och bak, det är en CX
> > (Focus Mares Disc).
> >
> Det där kan jag nog besvara senare i veckan (om
> Rose behagar leverera) Byter ut mitt trasiga FSA
> -> Alfine 45t på en Mares Disc 2011 med Shimano
> 105.

:) Vilket sammanträffande! Du får väldigt gärna återkoppla till mig! Det är alltså du som beställt det sista svarta då antar jag...

Rose-tråden
Foss skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > Foss skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hej!
> > >
> > > Jag funderar på att beställa ett
> > Alfine-vevparti
> > > för att ersätta mitt FSA 2-delade idag. Mao
> > > köra med enkelklinga fram. Passar detta rakt
> > av
> > > och får jag en schysst kedjelinje? Idag
> sitter
> > > Shimano 105-växlar fram och bak, det är en
> CX
> > > (Focus Mares Disc).
> > >
> > Det där kan jag nog besvara senare i veckan
> (om
> > Rose behagar leverera) Byter ut mitt trasiga
> FSA
> > -> Alfine 45t på en Mares Disc 2011 med
> Shimano
> > 105.
>
>
> :) Vilket sammanträffande! Du får väldigt
> gärna återkoppla till mig! Det är alltså du
> som beställt det sista svarta då antar jag...
>
Alternativt kan du köpa en mycket lite använd 44t klinga + bash passande för FSA vevarna av mig. Ser ut så här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1983428/1984248#msg-1984248

Jag inte länge har användning av dom då vevarmen gick av på min Focus: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2034211/2094603#msg-2094603

Rose-tråden
Mr Orange skrev:
> Foss skrev:
> -----
> > Mr Orange skrev:
> >
>
> > -----
> > > Foss skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Hej!
> > > >
> > > > Jag funderar på att beställa ett
> > > Alfine-vevparti
> > > > för att ersätta mitt FSA 2-delade idag.
> Mao
> > > > köra med enkelklinga fram. Passar detta
> rakt
> > > av
> > > > och får jag en schysst kedjelinje? Idag
> > sitter
> > > > Shimano 105-växlar fram och bak, det är
> en
> > CX
> > > > (Focus Mares Disc).
> > > >
> > > Det där kan jag nog besvara senare i veckan
> > (om
> > > Rose behagar leverera) Byter ut mitt trasiga
> > FSA
> > > -> Alfine 45t på en Mares Disc 2011 med
> > Shimano
> > > 105.
> >
> >
> > :) Vilket sammanträffande! Du får väldigt
> > gärna återkoppla till mig! Det är alltså du
> > som beställt det sista svarta då antar jag...
> >
> Alternativt kan du köpa en mycket lite använd
> 44t klinga + bash passande för FSA vevarna av
> mig. Ser ut så här:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1983428/19842
> 48#msg-1984248
>
> Jag inte länge har användning av dom då
> vevarmen gick av på min Focus:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2034211/20946
> 03#msg-2094603

Såg snyggt ut men problemet är att mitt vevlager behöver bytas och det 105-lager jag köpte funkar inte med vevpartiet vilket gjorde att jag började snegla på nytt vevparti och ramlade in på Alfine där det även ingår lager så vitt jag förstått det. Tycker FSA-lagren är för dyra och dessutom av undermålig kvalitet, trampade sönder ett redan första sommaren med cykeln.

Rose-tråden
Sparrow: Skillnaden mellan Rose Xeon RS och Carbon Pro SL: Xeon RS är vår toppaluminium modell och Carbon Pro SL var vår billigaste kolfibercykel. Detta betyder också att Xeon RS är utrustad med t.ex. bättre och lättare hjul. Carbon Pro SL dämpar vibrationer från vägen bättre, men Xeon RS dämpar vibrationer bättre än "normala" aluminium cyklar tack vare de smala sadelstagen och sadelstolpen som är standard på cykeln. Sittställningen är ungefär den samma på båda cyklarna. Jag skulle säga att du har en snabbare cykel i Xeon RS (pga de lättare hjulen) men en bekvämare cykel i Carbon Pro SL.

Foss: Vi kan bara hjälpa dem som funderar på uppgraderingar på våra egna produkter, eftersom det finns så många olika standarder och kompatibiliteten är begränsad när man kombinerar olika delar, så kan vi tyvärr inte hjälpa till när vi inte känner till cykeln som skall uppgraderas.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
honk#81: Beställningarna som görs ikväll behandlas tidigt imorgon och om allt finns i lager och betalningen är ok, skickas paketet med DHL imorgon på eftermiddagen. Framme i Sverige 2-5 arbetsdagar senare med svenska posten, beroende på var du bor.
/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Någon här som har en Granite Cheif att dela med sig erfarenheter om? Är på jakt efter en Lekfull stig/am hoj för teknisk stigcykling mestadels runt södertörn, hellas och någon dag i bikeparken möjligtvis! Förhoppningsvis lite fjällcykling också!

Inte ute efter utan att sätta några varvtider, utan jag vill ha en cykel som är kul i skogen.
Testade en GC 2 förra året i hellas, då jag tyckte den ländes lekfull, säker och svalde mycket stök.

Någon som har något att säga? :)

Rose-tråden
Fick mail
--------------

Kom och provcykla Rose-cyklar!

Vi kommer att ordna en demodag i Stockholm (Hellasgården, Ältavägen 101, 131 33 NACKA) lördagen den 20.4 kl. 10-15 samt i Göteborg (Skatås motionscentrum, Brudaremossen, mellan skidbacken och Brudaremossens TV-mast) söndagen den 21.4 kl. 12-16.

VÄLKOMNA!

Med vänliga hälsningar
Ditt Rose Team
--------------

Nyfiken vilken Rose-cyklar kommer ni visa den 20/4 10-15 Hellasgården?

Rose-tråden
Aalgen: Egentligen vet vi först när vi packat bilen vilka cyklar som ryms med. Vi kommer att prioritera våra båda crossar, 29" MTB (en av var modell, då har vi också 29" i alla storlekar) samt våra nyaste landsvägscyklar, Xeon CW. När dessa är packade ryms ytterligare några cyklar med. Samma cyklar kommer också till Göteborg.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Mtboholic skrev:
> Någon här som har en Granite Cheif att dela med
> sig erfarenheter om? Är på jakt efter en Lekfull
> stig/am hoj för teknisk stigcykling mestadels
> runt södertörn, hellas och någon dag i
> bikeparken möjligtvis! Förhoppningsvis lite
> fjällcykling också!
>
> Inte ute efter utan att sätta några varvtider,
> utan jag vill ha en cykel som är kul i skogen.
> Testade en GC 2 förra året i hellas, då jag
> tyckte den ländes lekfull, säker och svalde
> mycket stök.
>
> Någon som har något att säga? :)

Jag har en GC 2 som jag köpte förra sommaren/hösten. Är bara nöjd. Har använt den ungefär som du beskriver. Det ända jag har lite saknat är en chain guide eller möjligheten att sätta dit en. Jag har haft lite problem med att kedjan har hoppat av när det blir lite tuffare köring. Har beställt en bionicon chain guide för att se om det kan reda upp mitt problem.
Annars är den som sagt kul att leka med både i skogen och i parken. Har inte riktigt fått möjlighet att köra den på fjället, men troligen fungerar det oxå :)

Tillbaka
Topp