Rose-tråden

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> Aalgen: Egentligen vet vi först när vi packat
> bilen vilka cyklar som ryms med. Vi kommer att
> prioritera våra båda crossar, 29" MTB (en av var
> modell, då har vi också 29" i alla storlekar)
> samt våra nyaste landsvägscyklar, Xeon CW. När
> dessa är packade ryms ytterligare några cyklar
> med. Samma cyklar kommer också till Göteborg.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Hur är det med storlekar, vad tar ni med? Är 195 cm lång och främst intresserad av lvg..

mvh
Rickard

Rose-tråden
supreeme: Vår Xeon CW Team 8800 är storlek L, den kan du teståka även om den är en storlek för liten. Den är vår största landsvägscykel som vi har i vårt demosortiment. Mats cyklar på den och är 190 lång.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Samma jag tänker på Richard sa stor cykel.. är 196cm lång extra lång ben (ben längd 97cm) och arm
Har Rose LVG 61” kanske för liten?
Vill gärna test 63 LVG” även MTB 29” Storlek XL
Vore toppen Ta med Rose olika kläder För mig svårt veta om Rose med långarm XXL passar mig?
Robert ”älgen”

Rose-tråden
aalgen: Låter som att storlek 63 skulle passa dig bättre än 61 av våra landsvägscyklar. Tyvärr har vi inga landsvägscyklar i storlek 61 eller 63 i vårt demosortiment. Xeon CW Team 8800 i storlek L är den största landsvägscykeln vi har i vårt demosortiment i år. Vi har en Mr Ride 1 i storlek XL som kommer med på demon till Stockholm och Göteborg (om inget speciellt inträffar så att den inte är i körskick). Vilka Rose-kläder har du i tankarna? Vi beställde precis kortärmad jersey och bibshorts av Pro II-serien (http://www.rosebikes.se/artikel/rose-jersey-pro-ii/aid:639872) och vårt första intryck var att de var lite mindre i storlekarna än förra årets modeller i samma serie. Jag rekommenderar att du beställer storlek XXL och eventuellt syr till t.ex. armvärmare eller liknande om ärmarna blir för korta. I större storlekar blir tröjorna troligtvis för breda när armlängden är bra. Det går också naturligtvis att beställa flera storlekar och returnera (utan extra kostnad) de som inte passar. Eller byta storlek om man beställer bara en storlek.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Jaykay82: Carbon Pro SL är utgående modell och vi kommer inte att få in fler ramar, tyvärr. Carbon Pro RS är "storebrodern" och numera vår billigaste kolfiberram.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
aalgen skrev:
> Fick mail
> --------------
>
> Kom och provcykla Rose-cyklar!
>
> Vi kommer att ordna en demodag i Stockholm
> (Hellasgården, Ältavägen 101, 131 33 NACKA)
> lördagen den 20.4 kl. 10-15 samt i Göteborg
> (Skatås motionscentrum, Brudaremossen, mellan
> skidbacken och Brudaremossens TV-mast) söndagen
> den 21.4 kl. 12-16.
>
> VÄLKOMNA!
>
> Med vänliga hälsningar
> Ditt Rose Team
> --------------
>
> Nyfiken vilken Rose-cyklar kommer ni visa den 20/4
> 10-15 Hellasgården?

Jenni, är man välkommen även om man inte fått ett mail?

Rose-tråden
Young P: Naturligtvis är alla välkomna att komma och provcykla våra cyklar. De som fått inbjudan per mail prenumererar på vårt nyhetsbrev och därför har de fått infon den vägen. AJ har lovat att lägga ut en notis här på happy också så att även andra än de som prenumererar på vårt nyhetsbrev skall kunna ta del av demodagarna. Hoppas vi ses vid Hellas eller Skatås!
/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Har konstig storlek
Tex kort byxor Craft ska jag ha L med lång byxor XXL känner för stor rumpa
Kort arm XL perfekt bröst känner för kort tröja börja rullar upp. XXL rätt längd för bred känner mig segel.. Lite osäker lång arm..
Hade vanlig sport skor 48 men Shimano skor behöver jag storlek 50
Tyvärr krockat bak skor med annat märke racer bak ram.
Rose unik small bak ram så val jag Rose LVG
Gjort mig bort visst inte Bicycling intervjuer med Rose och hade bred vink kamera Var så fokus LVG bak ram passar perfekt stora skor titta foto jag tog fram skor och mäta Det var jag svart jacka med svart kep :/

http://www.bicycling.se/tv/index.htm?ID=1975746438001
Kolla ca efter 2 min video.. Pinsamt!!!! :-/

Perfekt gärna test Mr Ride 1 XL :-D :-D

Hoppas inte blir filma igen ;)

Bilagor

• Robert test Rose bak ram.jpg
    Robert test Rose bak ram.jpg
    80 KB · Besök: 52
Rose-tråden
Efter mycket om och men så bestämde jag mig för att beställa en Rose pro dx cross 2000. La min beställning förra veckan och kommer nu vara djävulskt otålig i 3 veckor framåt.

Hittade denna tråd efter beställning, men har fått bra och snabb hjälp från Tyskland som svarat på alla frågor jag haft, så än så länge känner jag mig väldigt nöjd med att ha valt Rose. Hoppas innerligt att det inte sker några förseningar eller andra komplikationer.

Rose-tråden
Hej Rose,

Jag fick delleverans förra veckan men har inte fått något nytt leveransbesked för kvarstående. Kan ni kolla när det kan tänkas dyka upp. Här är de uppgifter jag har:

Auftr.-Nr. Item no. Quantity Description
3785999 1623482 1 SHIMANO Kette 10-fach MTB CN-HG94, 116 Glieder

Räcker det för er att kunna kolla?

/H

Rose-tråden
Har en Rose racer Pro RS
Nu är det vår sugen cykel problem fortfarande mycket sand på gatan
Önskar köpa mer kraftig och tål typ grus sand på gatan
Vilken storlek max storlek? funkar det tex 700x32c däck?
Risk blir trång ram och bromsa?
någon förslag

Rose-tråden
Helge77: Kedjan som du har beställt skall komma in i lager igen inom ett par veckor, men om du inte vill vänta så länge så fungerar även kedjorna CN-M980, CN-HG74 och CN-HG54.

aalgen: Max 25mm breda däck funkar.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej aalgen

funderar på en likadan cykel.
skulle var kul att få reda på lite om dina tankar runt den
Du får gärna maila så kanske vi inte fyller forumet runt detta

/Odd

Senast ändrad:
Rose-tråden
Tjena hej hej,

Undrar om någon kan rekommendera några långa bib-tights från Rose? Ska helst vara åtminstone lite vattenavvisande och helst inte alltför varma. Hade tänkt mig något som funkar runt 5-15 grader. Det är lite snålt med info på hemsidan och ALLA tights verkar vara thermo-nånting...

//Ben

Rose-tråden
Hallå!

Lite tjatigt kanske... Men har ni nån koll på hur långt bort konfiguratorn är på MTB hojarna?
Är lite nyfiken på Mr.Big 4 eller 6 med lite förändringar.
Och är det några bilder på gång av dom nya färgalternativen?
Tycker att det finns schyssta färgval på dom flesta av era cykelmodeller, men på Mr.Big har det varit lite halvtrist. Hoppas dom nya blir lite roligare.

Mvh
Pontus

Rose-tråden
benrangel: Jo, de långa Rose-tightsen är alla thermo (=är lite luddiga på insidan). Jag har testat 3 olika modeller av dem och skulle kategorisera dem så här (ta i beaktande att jag är lite frusen av mig) :

http://www.rosebikes.se/artikel/rose-thermal-bib-tights-windtex/aid:290683 är vindtäta på framsidan och troligen också vattenavstötande (har inte testat dem i regn). Jag har använt dessa när det varit kring +10 grader.

http://www.rosebikes.se/artikel/ros...th-pro-fibre-elastic-ii-seat-pad--/aid:441391 är de varmaste, dessa använder jag normalt under vindtäta byxor vintertid när det är kallare än ca. -7 grader. Har även använt dem i regn och de värmer bra även om de blir våta.

http://www.rosebikes.se/artikel/rose-thermal-bib-tights-pro-ii/aid:639914 använde jag i morse under vindbyxor när vi cyklade i 0-grader. Enbart dessa skulle jag använda när det är ca 12-15grader.

Spjass: Det är bra att tjata, för då får vi i vår tur tjata på våra tyska kollegor ;o) Svaret vi fick idag är att om allt går som det skall är de mesta uppe i konfiguratorn under de närmaste 2 veckorna, men de vågade inte lova. Som jag också skrivit tidigare så går det att byta delar på en cykel även om den inte finns uppe i konfiguratorn ännu, maila oss så frågar vi offert från Tyskland.

/Jenni Ribacka ROSE jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Hej jag har en fråga igen jag har beställt endel saker inklusive en rose xeon cw 4400. De står att varorna ska levereras 14/5 men cykeln skall leveras om 5 veckor. Vet att cw ramarna är slut men kommer cykeln ca 5 veckor efter 14/5 eller 5 veckor från idag.

Rose-tråden
Ok! Tack Jenni.

Några veckor kan jag vänta på konfiguratorn, har inte akut panik än! :-D
I huvudsak landsväg som gäller fram till Vättern, sen blir det mer MTB.

Rose-tråden
Rose skrev:
> http://www.rosebikes.se/artikel/rose-thermal-bib-t
> ights-windtex/aid:290683 är vindtäta på
> framsidan och troligen också vattenavstötande
> (har inte testat dem i regn). Jag har använt
> dessa när det varit kring +10 grader.

Det går inte att tänka sig nån slags 'BORG-skala' för att gradera långbyxornas värme&vind egenskaper? Rose-hemsidan är ju genomgående suverän i sin presentation av varorna men när det kommer till varma långbyxor för höst/vinter så blir jag alltid tveksam. Jag vet ganska väl vad jag tycker om, men det har traditionellt byggt på att klämma&känna på tyget i butik. Oavsett hur noga jag läser på hemsidan så saknar jag info om tygets tjocklek och även ofta vindtäthet. Att köpa 'fel byxor' ett par ggr tills man träffar rätt känns inte attraktivt, inte ens om man får köpa hur mkt byxor som man har lust och sen skicka tillbaks allihop *utom* den byxa man gillade.

Du skriver att du har vindbyxor ytterst, säljer Rose sådana? För egen del är jag tveksam till dubbla byxor, då vill jag nog hellre *ett* par byxor som är hyfsat vindtäta framåt + långkallingar under.

Rose-tråden
Oskarvbg: Kan du skicka din ordernummer så får jag kolla upp den?

jonja: Det är mer eller mindre omöjligt att göra någon typ av skala på klädernas värme & vind egenskaper, eftersom alla personer upplever värme och vind olika. Vissa fryser och andra har för varmt med samma byxor i samma temperatur. Skulle vi lägga ut någon typ av gradering (typ temperatur) skulle vi få massvis med klagomål och returer, eftersom olika personer upplever kyla & värme olika. Sedan bör man också ta i beaktande att "winter" i Tyskland och här uppe i Norden inte är samma sak...
De vindbyxor jag har härstammar från tiden innan jag jobbade med Rose, så de är inte Rose-byxor. De är rätt lika dessa: http://www.rosebikes.se/artikel/vaude-thermal-soft-shell-trousers-wintry-ii/aid:514210
Windtex tightsen är mer eller mindre helt vindtäta (som jag har upplevt dem), om du vill ha långkallingar under rekommenderar jag en storlek större av windtex tightsen. Ifall du råkar bo i närheten av Stockholm (eller Göteborg) så kunde jag ta med windtex tightsen + de andra som jag skrev om tidigare till vår demodag vid Hellasgården på lördag (eller Skatås på söndag) så får du känna på dem.

/Jenni Ribacka ROSE jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Om eventet bli lyckat, finns det chans att ni besöker andra städer ? Typ Uppsala ?
(Sveriges fjärde största stad, flest cyklar per capita, mycket studenter som vill köpa prisvärda cyklar, stort intresse för både mtb och landsväg i Uppsala) Malmö?

Rose-tråden
svatskägg: Tack för ditt tips! Vi testade demodagarna ifjol tillsammans med andra evenemang samtidigt när vi var i närheten. Det visade sig att demodagarna var väldigt lyckade, så i år bestämde vi oss för att köra demodagarna som en helt skild resa. Mycket möjligt att vi kan utöka demodagarna till nästa år, men isåfall är det inte möjligt att ha helgdagar på alla ställen. Men om vardagskvällar också funkar så kunde vi testa till nästa år. Vi har gjort upp vår budget och planerat våra evenemang klart för 2013, men som sagt till 2014 är allt möjligt =o)

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
senator: Rose-skorna är ungefär samma storlek som Shimanos skor. Rose-skorna är rätt breda i lästen. Jag rekommenderar att du beställer flera par och returnerar (gratis) de som passar sämst.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> svatskägg: Tack för ditt tips! Vi testade
> demodagarna ifjol tillsammans med andra evenemang
> samtidigt när vi var i närheten. Det visade sig
> att demodagarna var väldigt lyckade, så i år
> bestämde vi oss för att köra demodagarna som en
> helt skild resa. Mycket möjligt att vi kan utöka
> demodagarna till nästa år, men isåfall är det
> inte möjligt att ha helgdagar på alla ställen.
> Men om vardagskvällar också funkar så kunde vi
> testa till nästa år. Vi har gjort upp vår
> budget och planerat våra evenemang klart för
> 2013, men som sagt till 2014 är allt möjligt
> =o)
>
> /Jenni Ribacka ROSE

När ni ändå kör mellan sthlm och göteborg borde ni ju hinna med ett stop i Skövde och billingen! Det är ju hjärtat för MTB i västra götaland :)

Rose-tråden
hunken21345: Bra idé, men denna gång har vi bokat övernattning så att vi kommer att runda Vättern på södra sidan på väg till Göteborg.
Men som sagt, tips till 2014 mottages med tacksamhet =o)

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej Rose-Jenni.

Jag måste fråga dig en sak! Varför använder ni DHL som paketleverantör? De är ju erkänt dåliga. Alla jag känner som har erfarenhet av dem berättar om hur de utan förvarning försöker leverera saker när de är på jobbet mitt på dagen mitt i veckan, de kan inte ringa med kort varsel och styra om leveransen utan DHL har som rutin att först göra en misslyckad leverans (?!) - även om man ringer och berättar att man inte är hemma - innan de kan ändra leveransadressen. En annan vän fick betala 20 kronor för att själv hämta ut sitt paket från terminalen. Jag har själv haft liknande erfarenheter, och nu sitter jag här och väntar på ett paket som var i Sverige i måndags, men som inte kommit ett steg närmare mitt hem på 4 dagar. Jag menar Rose, ni agerar ju blixtsnabbt och packar ihop varorna och skickar iväg dem - alltid på utsatt tid om varorna finns hemma. Ni har strålande service. Varför då använda er av ett fraktföretag som av 470 recensioner får i snitt 1.3 stjärnor av 5 och där endast 11,1% rekommenderar DHL. (Källa: http://www.reviewcentre.com/reviews80027.html)

Har ni verkligen råd att svärta ner ert rykte med en usel leveranspartner?

Mvh Hannes

Rose-tråden
HannesiHBG: Tack för din feedback. Vi köper tjänsten av DHL, som i sin tur köper tjänsten av Svenska Posten när paketet kommer över gränsen till Sverige. Svenska Posten har alltså betalt för att köra ut paketen till kunderna och detta förväntas de också göra. Jag har hört om en del fall där detta inte fungerar och då rekommenderar jag att ni som råkat ut för detta mailar mig (ordernummer och om ni har tracking nummern till tyska DHL) samt tar kontakt med ert lokala postkontor (gärna någon chef där) och frågar varför inte paketet levererats hem till dörren. Tack vare feedbacken vi har fått från er kunder har vi nu också utökat leveranstjänsterna i Sverige genom att också erbjuda UPS. Detta fungerar dock inte på alla orter, utan kan väljas om leveransadressen är på en sådan ort där UPS finns. Detta sker automatiskt (dvs, UPS finns inte som alternativ när beställningen görs om UPS inte finns vid den leveransadressen). Jag vill också påpeka att det trots allt är en väldigt liten del av de paket som vi levererar till Sverige som Svenska Posten inte levererar som de skall.

/Jenni Ribacka ROSE, jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Jag har också katastrofala erfarenheter av DHL, det funkar ALDRIG när jag får paket genom dom.
Har inte beställt via Rose kan påpekas.

Jag har provat att ange både dörrkod och mobilnummer på paket men dom envisas med att försöka leverera när man inte är hemma, två dagar senare får man en avi att man får hämta ut paketet själv (och göra deras jobb)
Många gånger vet jag att jag varit hemma samma dag men det har inte varit någon vid dörren.

Enligt deras kundtjänst som jag kontaktat så har förarna inga arbetstelefoner och står därför helt handfallna när dom kommer fram till ett låst hyreshus. Är ju en hel del av svenskarna som bor i hus med dörrkod så hur dom tänker där är ofattbart, men det är en bra affärsidé dom har kommit på - ta betalt för en tjänst som dom inte utför.

Bara att slabba på ett "sökt-för-leverans-klistermärke" och sen låta kund hämta ut själv.

Rose-tråden
Rose skrev:
> HannesiHBG: Tack för din feedback. Vi köper
> tjänsten av DHL, som i sin tur köper tjänsten
> av Svenska Posten när paketet kommer över
> gränsen till Sverige. Svenska Posten har alltså
> betalt för att köra ut paketen till kunderna och
> detta förväntas de också göra. Jag har hört
> om en del fall där detta inte fungerar och då
> rekommenderar jag att ni som råkat ut för detta
> mailar mig (ordernummer och om ni har tracking
> nummern till tyska DHL) samt tar kontakt med ert
> lokala postkontor (gärna någon chef där) och
> frågar varför inte paketet levererats hem till
> dörren. Tack vare feedbacken vi har fått från
> er kunder har vi nu också utökat
> leveranstjänsterna i Sverige genom att också
> erbjuda UPS. Detta fungerar dock inte på alla
> orter, utan kan väljas om leveransadressen är
> på en sådan ort där UPS finns. Detta sker
> automatiskt (dvs, UPS finns inte som alternativ
> när beställningen görs om UPS inte finns vid
> den leveransadressen). Jag vill också påpeka att
> det trots allt är en väldigt liten del av de
> paket som vi levererar till Sverige som Svenska
> Posten inte levererar som de skall.
>
> /Jenni Ribacka ROSE, jenni.ribacka@rosebikes.se

Hej Jenni.

Jag bor mitt i Helsingborg och kunde valt UPS, men denna gång bestämde jag mig för att låta Rose välja det bästa fraktsättet istället, och det var då ni som valde DHL. Posten i sig har jag faktiskt bra erfarenheter av, även om det kan vara en smula kaotiskt ibland. Helst vill jag bara att de ska lämna in paketet hos mitt närmaste ombud så att jag själv kan hämta ut det när jag har tid, istället för att behöva ta ledigt och vara hemma. Jag vill liksom inte vänta extra dagar på att få mitt cykellås, för då kan jag inte ta cykeln utanför lägenheten under hela helgen som kommer.

Vet du hur jag gör för att få paketet innan helgen? Är det bara att sitta och hoppas på att det inte kommer ta 5-7 arbetsdagar att forsla runt paketet inom Sverige, eller finns det någon jag kan kontakta och få det skickat till mitt ombud istället?

Rose-tråden
Klavikel skrev:
> Jag har också katastrofala erfarenheter av DHL,
> det funkar ALDRIG när jag får paket genom dom.
> Har inte beställt via Rose kan påpekas.
>
> Jag har provat att ange både dörrkod och
> mobilnummer på paket men dom envisas med att
> försöka leverera när man inte är hemma, två
> dagar senare får man en avi att man får hämta
> ut paketet själv (och göra deras jobb)
> Många gånger vet jag att jag varit hemma samma
> dag men det har inte varit någon vid dörren.
>
> Enligt deras kundtjänst som jag kontaktat så har
> förarna inga arbetstelefoner och står därför
> helt handfallna när dom kommer fram till ett
> låst hyreshus. Är ju en hel del av svenskarna
> som bor i hus med dörrkod så hur dom tänker
> där är ofattbart, men det är en bra affärsidé
> dom har kommit på - ta betalt för en tjänst som
> dom inte utför.
>
> Bara att slabba på ett
> "sökt-för-leverans-klistermärke" och sen låta
> kund hämta ut själv.

+1

Rose-tråden
Men det är ju ändå Posten som utför jobbet här i Sverige, inte DHL.

Att DHL är katastrof håller jag fullt med om men från Tyskland där Posten tar över fungerar det ju ändå skapligt om man bara räknar med en dag extra för att de ska köra ut paketet till ombud efter misslyckat leveransförsök.

När DHL sköter slutleveransen måste man ju hämta paketet på deras terminal som ligger mitt ute i något öde industriområde mellan 8-17 så att få till närmaste postombud är ju en gudagåva i jämförelse. Men så har inte varit fallet med något av mina Rosepaket utan de hamnar snällt på ICA.

Rose-tråden
Det bästa hade varit om man kunde välja bort hemkörningen. Jag brukar lägga mina ordrar under helger och då försöker posten leverera under den kommande fredagen då jag jobbar. Det är först på måndagen som paketet sedan kommer till mitt serviceställe. Det känns irriterande med de tre extra dagarna jag får vänta. (och nej, jag kan inte få paketet levererat till mitt jobb)

Rose-tråden
silverman834 skrev:
> Det bästa hade varit om man kunde välja bort
> hemkörningen. Jag brukar lägga mina ordrar under
> helger och då försöker posten leverera under
> den kommande fredagen då jag jobbar. Det är
> först på måndagen som paketet sedan kommer till
> mitt serviceställe. Det känns irriterande med de
> tre extra dagarna jag får vänta. (och nej, jag
> kan inte få paketet levererat till mitt jobb)

Det vore ett väldigt bra alternativ om det är möjligt.

Rose-tråden
Det finns väl en extra rad i adressen där man kan lägga till information såsom till exempel portkod? Åtminstone har jag lyckats göra det. Skadar ju inte att prova med att lägga till en instruktion till svenska posten där och hoppas att de ser/följer den, något i stil med TILL POSTOMBUD EJ HEMLEVERANS.

Rose-tråden
Tack för allas feedback! Jag hör med mina tyska kollegor igen om det på något vi skulle vara möjligt att få bort hemleveransförsöket. Jag tror dock inte att det är möjligt denna gång heller, eftersom det är DHL som sköter kontraktet med svenska posten och inte Rose.

HannesiHBG: När paketet har skickats från Tyskland får du ett automatiskt e-post meddelande (är osäker om detta funkar på samma vis om man valt leverans med UPS) med tracking nummern till www.dhl.de där kan du följa paketets färd till Sverige. När paketet har kommit till Sverige kan du kontakta postens kundtjänst 020-23 22 21 för att få den tyska tracking nummern "översatt" till det svenska kolli id som paketet får när det kommer i postens händer. Då kan du följa med paketets resa genom Sverige och du kan också uppskatta när paketet kommer att levereras. Eller fråga på Postens kundtjänst.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Men det är ändå lite sorglustigt att jag som kund hos Rose tvingas köpa en tjänst av en utförare som säljer den till en annan utförare som utför den så dåligt att kunderna hellre vill göra jobbet själva. Summan av det är alltså rejält bortkastade pengar plus ökad frustration= arga kunder.

Jag håller för övrigt med tidigare skribenter. Hellre inget leveransförsök, och att paketet istället direkt hamnar hos mitt lokala postombud så tjänar Posten ett meningslöst utkörningsförsök, och jag tjänar en eller ett par dagar i tid, plus att kostnaden för frakten torde gå ner något.

Rose-tråden
Supersonic skrev:
> Men det är ändå lite sorglustigt att jag som
> kund hos Rose tvingas köpa en tjänst av en
> utförare som säljer den till en annan utförare
> som utför den så dåligt att kunderna hellre
> vill göra jobbet själva. Summan av det är
> alltså rejält bortkastade pengar plus ökad
> frustration= arga kunder.
>
> Jag håller för övrigt med tidigare skribenter.
> Hellre inget leveransförsök, och att paketet
> istället direkt hamnar hos mitt lokala postombud
> så tjänar Posten ett meningslöst
> utkörningsförsök, och jag tjänar en eller ett
> par dagar i tid, plus att kostnaden för frakten
> torde gå ner något.

Håller med dig helt och hållet. Jag följde Jennis råd och kontaktade posten, och det visade sig (såklart) att de hade gjort ett misslyckat levaransförsök idag vid 11:45... Detta är så uselt eftersom jag faktiskt har varit hemma HELA dagen, men bor i en lägenhet på andra våningen utan porttelefon. På postens hemsida står att jag inte gick att kontakta, därför stack de vidare. Men istället för att lämna paketet till mitt ombud måste det först tillbaka till terminalen, och sedan sorteras till ombudet. För övrigt hävdar posten att de meddelat mig om detta (vilket jag var tvungen att RINGA själv för att få reda på... hmm märkligt där). Nu vet jag inte heller var jag måste hämta paketet eftersom det kan hamna på minst 3 tänkbara ställen. Eftersom posten och posten-frakt inte är samma system kan det visa sig att paketet hamnar 1 mil från där jag bor... och jag har ingen bil. I bästa fall hamnar det här i affären som ligger 50 meter bort. Men vem vet? Det konstigaste är ju att den "vanliga" posten kommer in i porten och kan lägga brev till mig, men den här "posten" kan inte göra ett skvatt om dörren är låst? De kan inte ens komma in och lämna en avi. Hur ska gamla människor utan internet få sina paket egentligen? Helt uselt detta. Det är så synd att ett företag som Rose svärtar ner sig med usla leveranser. Jag överväger att betala 100-200 extra nästa gång för att slippa strulet.

Som vi säger - hade det gått direkt till affären hade det ju varit skitbra! Då slipper man känna frustrationen av "misslyckad" leverans - ÄVEN NÄR MAN FAKTISKT ÄR HEMMA!!

Rose-tråden
Men strulet med posten kan knappast Rose lastas för. Om man roar sig med att följa kollispårningen ett par ggr så framgår det ganska tydligt att transporterna genomgående funkar utmärkt nere i tyskland oavsett om man har valt DHL eller DPD som transportör. Men berättelserna om misslyckade hemleveranser trots att mottagaren varit hemma och väntat på paketet är så pass talrika att mönstret blir ganska tydligt; systematiskt fuskande av chaufförerna, kanske vanligare i en del distrikt än andra.

Tillbaka
Topp