Rose-tråden

Rose-tråden
Rattnalle:
Tyvärr finns det ingen sådan sammanfattning, men här kan jag skriva kort:
Pro SL RS: Den billigaste racern vi har
Pro RS: samma ram som SL, men med bättre övriga komponenter
Xeon RS: Superlätt aluminiumcykel, som även dämpar vibrationer från vägen bättre än Pro RS-ramen.
Xeon DX: Vår nya skivbromsade "bekvämlighets cykel" för långa turer.

Carbon Pro RS: Utgående modell, just nu vår billigaste kolfibercykel.
Xeon CRS: Samma cykel som Xeon RS, men ramen i kolfiber. Mycket lätt och bekväm cykel.
Xeon CW: Vår nya aeroracer, tävlingsinriktad.
Xeon X-Lite: toppracern, tävlingsinriktad med väldigt styv ram, i övrigt samma geometri som CRS.
Fråga gärna om du vill veta mer om någon modell!

Dexter: Vi ordnade demodagar i Stockholm och Göteborg i våras, inget mer evenemang inbokat i Sverige i år, förutom Kista-mässan i november. (Vi kommer att delta i Birkebeinerrittet i Norge i slutet av augusti).

Lejon: 42mm utan skärmar.

/Jenni Ribacka
ROSE

Rose-tråden
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Ang Xeon DX
> http://www.rosebikes.se/artikel/rose-xeon-dx-4400-
> 632596/aid:632656
> Stämmer proportionerna på bilden? Ser ut som
> världens största rotorer alla kategorier men enl
> databladet så är det vanliga 160?

Hahaha. Nej, rotorerna är ju liksom större än att de går in i oken så det stämmer förstås inte. Det har nog något att göra med att bilden genereras dynamiskt utefter de komponenter som är valda i konfiguratorn nedanför (fel bild eller fel upplösning på den bild som rotorerna tas från).

Rose-tråden
jonja & Mayhem: ja lite onödigt "manliga" bromsskivor på Xeon DX ;o) Vi överlåter detta åt våra programmerare att fixa till.

alfons 69: Ja, de är färdigt byggda och monteringen ingår i priset på hjulseten. Hjulen byggs enligt beställning och leveranstiden är ca 2 veckor från beställning.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
silverman834: Jag har själv Gaerne G ALTEA i storlek 48 för tillfället och de är rätt smala i lästen vilket passar mig bra och längden är perfekt. De Shimano R105 jag hade innan var i storlek 47, men de blev för tajta när man åkte långt och det var varmt, så egentligen borde jag ha haft 48 av Shimano också, vilket gör att storlekarna i princip är jämförbara mellan de här två modellerna. Sidi är ju kända för att vara små i storlekarna, så jag tror att du får gå upp en eller kanske två storlekar jämfört med Shimano och Gaerne.

/Mats Ribacka, Rose

Rose-tråden
Rose skrev:
> Rattnalle:
> Tyvärr finns det ingen sådan sammanfattning, men
> här kan jag skriva kort:

Bra sammanställning, förhoppningsvis hamnar den även på hemsidan.

> Xeon DX: Vår nya skivbromsade "bekvämlighets
> cykel" för långa turer.

Ytterligare en detaljfråga om Xeon DX:
Stämmer verkligen stack och ffa reach-värdena för den största storleken?

Enl geometritabellen är överröret 17mm längre hos XXL jmf med XL (603 resp 620 mm)
men enl samma geometritabell ger dessa 17mm inte ngn skillnad i reach (418 mm i båda fallen),
detta trots oförändrad sadelrörsvinkel (72,5°).
Allt enl:
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-xeon-dx-4400-632596/aid:632656
och
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-xeon-dx-3100-di2-632860/aid:632866

Något av måtten måste förstås vara fel, men vilket?
(Min gissning är reach, vill ngn sätta emot?)

/Håkan

Rose-tråden
För första gången på 25 års cykelmotion sitter jag nu med skavsår på skinkan (utanför sittknölen) efter gårdagens 5h runda i roslagens famn. Snopet! Trodde jag var diplomatiskt immun mot såna prosaiska åkommor efter så pass lång och trogen tjänst. Självklart vill man då gärna hitta någon syndabock, någon yttre faktor att peka finger åt. Kan tex inte låta bli att närsyna stoppningen i shortsen av den här modellen, nästan exakt ett år gamla http://www.rosebikes.se/artikel/rose-bib-shorts-top/aid:313406

Stoppningen är i två lager, ett svart yttre och ett rött inre. Där det röda slutar blir en slags söm, dock utan stygn. Noterbart är att sömmen har rest sig längst ut 'i kurvan' och utgör en ganska ojämn och sträv övergång jmf med på 'rakorna' där man knappt kan känna övergång med fingret om man blundar. Se bild.
glgCw8D.jpg

Eftersom platsen verkar stämma så tror jag detta är skavsårets ursprung. Jag har inte använt nån salva varken på stoppning eller rumpa. Kanske är det då inte så lyckat med en söm på det här utsatta stället? När jag jmf med mina andra brallor så är det ingen annan som har en liknande söm (så här strax utanför sittbenet).

Jag är medveten om att det här är en billig bralla och jag var mkt nöjd med den ända tills framsömmen till hängslena (längst ner i V:et) släppte för ett halvår sen (som jag skrev om till Jenny tidigare). Men ingen av mina tidigare brallor har nånsin gett mig skavsår på skinkan, det är ju liksom därför man köper cykelbyxor i min bok, annars hade jag aldrig brytt mig om det. De är snygga och de sitter snyggt, men jag kan ändå inte rekommendera den här modellen utifrån vad jag vet idag.

Rose-tråden
HåkanC: Jag kollar detta med mina kollegor i Tyskland och återkommer när jag har fått svar.

jonja: Det är första gången jag hör någon klaga på de byxorna, vi har flera kunder som aldrig använder något annat än just dessa byxor för de tycker att de är de bästa de har haft. Men det är knepigt med cykelbyxor, de som passar en behöver inte passa en annan.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
HåkanC: Det korrekta Reach på XL-ramen skall vara 408mm, inte 418. Vi kommer att rätta detta på hemsidan. Tack för att du meddelade oss!

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Tja, någon ska ju vara den förste :) Är väl en påminnelse om hur osäkert det kan vara att rekommendera skor, sadel, handskar, byxor ja förmodligen även kompletta cyklar till någon annan. Dock har jag ju svårt att inse vad jag skulle ha gjort annorlunda mot alla andra användare. Det är ju inte passformen som krånglat utan underlaget som blivit för raspigt av tvättning samt användning.

Rose-tråden
Rose skrev:
> HåkanC: Det korrekta Reach på XL-ramen skall
> vara 408mm, inte 418.

OK

Då borde stack och reach plotten bli så här
Rose_2013v2.png

/Håkan

Rose-tråden
hej fick hem min ROSE PRO DX Cross 2000 i dag riktigt fin hoj.. när det var dags för första prov turen märker jag att skorna tar i fram däcket när jag svänger så ska det inte va. annars allt bra för utom dom där j vla posten som säger att dom vart och knacka på men som bara la lappen i drog...

Rose-tråden
alfons69: Viktgränsen för hjulen är 120kg. De går att få med svarta ekrar, då kostar de 11€ extra. Vi bygger hjulen enligt beställning, så räkna med ca 2 veckors leveranstid.
Hjulen har 36 ekrar, ett hjul med 36 ekrar är stabilare och lite tyngre än de med 32 ekrar.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
alfons69: eftersom vi drar pengarna från kreditkortet först när varorna skickas från Tyskland är det inga problem med de extra 11€. De räknas in i totala beloppet som dras från kortet.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej hej ville bara visa hur min rose blev till slut riktigt nöjd med allt på hojen förutom vikten som hamnade på runt 7.5 vilket är bra mycket mer än utlovat gissar på att hojen väger ca 300 gram mer alltså ca 7 kg istället för 6.7 lite antar jag beror på hjulen, sen väger pedalerna 260 gram och flaskställen 19 gram st så antar att det är hjulen som gör att de springer iväg annars mycket nöjd med allt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    69.3 KB · Besök: 36
Rose-tråden
Hej Jennie, jag har beställt en mtb gaffel som blev lite fel, denna var en del av en order hur gör jag för att skicka tillbaka den?

Sen har jag beställt ganska mycket på rose får man aldrig några värdecheckar?

Rose-tråden
Kristoffer R skrev:
> HåkanC; retas du nu med din plot eller är det
> bara jag som tycker det ser lite fel ut
> fortfarande?

Vad är det som skulle vara fel med plotten?

/Håkan

Rose-tråden
Oskarvbg skrev:
> Hej Jennie, jag har beställt en mtb gaffel som
> blev lite fel, denna var en del av en order hur
> gör jag för att skicka tillbaka den?
>
> Sen har jag beställt ganska mycket på rose får
> man aldrig några värdecheckar?

Man får "Rose" poäng. Dessa kan man välja att betala med istället.

Rose-tråden
HåkanC skrev:
> Kristoffer R skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > HåkanC; retas du nu med din plot eller är det
> > bara jag som tycker det ser lite fel ut
> > fortfarande?
>
> Vad är det som skulle vara fel med plotten?
>
>
> /Håkan

Mitt sinne för symmetri stördes av Pro RS / SL plotten som svänger hit och dit. Borde det inte vara någorlunda kontinuerlig ökning av både Stack och Reach när storleken på cykeln ökar?
Reservation för otur vid tänkande...

Jenni och Mats ursäkta trådkapningen :)

Rose-tråden
Kristoffer R skrev:
> Mitt sinne för symmetri stördes av Pro RS / SL
> plotten som svänger hit och dit. Borde det inte
> vara någorlunda kontinuerlig ökning av både
> Stack och Reach när storleken på cykeln ökar?

Även hos andra tillverkares ramar kan stack och reach plotten se liknande ut.
Det beror (troligen) på att de inte från början är konstruerade för en kontinuerlig ökning av både stack och eeach när storleken på cykeln ökar.
Läs mer om det hos Cérvelo: http://www.cervelo.com/en/engineering/thinking-and-processes/geometry-and-fit.html

> Jenni och Mats ursäkta trådkapningen :)
+1

/Håkan

Rose-tråden
Oskarvbg: Jo, våra cyklar vägs med "standardutrustning" utan pedaler, flaskställningar och mätare i storlek M, oftast i svart färg. Hjulen du har valt är lite tyngre än "standardhjulen". Alla tillverkare har lite tolerans på vikt, och vi uppger +- 5% på vår hemsida.
Det går bra att returnera gaffeln, här finns mer info: http://www.rosebikes.se/innehall/info/koepvillkor
Mer info om Rose VIP-poängen finns här: http://www.rosebikes.se/specialpage/show/type:faq

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Då var min Xeon CRS levererad. Hel och väldans fin! :) Har bara tagit en kort testrunda men storleken verkar perfekt.
Enda smolket i bägaren är att det satt fel däck på cykeln, 23mm i stället för 25 som jag beställde.

Rose-tråden
Finns det någon flaskställ som passar till Pro DX 2000 crossen som man kan fästa bak på sadeln eller sadelstolpen? Köpte ett från min LBS men den stack inte ut nog mycket/felvinklad så vattenflaskorna hamnar i rumpan på en!

Rose-tråden
Håller på att fundera att byta ut nuvarande hybridpendlare och kikar då bla. på en Pro DX Cross 2000.
Har dock lite funderingar.

På DX Cross 2000 sitter det Rose CR1900 disc fälgar.
Dom lite större DX Cross modellerna så är det Mavic Crossride disc.
- Vad är skillnaden mellan dom ?
- Om man vill byta är det ok och vad kostar det ?
- Vilka bredder på däck kan man montera på respektive (är ute efter ca 25(28) - 37 bredd på däck)?
- Hur breda däck klarar ramen av ?
- Förmodar att det inte ska vara problem att få tex. landsvägsdäck monterade direkt från fabrik ?
Läste tidigare i tråden att man kan fabriksmontera skärmarna från Randonneur på dom vanliga cross.
- Hur breda är dom skärmarna ?
- Finns fästen för pakethållare på även på DX Cross 2000 ?

Sen till lite styling frågor :-)
- Kan man på ovanstående fälgar ha svarta ekrar förutom 1! som kanske ska vara röd ?
- Är det möljligt att byta färg på kabelhöljerna direkt vid beställning ?

Storlek :
Är 178 ovan jord med en skrevhöjd på ca 86 cm.
Vilken storlek borde vara lämplig då vid val av en Pro DX Cross ?

Sen i sista fråga.
Jag vet att det är lite som att svära i kyrkan men eftersom cykeln ska användas som allround så måste jag fråga. :-)
- Går det att sätta dit fastmonterade lås och stöd ?

Många frågor blev det.
Hoppas på intressanta svar. :-)

/Anders

Rose-tråden
Andeds skrev:
> - Hur breda däck klarar ramen av ?

35 mm i alla fall då min egen kom med Continental Cyclocross Speed. Med skärmar på blir det nog svårt att få in så mycket större än så dock.

> - Förmodar att det inte ska vara problem att få tex.
> landsvägsdäck monterade direkt från fabrik ?

I princip allt går att byta, när min beställning var klar var det inte längre mycket som var standard. Bytte till och med gruppen då jag ville ha en som inte fanns som färdig modell!

> Läste tidigare i tråden att man kan fabriksmontera skärmarna från
> Randonneur på dom vanliga cross. - Hur breda är dom skärmarna ?

De är 35 mm breda.

> - Finns fästen för pakethållare på även på DX Cross 2000 ?

Ja. Dock är det lite halvknepigt att montera då gängorna liksom sitter för nära en kant på ramen, pakethållarens fästanordning måste vara extremt smal för att det skall gå. Jag monterade därför min pakethållare från insidan istället, var lite rädd för att det skulle bli problem med kedjan vid minsta drevet men det gick bra.

> Storlek : Är 178 ovan jord med en skrevhöjd på ca 86 cm.
> Vilken storlek borde vara lämplig då vid val av en Pro DX Cross ?

Jag är 180/87 och upplever min egen storlek 58 som precis angränsande till för stor, så skulle gissa att 56 borde vara lagom för dig.

> - Går det att sätta dit fastmonterade lås och stöd ?

Ramen har KSA 40 fäste för stöd längst bak på vänster sida. Jag har monterat ett Pletscher Comp Zoom 40 stöd som utseendemässigt matchar änden på kedjestagen/dropoutsen väldigt bra. Konstigt nog säljer Rose andra stöd från Pletscher men inte just denna modell...

http://www.pletscher.ch/wEnglisch/pages/Produkte/index.php?IdTreeGroup=17&IdProduct=85&navid=10

Det finns inga färdiga fästen för lås, men sådana modeller som endast fästs runt sadelstagen borde fungera.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Andeds: Fyller i Mayhems fina svar:
Det kostar 25€ att byta till Mavic Crossride hjulen, till de hjulen rekommenderas däckbredden: 33mm-42mm. Rose-hjulen: 23mm-35mm. Det går bra att få landsvägsdäck på Rose-hjulen direkt från fabrik. Mavic hjulen byggs inte hos oss, utan kommer från Mavic, så det är inte möjligt att byta färg på ekrarna. Det går bra att byta färg på kabelhöljena, det kostar vanligen ca 10€.
Har du fått svar på alla dina frågor?

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hallå!

Jag köpte ett par Mavic Crossmax UB för ett tag sedan. Jag fick ihop 9 minuter cykling innan kedjan "gick tom". Jag trampade och INGET hände!

Efter hjälp från Cykelcity i Lund, som ju säljer Mavic, men inte den modellen direkt, visar det sig att bodyn är trasig. Det saknas en klack och det gör att bodyn "hoppar ut" och tappar kontakten med klackarna.

Nu är väl min fråga om jag måste skicka tillbaka hela hjulet, bodyn eller om jag kan lösa det på något smidigare sätt?

Mvh
Jocke

Rose-tråden
Fick min granite chief idag och spenderade nån timma eller två med att pilla ihop den, ställa sag på dämparen etc.
När jag tittade närmare på framväxeln såg jag dock att kedjan lägger sig mot växeln när jag ligger på lilla klingan fram och mindre halvan bak. (Se bild)
vaxelknas.jpg

Lossade växeln lite och konstaterade att den inte gick att flytta längre ner än den redan sitter.
Förmodar att det inte skall vara såhär.

Vad göra?

Borde kanske säga att det är 2x10 istället för 3x10 som är standard

Rose-tråden
svurr skrev:
> Fick min granite chief idag och spenderade nån
> timma eller två med att pilla ihop den, ställa
> sag på dämparen etc.
> När jag tittade närmare på framväxeln såg jag
> dock att kedjan lägger sig mot växeln när jag
> ligger på lilla klingan fram och mindre halvan
> bak. (Se bild)
>
> Lossade växeln lite och konstaterade att den inte
> gick att flytta längre ner än den redan sitter.
> Förmodar att det inte skall vara såhär.
>
> Vad göra?
>
> Borde kanske säga att det är 2x10 istället för
> 3x10 som är standard

Jag tycker att det ser ut som att det finns ett hål till under det som skruven sitter i nu.

Rose-tråden
svurr skrev:
> det hålet är inte gängat så det är svårt att
> skruva i växeln där

Det var lite svårt att se det på bilden om vi säger så ;)

Rose-tråden
staviekungen: kan du skicka ordernummer och kundnummer till mig så kollar jag med tyskarna hur vi går vidare?

svurr: Jag skickar bilden till Tyskland och återkommer när jag har fått svar om åtgärder.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej Jenni,

Tänkte köpa ny pendelcykel och har funderat på ROSE Pro DX Multicross-2000. Har några frågor om den.

1. Är det samma ram och framgaffel som för Pro DX Cross?
2. Är 173/81 så jag undrar om en 54 något lång, har visserligen långa armar (ca 178 fingertopp till fingertopp)?
3. Hinner man få en svart 52/54 inom 4 veckor?
4. Stänkskärmar är det samma som för Pro DX Cross Randonneur, artikelnr?
5. Vilka däckbredder rekomenderas till de hjulen?

Mvh

Björn

Rose-tråden
Mayhem, Jenni och toker.
Tack för svaren, grym serviceanda i denna tråd... är impad. :-)
Jo tack, har fått svar på en massa frågor nu.
Lutar mer och mer att det blir en Rose för min del.
Ska fundera lite till och kanske komma med mer frågor.

Men mången tack än så länge för alla svaren.

Jo kom på en fråga direkt. ;-)
Mayhem (och alla andra) : Är ni nöjda med Rose Crossen ?

Mvh / Anders

Tillbaka
Topp