Rose-tråden

Rose-tråden
Både jag och min tjej har crossen i mattsvart och har till och med gått så långt att jag sålt min LVG då crossen räcker för mitt behov.

Riktigt fin hoj och med skärmarna och pakethållaren från rando modellen blir den ännu bättre. Jag köpte till ett par släta hjul. Frågade vilka som funkade ett par sidor bak i tråden.

Hänger på mina två vaude väskor där bak så får jag plats med mycket från matbutiken!

EDIT : Sen så är servicen alltid förstklassig!

G0010019.JPG

Senast ändrad:
Rose-tråden
-> toker
Vilken läcker bild :-)
Tack för att du (ni) tar er tid att svara på en massa frågor.
Det uppskattas verkligen :-)

När du hänger på väskorna bak är det problem med att du slår i hälarna i dom eller finns det avstånd som räcker ?

Jo, har fått uppfattningen att servicen är förstklassig.
Mycket tack vare Ribacka för vi Svenska kunder.
Det är väl det och att det verkar vara vettiga cyklar till bra pris som lockar med Rose.

Rose-tråden
Jag har strl 46 på skorna. De tog i först, men kunde justera fästena på väskan så den flyttades tillbaka 1-2cm då var det ok.funkar med spdskor samt stora klumpiga vinterkängor

Rose-tråden
BjörnY:

För att vara säker på att vi pratar om samma cykel, visst är det denna du menar: http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-runner-2000/aid:601864

1. Är det samma ram och framgaffel som för Pro DX Cross?
Ja, det är samma ram

2. Är 173/81 så jag undrar om en 54 något lång, har visserligen långa armar (ca 178 fingertopp till fingertopp)?
Jag cyklar själv på en DX Cross i storlek 54, är 170/81 och tycker kanske att den är lite lång, men inget jag stör mig på. Jag tror att 54:an blir lagom för dig, eftersom du är 3 cm längre än mig. Vi kan också byta styrstammen inom en månad efter att du fått cykeln ifall cykeln känns lång.

3. Hinner man få en svart 52/54 inom 4 veckor?
Det tror jag, men ett närmare datum till produktionen får du när du har beställt och cykeln och delarna är inbokade till produktionen.

4. Stänkskärmar är det samma som för Pro DX Cross Randonneur, artikelnr?
Yes, de är samma. Du kan skriva i meddelanderutan i beställningens sista skede något i stil med "I would also like to buy the mudguards that are standard on the randonneur, and I want them mounted at factory". Om du betalar med kreditkort funkar det bra att lägga till varor via meddelandefältet, PayPal funkar inte då.

5. Vilka däckbredder rekomenderas till de hjulen?
Till Rose CR 1900 rekommenderas 23mm-35mm breda däck.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
svurr: När du sätter dig ner på cykeln och har bakdämparen inställd för ett sag på 20-25% så skall det inte vara några problem.

staviekungen: Kan vi skicka dig nya klackar, så behöver du inte vara utan hjul så länge?

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Fin bild Källis! men var är chauffören? Är det
> en arm bakom röret?

Tack! En arm/hand är det som syns bakom överröret.

//Källis

Rose-tråden
När det gäller däcksstorlek på Pro-DX2000 så ryms 42 mm utan problem. Jag har till och med fått in 42 mm dubbdäck med skärmar.

Jag beställde min cykel med Vittoria Randonneur 32 mm med reflexrand. Kan varmt rekommenderas för den som vill ha komfortabla landsvägsdäck. Hyggligt motståndskraftiga mot punkteringar, och hanterar skitvägar bra.

Rose-tråden
Hej Rose.

Mina SPD-SL jag nyligen köpte av er råkade ut för detta vid femte passet, (lossad gul "plupp").

Det blir ju ett rejält slitage på bara enskilda meters gående utan dessa som det ser ut. Förslag på lösning?

Mvh

Rose-tråden
Källis skrev:

> Tack! En arm/hand är det som syns bakom
> överröret.
>
Den bilden hade platsat på omslaget av 2014 års Rose katalog. Ren och obefläckad cykelporr. Verkligen lyckat resultat av upplättningsblixten!

Rose-tråden
senator: kan du PM:a/maila din adress till oss så skickar vi nya klossar, som vi har liggande här hemma.

jonja: håller med! Källis har fantastiska bilder på sin blogg! Bra idé, mailar tyskarna om omslagsbildstipset ;o)

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
oxr skrev:
> När det gäller däcksstorlek på Pro-DX2000 så
> ryms 42 mm utan problem. Jag har till och med
> fått in 42 mm dubbdäck med skärmar.
>
Grymt. Ett par W240 går alltså in. Då gick DX Cross upp i ledningen på min lista. (igen) Drömmen vore ju om man kunde välja till TRP Hy/Rd-bromsar i konfiguratorn i en nära framtid

Rose-tråden
Hej Rose!
Har utökat cykelgarderoben lie och ska köpa däck till SS:en. Är dock osäker på vilka jag vill/ska köpa och står mellan valet av 32 mm breda eller 35 mm (beroende på vad som passar).

Visst kan jag beställa 4 st däck och skicka tillbaka de 2 som jag väljer bort (kostnadsfritt)?

Kommer ju säkerligen hamna mer grejer i varukorgen än planerat:)

Tack på förhand!

Mvh J

Rose-tråden
BjörnY: Sorry, vi har fler cyklar än vad jag kan hålla reda på! ;o) Men, jo det är samma ram so på DX Cross, så samma svar gäller ändå =o) Yes, däckbredden är den samma, 33-42mm.

/Jenni RIbacka ROSE

Rose-tråden
Tack, då blir det nog den andra cykeln (den du pekade ut). Då Rose hjulen verkar bättre för asfalts körning med smalare landsvägsdäck och jag kan nöja mig med Schwalbe Maraton Winter 35 till vintern.

Tack för hjälpen!
Björn

Rose-tråden
Jag fick hem min första beställning från Rose i går, neukunden-geschenk var en Rose gympapåse för dom som undrar :)
Fick även en Rose-katalog, jösses vilken härlig cykelporr. Mycket roligare än att sitta och bläddra på datorn.

Tyvärr fick jag fel storlek av ett vevlager jag beställde, men det verkar lösa sig smidigt och jag behöver inte skicka tillbaks den jag fick. Så om det är någon som behöver ett Shimano BB-UN55 i 118mm så är det bara att skicka ett PM :)

Rose-tråden
plockade själv precis ut min första order från Rose.
Kul att de bjöd på en liten present i form av en gympapåse.

Tyvärr var hjälmen (bell Array) i riktigt dåligt skick. små repor över hela samt 2 repor som lacken var avskavd på 1mm x 1cm och 1mm x 2cm som det vita lyser igenom, lite tråkigt.
ett av flask ställen saknade skruv. nu sitter det visserligen redan skruv på cykeln men ändå.

Rose-tråden
Kundbemötandet hos Rose och viljan att rätta till upplevda misstag måste rimligen tillhöra toppklassen i branschen. De svenska representanterna verkar också sköta sig med den äran. Jag gissar att Rose så här långt är tillfreds med resultatet av sina svenska (nordiska?) satsning? Som cykelmärke upplever jag att Rose inbrytning gått ganska snabbt, men att man lyckats bättre på lvg än på mtb-sidan med att få ett riktigt genomslag.

Rose-tråden
JHedlund skrev:
> plockade själv precis ut min första order från
> Rose.
> Kul att de bjöd på en liten present i form av en
> gympapåse.

Jag har säkert gjort 10 beställningar hos rose men aldrig fått nån present minsann. ;)

Rose-tråden
Tack för att du tar dig tid och svarar på inlägget jenni.
Nu kommer jag tyvärr inte returnera varorna då jag inte har en andra hjälm och vill inte vänta 2 veckor innan jag får den nya, för då blir den hojjen stående :)

Rose-tråden
jonja skrev:
> Källis skrev:
>
> > Tack! En arm/hand är det som syns bakom
> > överröret.
> >
> Den bilden hade platsat på omslaget av 2014 års
> Rose katalog. Ren och obefläckad cykelporr.
> Verkligen lyckat resultat av upplättningsblixten!

Tanken slog mig också när jag såg bilderna på denna sida.
Rena promo bilder för Rose. :-)
Precis såna man inte behöver just nu ;-)

För att fortsätta funderationerna ang Cross DX 2000.
Lite mer frågor.
- Är ganska säker på att jag läste tidigare i tråden att om man ska ha skärmarna från Randonneur så ska man säga till när man beställer att montera eftersom det är en annan gaffel.. stämmer det ?
Vad skiljer gafflarna åt och kan man montera andra skärmar på Randonneur gaffeln ?

- Säg att jag även är intresserad av att ha ett framhjul med navdymo för vinterpendling kan man beställa 1! Rose CR 1900 framhjul med navdymo eller måste man beställa ett helt hjulset ?

//Andeds

Rose-tråden
Andeds skrev:
> jonja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Källis skrev:
> >
> > > Tack! En arm/hand är det som syns bakom
> > > överröret.
> > >
> > Den bilden hade platsat på omslaget av 2014
> års
> > Rose katalog. Ren och obefläckad cykelporr.
> > Verkligen lyckat resultat av
> upplättningsblixten!
>
>
> Tanken slog mig också när jag såg bilderna på
> denna sida.
> Rena promo bilder för Rose. :-)
> Precis såna man inte behöver just nu ;-)
>
> För att fortsätta funderationerna ang Cross DX
> 2000.
> Lite mer frågor.
> - Är ganska säker på att jag läste tidigare i
> tråden att om man ska ha skärmarna från
> Randonneur så ska man säga till när man
> beställer att montera eftersom det är en annan
> gaffel.. stämmer det ?
> Vad skiljer gafflarna åt och kan man montera
> andra skärmar på Randonneur gaffeln ?
>
> - Säg att jag även är intresserad av att ha ett
> framhjul med navdymo för vinterpendling kan man
> beställa 1! Rose CR 1900 framhjul med navdymo
> eller måste man beställa ett helt hjulset ?
>
> //Andeds

Källis är väl testpilot åt rosebikes? ;)

Rose-tråden
JHedlund skrev:
> Tack för att du tar dig tid och svarar på
> inlägget jenni.
> Nu kommer jag tyvärr inte returnera varorna då
> jag inte har en andra hjälm och vill inte vänta
> 2 veckor innan jag får den nya, för då blir den
> hojjen stående :)

Beställ en ny likadan hjälm, när den anländer skicka tillbaka den som var i risigt skick redan när den kom? Borde inte vara några problem iom att det redan är dokumenterat mot Rose att den första var i risigt skick redan innan du började använda den.

Rose-tråden
Andeds skrev:
> - Är ganska säker på att jag läste tidigare i
> tråden att om man ska ha skärmarna från
> Randonneur så ska man säga till när man
> beställer att montera eftersom det är en annan
> gaffel.. stämmer det ?
> Vad skiljer gafflarna åt och kan man montera
> andra skärmar på Randonneur gaffeln ?

Jag tror faktiskt att det är exakt samma gaffel med den enda skillnaden huruvida man borrat upp en M6-gänga vid gaffelkronan eller inte. Jag fick den vanliga gaffeln trots att jag tillsammans med cykeln beställt skärmarna eftersom jag tydligen inte uttryckligen skrivit att de skulle monterats. Efter ett antal mail fram och tillbaka mellan mig, Jenni/Mats och tyskland slutade det hela med att jag fick instruktionen att borra upp och gänga ett hål själv.

> - Säg att jag även är intresserad av att ha ett
> framhjul med navdymo för vinterpendling kan man
> beställa 1! Rose CR 1900 framhjul med navdymo
> eller måste man beställa ett helt hjulset ?

Med tanke på att CR 1900 verkar vara ett färdigt hjulset tror jag nog inte det lär gå att byta komponenter på dem överhuvudtaget.

Rose-tråden
Andeds: yes, Mayhem har rätt, det är hål i randonneur gaffeln, men inte i den för DX Cross. Visst funkar andra skärmar också, men det beror på vilka skärmar du har tänkt dig. Tyvärr funkar det inte att få navdynamo till Rose-hjulet.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Mayhem skrev:
> Jag tror faktiskt att det är exakt samma gaffel
> med den enda skillnaden huruvida man borrat upp en
> M6-gänga vid gaffelkronan eller inte.
> .....

Tack Mayhem för svaret.
Det borde alltså inte vara några problem med andra skärmar då (om det skulle behövas).

Ang. fälgarna så kanske man då borde köpa ett set av någon typ komplett med kassett, skivor och navdymo som man monterar vinterdäck på och sen är det bara att byta när det blir kallt.
Skulla nog vara smidigast (men dyrare)
Tål att funderas på.

Red/ och tack även till Jenni.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Andeds skrev:
> Ang. fälgarna så kanske man då borde köpa ett
> set av någon typ komplett med kassett, skivor och
> navdymo som man monterar vinterdäck på och sen
> är det bara att byta när det blir kallt.

Om du inte skäms alltför mycket så går det ju faktiskt att köra med olika modell på fram- och bakhjul också. Annars tycker jag inte en modern navdynamo väger så sjukt mycket att man behöver olika hjul efter årstiderna. Jag köpte min Pro DX Cross med hjul byggda på Shimano XT-nav med dynamo fram, DT Swiss RR 465 fälgar och svarta Competition-ekrar vilket blev hyfsat lätt och riktigt snyggt. Synd bara att det är dåligt med landsvägsfälgar utan den blanka bromsytan, då verkar man få gå på antingen dyrare kolfiber eller tyngre fälgar för MTB/touring.

Ett tips om du inte köper cykeln med dynamo och belysning bak men vet att du kommer vilja installera det senare är att be fabriken förbereda med intern kabeldragning. Randonneur-modellen har det och jag blev glatt överraskad av att min cykel också fick det när jag hade beställt navdynamo trots att jag inte köpte några lampor samtidigt. (Konstigt bara att man då inte följde samma logik och gav mig en framgaffel gängad för montering av belysning också!)

Rose-tråden
Tack Mayhem för alla kanonsvar du ger. :-)
Dock så blir det inte lättare pga av att alla funderingar ger mer funderingar.
Ibland så känns ju T-fords "du kan få vilken färg du vill bara den är svart" måtto ganska enkelt. ;-)
Men det är ganska kul.

Ska nu fundera vidare. :-)

Rose-tråden
Hej!
Har beställt en Count Solo LE i slutet på Juni och väntar naturligtvis på mitt paket som ett litet barn på julafton. :)
Loggade in idag för att se fall något har ändrats på leveransstatus.
Under leveransstatus står det "Varorna förbereds för montering" sedan en vecka tillbaka,
men när jag trycker mig in pluset till höger så jag kan se alla uppgifter står det följande.

sända artiklar:
paket nr. XXXXXXXXXX har getts vidare till följande leveransservice: Post Ausland

Nu är jag förvirrad och undrar om paketet är skickat eller om cykeln förbereds för montering?

Rose-tråden
alon: Jag skulle behöva antingen kundnummer, ordernummer eller paketnummer om jag skall kunna kolla upp saken. Låter ju som att paketet har kommit till Sverige, och då kan du få den tyska dhl-nummern "översatt" till svenska postens kolli id, om du ringer postens kundtjänst. Med det svenska kolli id:t kan du följa med paketet på postens hemsidor.

/Jenni Ribacka ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Tack för snabbt svar Jenni, nu har all den här infon försvunnit från sidan och allt ser ut som vanligt. Så måste varit något databas fel eller något som lurade mig lite.

Rose-tråden
Hej!

När jag tittar på tillgänglighet för en vit Rose Pro DX 2000 stl.54 så står det "artikeln är utsåld". Är det då kört att inom en nära framtid få tag i en sådan?

Rose-tråden
toker:
Packa varorna du vill returnera i en låda, fyll i returblanketten (alternativt skriv på engelska på ett papper) vilka artiklar du returnerar, artikelnummer, antal och orsaken till returen. Om du vill byta t.ex. storlek på något plagg så fyll i det på samma gång så får du rätt storlek hemskickad utan extra kostnad.

Fyll i blanketten:
https://amsel.dpwn.net/abholportal/...2&lang=EN&onInit=&putLocale=&ADDR_SEND_LANG=&

Skriv ut den och tejpa den på lådan. Då kan du föra paketet till en DHL Service point utan att betala något (www.servicepoint.se).

JiTe: Återkommer till dig när jag har fått svar från Tyskland.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej jenni. Har en dr z 2 från 2012 med eastonhjul med 15 mm axel i framhjulet. Säljer ni adapter till framhjulet från 15 mm till 9 mm (tänkte använda hjulen till annan cykel i så fall).

Rose-tråden
hej jag äger en rose pro dx cross 2000 det känns som fram gaffeln sviktar sitter lös lite gran ska det vara så på crossen.. på min gammla racer är ju framgaffeln stum.. väntar ivrikt på svar av någon

Rose-tråden
Till Rose:

1. Fungerar inte konfiguratorn för ROSE Cross PRO RS 3000? Kan t ex inte välja kasett.

2. Går det att välja annat än Mavic Crossride 29er 013 Disc till en ROSE PRO DX Cross 3000. Skulle gärna ha en hjul som tar smalare däck, hade Rose inte en egen som tar 23mm-35mm?

3. Hur är leveransläget för ROSE PRO DX Cross 3000 storlek 54" vit. Är 178/83 i storlek.

Hls/Mats

Rose-tråden
Rose skrev:
> senator: kan du PM:a/maila din adress till oss så
> skickar vi nya klossar, som vi har liggande här
> hemma.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Tack för snabbt o smidigt hanterat reklamationsärende! Nya klossar ramlade in idag.

:)

Mvh

Tillbaka
Topp