Rose-tråden

Rose-tråden
Hämtade ut den idag, allt har gått smidigt. Men jag undrar om bromsarna brukar skrika högt när man precis tagit den ur förpackningen och kör? Både fram och bak låter illa.

Kan inte hitta det extra växel örat som jag skrev att jag ville ha med.

/Niklas

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    68.8 KB · Besök: 57
Senast ändrad:
Rose-tråden
JiTe: Tyvärr är 2013 DX Cross ramarna i storlek 54 och vit färg slutsålda. Vi kommer troligen inte att få in fler ramar under 2013.

lejon: Tyvärr har vi ingen sådan adapter.

karem_21: Vad menar du med att gaffeln sviktar? Gaffeln är av kolfiber och dämpar vibrationer, men den är stel. Har du spänt alla skruvar, inkl. styrlagret?

lindback: Nu finns Cross Pro RS 3000 tillgänglig i konfiguratorn. Det går bra att välja Rose CR1900 hjulen, de kostar 25€ extra. Den vita DX-ramen är tyvärr slutsåld i vitt, storlek 54. Svarta finns fortfarande och Cross Pro RS-ramar. Just nu är det ca 3 veckors kö till produktionen.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
toker: Det är egentligen hjulen som begränsar vikten, de flesta hjul har en max vikt på 120kg, har du Rose-hjulen på din cross?

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Tvekar om ROSE PRO DX Cross 3000 i storlek 56 vit är för stor, är 178/83 i storlek. Vill ha lite komfortställning. Jag vet att storlek 54 i vitt är slut. Vad säger Rose?

Rose-tråden
lindback: Jag tycker att du kan ha 56, jag kör själv 54 och är 170/81cm. Rekommenderar att du väljer så mycket spacers som går under styrstammen för att få upp styret så mycket som möjligt.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Tack för erbjudandet Källis. Har du 100 mm styrstam? Beställde precis storlek 56 vit åt en kompis som har de måtten. Blev själv sugen på en, fastän just nu en aning unhappy efter att ha brutit båda armarna på förra veckans happyride i Hellas... //Mats

Rose-tråden
Den sadelhöjden är för hög för mig och ställdes in efter att bilden togs. Med tanke på att jag redan kör med så pass lång styrstam är nog en 58 mer rätt för dig.

Kollade precis in ram geo på Rose hemsida och dina mått verkar gränsa mellan en 56 och 58. Men Jenni eller Mats kan nog ge ett mer rätt svar på ram storlek :)

//Källis

Senast ändrad:
Rose-tråden
Grejen är att jag inte vill ha för alltför stort drop då hojen är tänkt som vinterpendlare. (snöpendling funkar bäst med vikten långt bak) Är samtidigt lite kokett av mig och vill ha negativ styrstam och inga spacers...

Har idag en Focus CX i 56 med 10cm drop på. Får man fråga hur mycket du sänkte sadeln?

Rose-tråden
Sitter som sagt på jobbet nu men här en bild hittade jag på bloggen, jag kan mäta drop när jag kommer hem ikväll om du vill?

120504_IMG_0514.jpg

Används den mest till jobbpendling och som träningscykel regn och vinter på landsväg.

130325_IMG_3291.jpg

130325_IMG_3312.jpg

//Källis

Rose-tråden
Dexter: ca 20 dagars kö till produktionen just nu. En närmare leveranstid ges när cykeln är beställd och alla delarna bokad till produktion.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Vill minnas att det var någon slags större prissänkning/rea på cyklar förra sensommaren/hösten. Någon som minns när detta var? Alternativt så kanske någon av representanterna har något att komma med i frågan?

Rose-tråden
Jenni, Ajfan, gäller detta oberoende om man väljer att konfiguurera eller är det kortare leveranstid om man tar en 'standard'?
Jag önskas ha den inom 3veckor

Rose-tråden
dexter jag skulle säga att det är oavsett om du ändrar något i konfen eller inte. En färdig cykel finns inte. Alla delar plockas ihop och monteras efter beställning vad jag förstått.

Rose-tråden
idahspark: Vi har ingen förhandsinfo om något sådant, vissa år har det varit rea på vissa modeller, andra år ingen rea alls, men jag rekommenderar att du prenumererar på vårt nyhetsbrev så är du alltid up-to-date med våra erbjudanden.

Dexter: Yes, Toker har rätt, alla cyklar byggs enligt beställning även om du väljer en helt "standard".

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
fdaniel: Vi kommer att ha pressvisning i Österrike nästa vecka, så du kan hålla ögonen öppna här på Happy, AJ brukar vara snabb med att lägga ut artiklar.
De nya modellerna kommer att finnas på hemsidan vid årsskiftet ungefär.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Aros: helt ärligt så har jag ingen aning, eventuellt kan det bli rea om det finns modeller kvar i höst, men en del storlekar är slutsålda redan, så det är riskabelt att vänta på en eventuell rea.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hittade just ett pedaler jag är ute efter till min vägcykel för typ halva priset på Rose's hemsida. Holy shiiiiit tänkte jag. För bra för att vara sant!

Rose-tråden
Vill slå till på en Rose root miller 2 med tillägget sänkbar sadelstolpe. Vilken rekommenderar ni? Monterar ni den i fabrik och ingår i så fall monteringen i det pris som anges för stolpen i konfiguratorn? Kan ni tipsa om andra tillägg som ni rekommenderar?

Kan tllägga att den support som ges i denna tråd till stor del har bidragit till att min nästa cykel blir en Rose...

Rose-tråden
Är det bara jag, eller skickar Rose ständigt dåligt förseglade paket?
De tre senaste paketen jag fått har med nöd å näppe hållt ihop.
Nu senast hade man tejpat sidan om skarven, som tur var hade man dragit ett löst platsband runt lådan så flikarna hölls nere.
Med tanke på hur illa posten, DHL och andra behandlar paket så hade kanske en halvmeter extra tejp varit på sin plats.

Rose-tråden
Jason88: vi är på jobbresa nu en vecka, så jag har lite svårt att hjälpa dig nu, men maila gärna mina kollegor i Tyskland på: radverkauf@rose.de, du kan skriva på engelska. Eftersom det är kampanj nu så är det säkrast att du hör med dem och inte väntar tills jag är hemma igen.

Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> Jason88: vi är på jobbresa nu en vecka, så jag
> har lite svårt att hjälpa dig nu, men maila
> gärna mina kollegor i Tyskland på:
> radverkauf@rose.de, du kan skriva på engelska.
> Eftersom det är kampanj nu så är det säkrast
> att du hör med dem och inte väntar tills jag är
> hemma igen.
>
> Jenni Ribacka ROSE

????? Kampanj på vad? Dåligt tejpade lådor? :-)
I övrigt behöver jag ingen hjälp, det var bara en reflektion i allmänhet.

Rose-tråden
hej rose, kikar lite på en carbon pro rs 4400 o har två frågor: såg att det inte gick i konfiguratorn men kan man få den med nya 11-delade force? och kommer era egna rs1400 hjul komma för 11-delat? //fabian

Rose-tråden
Fabianb: man kan få carbon pro rs med 22 force, men då till normalpriset. Rose RS 1400 kommer för 11-speed för 2014 modellerna.

/Jenni Ribacka Rose

Rose-tråden
Tänkte ta klivet in i lite mer seriös cykling. Har tittat runt lite på hojar. Lär köra mer eller mindre bara stig och hade tänkt mig en fullfjädrad. Om jag förstått det rätt så är även 29 tum lämpligt även på fullfjädrade. De flesta ligger väldigt högt i pris. Fick syn på rose root miller 2 och skulle vilja ha lite åsikter. Är 183 cm, 80 kilo om det gör någon skillnad!

Någon som har erfarenhet av cykeln? Är den prisvärd, eller kan jag hitta andra bättre alternativ i samma prisklass?

Är cykeln på tillfällig kampanj? Hur lång kan leveranstiden väntas vara?

Om andra cyklar väntas kampanjas såsmåningom så kan jag tänka mig att vänta ett tag, även om jag är väldeligen sugen på att komma ut... :)

Rose-tråden
Hej;

Jag är lite sugen på en Xeon DX som nog skulle passa min gamla kropp rätt väl.
Finns det nån chans att den i nästa års modell kommer i en ren lackering? Innevarande årets kan ju få hästar att skygga och små barn att falla i gråt.

Rose-tråden
Hakar på färgtemat.
Blir det någon skillnad i färger på DX Cross 2000 nästa år ?
I år är det ju bara helt svart eller helt vit.

Blir det några andra nyheter på DX Cross till 2014 ?

Rose-tråden
Hej!
Jag är ute efter en cykel som jag har tänkt att träna och cykla vättern med nästa år. För att vara tidsrealist med två små barn hemma så kommer träningen mestandels bestå av pendling till och från jobbet, ca 38km t.o.r samt året runt. Tänkte därför satsa på en cross och lutar åt PRO DX Cross 2000. Kan tänka mig att gå upp ett snäpp om det är välmotiverat. Har dock svårt att tro att jag skulle märka någon skillnad med exempelvis Ultegra.
Några frågor jag har:

Ram: Jag är 188cm men har långa ben, 93cm i grenmått. Förstår att om jag bara går på grenmåttet så ska jag välja 62. Lutar dock åt att gå på 60 eftersom jag är rädd att 62 kommer att kännas för stor med tanke på min totala längd. Vad hade ni övriga valt?

Antar att jag bör satsa på compact-vevparti. Vilken kasett bör jag välja med tanke på mitt användningsområde?

Kan som sagt tänka mig att gå upp lite i pris, vilka uppgraderingar skulle ni satsa på först?

Rose-tråden
ski3r:
Jag själv är 196cm har också långa ben 97cm i grenmått kör med Rose 61" känner lite för låg styr men gick jätten bra i Vätternrunda höjd lite styrstam men problem växel och broms vajrar kabel för kort tvungen byta alla vajrar kabel. Ångar lite borde väl ta 63" Rose Pro 3000 racer
Hade kassett 12-25 vågar inte med 11-25 vill inte trötta ben men ner backen Jönköping går inte cykel snabb borde tagit 11-25 Nästa år tänker byta till 11-25 (eller 11-23 då måste tränar mycket)
Har double-vevparti 53/39 använda ingenting 39 hela 30 mil
Tycker du skaffa Compact-vevparti 50/39 kassett 11-25 plus skaffa bättre hjul till Vätternrunda med Rose DX Cross 2000
Själv tänker också skaffa Pro DX Cross 2000 också för pendel osäker storlek 62 eller 64 Hos Rose står ska ha 64" Känner inte bra med lång över ram har kort rygg Svårt val för mig vill ha hög och kort över ram kanske byta kort styrstam eller 62" med höjd sadel och extra lång och höjd styrstam tänker bara vajrar kabel!!!!!!

Tillbaka
Topp