Rose-tråden

Rose-tråden
Senast jag beställde från Rose så fyllde jag i leveransadress till mitt arbete. Funkade kanon. Posten levererade paketet helt och fint. Det enda som inte lirade helt var att det tog ett dygn för paketet att passera gränsen.
Helnöjd.

Rose-tråden
Andeds skrev:
-------------------------------------------------------
> Lämnar posten ut paket till någon annan än mig?

Givetvis gör de det om du angett dennes namn och adress för leverans.

Rose-tråden
Verkar som att konfiguratorn rättar till sig igen om man väljer framväxel/växelreglage efter att dessa blev nollställda av att välja 2 klingor fram. Då blir priset rätt igen.

Några andra frågor:

Kan man få en Granite Chief med enkel klinga fram och kedjestyrare?

Kan man speca eller få reda på styrstamslängd och bredd på styret?

Rose-tråden
Mayhem skrev:
> Andeds skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lämnar posten ut paket till någon annan än
> mig?
>
> Givetvis gör de det om du angett dennes namn och
> adress för leverans.

Ja, självklart. :-)
Jag var nog lite trött när jag tänkte ut den frågan.

Rose-tråden
ett par tips för att hålla sig nöjd och glad gällande leveranser.

1. Beräknat leveransdatum (addera minst 2 dagar). Då är det bara plus om det går snabbare.

2. Oftast går det att se dagen innan om den kommer att levereras nästkommande dag (om det går se till att någon kan stanna hemma).

3. Om inte punkt 2 gick att fullfölja så återtill punkt 1. Du har ju två dagar tillgodo.

4. Allmänt tips, försök att inte exaltera dig för mycket när du väntar på ditt paket. Ty det kommer inom sin tid och då har du all tid i världen.

Rose-tråden
Tja,

Jag försöker tyda skillnaden mellan ROSE Long-sleeved jersey LINIE 11 och ROSE Long-sleeved jersey DESIGN III. Bortsett från den annorlunda designen och storlek på logga, vad skiljer dem åt? Mer fickor på DESIGN III? Något mer?

Vad är lämpligt temperaturområde för ovan tröjor samt för ROSE Thermal long sleeve jersey LINIE 11, på ett ungefär?

Lämpligt storlek när man är 192 cm och smal, ca 83 kg?

Rose-tråden
toker skrev:
> ett par tips för att hålla sig nöjd och glad
> gällande leveranser.
>
> 1. Beräknat leveransdatum (addera minst 2 dagar).
> Då är det bara plus om det går snabbare.
>
> 2. Oftast går det att se dagen innan om den
> kommer att levereras nästkommande dag (om det
> går se till att någon kan stanna hemma).
>
> 3. Om inte punkt 2 gick att fullfölja så
> återtill punkt 1. Du har ju två dagar tillgodo.
>
> 4. Allmänt tips, försök att inte exaltera dig
> för mycket när du väntar på ditt paket. Ty det
> kommer inom sin tid och då har du all tid i
> världen.

Kloka råd. :-)

Men du vet väl hur det är ?
Vänta på paket med coola roliga tekniska prylar tär på nerverna ;-)

Rose-tråden
jblo: Vilken modell av Granite Chief? 1, 2 och 4 (Crankbrothers styre) är 720mm brett. Övriga styrbredder finns angivna i konfiguratorn. Om du önskar något annat styre kan jag kolla med mina kollegor i Tyskland. Längden på styrstammen kan du välja antingen om du konfigurerar steg för steg vid storlek, eller om du går vidare och lägger cykeln i varukorgen så får du välja storlek på styrstam, vevarmar och styre (om det finns alternativ för det styret du har valt).

ol__: DESIGN III är nyare modell, lite tunnare tyg och fickorna bak kanske lite mer lättillgängliga.
Dessa använder jag när det är för kallt att ha kortärmat. Thermal-tröjorna använder jag främst vintertid under en vindtät vinterjacka. Ofta när det är så kallt att man vill ha Thermo-tröjan så vill man också ha vindtätt (åtminstone jag). Ibland kan jag dock använda den också om det är för kallt för den "vanliga" långärmade tröjan. Svårt att ange temperaturer eftersom detta är väldigt individuellt.
Troligtvis är XL bästa storleken, men eventuellt kan ärmarna bli för korta om du har långa armar. Du kan beställa flera storlekar och returnera (kostnadsfritt) de som inte passar.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Ja det är klart, det kanske är lika bra att istället satsa på en tröja med vindtät framsida stället till det där kalla dagarna. Tack för infon.

Rose-tråden
Andeds skrev:
> toker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ett par tips för att hålla sig nöjd och glad
> > gällande leveranser.
> >
> > 1. Beräknat leveransdatum (addera minst 2
> dagar).
> > Då är det bara plus om det går snabbare.
> >
> > 2. Oftast går det att se dagen innan om den
> > kommer att levereras nästkommande dag (om det
> > går se till att någon kan stanna hemma).
> >
> > 3. Om inte punkt 2 gick att fullfölja så
> > återtill punkt 1. Du har ju två dagar
> tillgodo.
> >
> > 4. Allmänt tips, försök att inte exaltera
> dig
> > för mycket när du väntar på ditt paket. Ty
> det
> > kommer inom sin tid och då har du all tid i
> > världen.
>
> Kloka råd. :-)
>
> Men du vet väl hur det är ?
> Vänta på paket med coola roliga tekniska prylar
> tär på nerverna ;-)

Hahah jadå jag vet, när min mtb levererades för en månad sen så befann jag mig cirka 6 mil ut med havskajak när ser att den anländer till sverige. River tältet mitt i natten och paddlar ut i mörket de 6 mil till bilen och kör hem.

Kommer hem vid 06:00 för att invänta cykel som kom strax inna lunch :D

Rose-tråden
Om man beställer kläder som står att det finns i lager ikväll o betalar ikväll, hinner man få kläderna innan den 17.e aug då?? Måste ju ha nya fina kläder för cykelvasan :D

Rose-tråden
Ringh: ja, det borde inte vara några problem. Om du beställer och betalar ikväll borde varorna skickas imorgon och vara framme typ onsdag nästa vecka.

/Jenni Rbacka ROSE

Rose-tråden
Beställde en cykel för ett par veckor sedan. När jag loggar in på mitt konto står det först: Varorna förbereds för montering.
Men under sända artiklar står det. paket nr xxxxxxxxx har getts vidare till följande leveransservice: Post Ausland.

Jag har försökt spåra på bland annat www.dhl.de men får ingen träff på detta paket nr. Gör jag något fel då jag kollisöker tro?

Rose-tråden
ski3r skrev:
> Beställde en cykel för ett par veckor sedan.
> När jag loggar in på mitt konto står det
> först: Varorna förbereds för montering.
> Men under sända artiklar står det. paket nr
> xxxxxxxxx har getts vidare till följande
> leveransservice: Post Ausland.
>
> Jag har försökt spåra på bland annat
> www.dhl.de men får ingen träff på detta paket
> nr. Gör jag något fel då jag kollisöker tro?

Hej, jag gissar att det du beskriver är samma som jag upplevde. Jag fick faktiskt mail om att min cykel var skickad förra veckan, men på Rose's hemsida tog det ungefär ytterligare ett dygn innan det var uppdaterat. Efter jag fick mailet om cykeln var skickad så försökte jag också spåra paketet på DHL, men det gick ett par timmar innan det var möjligt. Så, jag gissar att din cykel är skickad och att det snart kommer uppdateras både på DHL och deras egen hemsida.

Jag däremot har nu problemet att sedan i tisdags har min cykel inte rört sig en meter. Det är fortfarande kvar på fel sida tyska gränsen. Vad kan det bero på?

Rose-tråden
ski3r & kalle24_7: Jo, så är det, paketet får en tracking nummer innan det har kommit in i systemet hos oss och DHL, i mailet som skickas ut står det också att det kan ta några timmar innan nummern fungerar i DHL's program.
Tyvärr är det också vanligt att större paket stannar några dagar i Hamburg, vet inte vad detta beror på och det händer bara ibland. Normalt rör de på sig inom några dagar igen.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Har beställt en Rose Pro DX Cross 2000 men blev nu lite orolig över standardsadeln (Fizik Arione CX mg).

I tidningen "Svenska Cycling Plus, NR4" sågar de den nämligen ganska rejält med motiveringen: hård, hal och obekväm - byt. Kan någon bekräfta eller dementera detta? Om jag byter, vilken bör jag ta istället av dom man kan välja på?

Tack!

Rose-tråden
Lite synd att Rose är såpass sena ut med sina 2014, tänkte ställa Radon vs Rose men Radon börjar levera redan om ett par veckor. Är lite rädd att Radon kommer ta slut innan jag hinner jämföra mot nån Rose :)

Rose-tråden
Varför finns inte (plötsligt?) Rose Pro DX 4400 med som konfigurerbar/steg-för-steg konfigurering?
Jag vill minnas att jag specca upp en egen Pro DX 4400 för någon vecka sedan.

+ Går det att få en Rose Pro DX 4400 med Srams nya Force22 serie (med & utan hydrauliska bromsar) och isf vad kostar cykeln då?

Rose-tråden
Rookie123 skrev:
> Har beställt en Rose Pro DX Cross 2000 men blev
> nu lite orolig över standardsadeln (Fizik Arione
> CX mg).
>
> I tidningen "Svenska Cycling Plus, NR4" sågar de
> den nämligen ganska rejält med motiveringen:
> hård, hal och obekväm - byt. Kan någon
> bekräfta eller dementera detta? Om jag byter,
> vilken bör jag ta istället av dom man kan välja
> på?
>
> Tack!

Arione torde vara en av de vanligaste sadlarna och det finns många som inte vill ha ngt annat, inkl mig själv, testa själv är mitt råd. Sadel är väldigt individuellt, en del trivs med modell X och avskyr modell Y, andra trivs med modell Y och avskyr modell X, typ.

Rose-tråden
LilleNo skrev:
> Går det att få en Rose Pro DX 4400 med Srams
> nya Force22 serie (med & utan hydrauliska bromsar)
> och isf vad kostar cykeln då?

Ja och nej. Det mesta går att ordna om du skickar ett mail med önskad spec till Rose. Force 22 med hydrauliska bromsar blir däremot svårt att ordna då komponenterna inte existerar, i sådana fall måste du ta åtminstone reglage och bromsar från Red 22 eller gå ner till äldre 10-delad Force kombinerat med de nya S-700 reglage och bromsar.

Rose-tråden
Mayhem skrev:
> Ja och nej. Det mesta går att ordna om du skickar
> ett mail med önskad spec till Rose. Force 22 med
> hydrauliska bromsar blir däremot svårt att ordna
> då komponenterna inte existerar, i sådana fall
> måste du ta åtminstone reglage och bromsar från
> Red 22 eller gå ner till äldre 10-delad Force
> kombinerat med de nya S-700 reglage och bromsar.

Blev alldeles förvirrad efter ditt inlägg och kollade på Srams sida, du har helt rätt.

Rose-tråden
lest: För tillfället är kön till produktionen ca 2 veckor, om allt finns i lager har du cykeln hemma 3-4 veckor efter beställning.

LilleNo: Detta beror på att compact vevpartiet är slutsålt. Om du önskar andra förändringar kan du kontakta mig för offert (lista då alla förändringar du vill göra och vilken cykel, färg, storlek osv). Hjulen (naven) på DX Cross 2013 funkar inte med 11-växlat, så vill du ha Force 22 (mekaniska bromsar) måste du vänta tills november då DX Cross 2014 kommer ut.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Önskemål för webbsidan, en knapp för att automatiskt översätta tyska omdömen via Google translate. Skoltyskan räcker tyvärr inte hela vägen :)

Senast ändrad:
Rose-tråden
Rose skrev:
> LilleNo: Detta beror på att compact vevpartiet
> är slutsålt. Om du önskar andra förändringar
> kan du kontakta mig för offert (lista då alla
> förändringar du vill göra och vilken cykel,
> färg, storlek osv). Hjulen (naven) på DX Cross
> 2013 funkar inte med 11-växlat, så vill du ha
> Force 22 (mekaniska bromsar) måste du vänta
> tills november då DX Cross 2014 kommer ut.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Tack för uttömmande svar, Jenni. Får ni in nya compactvevpartier (Sram Force) inom överskådlig framtid (datum?), eller är det Force22 som kommer att lösa av?

(skit att jag inte hann lägga en beställning)

Jag kommer nog snart få anledning att knåpa ihop en lista att skicka över till dig.. :-)

Rose-tråden
garfunkah: Tack för tipset, jag skickar det vidare till mina kollegor i Tyskland.

LilleNo: Det är så illa att vi inte får in fler av de "gamla" 10 växlade compact, men 36/46 går bra!
Maila listan till mig på: jenni.ribacka@rosebikes.se

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Jag behöver ett nytt vevparti av Deore-klass till en MTB med 9x3. Jag kommer dessutom att köpa kedja och kassett samt vevlager till samma cykel. Jag vill gärna ha Hollowtech II. Vilket vevparti rekommenderar ni? De jag hittar verkar vara för 10-delat.

Rose-tråden
Foss skrev:
> Jag behöver ett nytt vevparti av Deore-klass till
> en MTB med 9x3. Jag kommer dessutom att köpa
> kedja och kassett samt vevlager till samma cykel.
> Jag vill gärna ha Hollowtech II. Vilket vevparti
> rekommenderar ni? De jag hittar verkar vara för
> 10-delat.

Vevparti för 9-delat inkl. vevlager:
http://www.bike-discount.de/shop/k413/a43485/slx-crankset-fc-m660-175mm.html?mfid=43

Rose-tråden
Tack!

Har ni även avdragare för ISIS? Det sitter ett Truativ RaceFace på nu och jag får inte väck det, har förstått att den modell jag har kräver en speciell avdragare?

Rose skrev:
> Foss: Här finns Deore tredelat (44-32-22)
> inklusive Hollowtech II-lager:
> http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-deore-cran
> kset-hollowtech-ii-fc-m590-l/aid:367974
>
> /Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej!
Vilka cyclocrossdäck är ett bra köp för pendling på grusväg, asfalt och någon enstaka crosstävling? Idag har jag Schwalbe Racing Ralph 28*1,35.
Hur levererar ni varor? Hämtar jag på posten eller? Hur lång leveranstid?

Rose-tråden
Jag lyckades inte lösa in min rabattkod. Tycker mig känna igen att jag haft det problemet innan, är det något kännt problem? Något speciellt knep man behöver ta till?

(Fyllde i där det stod "fyll i din kod här", men efter sidan laddat stod där samma och slutsumman var densamma)

Rose-tråden
pfjord: Jag använder också Racing Ralph på min cross och tycker att de är bra på olika underlag. T.ex. dessa: http://www.rosebikes.se/artikel/continental-tyre-cyclocross-race/aid:378755? Dessa har jag på en annan cykel: http://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-marathon-supreme-345233/aid:345235 som jag cyklar främst asfalt med, men även grusvägar och t.o.m. skogsstigar (torra) har funkat bra.
På vissa områden kan man också välja UPS, då levererar UPS ända till kunden, i annat fall om man väljer DHL, är det posten som tar över när paketet kommer över gränsen. De delar ut paketet till hemdörren, är man inte hemma kan man hämta paketet enligt instruktionerna man fått på avin.
Om varorna finns i lager och betalningen är ok så skickas varorna inom 24h från att du har lagt din beställning (vardagar). Räkna med 3-5 vardagar, beroende på var du bor.

ol__ : Jo, vi känner till problemet, skriv koden i meddelandefältet i stället så tas den i beaktande om du betalar med kreditkort (du ser inte detta i den första kopian av beställningen som du får). Om du betalar med PayPal, betalas summan tillbaka senare till ditt paypal-konto.

/Jenni Ribacka ROSE

Tillbaka
Topp