Rose-tråden

Rose-tråden
Mayhem skrev:
-------------------------------------------------------
> flindra skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är sugen på en CW-3100 Di2. Jag vill
> kunna
> > växla sadelstolpe mellan linje och tempo och
> ta
> > på och av tempopinnar samt då flytta
> elväxlarna
> > när jag vill köra tempo. Så kan man väl
> göra?
>
> Rose borde kunna byta den ordinarie kopplingsdosan
> SM-EW90-A med tre portar (som väl brukar sitta
> under styrstammen) till en SM-EW90-B med fem
> portar så att det enkelt går att utöka med
> temporeglage på dina clip-ons. Var noga med att
> alltid använda det medföljande verktyget när du
> sätter in och tar loss de små Di2 kontakterna,
> de är nog inte byggda för att tåla hur många
> halvsneda forceringar in och ut som helst...
>
> http://www.slowtwitch.com/articles/images/4/68224-
> largest_1_3port_vs_5port.png

Då kan man alltså ha dubbla växelreglage, både på tempopinnarna och på bromsarna?
Det vore ju verkligen fiffigt.

Jag kommer väl inte byta mellan tempo och linje varje vecka, men kanske två-tre gånger om året.

Rose-tråden
flindra skrev:
> Då kan man alltså ha dubbla växelreglage, både
> på tempopinnarna och på bromsarna?

Ja, det är en av de stora fördelarna med en elektronisk växelgrupp. Om jag skulle skaffa hoj med aerobars hade jag definitivt köpt elektroniskt!

Rose-tråden
Flindra: Jo, det funkar precis som Mayhem säger. Det jag menade tidigare är att uttagen behöver täppas till på något sätt när inte tempopinnarna och de växlarna är i användning.

Knapparna för tempopinnarna kostar 1.337,77 SEK extra (+ förstås kostnaden för tempopinnarna).

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Tack för svaren! Det här låter ju verkligen intressant.

Nu blir det lite äppel-päron-fråga här. Velar mellan CRS och CW. Prisskillnaden spelar egentligen inte så stor roll, men jag är lite orolig över att CW ska vara liksom svårstyrd. Det står i recensioner och beskrivningar att den är "stiff". Vad menas med det?

Min tempocykel (som blev stulen!) skulle jag bekriva som "stiff", lite väl mycket faktiskt så den var jättebra att åka rakt framåt fort på men svänga var hemskt. Det är därför jag är inne på att inte skaffa en tempohoj nu utan en mer allround-racer istället.

Är CW svårcyklad? Eller är cyklarna likvärdiga bara det att CW är mera aero helt enkelt?

Rose-tråden
flindra: Nej, jag skulle inte säga att CW är svårcyklad. Jag trodde att den skulle vara stötig när jag först såg den, men det är den inte. Jag cyklade förra säsongen på en CW och nu har jag cyklat en del på en CRS och skulle inte reagera på att CW:n skulle ha varit mer svårcyklad på något sätt, eller besvärlig att svänga med.
Jag skulle säga att cyklarna är likvärdiga, men att CW är en aeroracer, med bättre aerodynamiska egenskaper.

Vi kommer att åka på turné med våra democyklar nästa vecka, så ifall du råkar bo nära Stockholm, Göteborg, Västerås eller Falun kan du komma och provcykla både CW och CRS. Mer info här: http://www.rosebikes.se/ontour (uppdateras under dagen med tider)

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose-tråden
Jag känner mig som världens veligaste människa, men jag har ytterligare en fråga.

Är nu inne på en RS-3100 Di2. Finns det någon av de "vanliga" sadelstammarna (ej monolink) som är vändbara? Vore fiffigt att bara behöva en sadelstolpe till både triathlon och linje.

Rose-tråden
Mickes1: Jo, vi kommer att ha med oss en del av våra democyklar, som man får provcykla under Stockholm Granfondo. Här kommer vi främst att ha racercyklar framme.

Xeon Team CGF-3000
Xeon CSL-2000
Xeon CRS-4400
Xeon RS-3000
Xeon CW-3000
Pro SL-2000
Pro DX Cross-3100
Cross Pro RS-2000
Count Solo 2
Thrill Hill 3

Nu vet jag inte hur bra det lyckas att provcykla i arenan, men vi har också demodag vid Hellasgården på söndag 25.5 kl.12-16.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
desmo skrev:
> Rose skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > desmo:
> > Ja, det går bra att montera pakethållare bak
> och
> > skärmar på DX Cross, se Randonneur modellen:
> >
> http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-ran
>
> > donneur-2000-2014/aid:721780
> > Jag är själv 170 med 82 i grenmått och jag
> har
> > cyklat en del på DX Cross i storlek 54, den
> har
> > känts lite lång, men med 80mm styrstam hade
> den
> > varit perfekt. 52:an blir perfekt för dig.
> >
> > /Jenni Ribacka ROSE
>
>
> Men, men, men... ahh. Hade inte en tanke på att
> leta under Fitness-cyklar. Tack.

Hej.

Jag valde att utgå från en crossen istället för randonneur.
Men skärmarna från randonneur, går de att beställa till crossen? Jag hittar dem inte i sortimentet på hemsidan. Hur gör jag isåfall?

mvh//Tobias

Rose-tråden
Desmo: du kan skriva i meddelandefältet/ fältet för extra önskemål något i stil med: "I would also like the Rose mudguards on my bike, please mount them in assembly." De kostar lite under 500kr.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
desmo skrev:
>
>
> Hej.
>
> Jag valde att utgå från en crossen istället
> för randonneur.
> Men skärmarna från randonneur, går de att
> beställa till crossen? Jag hittar dem inte i
> sortimentet på hemsidan. Hur gör jag isåfall?
>
> mvh//Tobias

Man kan skriva i kommentarsfältet att man vill ha skärmarna från randonneur, de fixar det mesta utan problem.
Jag fick andra däck och lite annat den vägen :-)

Rose-tråden
Rose skrev:
> Desmo: du kan skriva i meddelandefältet/ fältet
> för extra önskemål något i stil med: "I would
> also like the Rose mudguards on my bike, please
> mount them in assembly." De kostar lite under
> 500kr.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Beställning lagd. Tack.

Rose-tråden
Hej!

Beställde idag en cykel från er och har nu två frågor; Om jag besöker "orderöversikt" har jag två artiklar, den ena är såklart cykeln, medan den andra saknar namn och kostar 1906kr. Denna artikel gör så att det totala priset blir 2000 kr dyrare än det som står i min orderbekräftelse. Vad kommer jag att behöva betala, priset som angets sedan tidigare (det jag antog att jag skulle betala vid order) och i orderbekräftelsen, eller den summa som står under "orderöversikt"? Är helt enkelt lite förvirrande att totalpriset ökar med 2000kr.

Min andra fråga gäller betalningen. Kommer jag som kund bli förvarnad innan ni drar pengar från kontot, eller skall jag behöva ha den mängden på kortet jämnt?

Edit: Från ingenstans stämmer nu priset under "orderöversikt". Konstigt.

Tack på förhand.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Meringa: svårt att säga, när jag inte vet vilka SKS-skärmar du tänker på. Rose-skärmarna är 35mm breda.

Loddez: svårt att säga då jag inte har någon information som jag kan kolla upp ordern med.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej!

Jag har tänkt köpa en ROSE PRO SL-2000 2014 och har precis gjort en bikefitt, bifogar en bild på resultatet samt måtten på cykeln.

Vilken storlek på ram/styrstam bör jag välja? Cykeln kommer endast användas till träning och jag vill ha en körställning som är mer åt komfort, tror jag iaf :)

Bikefitting_merge2.jpg

Senast ändrad:
Rose-tråden
Ett stort tack till alla entusiastiska cyklister som vi hade förmånen att få träffa vid Hellasgården i går, söndag! Vi hoppas på lika fina demodagar i Göteborg imorgon och i Västerås på torsdag!

Lummz: Om grenmåttet och totala längden stämmer så är du helt inne på samma spår som jag skulle rekommendera till dig, dvs. storlek 57 och styrstam 90mm.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
flindra: Pengarna reserveras vid beställning, täckningen kontrolleras innan cykeln går i produktion och debiteringen sker när cykeln skickas i väg.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Vafan? Hade ni lvg-hojar också i Hellas?? Kan ni inte plugga för dessa visningar med lite mer emfas, i den här tråden eller i en separat tråd/kalendern för bättre synbarhet? Jag brukar alltid missa att de här visningarna är.

Rose-tråden
På förekommen anledning undrar jag hur många small /x-small-cyklar i AM-segmentet ni kommer att ha stående i Västerås på torsdag? Min tjej vill gärna prova lite olika varianter.

Rose-tråden
Jonja: vi har informerat om demodagen i tråden, kalendern, en notis på happy (första sidan), våra nyhetsbrev och vår hemsida.

Floors: vi har med oss vår minsta Crystal Stoke.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Tack för testet av cyklar vid Brudarmossen igår, det var intressant.
Testade först en landsvägshoj av modell som är lite bekvämare och som kändes väldigt bra för mig.
Sedan blev det test av hardtail, en storhjuling carbon som kändes väldigt stötig i terrängen men också väldigt kvick men inget för mig då den passar bäst för grusväg o släta stigar.
Jag testade också en heldämpad 26" för jämförelse med föregående och min egen heldämp men också denna kändes för mycket XC.
Summa jag sätter upp en comfortracer på önskelistan.

Gerry

Rose-tråden
Tjenahej och godkväll!

Upptäckte en lite underlig pryl alldeles nyss.

Bytte precis däck på min DX Cross 2000, från vinterdäck till semi-slicksen som kom med hojen när jag köpte den för två år sen.

Till min stora förvåning upptäckte jag att det är olika storlek på däcken, ett 32mm och det andra var 37mm!

Har tydligen lidit någon större skada av detta då jag inte märkt det förrän nu...

Vilket leder in på frågan:
Bred fram/Smal bak eller tvärt om? Sheldon Brown skriver lite om olika kombos men jag är nyfiken om någon här har en egen uppfattning.

Nå, vad säger forumet?

Ps. Lite kul att även tyskar kan klanta till det... Ds.

(Däcken är f.ö ett (tydligen rätt omaka)par Schwalbe Marathon Supreme...)

Rose-tråden
Fick hem min Rose Cross nu i dagarna och har hunnit veva några mil. Är otroligt nöjd med den och den känns näst intill perfekt storleksmässigt.
Men jag funderar lite på om jag kanske ska ha en 90mm styrstam i stället för 100mm och jag undrar hur lång tid man har på sig att byta den?
Skulle vilja cykla lite till innan jag bestämmer mig.

Tillbaka
Topp