Rose-tråden

Rose-tråden
Hej Jenni!
Jag skickade tidigare idag in en beställning på spridda produkter för ca 570 SEK och erhöll bekräftelse på detta via mail. Utan att ha erhållit verifikat drogs 388 SEK från kontot, mao allt fanns väl inte i lager, OK. Då jag ännu inte erhållit svar på vad som fallerades kollade jag mitt rosekonto och uppmanades att åter kompletteringsbeställa, vilket jag naturligtvis gjorde. Blir jag nu debiterad ytterligare en gång för 388, eller ...?
Vänligen Lennart

Rose-tråden
garfunkah: Geometrierna skiljer de två ramarna så att Pro SL är lite högre fram och lite kortare överrör. Xeon RS-ramen är lättare än Pro SL-ramen.

aalgen: Ja, slangarna funkar på 25mm däck. Vi skulle inte sälja dem som set om det inte skulle fungera ihop.

Kaijan: Kolla samma trackingnummer på postens hemsida, en kund hade samma problem igår och då upptäckte jag att den fanns vid postens utlämningsställe och väntade på att bli hämtad.

berleb: Har svårt att hjälpa dig utan några beställningsuppgifter (ordernummer/kundnummer/e-postadress).

/Jenni Ribacka ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Måste bara snabbt säga att trots lite lång leveranstid slår min nya Xeon CRS alla mina förväntningar. Betydligt "snyggare" live än på internetbilderna och storleken o geometrin på ramen känns efter två varv runt kvarteret !?! perfekt. Är så fantastiskt nöjd (innan första rundan iaf) med mitt internetköp och kommer verkligen rekomendera folk att handla dessa fina, relativt billiga racers över postorder ! ! ! ! Återkommer efter morgondagens testrunda......

Rose-tråden
Hitta inte någon slang passar till min PRO DX CROSS CR1900 hjul hög fälg behöver ventil 52mm
däck sommar 700x28, höst 700x33 och dubbdäck 700x35 finns det slang med 52mm ventil klarar mellan 700x28-700x35?

Rose-tråden
aalgen skrev:
-------------------------------------------------------
> Hitta inte någon slang passar till min PRO DX
> CROSS CR1900 hjul hög fälg behöver ventil 52mm
> däck sommar 700x28, höst 700x33 och dubbdäck
> 700x35 finns det slang med 52mm ventil klarar
> mellan 700x28-700x35?

Continentals slang med artikelnummer 0181931 (Race 28 700C Wide, 60mm Presta) är nog mest lämpad. Ser dock inte ut som att Rose säljer den.

Antagligen funkar det utmärkt med vanlig Conti Race 28 också, alternativt Cross eller Touring Slim.

Rose-tråden
Jag får ont i ländryggen av min 2011 Pro-RS 3000, storlek 59. Funderar därför på att beställa en ny cykel (och bli bättre på att stretcha baksida lår).

Längd: 184 cm
Grenmått: 91 cm

Tror ni att en 57:a skulle passa mig bättre?

Tack!
//Magnus

Rose-tråden
Mange_: Hur lång styrstam har du på cykeln? Kan du maila över en bild till mig på hur du sitter på cykeln, i profil?

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Mange_: Hur lång styrstam har du på cykeln? Kan
> du maila över en bild till mig på hur du sitter
> på cykeln, i profil?
>
> /Jenni Ribacka ROSE
> jenni.ribacka@rosebikes.se

Styrstammen är 110 mm. Cykeln är på service denna vecka, bild kommer snart.

//Magnus

Rose-tråden
Är lite osäker på ramstorleken på en ram.
Vill ha en Thrill Hill 3 men vet inte om jag ska ha small med lång styrstam eller medium med kort.

Är 171cm lång och ca 80cm i grenen.
Hemsidab säger medium med 90mm styrstam, och det låter ganska stort. Idag har jag en medium (570mm lång) och 50mm styrstam.

Rose-tråden
greblleM skrev:
> Är lite osäker på ramstorleken på en ram.
> Vill ha en Thrill Hill 3 men vet inte om jag ska
> ha small med lång styrstam eller medium med
> kort.
>
> Är 171cm lång och ca 80cm i grenen.
> Hemsidab säger medium med 90mm styrstam, och det
> låter ganska stort. Idag har jag en medium (570mm
> lång) och 50mm styrstam.

Har nästan identiska mått med dig (samma längd, en centimeter kortare benlängd), och kör på en Thrill Hill storlek medium med en lite kortare styrstam (80mm istället för 100mm som jag alltid har kört med tidigare).

Rose-tråden
greblleM skrev:
> Ok det låter lovande. Vad har du för styre? Rakt
> eller med lite bakåtsvep?

Rakt styre med 6,5 grader bakåtsvep (som de flesta raka styren har).

Fast egentligen är det ju svårt att jämföra bara rakt av, men när jag gick från small till medium upplevde jag enbart fördelar med en längre ram och kortare styrstam, jämfört med happysanningen att man alltid ska välja en mindre ram.

Rose-tråden
Ok ja jag har alltid kört lång ram och kort styrstam. Men det här låter ju väldigt lovande. Får jag bara klartecken på att köpa den utan bakdämpare (har en som jag tänker använda ändå) så trycker jag på beställ :)
Den är ändå så upphottad med annat extra att sneakighet inte lönar sig för säljaren :)

Rose-tråden
Lite frågor ang era ekrar.

Söker efter svarta DT Revolution ekrar, kommer ni att få in dessa i sortimentet framöver eller är det endast silver?
Samma fråga ang era svarta DT Competition ser att ni har dessa men hittar inte dem i 268mm och 270mm, om inte kommer ni att få in dessa framöver?

Tack på förhand!

Rose-tråden
Ska navet, "kasetthållaren", se ut så efter 1000km (100 mil)? Kasetten hade låst sig i hacken så man fick använda kedjepiska och polygrip för att vrida tillbaka för att få bort den. Den sitter på en MrRide2 från i år.
1000km01.jpg

1000km02.jpg

Rose-tråden
Nomis: Det beror på hur det går med posten :) Det skall vara helt möjligt i varjefall.

Bovelius: Vi har följande i lager (även om de inte finns i webbshoppen - litet parti!):
- DT Competition 268mm article number: 1205213 price: SEK 5,0 for one
- DT Competition 270mm article number: 1205222 price: SEK 5,0 for one
Dessa är svarta och man kan beställa dem via meddelandefältet i beställningens slutskede.
T.ex. "I would also like to order X DT Competition 268mm, article number: 1205213"
Revolution-ekrarna finns bara i silver.

SihvosenPoika: ja, som Håkan också skriver så är det normalt/inte ovanligt.

Garfunkah: Jaa-a det är en svår fråga! Hjulen är helt ok, om du jämför cyklar av annat märke har de dessa hjul på cyklar som kostar 3-4 gånger mer än vår Pro SL. Rose XEON Aero 1500-hjulen är väldigt prisvärda. Jag kan också rekommendera FSA SL-K sadelstolpen i kolfiber, för att minska vibrationerna från vägen bättre, det är också en väldigt prisvärd uppgradering.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Garfunkah: Jaa-a det är en svår fråga! Hjulen
> är helt ok, om du jämför cyklar av annat märke
> har de dessa hjul på cyklar som kostar 3-4
> gånger mer än vår Pro SL. Rose XEON Aero
> 1500-hjulen är väldigt prisvärda. Jag kan
> också rekommendera FSA SL-K sadelstolpen i
> kolfiber, för att minska vibrationerna från
> vägen bättre, det är också en väldigt
> prisvärd uppgradering.

Jag funderade på Ritchey WCS Carbon FlexLogic, fast FSA-stolpen verkar vara billigare :)

Rose-tråden
Förresten, kan man betala med banköverföring även från Sverige? Har inte direkt lust att ha pengarna för en cykel stående på kortkontot under 4-6 veckor, eller hur lång väntetiden nu blir.

Rose-tråden
garfunkah: Då skall du välja Ritchey WCS Carbon FlexLogic, för den är ännu bättre och ännu bekvämare ;o)
Tyvärr funkar det inte med banköverföring från Sverige än, men när du får pdf-bekräftelsen ser du det riktgivande datumet när cykeln beräknas vara klar att skickas från Tyskland, om du lägger in pengarna ca 2 veckor innan dess så behöver du inte ha pengarna liggandes på kortet hela tiden.

lindahl: t.ex. art.nr: 1733576: http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-g01a-disc-brake-pads/aid:486716

Annahojt: Det var tråkigt att höra! Maila uppgifter om cykeln till mig, så kan jag kolla leveranstiden. Kön till produktionen är för tillfället 4 veckor, men ifall vi kunde hitta en som är färdigt byggd bland våra showroom cyklar eller liknande.

SalkinL: Om du beställer alla delarna separat, men då är tiden väldigt dyrbar, eftersom det skulle bli mycket dyrare att köpa varje komponent separat från webbshoppen. :)

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
4 veckor kan väl inte stämma. Det var 3 veckor sedan jag fick min orderbekräftelse och det är 3 veckor kvar innan den skall gå i produktion.

Kan man få en showroom cykel istället för den som skall byggas? Det hade inte jag heller haft något emot om det gör att jag får cykeln innan semestern. Som det är nu får jag den i bästa fall i mitten/slutet på semestern :/

Rose-tråden
SalkinL: Jo, kön till produktionen är 4 veckor just nu, sen kan det vara att någon del saknas som vi måste vänta på innan cykeln kan gå i produktion.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej MatsJenni,

När jag köpte min ProSL i vintras beställde jag den med en WCR micro-adjust styrstam för att kunna hitta någon sorts optimal sittposition och vill nu ersätta den med en fast och betydligt lättare. Då uppstår problemet, hur i heta håla får jag ut expanderbulten? Rimligen borde den lossna om man slår ner expanderns centerbult, men icke! Går det att slå ner bulten hela vägen genom styrstolpen? Dra uppåt torde expandera hela mojängen ytterligare, och då jag befarar att styrstolpen är kolfiber är mottot 'lite mer våld än nödvändigt' knappast applicerbart här.
Tacksam för råd, om man säger så!

Rose-tråden
Pfaff: Det enkla svaret är att det inte finns någon expanderbult som fanns i gafflarna "förr i tiden" ;o). Och du skall heller inte slå någon/något ;o). Det är så enkelt att du lossar skruvarna på styrstammen och den på topplocket och sen drar du helt enkelt styrstammen rakt upp. Ersätt sen styrstammen med den andra, spänn topplocksskruven först för att få styrlagerspänningen korrek,t och spänn sen skruvarna på sidan av styrstammen. That's it!

fredrik168: Om jag inte missminner mig så baserar sig fraktkostnaderna på IP-adressens ursprung, men man kan verkligen fråga sig varför du har den från El Salvador. Fraktkostnaden blir dock korrekt vid beställning eftersom din leveransadress troligtvis finns i Sverige. Är det andra här på forumet som har samma problem?

/Mats Ribacka,ROSE

Tillbaka
Topp