Rose-tråden

Rose-tråden
MRobson skrev:
-------------------------------------------------------
> El Salvador...
> Ip är spot on, dvs Varberg...

Coolt, då är de nog rose som är lite vilsna :D

Rose-tråden
Om inte halva Sverige har flyttats till El Salvador på senaste tid, så låter det som att något är fel i vårt system. Jag skickade detta vidare till vår IT-avdelning, så får de titta på det.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Att jämföra med whereisip är egentligen inte helt korrekt utan man behöver jämföra med den databasen som Rose använder, men jag antar att it-tomtarna på Rose får rätt på det :)

Rose-tråden
Staraction: Det är kanske bäst att du mailar bild så ser vi vad du använder för tillfället. Aluminium- eller kolfiberhjul?

Alla: Ni som får annat än Sverige som leveransadress, kan ni vänligen maila IP-adressen till mig på mats.ribacka@rosebikes.se, så får vi ta en närmare koll på vad problemet är.

/Mats Ribacka, ROSE
mats.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Rose skrev:
> Pfaff: Det enkla svaret är att det inte finns
> någon expanderbult som fanns i gafflarna "förr i
> tiden" ;o). Och du skall heller inte slå
> någon/något ;o). Det är så enkelt att du
> lossar skruvarna på styrstammen och den på
> topplocket och sen drar du helt enkelt styrstammen
> rakt upp. Ersätt sen styrstammen med den andra,
> spänn topplocksskruven först för att få
> styrlagerspänningen korrek,t och spänn sen
> skruvarna på sidan av styrstammen. That's it!
>

>
> /Mats Ribacka,ROSE

Ja i en perfekt värld. Men så är det tyvärr inte utan expandern/topplocksmuttern, you name it, sitter som berget. Men det är kanske tänkt så?

Rose-tråden
Det var iaf 100% fullständigt totalt omöjligt att få en Thrill Hill 3 utan bakdämpare iaf. Trots att jag hade en befintlig dämpare som deras tekniker bekräftade skulle fungera istället.

Så min förhoppning på en cykel för 34500kr blev istället 40000kr... :/

Rose-tråden
Ollzk: Det skall inte vara några problem, maila uppgifter om din beställning till min kollega Mika, eftersom vi kommer att ta semester denna vecka, mika.pensas@rosebikes.fi (observera .fi!)

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Beställning lagd den 3 juli och cykeln börjar monteras den 12 augusti =( Men den som väntar på något gott väntar väl aldrig för länge eller vad man brukar säga.

Rose-tråden
Fick min cykel idag efter 6 veckors väntan. Till min besvikelse var den främre bromsskivan sned. Känner mig inte riktigt bekväm med att böja rätt den. Kan man förvänta sig att få en ny av er, eller ska jag börja böja (med risk att bara göra det värre?)? Lite snopet efter all väntan:/

Ordernummer: 4454888

Kundnummer: 001721215

Rose-tråden
Loddez: det var ju synd om bromsskivan var sned. Den har antagligen fått en liten smäll under transporten för vi skulle förstås inte skicka sneda bromsskivor åt våra kunder. Om den vickar bara lite så brukar det gå ganska lätt att bara böja tillbaka mot mitten där den är sned. Om skivan har skadats ordentligt så kan du kontakta mig per mail på adressen mika.pensas@rosebikes.fi så forstätter vi att reda ut saken.

Åt alla som har sett fraktkostander till El Salvador: vi har hittat problemet och det borde fixas inom en vecka. Det visade sig att några svenska internetoperatörer har köpt IP-adresser från El Salvador och det tar en tid innan IP-registren uppdateras.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
> Det visade sig att några
> svenska internetoperatörer har köpt IP-adresser
> från El Salvador och det tar en tid innan
> IP-registren uppdateras.
>
> /Mika Pensas, ROSE

Haha ipv4-adresser är hårdvaluta :-)

Rose-tråden
Hallå, tänkte skaffa mig min första MTB. Enklare stig/grus.

Tittat på ROSE COUNT SOLO 1 27,5" 2014 då jag inte vill lägga allt för mkt på min första cykel.

Man blir ju lite nervös kring storlek, val av pedaler osv. Kanske någon som kan tipsa en nybörjare?

Längd: 175, Gren: 82, Armlängd: 73, överkropp: 68, Axelbredd: 44.

Storlek: M?
Pedaler: någon form av multi (eller vad man kallar det)? Finns ju så mkt att välja på. Hur ska man tänka.. Pedal tillsamman med sko?

Mkt nybörjarfrågor jag vet. Tacksam för all hjälp jag kan få.

//LasseÖ

Rose-tråden
LasseÖ: kul att höra att du funderat på att skaffa en Rose! Både din kroppslängd och ditt grenmått passar bra på ramstorlek M på Count Solo. Vi rekommenderar ett grenmått på 78-85 cm åt den. Styrstamslängden brukar jag rekommendera mellan 80-110 mm lite beroende på var och hur man kör. I lättare terräng brukar en längre styrstam göra styrningen mindre nervös så för dig skulle det kanske passa med 90 eller 100 mm.
Shimano PD-M520 är ett prisvärt alternativ om man vill ha förmånliga traditionella låspedaler. Om man vill ha låsmekanismen bara på ena sidan så är t.ex. Xtreme Duo X och Shimano PD-M324 pålitliga alternativ. Det finns faktiskt ett ganska stort urval med pedaler. I princip så gäller samma regel som med alla andra cykeldelar att dyrare är också lättare och fungerar bättre. Alla produkter följer ju förstås inte den här regeln. Alla MTB-skor passar till SPD-standarden, men endast en liten del av landsvägsskorna. Så om du vill ha skor på samma gång så lönar det sig att titta på MTB- eller trekking-skor till MTB-pedaler.

/Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Tack för hjälpen!

Ni kan bortse från frågan :)

Nu har jag knappat igenom beställningen! Nu får jag hålla tummarna på snabb och korrekt leverans!

//LasseÖ

Senast ändrad:
Rose-tråden
Mika Pensas! kan du höra av dig till mig. Har ringt två gånger och lämnat meddelande på telefonsvararen. Har oxå mailat. Gäller en cykel jag beställt. Jag har inte fått någt bekräftelsemail. Brukar man inte få det?
Sen undrar några andra saker oxå? :)

Rose-tråden
Micke L: ursäkta att vi inte kunde svara tidigare idag. Jag ringde upp några nummer som vi inte hann svara, kanske ditt var ett av de som då inte svarade. Ditt mail tog en sväng via Tyskland men jag fick det nyss. Jag hör av mig strax!

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Beställde en Granite Cheif 1 den 3 juli och om jag inte har fattat det helt fel så dras pengarna först när min cykel börjar monteras. Enligt bekräftelse är detta datum uppskattat till den 12:e augusti. Hur fungerar det om cykeln börjar att monteras tidigare och jag inte har pengar på kontot? Börjar ni inte montera cykeln då eller kör ni på och kontaktar mig om problemen?

Undrar detta då jag vill undvika att glida runt hela semestern med allt för mycket pengar på VISA kortet och har tänkte sätta upp en planerad överföring till mitt kortkonto den dagen det behövs.

Rose-tråden
blitz: Det görs en reservation på summan 1-2 veckor före byggdatumet så då lönar det sig att ha tillräckligt med pengar på kontot. Summan dras från kontot sedan när cykeln skickas.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Hade det inte varit mycket enklare om ni dragit pengarna direkt? Som jag skrivit innan tycker jag inte det är bra lösning att man måste ha så mycket pengar på sitt kortkonto under så lång tid.

Rose-tråden
Jag skulle tro att det handlar om ränta. Ska du ha den eller Rosebike?

Nu är det en ickefråga i Sverige efter Riksbankens sänkningar, men det finns ju ställen & fanns ju även en tid i Sverige då man fick ränta på sparade kronor.

Frid!

Rose-tråden
garfunkah skrev:
> Hade det inte varit mycket enklare om ni dragit
> pengarna direkt? Som jag skrivit innan tycker jag
> inte det är bra lösning att man måste ha så
> mycket pengar på sitt kortkonto under så lång
> tid.

Har du ingen ehandelskorttjänst du kan använda?

Rose-tråden
@Miracle: Personligen anser jag att mina pengar är förbrukade när jag har lagt en beställning.

@bojsänke: Du menar liknande engångskortnummer? Det erbjuder inte min bank vad jag vet.

Rose-tråden
Två snabba funderingar:

- Vilka slangar har jag på min Count Solo 2 med Rocket Ron's?

- Cykeln har inre vajerdragning. I två av de tre främre borrhålen finns det plastringar som skyddar kablarna, dock inte på den tredje. Ska det vara så?

Rose-tråden
Vet inte om jag missat detta tidigare i tråden, men finns det tabeller för måtten på Pro DX Crossarna nånstans? Skulle vilja jämföra måtten mot min linjehoj av annat fabrikat.

Rose-tråden
Garfunkah: Vi drar inte summan direkt från kortet för att ganska många kunder ändrar sig ännu angående någon komponent under de kommande veckorna. Då blir det betydligt lättare för alla om vi inte ännu har tagit en summa från kunden.

Loddez: Slangarna borde vara Continental Light. Växelvajrarna ska ha en liten gummibit som håller dem på plats, men bromsslangen är lite tjockare och hålls bra på plats utan. Det är alltså som det skall vara.

oscm: Öppna en sida med en DX Cross i vår nätbutik. En bit under bilden hittar du flikarna "cykeldelar" och "ram". Klicka på fliken "ram" så får du fram geometritabellen. Det kan vara bra att komma ihåg att crossar och landsvägscyklar har lite olika geometrier när du jämför.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Växelvajrarna ska ha en liten gummibit som
> håller dem på plats, men bromsslangen är lite
> tjockare och hålls bra på plats utan. Det är
> alltså som det skall vara.
>
> /Mika Pensas, ROSE

Den förklaringen hade varit alldeles utmärkt om det nu inte var en av växelvajrarna som saknade gummibiten;)

Rose-tråden
Jag kommer förmodligen kolla på en ny endurohoj nästa år och tittar nu mellan Uncle Jimbo och Soul Fire. Hur ser det ut med 27,5 tum på den fronten? Nåt som kanske kommer nästa år eller håller ni er till 26 tum?

Rose-tråden
Per-Erik: Vi anser att 27,5" har i många fall tydliga fördelar över 26" utan att ändå ha nackdelarna av 29". Alla tre storlekarna har ändå en plats i vårat sortiment. Jag kan säga att det lönar sig att hålla ögon och öron öppna under de kommande veckorna med tanke på skaffningar inför nästa säsong. Och med de rätta sökorden kan man hitta några intressanta spyshots på webben också ;)

/Mika Pensas, ROSE

Tillbaka
Topp