Rose-tråden

Rose-tråden
Rose skrev:
> oscm: Öppna en sida med en DX Cross i vår
> nätbutik. En bit under bilden hittar du flikarna
> "cykeldelar" och "ram". Klicka på fliken "ram"
> så får du fram geometritabellen. Det kan vara
> bra att komma ihåg att crossar och
> landsvägscyklar har lite olika geometrier när du
> jämför.
>
> /Mika Pensas, ROSE

Tack för svaret! Vet dock inte om det är för att jag bara har tillgång till bärbara enheter men nån tabell dyker inte upp när jag gör som du skrev. Finns det nån direktlänk att klistra in här? Eller hur ska jag tänka när jag väljer storlek på cross? Jag har 56,5 cm överrör på min specialized linjecykel, 564 mm stack och 395 reach - men jag tror mig ha sett nånstans att crossarna har något högre stack och kortare överrör?

Rose-tråden
Är nåt script så verkar inte kunna länka mer direkt än http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-3100-2014/aid:692397

dxcross.jpg

Rose-tråden
Raggamuffin: tack för bilden, det verkar inte gå att länka direkt till tabellen.

oscm: i mobilversionen är geometritabellen ganska bra gömd. Du måste först trycka på rubriken "Cykeldelar". Sedan öppnas en lista där du kan välja "Ram" och får då fram tabellen.
Det brukar inte vara så bra att jämföra ramstorlek mellan olika tillverkare för att alla har lite egna system. Vissa berättar måttet för överröret och vissa för sadelröret. Sedan om man t.ex. har en ram som slopar mycket så brukar man ofta anmäla ett mått som inte ens finns, för att det riktiga sadelrörsmåttet skulle vara så litet. Geometrier mellan olika cyklar i samma kategori kan man nog jämföra, men det stämmer att crossar har lite annorlunda geometri.
Så en bra början är att mäta grenmåttet och titta på våra rekommendationer. Sedan om man inte är säker så kan man kontakta oss och fundera lite noggrannare över sittställning, användningsändamål etc.

/Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Hej,

Börjar bli dags att byta vevlager på min Rose GC4 från 2012.
Frågan är vilken typ av vevlager jag skall ha, har förstått att det är antingen SRAM BB30 I-A eller PF30-IA.
Skulle förstås kunna montera isär o kolla men då kan jag ju inte använda cykeln medan jag väntar på de nya, så jag lägger ut en fråga först.

Någon som vet? Är det kompatibelt med andra märken såsom Shimano?

Med vänlig hälsning
Magnus

Rose-tråden
fredrik168: tack för din feedback angående bannern, vi har skickat infon vidare åt vår IT-avdelning.

felt: Granite Chief 2012 har Pressfit 30 -standard åt vevlagren. Om du har ett Sram-vevparti så ska du alltså ha PF30-vevlager, inte BB30. Om du har Shimanos vevparti så har du en PF30-BSA adapter installerad och då går det med vanliga Shimano BSA-vevlager.

garfunkah: Pro SL har samma ram 2015 som 2014 så geometrin är oförändrad. Det nya är att 2015-modellen kommer med en komplett Shimano 105 5800 11-växlad komponentgrupp.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
@Rose: Eftersom det är samma pris på 2014 och 2015 så antar jag att det är samma tilläggspriser på det man väljer extra som hjul och sadelstolpe? Konfiguratorn för 2015 verkar inte riktigt vara färdig än :)

Rose-tråden
Garfunkah: troligen är det så, så länge vi pratar om 2014-delar (dvs de som är i konfiguratorn). Träffar de som är ansvariga för landsvägscyklarna strax, så jag dubbelkollar med dem.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Garfunkah: Om standarddelarna är de samma på den 2015-års modell du kollar på som de var på motsvarande modell 2014, så är uppgraderingspriserna samma för 2015.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej!
När jag ska titta på långärmade tröjor från Rosé så kommer bara två FR tröjor fram.
För att kunna se de andra olika kläderna så måste jag välja kläder och Rose och bläddra igenom hela sortimentet för att se vanliga långärmade tröjor.
Varför?

Mvh Andreas.

Rose-tråden
Prophet skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag ska titta på långärmade tröjor från
> Rosé så kommer bara två FR tröjor fram.
> För att kunna se de andra olika kläderna så
> måste jag välja kläder och Rose och bläddra
> igenom hela sortimentet för att se vanliga
> långärmade tröjor.
> Varför?

För att du tittar på fel ställe, titta under jerseys istället..
http://www.rosebikes.se/produkter/klaeder/klaeder/jerseys/jerseys-langaermade/

Rose-tråden
Oscm: Det går inte att beställa Pro DX Cross med nya Shimano 105 5800 ännu, men den är på kommade inom kort även för dessa cyklar.

Prophet: De flesta Rose-kläderna är "normala" i storlekarna, men jag skull rekommendera att beställa hem lite olika storlekar för att prova i lugn och ro. Sen är det gratis att returnera de plagg som inte passar.

/ Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Garfunkah: eftersom det är samma hjul och sadelstolpe standard på båda, så kan du kolla priserna i konfiguratorn på 2014-modellen.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Många leverantörer har börjat rea sina cyklar nu, och jag vet att Rose redan från början har bra priser, men när tror ni att ni kör igång med reorna?

Rose-tråden
Garfunkah: Det borde funka. Skriv allt du vill ändra på engelska i meddelandefältet så tas det i beaktande när beställningen kommer in.

floors: Vissa år har vi rea, andra inte. Vi vet inte heller på förhand om/när det blir rea.

/ Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej,

Jag är sugen på att beställa er cross som ni har på rea:
http://www.rosebikes.se/bike/rose-cross-pro-rs-2000

Vad har ni för leveranstid på den?

Jag trampade sönder kedjan på min nuvarande mtb men känner att blir trevligare pendling med en cyclocross.

Klarar den av även vinterdäck med dubbar?

Jag är 176cm lång, grenmått på 80 cm och avståndet mellan mina fingerspetsar är 180cm. (Borde väl vara 54cm?)

Mvh,
Rose-tråden
villeit: leveranstiden borde vara cirka fyra veckor från beställning tills att den skickas iväg från oss på de ramstorlekar som finns kvar. Den slutliga leveranstiden beror dock på vilka komponenter man väljer så med vissa delar kan leveranstiden bli längre beroende på lagersituationen.
Dubbar fungerar bra på crossar. Vi rekommenderar max 35 mm breda dubbdäck på Cross Pro RS.
Din längd skulle luta lite mot storlek 56 men ditt grenmått är i nedre kanten för 54 cm. Vi rekommenderar ett grenmått på 81-83 cm åt storlek 54. Med dina mått skulle ja nog rekommendera 54 cm för att 56 skulle bli för hög. Men kanske det lönar sig att ännu dubbelkolla grenmåttet.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Hallå, fick min cykel idag men tyvärr har den skadats under transport. Någon från rose som här som jag kan kontakta och få hjälp?

Paketnr: 420662819716

Mvh
LasseÖ

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    58.2 KB · Besök: 34
Rose-tråden
Hoppsan! Vi behöver en transportskadeanmälan från bolaget som levererade cykeln till dig. Maila den till mig på jenni.ribacka@rosebikes.se

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hejsan! Kommer ni köra någon visning av era cyklar snart, som den i Göteborg för några månader sedan? Eller finns någon återförsäljare i närheten som har cyklarna?

Rose-tråden
wallander: Nästa gång våra cyklar visas upp i Sverige är i november på mässan i Stockholm, tyvärr inga andra evenemang inbokade i Sverige innan dess.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Oomph: Vår it-avdelning jobbar på dem som bäst, först kommer Ultegra-modellerna och sedan 105-modellerna. De modeller som nu är ute på hemsidan skall gå att konfigurera inom de närmaste veckorna.
Om du vill kolla priser innan dess, så går det bra att maila mig så kollar jag priserna med mina kollegor i Tyskland.

/Jenni Ribacka ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Innebär det här att det går att beställa en Rose Pro SL 2015 först om några veckor? Eller hur ska man annars gå till väga om man vill beställa en, då det exempelvis inte går att välja kassett osv?

Rose-tråden
Sorry om jag spammar på med frågor, men här kommer ytterligare en:

Vad för extra komponenter finns det att välja på? Är det samma som till 2014 års modell? Jag tänker på exempelvis styrlinda och liknande saker. Hur ser det ut med kassetterna, vilka har man att välja bland?

Tack på förhand!

Rose-tråden
Oomph: Vilken cykel är det du tittar på? Så är det lättare för mig att svara.
Fick meddelande från Tyskland att XEON CGF 3000 2015 nu är klar i konfiguratorn.

/Jenni Ribacka ROSE

Tillbaka
Topp