Rose-tråden

Rose-tråden
Oomph: Eftersom styrlindan är den samma på 2015 så kan du kolla konfiguratorn för 2014-modellen. Kassetter som finns tillgängliga (nya 105) just nu är: 11-28 och 11-32.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> Oomph: Eftersom styrlindan är den samma på 2015
> så kan du kolla konfiguratorn för 2014-modellen.
> Kassetter som finns tillgängliga (nya 105) just
> nu är: 11-28 och 11-32.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Det går inte att få den i 12-25? Ser ut som att det finns som val om man söker upp enbart kassetten på eran hemsida, men det kanske är felaktigt?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Oomph: Vi får in 12-25 i cykelproduktionen under vecka 38. De produkter som finns på hemsidan är endast aftermarket, dvs direktförsäljning till kunder.

blitz: Våra nya 2015 cyklar kommer troligen upp på hemsidan när cykelkatalogen har kommit ut i november.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Så det går alltså inte att lösa på annat sätt än att jag skulle behöva vänta i sju veckor för att få den med en 12-25:a? Då är det nog risk att jag vänder mig till en annan tillverkare istället. Synd!

Rose-tråden
Oomph: Ifall kassetten är det enda som inte finns tillgängligt, fixar vi det. När beställningen är gjord, går våra cykelförsäljare igenom beställningen och bokar in alla delarna som behövs till produktionen. Efter att detta är gjort skickas en pdf-bekräftelse till kunden med ett uppskattat datum för när cykeln är klar att skickas.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Jenni: Det vore ju perfekt om det gick att ordna! En sista fråga nu bara ;)

Går det att få råd gällande andra mått än för ramen? Jag tänker styrstam, vevparti och så vidare. Jag har alla tänkbara slags mått tillgängliga, så om det vore något man kunde få hjälp med vore det ju underbart :)

Tack på förhand!

Rose-tråden
Det har börjat komma bilder på dr z 2015... ser fint ut! På bikeradar nämndes det något om ny geometri men de sa inget mer. Vet ni något mer om geometriförändringarna? Dr Z:an jag sett bilder av var med blåa detaljer oh såg väldigt mycket bättre ut än tidigare årsmodeller, vet ni om den kommer med andra färgvarianter? Kommer den med andra dämparval än dt swiss (som det var på den cykel som jag såg bilder av)?

Rose-tråden
Oomph: bojsänke har helt rätt, det är svårt att rekommendera styrstamslängd osv. Det bästa råd jag kan ge är att följa rekommendationerna för ramstorleken. När du lägger cykeln i varukorgen och väljer storlek rekommenderar vår konfigurator vilken styrstamslängd, styrbredd, vevarmslängd enligt storleken på cykeln. Vi har 4 veckors bytesrätt på styrstammen, så om du efter några mil på cykeln tycker att den du har är för kort eller för lång, byter vi den gratis.

castrello: Jag kan tänka mig att det snart dyker upp artiklar här på happy också. Dämparna kommer man som vanligt att kunna välja i konfiguratorn. Angående geometrin är 2015 lite mer "racig" jämfört med Dr Z 2014. Det finns också olika färgvarianter, den blågråa är riktigt snygg i verkligheten!

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej! Jag har börjat bli riktigt sugen på en Rose Pro DX Cross-3000, men är lite osäker på ramstorlek (inte helt ovanligt kanske).

Jag är 187-188cm lång med ett grenmått på 89-90cm, vad jag förstår av er storleksberäknare blir det precis en 60cm ram (89cm i grenmått blir 58cm ram). Det känns som man hellre har en cykel som är något liten än en som är något för stor? Man kan väl kompensera med att flytta sadeln och ha en längre styrstam? Eller tror du en 58cm ram kommer kännas för liten?

Tanken är att jag ska ha den som pendlingscykel men även till grusväg och landsvägscykling.

En till fråga: Är det några problem att få på smalare race-däck på de hjulen som sitter på?

Rose-tråden
mrbojangles: Jag håller med Lindahl om att du inte skall gå ner till 58, eftersom crossramen är rätt kort så är den mindre än vad storleken låter.
Jag skulle också rekommendera de hjul som lindahl har, finns på denna cykel standard: http://www.rosebikes.se/bike/rose-xeon-dx-3000-2014/aid:670854 med de hjulen kan du ha däck i bredden 23-35mm. Standardhjulen som ursprungligen är MTB-hjul kan du ha 32-35mm breda däck. Ifall du vill beställa cykeln med de hjulen kan du skriva i meddelandefältet/fältet för extra önskemål något i stil med: "I would like the Xeon DX1850-wheels on my bike". Uppgraderingskostnaden är ca 100€.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej Jenni:

Nu så fick jag sju veckors "estimated assembly date" trots allt, vilket jag antar har att göra med 12/25-kassetten. Går det att på något sätt kolla upp vad det är som gör att det dröjer så länge, det vill säga om det är kassetten som ställer till det?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Hej Rose!
Skall köpa min sista racer innan jag viker in årorna, har bestämt mig för Carbon och Ultegra.
Xeon CRS 3000 ligger bra till, men blev nyfiken på X-Lite CRS 2015 kan ni bjuda på lite förhandsinformation om den jämfört med CRS 3000 2015.
När kan dom dyka upp på hemsidan?
Tack på förhand/ Knut

Rose-tråden
KnutH: X-Lite CRS och X-Lite team är två helt nya cyklar, som båda tillverkas i samma form. Team-versionen har lite lättare och styvare kolfiber jämfört med CRS-versionen. Några nya lösningar på dessa ramar, jämfört med den äldre Xeon CRS, som kommer att vara likadan 2015 som 2014. Dessa nya cyklar kommer troligtvis upp på hemsidan i slutet av november, när den nya cykelkatalogen skickats ut. Troligtvis finns ramarna i lager i februari.

VKruger: Troligtvis i november, när den nya cykelkatalogen kommit ut.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Sett börja prata nya modell så undrar jag om kommer Rose Tempo hoj i min storlek är 196cm benlängd 97cm just nu finns bara max L undrar ska kommer XL i tempo hoj?

Rose-tråden
aalgen: Det blir inga förändringar av Aero Flyer-ramen till nästa säsong. Storlekarna är desamma som hittills, dvs. S, M och L.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej Rose.
Vill bara upplysa er om en tråkig attityd/arbetsmoral hos posten (postnord).
Beställde i förra veckan diverse delar som skickats med DHL från er, sen kommer det till Sverige och posten tar över.
Beräknade att paketet skulle komma idag och jag var hemma till 12.00.
Går sedan in på deras hemsida och ser att dom försökt lämna paketet kl 10.40 samt lämnat ett meddelande till mig.
Inget av detta har hänt då jag var hemma den tiden. Har även skrivit ned portkod som jag såg att ni antecknat i bekräftelsen.

Ringde posten och påpekade detta och dom skulle föra det vidare, men jag tänker att ni även bör få reda på det, då ni betalar för en tjänst där paketet ska lämnas till dörr.

Hoppas jag kan hämta ut delarna på måndag

Tack för bra service från er sida i alla fall / Felix

Rose-tråden
Jag håller på och plockar ihop lite prylar till ett cx-bygge på rose.. Jag har försökt leta efter en hängare till cantileverbromsvajer. Vet inte riktigt vad man ska söka på.
Vet ni om det finns något sådant i ert sortiment? Hade vart gött att kunna beställa allt från samma ställe och ni hade en del andra prylar som va rätt mycket bättre i pris...

Sån här typ är det jag är ute efter.

Tektro-TRP-Cantilever-brake-cable-holder.jpg

Rose-tråden
bojsänke skrev:
> Använd hellre en som fästs i gaffeln. Det
> minskar bromsjuddret på ojämna underlag. Som den
> här.

+massor!
Jag har bytt till ett sådant på en av mina cyklar. STOR skillnad!

/Håkan

Rose-tråden
När en storlek av ett klädesplagg är slut hos er så är det sayonara med att få se det plagget i den storleken i er shop, eller? Har nämligen ingen möjlighet att beställa plagget nu då jag är på semester i Oslo och statusen för plagget och önskad storlek är lika med "få kvar".

Rose-tråden
crust skrev:
> Tack för tipset! Min gaffel har dock inget hål
> att montera en sådan i :(

Jag har en ny fin skruvdragare du kan få låna!

(Annars finns det vanliga i samma kategori.)

Rose-tråden
Råkade ut för samma sak (dock inte vid beställning från Rose utan från Wiggle men det går också med DHL i UK och sen vidare med postnord i Sverige). Slutade med att jag fick åka ut till PostNord i järfälla och hämta paketet själv.

Felixiden skrev:
> Hej Rose.
> Vill bara upplysa er om en tråkig
> attityd/arbetsmoral hos posten (postnord).
> Beställde i förra veckan diverse delar som
> skickats med DHL från er, sen kommer det till
> Sverige och posten tar över.
> Beräknade att paketet skulle komma idag och jag
> var hemma till 12.00.
> Går sedan in på deras hemsida och ser att dom
> försökt lämna paketet kl 10.40 samt lämnat ett
> meddelande till mig.
> Inget av detta har hänt då jag var hemma den
> tiden. Har även skrivit ned portkod som jag såg
> att ni antecknat i bekräftelsen.
>
> Ringde posten och påpekade detta och dom skulle
> föra det vidare, men jag tänker att ni även
> bör få reda på det, då ni betalar för en
> tjänst där paketet ska lämnas till dörr.
>
> Hoppas jag kan hämta ut delarna på måndag
>
> Tack för bra service från er sida i alla fall /
> Felix

Rose-tråden
Felixiden: I såna här fall är det bra att du kontaktade posten direkt, och det postkontor som är närmast dig. Du kan gärna också skicka tracking nummern till mig per mail, så kan jag skicka vidare detta till DHL i Tyskland. Snabbast och säkrast att feedbacken går fram är via det lokala postkontoret och gärna någon chef där.

/Jenni Ribacka, ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Rose skrev:
> Felixiden: I såna här fall är det bra att du
> kontaktade posten direkt, och det postkontor som
> är närmast dig. Du kan gärna också skicka
> tracking nummern till mig per mail, så kan jag
> skicka vidare detta till DHL i Tyskland. Snabbast
> och säkrast att feedbacken går fram är via det
> lokala postkontoret och gärna någon chef där.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE
> jenni.ribacka@rosebikes.se

Har skickat mail till dig. Har en till beställning på gång som kommer gå via postnord, krånglar det då med så kommer jag definitivt kontakta postnord och få tag i någon chef.

Mvh Felix

Rose-tråden
Sällan man är så glad över att ha en reservation på en stor summa pengar, men nu vet man att den långa väntan på sin Granite Cheif snart är över.

Rose-tråden
Förra året hade Rose ingen värre rea, men de sänkte priserna en del när de började sälja den nya årsmodellen.

Sen beror det nog på ram och innehåll också. Pro SL tex kör samma ram som förra året och kommer troligen inte att sänkas särskilt alls på de sista 2014-modellerna.

Rose-tråden
Hej. Jag försöker komma underfund med vilken fjäder på dämparen jag ska ha på min rose beefcake 2. Jag använder en spring rate calculator men har lite dålig koll på alla parametrar. Det sitter en foc dhx rc4 dämpare på som standard och jag väger runt 78-79kg med utrustning. Vilken fjäder ska jag ha om man vill ha en sag på runt 30%?
mvh Andreas

Rose-tråden
Fick paket med diverse prylar från rose idag. Dessvärre var påsen med kolsyrepatroner tom. Nu är det inga stora pengar vi pratar om men det vore intressant att veta varför man packer ner en tom påse, eller har tullen behov av luft?

Någon verkar dessutom vara rädd att de försvunna patronerna ska ramla ur, då påsen är lagad med tejp..

Tillbaka
Topp