Rose-tråden

Rose-tråden
Beställde en granite chief den första aug, enda ändringen jag gjorde i konfiguratorn var att ändra till xt drivlina. Har fått uppskattad leveranstid 6 veckor och undrar bara om detta är normalt? Är ju trots allt en "standard"cykel jag beställt.

Rose-tråden
Jag köpte en Thrill Hill 3 och bytte till Sid XX framgaffel. Det var snart en månad sen. Senaste budet är att den eventuellt skulle monteras den femte.
Hade velat ha den till vasan.

Så ja, det är långa leveranstider. :/

Rose-tråden
RDFG skrev:
-------------------------------------------------------
> Beställde en granite chief den första aug, enda
> ändringen jag gjorde i konfiguratorn var att
> ändra till xt drivlina. Har fått uppskattad
> leveranstid 6 veckor och undrar bara om detta är
> normalt? Är ju trots allt en "standard"cykel jag
> beställt.

Jag beställde precis sak den 3 juli, den skall monteras den 12e augusti. Så håller tummarna på leverans nästa vecka.

Rose-tråden
Grymt snabb leverans Beställde måndags och fick den idag.
Och tack Jenni R för snabbt svar på mailet.

WP_20140807_4178.jpg

Rose-tråden
blitz: Ibland har inte datumet på kundsidan varit korrekt. Det mest tillförlitliga är det datum för när cykeln beräknas vara klar att skickas från Tyskland som finns i PDF-bekräftelsen.

garfunkah: Vi kan beställa 889-1, priset är då ca 15€ och leveranstiden 2-3 veckor. Detta går att beställa via mig på mailen.

/Jenni Ribacka, ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Måste ge stort beröm till Rose, och Mats, för deras service. Har en rose cross dx 2000 som jag är mycket nöjd med. Tyvärr havererade bakbromsen i fredags. Mailade på fredag kväll, IDAG måndag morgon får jag mail om att en ny broms är skickad. Snabbheten, enkelheten(endast ett kort mail har jag skickat) och bemötandet är i det särklass bästa jag varit med. Tack

Rose-tråden
Någon tjej eller annan som har erfarenhet av Rose Verdita Green? Tjejen är lite sugen på att gå över till heldämpad och har gett mig i uppdrag att leta cyklar. Jag har sökt efter recensioner men mest hittat text på tyska. Går väl att förstå lite granna, men min tyska är risig ;)

Rose-tråden
Rose skrev:
> Ikebana: du har troligen lättare att hitta tester
> på Granite Chief, som är samma cykel som
> tjejversionen Verdita Green.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Yess, får kolla om det finns några recensioner som tjejer gjort

Rose-tråden
ikebana skrev:
> Någon tjej eller annan som har erfarenhet av Rose
> Verdita Green? Tjejen är lite sugen på att gå
> över till heldämpad och har gett mig i uppdrag
> att leta cyklar. Jag har sökt efter recensioner
> men mest hittat text på tyska. Går väl att
> förstå lite granna, men min tyska är risig ;)

Använd Google Chrome så kan du översätta hela sidor utan problem. Lite grammatik som inte stämmer men brukar inte vara några problem att förstå.

Rose-tråden
Hej,

Fick två mail av er idag att nu har skickat min cykel, men det finns inga referenser eller länkar i mailet. Se urklipp nedan.

"Dear ***,
Your package with the number has just been shipped:

Herr *******
Schweden

If there is information available for online package tracking, please follow this link:
(For deliveries to non-EU countries, you will receive a separate email with the parcel number, from our dispatch manually.)
"

Ordernr: 4538282

Skall det vara så?

Rose-tråden
Beställde en pro dx-cross 2000 den 24/6 fick orderbekräftelse med prel monteringsdatum 31/7. Ikväll den 11 augusti så har fortfarande inget hänt? Den som väntar på något gott.... :)

Ordernr: A4519350

Rose-tråden
blitz: Tracking nummer skickat till dig på mailen.

Selfdegrader: Jag kollar detta med mina kollegor i Tyskland och återkommer.

Zonks: Vikten är ungefär den samma som på 2014-modellen.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
En fråga angående DHL och beställningar, ni skickade min cykel samt ett paket med tillbehör i måndag. Dock så har status inte ändrats på mer än ett av paketen sen i tisdags.

"Tue, 12.08.2014 10:48 h Dorsten, Germany The international shipment has been processed in the parcel center of origin"

Kollar med en mobil på DHLs hemsida så står det att det är WELTPAKET Premium, Premium (Air mail), har det flygits till sverige och ligger nu hos posten, därför att det inte kommer några uppdateringar på DHL? Om inte annat så tycker man ju att Premium borde gå snabbt.

Det andra är senaste uppdateringen detta:

"Thu, 14.08.2014 03:47 h MALMOE, Sweden The shipment has arrived at the delivery depot."

Enligt mobilsidan är det DHL EURO PACKAGE.

Är detta ett väntat beteende eller är det så enkelt att cykeln är kvar i Tyskland? Är man allt för hoppfull om man hoppas på att cykeln dyker upp imorgon?

Rose-tråden
Jag fick min cykel via lastbil medan lite annat som beställdes samtidigt gick via flyg som jag uppfattade det. Det mindre paketet landade på min lokala ICA då posten sköter distributionen av vissa DHL-paket på denna sidan gränsen (av någon dunkel anledning när DHL har Service Point i min lilla håla). Cykeln kom till Postnords central i Malmö, så jag får smita tidigare från jobb och köra dit innan de stänger, och sedan hoppas jag att kartongen går in i bilen, annars blir det en spännande MacGyver-surrning på cykelhållaren på dragkroken...

Rose-tråden
blitz: Cykeln skickas med DHL och posten tar över paketet när det kommer över gränsen, det andra paketet (om jag kommer ihåg rätt) innehöll något som DHL klassar som farligt gods om tracking nummern börjar med en 3:a. Då är det DHL som transporterar paketet hela vägen till kunden. Därav olika benämningar på paketen. Om cykeln har kommit till Malmö, så kan du spåra den med trackingnumret som börjar med en 4:a på postens hemsida.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> blitz: Cykeln skickas med DHL och posten tar över
> paketet när det kommer över gränsen, det andra
> paketet (om jag kommer ihåg rätt) innehöll
> något som DHL klassar som farligt gods om
> tracking nummern börjar med en 3:a. Då är det
> DHL som transporterar paketet hela vägen till
> kunden. Därav olika benämningar på paketen. Om
> cykeln har kommit till Malmö, så kan du spåra
> den med trackingnumret som börjar med en 4:a på
> postens hemsida.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Det är tyvärr så att det är paketet som börjar med en 4 som det inte har hänt något med alls sedan i tisdags =(

Rose-tråden
blitz: Knappa in trackingnumret på PostNords hemsida. Där kommer det antagligen att stå något i stil med att de redan försökt dela ut paketet till dig men att du inte var hemma. De brukar rutinmässigt bluffa och skriva att de gjort leveransförsök trots att de aldrig varit på adressen. Jag råkade ut för samma sak förra veckan. Enligt paketspårningen hade man försökt lämna ett paket, men jag var hemma hela dagen utan att någon ringde på och jag fick ingen avi varken i brevlådan eller i telefonen. Jag fick istället ringa till PostNords kundtjänst för att avtala en tid (dvs en dag) när de skulle leverera. De kom iofs inte då heller men det är en annan historia.

Rose-tråden
_psyclo skrev:
> blitz: Knappa in trackingnumret på PostNords
> hemsida. Där kommer det antagligen att stå
> något i stil med att de redan försökt dela ut
> paketet till dig men att du inte var hemma. De
> brukar rutinmässigt bluffa och skriva att de
> gjort leveransförsök trots att de aldrig varit
> på adressen. Jag råkade ut för samma sak förra
> veckan. Enligt paketspårningen hade man försökt
> lämna ett paket, men jag var hemma hela dagen
> utan att någon ringde på och jag fick ingen avi
> varken i brevlådan eller i telefonen. Jag fick
> istället ringa till PostNords kundtjänst för
> att avtala en tid (dvs en dag) när de skulle
> leverera. De kom iofs inte då heller men det är
> en annan historia.

Är svaret jag får då. "Sökningen genererade inga träffar"

Rose-tråden
blitz skrev:
> _psyclo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > blitz: Knappa in trackingnumret på PostNords
> > hemsida. Där kommer det antagligen att stå
> > något i stil med att de redan försökt dela
> ut
> > paketet till dig men att du inte var hemma. De
> > brukar rutinmässigt bluffa och skriva att de
> > gjort leveransförsök trots att de aldrig
> varit
> > på adressen. Jag råkade ut för samma sak
> förra
> > veckan. Enligt paketspårningen hade man
> försökt
> > lämna ett paket, men jag var hemma hela dagen
> > utan att någon ringde på och jag fick ingen
> avi
> > varken i brevlådan eller i telefonen. Jag fick
> > istället ringa till PostNords kundtjänst för
> > att avtala en tid (dvs en dag) när de skulle
> > leverera. De kom iofs inte då heller men det
> är
> > en annan historia.
>
> Är svaret jag får då. "Sökningen genererade
> inga träffar"

Var kanske lite snabb där med att döma ut det som en "skenleverans" från PostNords sida. Jag observerade inte datumet.
I vilket fall som helst tycker jag att du ska ringa deras kundtjänst och fråga. Det låter märkligt att du inte kan spåra ditt paket.
Om du behöver grejerna snabbt och bor i närheten så kan du alltid hämta grejerna själv på postterminalen i Malmö. Du kan säkert tjäna flera dagar på det. De har öppet 10-18 tror jag.

Kan också passa på att tacka för grymt fin service av Rose och snabb leverans av DHL. PostNord var inget vidare, men cykeln kom fram till sist ;)

Rose-tråden
Äntligen händer något.

Fri, 15.08.2014 00:02 h Hamburg, Germany The shipment has been processed in the destination parcel center

Dock blir det nog ingen cykel innan helgen. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Rose-tråden
bojsänke skrev:
> Destination? Det låter ju som att det gått i
> retur.

Något verkar ju ha krånglat på DHL i Tyskland i alla fall, men så blir det ju ibland. Det får man ta med ro.

2014-08-15 16:33 Toftanäs, Sverige Försändelsen transporteras

Så leverans på måndag ser det ut som. Brukar posten ringa eller åker de bara fram och kollar om någon är hemma?

Rose-tråden
Hej Rose!

Skickar ni fortfarande med ett gen. 1-fäste utan kostnad, när man beställer en Philips Saferide 80-lampa? Den har ju visserligen det fästet på produktfotot, men jag frågar ändå för säkerhets skull.

http://www.rosebikes.se/artikel/phi...bike-light--battery-front-headlamp/aid:642257

(alltså pga den undermåliga kvalitén/konstruktionen hos gen. 2-fästet som omnämnts tidigare)

Mvh Tobias

Senast ändrad:
Rose-tråden
Tobias 74:a skrev:
> Hej Rose!
>
> Skickar ni fortfarande med ett gen. 1-fäste utan
> kostnad, när man beställer en Philips Saferide
> 80-lampa?

Gen2-fästet har utgått, lampan levereras numera endast med ett gen1-fäste.

Rose-tråden
jonja skrev:
> Tobias 74:a skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej Rose!
> >
> > Skickar ni fortfarande med ett gen. 1-fäste
> utan
> > kostnad, när man beställer en Philips
> Saferide