Rose-tråden

Rose-tråden
Hej,

Sitter och skall konfigurera en Cross Pro RS-2000. Har svårt att välja storlek, är 175 cm lång med grenmått ca 80 cm. Verkar som jag ligger precis mellan 51 och 53. Cykeln skall användas som både alternativ till min racer, höst/vinterpendlare samt lite grusvägsrace. Föredrar lite mer komfortabel sittställning då min "ordinarie" racer vållar mig en del ryggont trots ihärdig rygg/bål träning. Vad rekommenderar ni för storlek?

Undrar också om ni kan tipsa om en prisvärd uppgradering av hjulen till ovanstående användningsområde? Kommer förmodligen köpa ett extra hjulpar som får agera landsvägshjul till nästa säsong.
Tack på förhand!
/Danne

Rose-tråden
Hej
Tidigare i år läste jag om att för 2014 års FOX-gafflar saknades möjlighet till "remote" på styret.
Nu finns split-kit för gaffel o dämpare framtagna av Fox. Min fråga är om det går att beställa detta mot tillägg för de MTB som har Fox remote på dämparen? Om ja, har ni en ungefärlig prisindikation?
Hälsningar Anders

Rose-tråden
McAdam: Nej, har tyvärr ingen aning om varken specs eller pris för X-Lite CRS. Pris och specs publiceras när nya cykelkatalogen kommer ut i november.

gndl: Jag skulle rekommendera 53:an, jag är själv 170 med grenmåttet 82 och jag tror att en 51:a skulle bli för kort för dig. 53:an är också lite högre i styrhuvudet, men beställ gärna maximalt antal spacers (30mm). Egentligen kan du välja i princip vilka landsvägshjul som helst till Cross Pro RS, det beror mest på din budget. Om du är lätt (under 80kg) kan jag rekommendera ROSE RS1400-hjulen som landsvägshjul.

Anders Olson: Jag kollar detta med vår product manager för MTB, men han är på semester 1,5 vecka till. Tror inte att det är möjligt på 2014, men hoppas att det skall vara möjligt på 2015-modellerna.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej
Jag har beställt en Cross Pro RS-2000 och fick leveransdatum om ca 3 veckor. Går det att få cykeln lite snabbare om jag byter t ex till en annan kassett? Jag såg i ett tidigare inlägg att vi väntar på delar från Shimano, är det det som bestämmer leveransdatumet?
Tack på förhand!
/seankelly

Rose-tråden
JockeS: Jo, vi har reservdelar. Kontakta mig på mats.ribacka@rosebikes.se så fixar vi det.

seankelly: Tre veckor är väldigt kort leveranstiden i ett läge när kön till produktionen är minst fyra veckor ;o).

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
> gndl skrev:
Sitter och skall konfigurera en Cross Pro RS-2000. Har svårt att välja storlek, är 175 cm lång med grenmått ca 80 cm. Verkar som jag ligger precis mellan 51 och 53. Cykeln skall användas som både alternativ till min racer, höst/vinterpendlare samt lite grusvägsrace. Föredrar lite mer komfortabel sittställning då min "ordinarie" racer vållar mig en del ryggont trots ihärdig rygg/bål träning. Vad rekommenderar ni för storlek?

Undrar också om ni kan tipsa om en prisvärd uppgradering av hjulen till ovanstående användningsområde? Kommer förmodligen köpa ett extra hjulpar som får agera landsvägshjul till nästa säsong.
Tack på förhand!
/Danne

Rose skrev:

>
> gndl: Jag skulle rekommendera 53:an, jag är
> själv 170 med grenmåttet 82 och jag tror att en
> 51:a skulle bli för kort för dig. 53:an är
> också lite högre i styrhuvudet, men beställ
> gärna maximalt antal spacers (30mm). Egentligen
> kan du välja i princip vilka landsvägshjul som
> helst till Cross Pro RS, det beror mest på din
> budget. Om du är lätt (under 80kg) kan jag
> rekommendera ROSE RS1400-hjulen som
> landsvägshjul.

>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Blev lite velig i valet av Cross nu, fick tips om att prioritera skivbromsar då vinterpendling är ett av användnigsområdena. Jag hamnar i samma gränsland vad gäller storleken för Pro DX cross 2000. Fast då mellan 52 och 54. Bör jag även här välja den större? Valde i konfiguratorn även att byta hjulen till Rose Xeon Dx 1850 Cl-disc, lite svårt att jämföra dessa mot standardhjulen. Har ni mer uppgifter på båda dessa och kort kan beskriva skillnaderna? Vill ha ett starkt men lite lättare hjul än "orginal" som även tål lite terräng. (Väger 85 kg) Tack på förhand! /Danne

Rose-tråden
> gndl skrev:
Sitter och konfigurerar en Cross Pro RS-2000. Har svårt att välja storlek, är 175 cm lång med grenmått ca 80 cm. Verkar som jag ligger precis mellan 51 och 53. Cykeln skall användas som både alternativ till min racer, höst/vinterpendlare samt lite grusvägsrace. Föredrar lite mer komfortabel sittställning då min "ordinarie" racer vållar mig en del ryggont trots ihärdig rygg/bål träning. Vad rekommenderar ni för storlek?

Tack på förhand!
/Danne

Rose skrev:

>
> gndl: Jag skulle rekommendera 53:an, jag är
> själv 170 med grenmåttet 82 och jag tror att en
> 51:a skulle bli för kort för dig. 53:an är
> också lite högre i styrhuvudet, men beställ
> gärna maximalt antal spacers (30mm). Egentligen
> kan du välja i princip vilka landsvägshjul som
> helst till Cross Pro RS, det beror mest på din
> budget. Om du är lätt (under 80kg) kan jag
> rekommendera ROSE RS1400-hjulen som
> landsvägshjul.

>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Blev lite velig i valet av Cross nu, fick tips om att prioritera skivbromsar då vinterpendling är ett av användnigsområdena. Jag hamnar i samma gränsland vad gäller storleken för Pro DX cross 2000. Fast då mellan 52 och 54. Bör jag även här välja den större? Valde i konfiguratorn även att byta hjulen till Rose Xeon Dx 1850 Cl-disc, lite svårt att jämföra dessa mot standardhjulen. Har ni mer uppgifter på båda dessa och kort kan beskriva skillnaderna? Vill ha ett starkt men lite lättare hjul än "orginal" som även tål lite terräng. (Väger 85 kg) Tack på förhand! /Danne

Rose-tråden
gndl: Jo, även här rekommenderar jag storleken större, dvs 54:an.
Xeon DX 1850-hjulen är ursprungligen gjorda för vår landsvägscykel med skivbroms (Xeon DX), Mavic-hjulen är ursprungligen MTB-hjul och kanske de som håller bäst i offroad åkning, men en hel del tyngre än våra egna hjul. Kanske det bästa är att ha ett par DX 1850-hjul för landsvägsåkning och ett par Mavic-hjul för vinter och offroad?

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Mats/Jenni,
Jag har fått hem ett par extrahjul (Mavic Crossride) till min DX Cross och insett att de har 12/15 mm thru axle. Vad behöver jag?
Har hittat ett par konverteringskit på er hemsida varav endast det ena tycks inkludera QR?
Kan inte finna motsvarande QR fån Mavic till bakhjulet. Alt. köpa endast bussningarna samt andra QR's men jag kan inte finna dem heller...
Finns det feta QR som går direkt?

Konverteringskit jag funnit:

http://www.rosebikes.se/artikel/mavic-reducing-kit-for-front-wheels-716011/aid:716013
http://www.rosebikes.se/artikel/mavic-reducing-kit-for-rear-wheels/aid:716017 (Ingen QR?)

Mvh Per

Rose-tråden
PerD: Maila Mats på: mats.ribacka@rosebikes.se så ger han vidare instruktioner.

meringa: Största skillnaden är att 1900 funkar enbart med 10-växlat och 1850 funkar även med 11-växlat. 1850 är lite lättare än 1900.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Jag undrar om det kommer att gå att köpa Rose Xeon CDX som ramset. Jag vill bygga hjul och plocka ihop cockpit och drivlina själv.

Förresten, hur breda däck får det plats på CDX:en? 30 mm på en 23 mm fälg?

Rose%20Xeon%20CDX%202015_0.JPG

Senast ändrad:
Rose-tråden
greblleM: Svarat per mail mera ingående, men cykeln levererades enligt orderbekräftelse.

gandhi: Hittills har vi endast haft ett fåtal modeller tillgängliga som ramset och alla detaljer angående nästa års modeller är inte spikade ännu, men jag tror inte att CDX:en kommer som ramset.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Kan du lägga in ett gott ord? :-)
Ni bygger väl ihop cyklarna själva på Rose så i praktiken borde det väl gå?
/K

Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> greblleM: Svarat per mail mera ingående, men
> cykeln levererades enligt orderbekräftelse.
>
> gandhi: Hittills har vi endast haft ett fåtal
> modeller tillgängliga som ramset och alla
> detaljer angående nästa års modeller är inte
> spikade ännu, men jag tror inte att CDX:en kommer
> som ramset.
>
>
> /Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
gandhi: Jo, vi bygger våra cyklar själva, men det är bara vissa ramar som hittills har sålts som separata ramset. Tyvärr är detta ingenting jag kan påverka. Oftast blir det dock billigare att köpa den billigaste versionen och sen sälja de delar som blir över.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Oftast blir det dock billigare
> att köpa den billigaste versionen och sen sälja
> de delar som blir över.

+1

Rose cyklar (ram+komponenter) är i regel såpass prisvärda att detta kan vara en riktigt bra lösning. Jag gjorde så när jag byggde min Thrill Hill, behöll endast ram och bromsarna som jag kunde få exakt det jag ville ha, annars den billigaste specen som jag sedan sålde bort rubbet för en för köparen riktigt bra och billig peng, och sedan byggde jag upp den precis som jag ville ha den.

Rose-tråden
@Rose

Jag har en Rose Pro Fly 2000 köpt sommaren 2012 där original sadelstolpen (kolfiber, aero) har fått en ganska lång spricka vertikal i höjd med mötet med ramen. Jag såg den när jag skulle justera sadelhöjden, och det frasar en hel del när man skruvar åt den. Ergo: jag behöver en ny. Jag hittar ingen på er hemsida, vad kan jag hitta en ny?

Rose-tråden
nisseson: Jo, sadelstolpen finns i lager och den kan beställas med det interna produktnumret: 1748365, priset är 1185.66 SEK. Sadelstolpen finns inte i vår webbshop, men om du beställer annat kan du samtidigt skriva i meddelandefältet något i stil med: "I would also like to order a seatpost for my Pro Fly, internal item number 1748365, price 1185.66 SEK".

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
alfons69: Vi har tyvärr inga fälgbanor som klarar 125kg och som är ämnade enbart för skivbromsbruk, Men vi har fälgbanor för fälgbroms som är stabilare och som vi kan bygga skivbromshjul av. T.ex. Sari T19R och Airline3.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Jag går och väntar på min Pro SL som ska bli byggd i början av september, men går nu och funderar på om det kanske inte vore en bra idé att uppgradera hjulparet - hur ser det ut om jag exempelvis skulle vilja ha ett par rose rs 1400? Är det någonting ni har på lager eller skulle en såhär pass sen ändring i konfigurationen innebära att byggdatumet skjuts fram?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Oomph: Om inte cykeln har hunnit gå i produktion så går det bra att byta hjul. Jag rekommenderar inte RS 1400-hjulen om du väger mer än 80-85kg, eftersom de då blir för mjuka när de är så lätta.

Om du vill byta hjul är det bäst att du mailar Tyskland direkt, eftersom vi kommer att vara på Birkebeinerrittet nu fram till nästa onsdag (3.9.2014) och har inte så bra möjlighet att kolla mailen. Cykelförsäljarnas mailadress är: radverkauf@rose.de

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Tack för snabbt svar, Jenni!

Jag väger för tillfället in någonstans runt sjuttio-strecket, så jag är en lättviktare i sammanhanget. Jag hör av mig till säljarna på en gång, tack igen!

Rose-tråden
Hej mitt Mavic Cosmic Carbon bakhjul som jag köpt från er har spruckit. Jag undrar om det finns ngn garanti på dessa hjul? Hjulet är f.n. hos Cykeltjänst i Södertälje och enligt dom så skulle det kosta 3000 kr att byta fälg+montering. Jag har dessutom en Shimano ultegra di2 framväxel som jag ska skicka till er men jag hittar inte mejlet där adressen finns. Hela di2 paketet är omdraget av Cykelcity och fungerar nu tillfredsställande. Det räckte inte med att byta framväxel (ert förslag) så jag vill returnera den till er och få tillbaka pengarna jag lagt ut för denna. Hur gör jag och till vilken adress skickar jag växeln?

Rose-tråden
Perfekt! En vecka efter leverans så blir hojen nedsatt med nästan 4000kr. :/
Aja skit samma, än så länge är jag supernöjd med den iaf.

Rose-tråden
Nieves: 2 års garanti på cykeldelar (när man köper en cykel) i övrigt följer vi tillverkarnas garantier. Info om returer finns i våra köpvillkor under "info". Kom ihåg att skriva vad som är fel och vad du vill skall hända med returen (reparation, retur...)

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
TM skrev:
> Perfekt! En vecka efter leverans så blir hojen
> nedsatt med nästan 4000kr. :/
> Aja skit samma, än så länge är jag supernöjd
> med den iaf.

Känner på samma sätt, hade ju varit nice att kunna gå upp till Granite Cheif 2 för samma peng. Men då hade jag inte haft cykeln nu.

Rose-tråden
Floors: några dagar efter beställning får du en pdf-bekräftelse på beställningen, där står ett uppskattat datum när cykeln/cyklarna beräknas vara klar att skickas från Tyskland. Kö till produktionen nu ca 4 veckor.

TM: är det 2014-års modell du har? Jag kan ge dig ett internt produktnummer, och med det kan du beställa genom att skriva i meddelandefältet på engelska vid din nästa beställning att du också önskar x antal växelöron och produktnumret på växelörat.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
GreblleM: finns också en äldre Thrill Hill med 26"-hjul. Det interna produktnumret för 2014-års Thrill Hill är: 1789557.

RDFG: Om du beställer en cykel görs en reservering när cykeln går i produktion och dragningen görs när cykeln skickas. Övriga saker görs reserveringen när man lägger beställningen och reserveringen ändras till en dragning när paketet skickas.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej!
Jag har en Pro DX Cross-2000 som jag skulle vilja montera skärmar på under den regniga säsongen. Har ni några tips på bra och lättmonterade skärmar som passar den? Jag vill ha den heltäckande varianten inte plastmodell som man snabbfäster på cykeln. Vilken bredd ska det vara?
Måste för övrigt få tillägga att jag verkligen äääälskar den här cykeln! La till trippelklinga på min och hade med den till Alperna i somras. Dessutom fixade Rose så att jag fick den tidigare än planerat och därmed fick den i tid till semestern. Superservice!

Rose-tråden
Hej! Min bättre hälft funderar på en Verdita Green (passa på när det är lite rea).

Hon är dock osäker på om hon ska ta den för 13k
http://www.rosebikes.se/bike/rose-verdita-green-1-275-2014/aid:651494

eller den för 18k

http://www.rosebikes.se/bike/rose-verdita-green-2-275-2014/aid:652607

Hon undrar hur stor skillnad det är i komponenter och hon överhuvudtaget kommer märka nån större skillnad. Jag är nog lite dålig på att förklara mig i frågan, kanske ni kan reda ut saken bättre?

Hon har cyklat mtb 1 år, kör en trek hardtail. Är riktigt duktig, men är verkligen ingen materiallirare. Vi cyklar mycket i rörbäcksnäs, och även om det går fint med hardtail där så blir det ju lite roligare med fulldämpat i de stenigare partierna.

Rose-tråden
Jag fick ett paket från Rose i veckan.
Öppnade de idag och insåg att de har bara skickat en av de 5-6 varor jag köpt.
Inget om att nåt skulle vara restat och att de skickas senare.
Är de vanlig att de missar?

Tillbaka
Topp