Rose-tråden

Rose-tråden
csh skrev:
-------------------------------------------------------
> > csh: Det ser ut att vara något fel på just
> den
> > sidan då ramgeometrin fattas. Jag beklagar
> detta.
> > Du hittar geometrin t.ex. på modellen DX
> > Cross-2000 under fliken "Ram" här:
> >
> http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-200
>
> > 0-2015/aid:772643
> >
> > /Mika Pensas, ROSE
>
> Tack, men uppgifter om vevlagerhöjd finns inte.
> Någon som har en sån ram som orkar mäta?

Min DX cross i ramstorlek 56 mäter 280mm mellan vevlagercentrum och mark med ett par 28mm Continental Grand Prix 4 Season däck.

//Källis

Rose-tråden
Rose!
Helt plötsligt höjdes priserna på Svenska sidorna med 4,6%. Ser ut som om växelkursen ändrats utan
större kursändringar på valutamarknaden.
Hur ofta justeras växelkursen och på vilka premisser?

Rose-tråden
Vad har ni för kläder lämplig för träning i ganska kraftigt regn? Vad rekommenderas? Jag vrider och vänder på vad som är bäst - hålla sig torr eller blöt och varm. Är ganska sugen på Endura Helium, som då är mer inriktad mot att hålla sig torr, frågan är hur pass varm man blir? Klämde även på en Castelli Gabba tidigare i veckan. Verkar mysig, ska stå emot regn bra men ändå andas mycket bra, och är softsheel, men dock rätt dyr.

Vad har Rose att erbjuda?

Rose-tråden
Hej.
Köpte ett par IXS DH-X4.2 handskar för ett tag sedan (närmare bestämt 29/8).
Nu har dom gått sönder på inte mindre än tre ställen! Och dom kanske är använda 4-6 gånger.
Lämnas det någon form av garanti på såna här saker? Känner mig sjukt besviken med kvalitén.

MVH

Rose-tråden
csh: DX Cross har 60 mm BB drop i alla storlekar, vevlagerhöjden beror sedan på vilka hjul och däck man använder.

KnutH: det kan jag inte direkt svara på så jag frågar från Tyskland och återkommer.

ol__: Det där är nog en knepig fråga där man måste kompromissa. Om man villl ha väldigt vattentätt så andas nog materialet sämre. Sedan om det regnar ordentligt så är ju luftfuktigheten på utsidan av jackan lika stor som på insidan så man har inte så stor nytta av ett material som andas bra. Vi har många bra alternativ av t.ex. Castelli, Mavic, Gore och Löffler, men det stämmer att de är rätt så dyra. För regnväder skulle jag rekommendera en jacka från kategorin regnjackor eller någon av de finare funktionella jackorna. Själv kör jag på vintern med en Rose Pro II Windtex jacka. Den andas bra och är varm, men den släpper nog fukten igenom om det regnar ordentligt. Själv är jag 182cm/85kg och M sitter tajt och sportigt med ett underlager, L är bra för kallare(-10-20'C) fören om jag behöver flera lager under.

Fairass: Det låter som ett garantifall. Du kan returnera handskarna med en gratis returleverans till oss. Sätt med ett meddelande var du beskriver problemet och ger dina kontaktuppgifter. Du kan välja om du vill få nya handskar eller pengarna tillbaka. Här kan du skapa en returblankett: http://www.rosebikes.se/innehall/info/koepvillkor#ruecksendung

mester_c: Vikten borde vara ganska nära den samma som på 2014-modellen alltså 9,1 kg i storlek 58 cm och med compact vevparti.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
KnutH: Vi korrigerade växelkursen från 8,9 till 9,15 på basis av växelkursens utveckling. Detta är en ökning på 2,81 %. Efter slutet av mars har den verkliga växelkursen på valutamarknaden varit hela tiden över 8,9 så med tanke på det har priserna (före skatt) varit lite förmånligare i Sverige än i Tyskland under den senaste tiden. För tillfället ser den verkliga kursen på marknaden ut att vara ungefär 9,18.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> csh: DX Cross har 60 mm BB drop i alla storlekar,
> vevlagerhöjden beror sedan på vilka hjul och
> däck man använder.
>
> KnutH: det kan jag inte direkt svara på så jag
> frågar från Tyskland och återkommer.
>
> ol__: Det där är nog en knepig fråga där man
> måste kompromissa. Om man villl ha väldigt
> vattentätt så andas nog materialet sämre. Sedan
> om det regnar ordentligt så är ju
> luftfuktigheten på utsidan av jackan lika stor
> som på insidan så man har inte så stor nytta av
> ett material som andas bra. Vi har många bra
> alternativ av t.ex. Castelli, Mavic, Gore och
> Löffler, men det stämmer att de är rätt så
> dyra. För regnväder skulle jag rekommendera en
> jacka från kategorin regnjackor eller någon av
> de finare funktionella jackorna. Själv kör jag
> på vintern med en Rose Pro II Windtex jacka. Den
> andas bra och är varm, men den släpper nog
> fukten igenom om det regnar ordentligt. Själv är
> jag 182cm/85kg och M sitter tajt och sportigt med
> ett underlager, L är bra för kallare(-10-20'C)
> fören om jag behöver flera lager under.
>
> Fairass: Det låter som ett garantifall. Du kan
> returnera handskarna med en gratis returleverans
> till oss. Sätt med ett meddelande var du
> beskriver problemet och ger dina kontaktuppgifter.
> Du kan välja om du vill få nya handskar eller
> pengarna tillbaka. Här kan du skapa en
> returblankett:
> http://www.rosebikes.se/innehall/info/koepvillkor#
> ruecksendung
>
> mester_c: Vikten borde vara ganska nära den samma
> som på 2014-modellen alltså 9,1 kg i storlek 58
> cm och med compact vevparti.
>
> /Mika Pensas, ROSE

Tack för snabbt svar.
Vad betyder det förresten när en cykelbeställning övergår från "beställning bearbetas" till "försändelsen förbereds"? Det är ju svårtolkat vart i leveransstadiet man är =)

Rose-tråden
Några till cross-dx-frågor.

Funkar det med skärmar på pro-dx 3100?

....och vad syftar "MB" på för på cross dx-3000 "MB"?

Är spontant lite besviken. Egentligen få uppdateringar, och prishöjning? Eller har jag fel? (Visst, hydrauliska skivbromsar på ett par, menmen....)

Finns det kvar anpassade skärmar att beställa? Och ev pakethållare som passar?

Kommer de snart att gå att "konfigurera" så där fint online, eller är det bara att köra via beställningsformuläret?

Rose-tråden
Stormogulen skrev:
> ....och vad syftar "MB" på för på cross dx-3000 "MB"?

Knappast någon högoddsare att det står för Mechanischen Bremsen/Mechanical Brakes/Mekaniska Bromsar då den enda skillnaden mot den dyrare 3000 utan suffixet MB är att den senare har hydrauliska. Dvs 3000 MB är mer eller mindre samma cykel som förra året hette endast 3000.

Rose-tråden
wallander: Hjulen och sadeln ändras till Ergon och DT Swiss, resten hålls oförändrat. Originalstyrstammen är Ritchey WCS även på nya modellen men en annan verision (C220).

Stormogulen och Mayhem: Korrekt, MB står för mekaniska bromsar. Det funkar bra med skärmar på DX Cross. Jag skulle rekommendera SKS Bluemels Reflective om man kör utan pakethållare. Med pakethållare rekommenderar jag skärmarna som är speciellt designade för DX Cross. De finns synliga på Randonneur-modellerna men inte i nätbutiken till salu. Man kan beställa dem genom att skriva ett meddelande i kommentarfältet vid beställning och de kostar cirka 450 kr. De har blivit uppdaterade och fästs nu i pakethållaren så de är inte så bra om man kör utan hållare.
DX Cross har även fästen för pakethållare så det fungerar bra. Tubus är ett ganska populärt alternativ hos oss.
Egentligen skulle jag påstå att -15 modellerna är lite förmånligare än -14 modellerna, eller har åtminstone samma prisnivå. Priset med tysk moms på 3100 steg 100 €, men de nya hjulen och sadeln har betydligt högre rekommendationspris än de gamla komponenterna. Angående uppdateringar för ramar så lönar det sig inte att göra en ny ram varje år åt alla modeller, det är helt enkelt inte kostnadseffektivt och det är väldigt få märken på marknaden som gör detta. Det märks förstås i priset då.

lindahl: Det räcker med att köpa de nya Shimano 685 reglagen med 785 bromsok. De kostar ca. 4600 kr. och vi borde få den första leveransen av dem om en vecka: http://www.rosebikes.se/artikel/shi...nation-mit-br-rs785-scheibenbremse/aid:742883

Ha en trevlig helg!
/Mika Pensas, ROSE

E: ännu angående konfigurationerna. Det kommer att gå att konfigurera DX Cross online, men det brukar alltid ta cirka en vecka innan konfiguratorn fungerar när vi lägger upp en ny cykelmodell. Det kräver en del finjustering. Tills dess så går det att göra ändringar via kommentarfältet när man beställer.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Hej,
Beställde min Rose Pro SL 2000 den 11/9 och har fått assembly date 1 december. Jag har ändrat hjul och däck från standardutförandet. Ca 12 veckor + montering. Är inte det ovanligt lång leveranstid även om det kanske är hårt tryck förtillfället?

Rose-tråden
forsen01: Det låter nog några veckor för mycket. Du kan fast maila ditt kundnummer åt mig så kollar jag upp om vi kan byta ut något. Nya Shimano 105 har 1-2 veckor längre leveranstid än t.ex. Ultegra då det är en väldigt populär komponentgrupp för tillfället och leveranskapaciteten ännu är lite begränsad. Ritchey WTD styrstammen har också haft varierande leveranstider under den senaste månaden. Men leveranstiden borde alltså vara närmare 5-6 veckor och inte 12.

/Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Hej Rose!

Har haft min nya Rose Pro SL i snart en vecka och måste säga att jag är kalasnöjd med både cykeln och servicen från er!! Dock måste jag påpeka att den transportleverantör som ni anlitar (läs Postnord) inte riktigt klarar av att sköta sitt arbete på ett acceptabelt sätt. Jag fick ringa och beställa utökning 4(!)ggr innan de bestämde sig för att dyka upp, trots att jag lämnat både telefon och portkod till postens kundservice. Vad jag har läst i tråden så är jag knappast ensam om att ha haft problem med posten.

Jag hade gladeligen betalat ett par hundralappar extra för att sluppit allt krångel och tidsspill.

Med vänlig hälsning,
Z

Rose-tråden
Min Jimbo är äntligen påväg från Tyskland.
Problemet är att sista noteringen för nära 30 timmar sedan var att den lämnade Danmark.
Därefter finns inga spår av den på DHLs sökningssida.
Ivrig som man är ringde jag DHL och frågade och hon sade att den inte anlänt i Sverige än. Nog för att bron över sundet är hyggligt lång men riktigt så lång är den väl inte?
Nån som vet hur det fungerar med frakten, har sett att för vissa har Postnord tagit över?

Rose-tråden
Zonks: Jag beklagar att du har haft problem med leveransen. Tyvärr så händer sådant här ibland av diverse orsaker för alla fraktföretag. Vi undersöker för tillfället möjligheten att erbjuda fler leveransalternativ för våra kunder med flera fraktföretag och även expressleveranser.

Fairass: Du kan prova att söka med leverans-id i postens spårning, men om de sade vid DHL att den inte ännu är i Sverige så stämmer säkert det. Det kan också hända att paketet har registrerats ut från Danmark flera timmar innan den verkligen har åkt iväg från logistikcentret och sedan kan den vara flera timmar på svenska sidan i ett logistikcenter innan den skannas och registreras där. Paketet märks ju som skickat när en maskin skannar sträckkoden och paketet går in i en container. Sedan kan det variera hur länge det tar innan alla paket som skall iväg har packats i containern och lastbilen hämtar den.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Verkar jävligt märkligt att för vissa här som beställt cyklar från Rose så har man först skickat försändelsen med DHL i Tyskland och sedan har Postnord tagit över transporten när försändelsen nått Sverige men för vissa så kör man DHL hela vägen.
Har pratat med DHL för fjärde gånge nu och dom kan inte berätta för mig vart paketet är.
Det lämnade Köpenhamn den 29/9 kl 15:57 och självklart kan det ta nån timme innan lastbilen faktiskt åker. Sedan är det några få mil till Malmö där det enligt DHL ska packas om och skickas vidare. Där tycker man ju att man bör göra någon sorts scanning eller likn.
Det enda svar jag får är att paketet är på väg in i Sverige.
Det tar alltså nästan 48 timmar att skicka ett paket mellan Köpenhamn och Malmö.
Ursäkta mig om jag är lite tvär men vafan?! Det är en cykel för 20 papp som DHL inte har en jävla aning om vart den är.

Rose-tråden
Jag har nu fått mina cyklar och har några frågor eftersom det inte följde med så mycket instruktionsmaterial med i paketen.

För den första cykeln, en Verdita green 1 med sektor gold-gaffel så tycker jag att den genomgående axeln inte sitter så bra som den borde. Enligt instruktioner ska jag skruva i axeln för hand och slutligen säkra hjulet med snabbfästet. Trots det glappar framhjulet lite i sidled. Hur rättar jag till det? Det känns som att jag borde skruva i axeln hårdare men det finns inte så mycket att skruva med då den delen av axeln som ska skruvas i är rund och med endast en liten klack där snabbfästet kan gå ned.

Vad gäller den andra cykeln, en snarlik cykel, Granite chief 2 så är dämparna rätt så lösa för min vikt. När jag letade i tabeller för SRAM hittade jag bara tryckvägledning för 26 respektive 29 tum. Vilka värden är det som gäller? https://www.sram.com/sites/default/..._a_rockshox_oil_air_and_coil_chart_2014_0.pdf

För det tredje så undrar jag hur mycket "sag" ni rekommenderar för båda modellerna, förutsatt det blir teknisk stigcykling (typ Hellas), både vad gäller dämpare och dämpargaffel.

Rose-tråden
floors skrev:
> Jag har nu fått mina cyklar och har några
> frågor eftersom det inte följde med så mycket
> instruktionsmaterial med i paketen.
>
> För den första cykeln, en Verdita green 1 med
> sektor gold-gaffel så tycker jag att den
> genomgående axeln inte sitter så bra som den
> borde. Enligt instruktioner ska jag skruva i axeln
> för hand och slutligen säkra hjulet med
> snabbfästet. Trots det glappar framhjulet lite i
> sidled. Hur rättar jag till det? Det känns som
> att jag borde skruva i axeln hårdare men det
> finns inte så mycket att skruva med då den delen
> av axeln som ska skruvas i är rund och med endast
> en liten klack där snabbfästet kan gå ned.
>
> Vad gäller den andra cykeln, en snarlik cykel,
> Granite chief 2 så är dämparna rätt så lösa
> för min vikt. När jag letade i tabeller för
> SRAM hittade jag bara tryckvägledning för 26
> respektive 29 tum. Vilka värden är det som
> gäller?
> https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/
> gen0000000004392_rev_a_rockshox_oil_air_and_coil_c
> hart_2014_0.pdf
>
> För det tredje så undrar jag hur mycket "sag" ni
> rekommenderar för båda modellerna, förutsatt
> det blir teknisk stigcykling (typ Hellas), både
> vad gäller dämpare och dämpargaffel.

Jag fick min cykel i julas och för en vecka sen var jag på kurs med mountainbikeskolan. Vid lunchen hade en av ledarna gått runt och kollat alla cyklar och märkt att mitt framhjul glappade precis som du beskriver. Jag hade alltså kört runt med glappande framhjul i över ett halvår. Lösningen är att lägga ner snabbfästet i "klacken" och använda snabbfästet som hävstång för att dra åt hjulet ordentligt.

För fråga nummer två, är det väl ca 20% sag som gäller.

Lycka till!

Rose-tråden
floors skrev:
> Jag har nu fått mina cyklar och har några
> frågor eftersom det inte följde med så mycket
> instruktionsmaterial med i paketen.
>
> För den första cykeln, en Verdita green 1 med
> sektor gold-gaffel så tycker jag att den
> genomgående axeln inte sitter så bra som den
> borde. Enligt instruktioner ska jag skruva i axeln
> för hand och slutligen säkra hjulet med
> snabbfästet. Trots det glappar framhjulet lite i
> sidled. Hur rättar jag till det? Det känns som
> att jag borde skruva i axeln hårdare men det
> finns inte så mycket att skruva med då den delen
> av axeln som ska skruvas i är rund och med endast
> en liten klack där snabbfästet kan gå ned.
>

rockshox_maxle_lite_rear_2011_user_manual.jpg

//Källis

Rose-tråden
Fick ett brev idag från DHL där det stod att min cykel står på terminalen i Borlänge.
Den hade kommit till Sverige 2 timmar efter att den lämnat Köpenhamn.
Detta kunde inte DHL kundsupport se tydligen. Jag hade kunnat ha cykeln redan igår men.
Aja, den har ju kommit fram i alla fall. Tråkigt bara att man ska behöva mötas av dåligt bemötande och dålig koll hos speditören.
Nu ska jag stämpla ut tidigare och åka å hämta min Jimbo =)

Rose-tråden
fairass: Bra att du nu får cykeln i alla fall. Spårningen ser inte alltid ut att uppdateras i realtid. DHL gör inte hemleveranser på alla ställen under alla tidpunkter i Sverige, så ibland är det DHL och ibland är det posten som sköter cykelleveranserna.

floors: Det fungerar just så som Swedo och Källis beskriver med framgaffeln, tack för svaren! Angående tryck i dämparen så beror det väldigt mycket på ramgeometrin, därför har inte dämpartillverkarna så specifika rekommendationer för dämpare som för framgafflar. Rose rekommenderar en sag på 20-30 % för största delen av våra fulldämpade cyklar. I stökig terräng blir det bra med 30 % sag på Granite Chief och Verdita Green, det rekommenderar vi åt dem även i geometritabellerna på hemsidan.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Har packat upp hojjen och meckat rätt styre osv.
Men jag undrar... När man köper en FS borde man inte få med gaffelpump då? Räknade kallt med att en sådan ingick.... Vad säger Rose?

Rose-tråden
Fairass: Vi säljer alla våra cyklar utan gaffelpump. Jag beklagar att dina förväntningar inte helt uppfylldes. Då en del cyklister redan har gaffelpump så skulle det bara vara en extra kostnad för dem vid cykelköp. Om man behöver en gaffelpump så har vi nog flera alternativ tillgängliga i nätbutiken.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Okej men det är lugnt. Dom kostar inte asmycket. Tänkte bara om det var så att det skulle ha följt med en men att den missades. Dock kanske det borde stå att det inte ingår alt komma upp som kompletteringsförslag?
För övrigt hittills nöjd, har dock inte kunnat prova hojjen eftersom det inte finns den mista antydan till luft i dämparna (iaf inte när jag slår ner mina 108 pannor på sadeln) men jag är övertygad om att om den funkar hälften så bra som den ser ut så blir jag nöjd.
Tack för alla svar!

Edit: Förresten, har ni kollat på handskarna jag skickade tillbaka? Har inte hört något.

Senast ändrad:
Rose-tråden
peter233: En del av 2015 modellerna är redan online och nya modeller kommer stegvis till salu. Alla modeller borde finnas i nätbutiken i mitten av november.

Fairass: Tack för din feedback, ingen dålig idé att föreslå en gaffelpump vid cykelbeställning. Angående handskarna så får du ett mail från oss när returleveransen har öppnats och hanterats. Detta händer oftast 3-4 arbetsdagar efter att leveransspårningen visar att paketet är framme, men jag har hört att de har ganska lång kö den här veckan. Om spårningen visar att paketet har kommit fram till oss så borde det alltså börja hända något så småning om.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Okej. Har inte ens kollat spårningen. Det blir när det blir =)

Edit: Kollade nyss och paketet blev hanterat på terminal i Helsingborg den 30/9.
Om inte DHL har fipplat med siffrorna borde det väl landa hos er närsomhelst.

Senast ändrad:
Rose-tråden
... Nu när jag har hunnit prova cykeln (granite chief 2) har jag stött på ett nytt problem med min cykel. Skivan till bromsarna tar emot och det händer inte över hela registret utan enbart under delar av rotationen. Jag har försökt kalibrera bromsoken enligt sedvanlig metodik men skivan tar fortfarande emot när jag inte bromsar. Några tips på hur jag går till väga för att lösa det, först praktiskt och i andra hand reklamationsmässigt?

Rose-tråden
floors skrev:
> ... Nu när jag har hunnit prova cykeln (granite
> chief 2) har jag stött på ett nytt problem med
> min cykel. Skivan till bromsarna tar emot och det
> händer inte över hela registret utan enbart
> under delar av rotationen. Jag har försökt
> kalibrera bromsoken enligt sedvanlig metodik men
> skivan tar fortfarande emot när jag inte bromsar.
> Några tips på hur jag går till väga för att
> lösa det, först praktiskt och i andra hand
> reklamationsmässigt?

Kanske inte samma problem men märkte samma sak när jag monterat på framhjulet på min Jimbo.
Skivan tog i på nåt ställe, inte hela. Släppte på genomgående axeln när cykeln hängde i mekstället och rucklade lite på axel och hjul och drog därefter fast den igen. Problemet borta.
Tänkte att det kanske hade med axeln/hjulplacering att göra eftersom det strulat för dig tidigare.

Rose-tråden
floors: Först kan du prova det som Fairass just nämnde, tack för det tipset! Sedan så kan man riktigt lätt ta och böja skivan mot mitten där var den tar i bromsbelägget. Om skivan är ordentligt böjd så kan man reklamera den genom att skicka en video var problemet framgår per mail åt oss. Om skivan inte går att fixa rak mera så brukar vi byta ut till en ny. Om ni har Formula RX bromsar så är det nästan en egenskap att det snuddar i lite. Den här bromsen har väldigt tajt mellan bromsbeläggen vilket gör det lite svårare att få den centrerad, men tack vare bl.a. detta har den en väldigt bra bromskänsla. När man får den inställd så är den grymt bra.

/Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Har nu cyklat en hel del på min Count Solo 2 och är riktigt nöjd. Snacka om skillnad från min gamla blytunga Cresent. En sak stör mig dock något oerhört, rasslet som orsakas av den inre vajerdragningen. Vid minsta lilla ojämnhet så slår broms/växelvajer emot ramen. Finns det något smidigt fix för att slippa detta?

Rose-tråden
Loddez: Kul att höra att du gillar din Rose! Synd att vajrarna rasslar men det borde gå att fixa. Du kan prova med att föra in lite mera av vajrarna i ramen eller att dra ut dem lite därifrån. Det kan hjälpa när ställingen på vajrarna ändras in i ramen. Om det inte hjälper så kan du prova med att "låsa" vajrarna där de kommer ut med en liten bit av t.ex. en gammal innerslang. Vid styrhuvudet borde vajrarna dämpas av gummibitarna som satts dit redan vid fabriken.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
En storleksfråga: Jag funderar på att beställa en Pro DX Cross 2000, och är 183 cm lång med ca 86 cm benlängd (tycker det är lite svårt att få ett exakt mått). Vilken storlek rekommenderar ni? Jag ska ha cykeln huvudsakligen till att pendla till jobbet, dvs mest asfalt.

Jag skulle ju kunna jämföra med min nuvarande pendlare som har en sittställning som jag är nöjd med, men den har platt styre och jag har inte ägt en cykel med bockstyre på väldigt länge, så jag är lite osäker på hur jag ska tänka där. Ska jag tänka att jag vill ha ett lika stort drop med händerna på hoodsen som jag nu har till styret, eller?

Vilket är lättast att kompensera med ny styrstam etc: en lite för stor eller en lite för liten cykel?

Rose-tråden
Rose skrev:
> floors: Först kan du prova det som Fairass just
> nämnde, tack för det tipset! Sedan så kan man
> riktigt lätt ta och böja skivan mot mitten där
> var den tar i bromsbelägget. Om skivan är
> ordentligt böjd så kan man reklamera den genom
> att skicka en video var problemet framgår per
> mail åt oss. Om skivan inte går att fixa rak
> mera så brukar vi byta ut till en ny. Om ni har
> Formula RX bromsar så är det nästan en egenskap
> att det snuddar i lite. Den här bromsen har
> väldigt tajt mellan bromsbeläggen vilket gör
> det lite svårare att få den centrerad, men tack
> vare bl.a. detta har den en väldigt bra
> bromskänsla. När man får den inställd så är
> den grymt bra.
>
> /Mika Pensas, ROSE
> mika.pensas@rosebikes.fi

Jag har provat att skruva av själva axeln och ruckat på axel samt ruckat på ok enligt gängse kalibreringsmetodik. Det gjorde inte tricket tyvärr. Nästa steg blir att testa att böja lite lätt på skivan. Det blir nog kvällens projekt. Filma ska jag också göra, och sen återkomma. Det är visseligen Formula RX-bromsar men jag kanske inte håller med om att det ska vara en egenskap med bromsar som tar emot, hur bra de än må vara. Hur som helst. Jag ska testa allt ni tipsar om.

Tack för tips!

Rose-tråden
planB: Det kan vara lite svårt att mäta grenmåttet rätt, speciellt om man aldrig har gjort det förr. Några bra tips hittar du på vår hemsida här: http://www.rosebikes.se/innehall/info/hitta-raett-storlek Det lönar sig att dra i ordentligt med kraft i vattenpasset så det kommer nästan ända upp till sittbenen.
Du ligger på gränsen mellan storlek 56 och 58. Jag skulle rekommendera 56 om du tänker ha cykeln för träningar och tävlingar. För pendling skulle jag rekommendera storlek 58. När cyklingen sker mest på asfalt så är det bättre med en lite längre ram som inte är så nervös i svängarna.
Om du har en för stor ram så får du en väldigt nervös styrning med en kort styrstam, och om du har en för liten ram så får du en väldigt trög styrning med en lång styrstam. Ingendera är riktigt bra, men jag skulle säga att det är lite lättare att kompensera en för liten ram med en längre styrstam.
Det fungerar inte riktigt bra att jämföra geometrin på cyklar som är från olika kategorier. Om man t.ex. bara jämför reach eller överrörslängd så kan man hamna flera storlekar fel. Så jag skulle nästan rekommendera att se på våra rekommendationer om du inte har erfarenhet av crosscyklar sedan tidigare.

Floors: Nej det är absolut inte okej att bromsarna ligger på hela tiden. Det är bara ganska vanligt att Formulas bromsar kräver lite finjustering ibland. De har lite mindre fritt rum mellan bromsbeläggen och bromsskivan än många andra tillverkare. Det lönar sig inte att försöka centrera dem med att bara trycka in bromshandtaget och sedan spänna fast bromsoket. Det brukar gå bättre om man spänner åt skruvarna sakta vid bromsoket medan man hela tiden kollar att det sitter centrerat.

/Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Mika: Vilket utförligt svar, jag känner mig lite klokare nu.

Källis: Tack för erbjudandet, det skulle ju kännas bra att få provcykla innan jag beställer även om jag tror jag vet vilken storlek jag ska ha. Jag har skickat ett PM till dig.

Rose-tråden
Hej

Behöver nyttja garantin på en pryl. Jag har skapat en retursedel men krävs det inte något mer formulär som skall medfölja leveransen så att ROSE kan jobba vidare med reklamationen?

Det är en lampa med 5 års garanti och det var nog två år sedan jag köpte den.

Rose-tråden
En fråga...

Nu har jag kört ca 4 mil på min Jimbo och har upptäckt två saker jag är lite fundersam över.

1. Det skramlar om frambromsen när det går lite fortare. Skivan sitter ordentligt men om man drar på skivan utåt och släpper ( vet inte hur jag ska förklara ) så skramlar det till. Avid Code förresten. Ideer?

2. Reverben har ett litet glapp i sidled, man kan vrida på sadeln någon mm i sidled. Normalt?

Mvh

Rose-tråden
Nu har bromsarna kalibrerats något sånär och jag nöjer mig med det, däremot har ett annat reellt problem visat sig.

På min sambos cykel, Verdita Green 1, fungerar inte ventilen till gaffeldämparen, Sektor Gold. När vi skruvade av skyddslocket för att pumpa i rätt mängd luft så visade det sig att ventilen släppte ut luft och gaffeln var lufttömd inom loppet av några sekunder. Vi försökte pumpa upp gaffeln igen men någon backventilsfunktion satte aldrig igång. Till slut fick vi pumpa upp med ett högre tryck än som var lämpligt för hennes vikt och därefter skynda oss att låsa inne trycket med skyddslocket och det fungerade visserligen, men nu det är ju inte så det ska fungera. Det är lite tråkigt att vi haft otur med detta men så kan det vara. Så nu till min fråga. Hur gör vi för att reklamera dämparen? Ska vi skruva av hela dämparen/alternativt reklamera hela cykeln och skicka den till Tyskland eller går det att byta ventilen själv utan större ingrepp och att ni kan skicka en ventil om vi filmar felet och mailar?

Tillbaka
Topp