Rose-tråden

Rose-tråden
Det är en standard bilventil. Vilken däcksverkstad som helst kan hjälpa till att dra åt eller byta insatsen i ventilen. Skulle tro att det är där felet ligger. :-)

Frid!

Rose-tråden
Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är en standard bilventil. Vilken
> däcksverkstad som helst kan hjälpa till att dra
> åt eller byta insatsen i ventilen. Skulle tro att
> det är där felet ligger. :-)
>
> Frid!

Ja, det är jag med på, det är mera själva principen för avhjälpandet, alltså, hur det ska till för att man inte ska fördärva garantin för att man själv felaktigt försökt sig på ett avhjälpande på ett sätt som inte är legio.

Rose-tråden
Fairass: Du kan börja med att kolla om den lilla metallfjädern som trycker ut bromsbeläggen från varandra har skadats. Då kan bromsklossarna skramla lite. Du kan också prova kolla att skruvarna som håller fast bromsskivan är spända. Det att det skramlar till när du drar i skivan och släpper kan ha att göra med att skivan tar just och just i bromsbelägget och skramlar mot det. Största delen av bromsskivorna har nog ett lite speciellt ljud annars också när man gör sådär för att vibrationerna gör att skivan skramlar mot navet.
Jag har hört och läst om att många har samma lilla glapp i sina Reverb sadelstolpar men jag vet inte om det hör till. Jag frågar från teknikavdelningen vad de tycker och återkommer.

floors: Låter som en solklar garantisak. Väldigt beklagligt, men som du säger så händer sådant här ibland. Tack för din förståelse. Skicka en video till oss så kollar vi om det skulle räcka med en ny reservdel eller en mindre service. Om det är ett större problem så kan framgaffeln skickas till oss på garantireparation med en gratis returleverans.

/Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Tycker det verkar konstigt att fjädern skulle ha skadats för det har nämligen låtit så sedan jag packade upp cykeln och provade den för första gången. Men jag ska kolla lite mer noggrant. Kan kolla här på forumet också om någon har liknande erfarenheter av det ljudet.

Tack, det vore snällt om du ville kolla Reverben. Man blir ju lite nojjig när det är nya saker som kostar mycket pengar.

Rose-tråden
Fairass: Jag fick just svar från vår teknikavdelning. Ett mycket litet glapp är normalt för Reverb. De sade också att den nyare 2013/2014 modellen har ett lite mindre glapp än den första generationen av stolpen. Jag har även läst på andra forum att många andra har funderat över detta och ett mycket litet glapp har konstaterats att vara normalt. Det är svårt att säga var gränsen går, men om det är alltför mycket glapp så kan det ju vara en garantisak också.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
floors skrev:
> Ja, det är jag med på, det är mera själva
> principen för avhjälpandet, alltså, hur det ska
> till för att man inte ska fördärva garantin
> för att man själv felaktigt försökt sig på
> ett avhjälpande på ett sätt som inte är legio.

Det är alltså en vanlig bilventil. För att dra åt eller byta en otät insats i ventilen behövs ett specialverktyg.

Så här ser ventilen och dess delar ut:
Valvola_Schrader.jpg

Så här ser verktyget ut som just RockShox erbjuder, men alla däckshandlare har också liknande verktyg:
stans-notubes-core-remover-copy-203475-1.jpg

Frid!

Rose-tråden
ROSE MR. RIDE 2 vs ROSE COUNT SOLO 2, vilken man ska välja? Liknande komponenter, bara hjul storlek/ ram som skiljer? Väldigt svårt när man inte testa sig fram...

Rose-tråden
Miracle skrev:
> Det är alltså en vanlig bilventil. För att dra
> åt eller byta en otät insats i ventilen behövs
> ett specialverktyg.

Hade liknande på mina vinterdäck förra vintern. Efter jag skiftat så pumpade jag däcken på macken varvid ventilen fastnade i öppet läge. Lagom kul.

Fick hjälp av en bärgare att byta ut käglan i mitten. Skruvade man ur käglan en bit och in igen så höll den tätt, fram till man fyllde på mer luft, då fastnade den igen, trots ny kägla. Slutade med att jag fick byta hela ventilen.

Rose-tråden
Hej.
Letar ny pendlarcykel och kikat på PRO DX CROSS-2000
Blir iså fall min första cykel med bock.
Riktigt snygg och prisvärd så är riktigt sugen på beställa.
Lite osäker på geometrin bara då jag förstått att DX är ganska kort.
Vad gäller vid köp om man inte trivs med geometrin?

Någon som vet andra märken med liknande geometri som går att prova i butik innan jag beställer en Rose?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Grone: Pro DX Cross har en cyclocross geometri, vilket betyder att om man jämför den med en landsvägscykel så har den kortare överrör. Men om man inte förväntar sig en landsvägscykel så tror jag inte att man upplever den som kort. Om du inte har cyklat på landsvägscykel, så tror jag inte att du upplever den som för kort.
Ifall du är på väg till Sweden Bike Expo i Kista i november så har vi troligen en Pro DX Cross som du kan testa i vår monter.
Ifall du upplever cykeln som för kort, har du 1 månads bytesrätt på styrstammen.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Fairass: Det är normalt med lite glapp i reverben som tidigare sagts. Jag har den på min Reverb från 2013 och alla mina vänner har det. Det har inte blivit värre under åren så känn lugnet.

ROSE: Ser nu att Uncle Jimbo 3 har släpps för beställning, har du nån aning om när UJ 1 och 2 kommer släppas?

Rose-tråden
Är det klart vilka cyklar ni kommer att visa upp på Sweden Bike Expo i Kista i november?
Har gått i väntans tiden på de nya Xeon CRS-modellerna, och ser nu att de ligger uppe på sidan! :)
Men kommer ni inte sälja den modellen med Di2 längre? :(
Det var just en sådan jag var sugen på att köpa.
Samt, vad är det för skillnad på 2015 modellerna gentemot 2014, hittar inget speciellt.

Rose-tråden
palmbergt skrev:
> Är det klart vilka cyklar ni kommer att visa upp
> på Sweden Bike Expo i Kista i november?

+1

Rose-tråden
palmbergt: Xeon CRS kommer att bli den billigaste kolfiberracern 2015, så därför finns det ingen standardmodell med Di2, men självklart är ramen redo för Di2 och vi kan bygga en sådan cykel till dig om du vill. Nya X-Lite CRS finns med Ultegra Di2 som standardmodell: http://www.rosebikes.se/bike/rose-x-lite-crs-3100-di2/aid:753822

Jag har skickat in en önskelista på cyklar som vi vill visa upp på mässan i Kista, men inte fått bekräftat än vilka vi får.

Ramen är den samma för Xeon CRS 2014 och 2015.

/Jenni Ribacka, ROSE

Senast ändrad:
Rose-tråden
Det är lite lustigt att det automatiskt blir en damsadel i konfiguratorn för Granite Chief bara för att man väljer färgkombinationen svart/rosa... :)

Rose-tråden
palmbergt: Om allt går som planerat kommer X-Lite Team med Ultegra Di2 att finnas med på Sweden Bike Expo i Kista.
jeccou: Det tror jag tyvärr inte att vi kommer att ha. De flesta nya modellerna finns ännu bara i 57/M.
Henrik83: Vi planerar att ha alla cyklar och versioner online under november.
mawa: Den svart/rosa färgen är tänkt att främst rikta sig till kvinnor och därav också damsadeln som standard. Fler alternativ kommer att bli tillgängliga så småningom.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
@Rose: Perfekt, hoppas det blir så.
En fråga som kan vara en petitess, men ändå. Varken på Team eller på CRS så är det 6870 på framväxeln. Är det ett typo eller har ni 6800 av en anledning?
Sedan så går det inte att välja styrstam i konfiguratorn.

Rose-tråden
palmbergt: Skulle du kunna maila mig länkar till de cyklar du nämner så skall jag kolla upp det.

/Mats Ribacka, ROSE (mats.ribacka@rosebikes.se)

Rose-tråden
Hur lång tid brukar det ta innan ordrar skickas ut? La en beställning i helgen där allt var/fortfarande är i lager. Pröjsade direkt med PP men den står fortfarande som bearbetas och leverans: snart.
Ordernr: 4703215

Rose-tråden
mastermani: Normalt skickas ordern följande vardag, nu när det varit rea i helgen har vi inte fått ut alla beställningar som kommit in under helgen på måndag, men som det ser ut skickas ditt paket idag eftersom det har fått ett tracking nummer till DHL.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Börjar tappa tron på Rose som en seriös aktör.
-Pengarna reserveras på konto för inneliggande order.
-Reserveringen tas bort.
Har Rose ingen produktions/leveransplanering.
-Två gånger under orderläggning har jag råkat ut för att priserna ändrats till det sämre.
Självklart har jag avbrutit orderläggningarna.
Är det amatörer som sköter webbutiken?

Rose-tråden
KnutH: Nu vet jag inte vad du har beställt, men jag kan berätta hur det går till hos oss.
När man lägger en beställning görs en reservering på kreditkortet, vilket ändras till en debitering när beställningen skickas. I detta mellanläge när reserveringen ändras till en debitering är det ett "tomutrymme" då kortet inte har någon reservering. Detta märks speciellt vid cykelbeställningar, när reserveringen görs när cykeln går i produktion och inte vid beställning.

Vad menar du med att: "Rose ingen produktions/leveransplanering"? Vi har ett logistikcenter som är ca 20 000m2, och skickar ut flera tusentals paket varje dag, i logistikcentret jobbar flera hundra ordningssamma tyskar. Detta skulle inte vara möjligt utan produktions/leveransplanering.

Växelkursen uppdateras dagligen, och det kan göra att priserna ändras lite, beroende på växelkursen. När man har lagt en order är det det priset som gäller, efter det ändras det inte (så länge man betalar med kreditkort). Eller har du kollat på en kampanjvara? Alla kampanjer har ett början och ett slut.

Hur föreslår du att vi förbättrar våra processer i framtiden?

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej.

En fråga, kan man stöldskyddsregga en cykel köpt hos er?
Köper man en cykel i Sverige kommer det automatiskt en faktura på 10 års stöldskyddsregistrering för typ tre hundringar.
Eller det kanske inte funkar på cyklar köpta utomlands?

Rose-tråden
Fairass skrev:
> Hej.
>
> En fråga, kan man stöldskyddsregga en cykel
> köpt hos er?
> Köper man en cykel i Sverige kommer det
> automatiskt en faktura på 10 års
> stöldskyddsregistrering för typ tre hundringar.
> Eller det kanske inte funkar på cyklar köpta
> utomlands?

Jag har registrerat cyklar jag köpt utomlands direkt hos Falck, har aldrig varit några problem:

http://www.falcksecure.se/webbshop/17/5

Rose-tråden
Ja, jag var in på Falcks hemsida och kollade runt efter att jag skrivit här och det verkar funka sålänge det finns ett ramnummer =)

Jag testar så får vi se =)

Rose-tråden
Foss: Tror inte att vi har mekaniska bromsar för rakt styre, så om du väljer hydrauliska till båda styrena är det i princip möjligt, men kräver en (hel) del jobb (t.ex. luftande av bromsarna, byte av vajrar).

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Men sånna borde väl finnas att få tag på i var enda LBS tycker jag eller måste man ha någon special som drar olika mycket vire jämfört med ordinarie virebromsar?

Rose-tråden
Foss: Jag tror inte är att ett problem att få tag i rätt bromsreglage, det kan kännas jobbigt att byta vajrar 2 gånger per år.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Foss: Vi kommer att ha en Pro DX Cross-3000 i storlek 58 i montern i Kista.

Övriga cyklar i montern (alla nya 2015-modeller):
Xeon CDX
Pro SL
X-Lite Team
Dr Z
Psycho Path
Root Miller
The Tusker
Thrill Hill

På testbanan:
Xeon RS
Xeon Team CGF
Multistreet
Count Solo

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej
Jag kör på en Rose Mr Ride2 från 2013. Nu går jag i tankar på att testa Vätternrundan nästa år och tänkte använda denna cykel även till detta. Funderar nu över vilka däck jag kan montera på denna, så smala som möjligt för att minimera rullmotståndet är ju att föredra. Fälgarna är DT Swiss X 1600 Spline och valdes till konfiguratorn när jag köpte cykeln. Nu vet jag ju att denna cykel inte är ämnad för landsvägsrace men då jag inte har någon större lust att köpa en till cykel tänkte jag börja på detta sätt.

/Ola

Rose-tråden
Foss: Vi har inte hunnit få alla komponenter i konfiguratorn för de nya 2015-modellerna än. Om du vill beställa och byta delar som inte ännu finns i konfiguratorn kan du skriva på engelska i meddelandefältet vid beställning vad du önskar byta till.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Men då vet jag inte vad det kostar va? Eller finns det något sätt att lista ut det?

En fråga till, vad skiljer "Black fatty" mot dx2000/3000? Bortsett från ultegra/105 i grundutförande.

Tillbaka
Topp