Rose-tråden

Rose-tråden
Om ni kunde slänga upp en jättefet varning för "farligt" gods innan man bekräftar beställningen hade jag varit glad. Då hade jag skitit i pumpen.

---

Eller ännu hellre kunnat slita ur patronerna.

Senast ändrad:
Rose-tråden
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Om ni kunde slänga upp en jättefet varning för
> "farligt" gods innan man bekräftar beställningen
> hade jag varit glad. Då hade jag skitit i
> pumpen.

Ja! En varning för farligt gods så man kan styra om leveransadressen till jobbet innan man beställer vill jag ha.

Rose-tråden
Men det är ju inte så stor hjälp att få reda på när paketet redan är i händerna på klåparna hos DHL i Sverige. En förvarning vore bättre.

Eller att ni slutar ge dem paket helt och hållet. De klarar ju uppenbarligen inte ens av att avisera. Eller behålla paketen i rätt landsände...

Rose-tråden
bojsänke: Jag råkade få tag i samma person på DHL som du hade pratat med för en timme sedan. Han sa att det inte är några problem om du vill ändra leveransadress.
Meddela mig i såfall vilken adress du önskar få leverans till, samt din telefonnummer så DHL kan kontakta dig.

/Jenni Ribacka, ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Kan inte ta emot paket på jobbet. Knappt ens oplanerade telefonsamtal.

DHL-ombudet Direkten Gubbängen på Gubbängstorget 114, 12245 Enskede hade varit bra. Annars får det gå tillbaka till Tyskland för pumpborttagning.

Rose-tråden
Per-Erik skrev:
> Zulawski skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Per-Erik,
> > Vad fick du för leveranstid?
>
>
> De skulle börja bygga den i slutet av december
> så jag antar att den kommer i början av Januari.
> Sugen på en Jimbo du med?

Okej.
Ja visst! Velar mellan en Jimbo 1 med en Pike och en Commencal meta v3 :)

Rose-tråden
bojsänke skrev:
> DHL-ombudet Direkten Gubbängen på
> Gubbängstorget 114, 12245 Enskede hade varit bra.
> Annars får det gå tillbaka till Tyskland för
> pumpborttagning.

Eller vänta, ta bara tillbaka det i stället. Jag orkar inte längre.

Anledningen till att det blev två beställningar, en hos er och en hos Bike-Components, var att jag ville ha pumpen och hade en voucher. Det andra krimskramset råkade ligga i min önskelista. Om det inte går leverera den på ett vettigt sätt och ni inte ens varnar för det så lägger jag hellre en beställning hos BC för de andra småprylarna.
Det blir lika billigt därifrån som med vouchern hos er, och jag kommer få prylarna mycket fortare än om de ska till Tyskland och vända. Oavsett om det är från Malmö eller Stockholm.

Jag kunde ha haft prylarna monterade, klara och cyklade med redan under helgen som varit om jag vetat att ni skulle blanda in DHL Sverige.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Någon som vet hur man ta bort cykel Avid bromsklossar kolla plus tvätta låter hemsk vid regn väder. Finns det någon manual eller internet video?

Bilagor

• 20141105_224836.jpg
    20141105_224836.jpg
    42.5 KB · Besök: 33
Rose-tråden
Det är bara att dra (rätt hårt) i de små handtagen på beläggen på andra sidan din bild. De sitter hakade på piggar i bromskolvarna, så man får klämma ihop handtagen mot varandra medan man drar, och kanske lirka lite.
Skriket blir man bara av med (eller i varje fall minskar) genom att byta till organiska belägg. Sintrade låter så, och särskilt Avids.

Rose-tråden
Jag och en kollega gjorde en sambeställning i hans namn. Tyvärr säger DHL Sverige att paketet måste hämtas ut i Arlanda eller så måste han ta ledigt från jobbet för att sitta hemma och vänta. Det går inte att ändra leveransadress till till exempel jobbet.

Rose/Jenni: Kan du hjälpa oss ändra leveransadress?

Senast ändrad:
Rose-tråden
BOFH: borde gå att ordna.
Maila beställningsnummer eller trackingnummern till mig tillsammans med den adress ni önskar få paketet levererat till.

/Jenni Ribacka, ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Jenni R

Jag har precis monterat mina nya XT bromsar jag beställde från Rose.
Men bakbromsen har för lite olja.

Kan du svänga förbi här o lufta åt mig??
Behöver ett luftningskit i alla fall. Vad?

Rose-tråden
Rickard.v skrev:
> Men bakbromsen har för lite olja.

Om den har för lite olja från fabrik så skulle jag tro att det finns ett läkage. Jag skulle nog skickat tillbaka den för kontroll.

Frid!

Senast ändrad:
Rose-tråden
Rickard.v: Du kan returnera bromsarna/bromsen till Tyskland. Lägg med en lapp där du på engelska beskriver felet samt vad du vill skall hända med returen (ny produkt, pengarna tillbaka...)

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
bojsänke: Jag har tillsammans med DHL idag styrt om ditt paket och imorgon skall det finnas att hämtas vid DHL-ombudet Direkten Gubbängen på Gubbängstorget 114, 12245 Enskede.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Rickard.v: Du kan returnera bromsarna/bromsen till
> Tyskland. Lägg med en lapp där du på engelska
> beskriver felet samt vad du vill skall hända med
> returen (ny produkt, pengarna tillbaka...)
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Aldrig, jag har ju precis skruvat dit dem! Jag fyller på o luftar o testar. Läcker det då skickar jag tillbaka dem.

Rose-tråden
Rickard.v skrev:
> Aldrig, jag har ju precis skruvat dit dem! Jag
> fyller på o luftar o testar. Läcker det då
> skickar jag tillbaka dem.

Man ska aldrig säga aldrig...

Rose-tråden
Rose skrev:
> Rickard.v: Du kan returnera bromsarna/bromsen till
> Tyskland. Lägg med en lapp där du på engelska
> beskriver felet samt vad du vill skall hända med
> returen (ny produkt, pengarna tillbaka...)
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Han ville nog bara träffa dig irl.

Rose-tråden
Rose skrev:
> BOFH: borde gå att ordna.
> Maila beställningsnummer eller trackingnummern
> till mig tillsammans med den adress ni önskar få
> paketet levererat till.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE
> jenni.ribacka@rosebikes.se

Hej igen,
Gick det att få DHL att ändra leveransadress? Söker man på kollinumret står det ingen förändring.

För övrigt undrar jag vad DHL sysslar med. Anlände Arlanda i måndags. På onsdagen anländer det i Malmö (igen, var där i fredags också) och så igår tillbaka till Arlanda. Och sedan dess är status "Kontakta DHL".

Rose-tråden
När kommer Root Miller i Supertrail-version upp på sidan? Vad kommer det sitta för gaffel på den? Kommer den erbjudas med singelklinga fram som standard?

Rose-tråden
Regisfrost: Just nu har vi tyvärr inga planer på att erbjuda Sram X1. Om det i något skede börjar se ut som att komponentgruppen får större efterfrågan så kan den komma in i sortimentet.

H.: Det tar tyvärr sin tid att få konfiguratorn i gång för alla nya cykelmodeller. Super Trail borde finnas som ett alternativ på hemsidan inom några veckor, men går nog att beställa redan nu. Super Trail modellerna kommer att ha samma komponenter som de vanliga modellerna, men med 140 mm Rock Shox Pike RCT3 gaffel och Monarch Plus dämpare. Hiss-stolpe får man välja själv i konfiguratorn enligt egen smak om man så vill. Just nu har vi några alternativ från Kind Shock och Rock Shox tillgängliga.
Just nu har vi Shimano XTR, Sram XX1 och Sram X01 tillgängliga med singelklinga. Det kan hända att vi även kommer att erbjuda E13 vevparti med singelklinga för andra komponentgrupper.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> H.: Det tar tyvärr sin tid att få konfiguratorn
> i gång för alla nya cykelmodeller. Super Trail
> borde finnas som ett alternativ på hemsidan inom
> några veckor, men går nog att beställa redan
> nu.

OK, perfekt. Ingen fara, jag sitter mest och ställer upp olika alternativ inför nästa säsong, men på pappret verkar det vara ett riktigt bra alternativ!

> Super Trail modellerna kommer att ha samma
> komponenter som de vanliga modellerna, men med 140
> mm Rock Shox Pike RCT3 gaffel och Monarch Plus
> dämpare.

Strålande! Gissar att prislappen blir lite högre då?

> Just nu har vi Shimano XTR, Sram XX1 och Sram X01
> tillgängliga med singelklinga. Det kan hända att
> vi även kommer att erbjuda E13 vevparti med
> singelklinga för andra komponentgrupper.

E13 vore grymt bra. Då kan man köra 10-delat med singelklinga och slipper de hutlöst dyra 11-delade grupperna.

Rose-tråden
H.: Jag kollade upp priset på uppgraderingen till Super Trail. Rock Shox Pike gör ett tillägg på just under 3000 kr. för Root Miller 1. På tvåan blir prisskillnaden mindre då det är en Revelation RLT framgaffel i originalutförande. Monarch Plus RC3 kostar cirka 650 kr. mer än Monarch RT3.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Hej. Hade tänkt beställa Schwalbe Marathon Winter spike tyre men tyvärr finns ej på lager ännu.
Tänkte istället köpa Schwalbe Winter Reflex Spikes tyre.

Dom är ju lite smalare men det kan man leva med. Verkar som dom är förborrade för fler dubb?
Då går det alltså att köpa lite extra dubb och montera, och isåfall hur många?

Förresten när kommer dom förstnämda in i lager? kanske lönt att vänta lite.
/Lasse

Rose-tråden
el2t: Marathon Winter och Winter Reflex har samma mönster men Marathon Winter har dubbelt mera dubbar. 26" versionen av Marathon Winter har 200 dubbar medan Winter Reflex har 100. Det betyder att det alltså finns 100 tomma hål på Winter Reflex om man vill senare lägga till fler dubbar. I branta svängar är det bra att ha dubbar även närmare kanterna på däcket och då skulle jag rekommendera Marathon Winter för bästa grepp. Just nu är det ungefär två veckors leveranstid till oss på Marathon Winter. Vi hann redan få en leverans av däcket den här veckan men den var slutsåld sedan tidigare. Jag beklagar den lite längre leveranstiden.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> el2t: Marathon Winter och Winter Reflex har samma
> mönster men Marathon Winter har dubbelt mera
> dubbar. 26" versionen av Marathon Winter har 200
> dubbar medan Winter Reflex har 100. Det betyder
> att det alltså finns 100 tomma hål på Winter
> Reflex om man vill senare lägga till fler dubbar.
> I branta svängar är det bra att ha dubbar även
> närmare kanterna på däcket och då skulle jag
> rekommendera Marathon Winter för bästa grepp.
> Just nu är det ungefär två veckors leveranstid
> till oss på Marathon Winter. Vi hann redan få en
> leverans av däcket den här veckan men den var
> slutsåld sedan tidigare. Jag beklagar den lite
> längre leveranstiden.
>
> /Mika Pensas, ROSE

OK, tack. Om man lägger en order nu på Marathon Winter, kommer man med på nästa leverans då eller finns det fler backordrar att fylla?
/Lasse

Rose-tråden
el2t: leveranstiden som visas i nätbutiken räknar med alla tidigare beställningar också. Om nästa leverans skulle vara slutsåld så visas alltså leveranstiden till därpå följande leverans. Om du nu beställer Marathon Winter i storlek 26x2.0 så borde de skickas om ungefär två veckor.

Zulawski: Reverb går nog att fås och den kostar ca. 2000 kr. extra

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Det lutar åt att jag beställer denna cykel:

http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-sl-2000-743960/aid:745547

Tycker ni jag ska uppgradera något? Är inne på att köpa bättre hjul till Rose Rs 1400 istället för de hjulen som sitter på från början. Eller bör jag behålla hjulen? Har också en fundering kring storlek och lite annat. Ska man ringa till deras svenska kontaktperson som isf kan guida en igenom köpet? Har problem med ramstorlek då jag inte alls vet vad jag ska ha för storlek.

Tack på förhand!

Rose-tråden
Fairass skrev:
> Hej. Har inte fått tillbaka pengar på en retur
> jag gjorde för ett antal veckor sedan. Vad göra?

Har du fått bekräftelse från Rose att de mottagit din retur?

Rose-tråden
Fairass: du kan maila ditt kundnummer åt mig så kollar jag upp saken. Om du inte har fått ett mail om att vi har mottagit returen så har den inte kommit fram ännu, det brukar ta 1,5-2 veckor för retursändelser att nå fram.

Edelweiss: RS1400 har en viktgräns på 100 kg men de är så pass lätta att vi inte brukar rekommendera dem för över 80 kg cyklister. Det är också en smaksak men de brukar inte kännas tillräckligt vridstyva för tyngre cyklister. Om du är över 80 kg så skulle jag rekommendera hellre Xeon Aero 1500. De är bara 100 g tyngre men styvare och har en mer aerodynamisk 30 mm hög fälgprofil.
Populära konfigureringar på Pro SL är sadelstolpe i kolfiber för mer komfort och Ritchey WCS styrstam. Sadeln är också en smaksak men väldigt många är nöjda med Prologo Scratch Pro T2.0 så den kan jag rekommendera.
Om du vill ha mer hjälp så är det bara att maila eller ringa oss. De svenska kontaktpersonerna Mats och Jenni är för tillfället på Sweden Bike Expo så man kan även komma dit till vår monter och snacka cykel!

/Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Rose skrev:
> Fairass: du kan maila ditt kundnummer åt mig så
> kollar jag upp saken. Om du inte har fått ett
> mail om att vi har mottagit returen så har den
> inte kommit fram ännu, det brukar ta 1,5-2 veckor
> för retursändelser att nå fram.
>
> Edelweiss: RS1400 har en viktgräns på 100 kg men
> de är så pass lätta att vi inte brukar
> rekommendera dem för över 80 kg cyklister. Det
> är också en smaksak men de brukar inte kännas
> tillräckligt vridstyva för tyngre cyklister. Om
> du är över 80 kg så skulle jag rekommendera
> hellre Xeon Aero 1500. De är bara 100 g tyngre
> men styvare och har en mer aerodynamisk 30 mm hög
> fälgprofil.
> Populära konfigureringar på Pro SL är
> sadelstolpe i kolfiber för mer komfort och
> Ritchey WCS styrstam. Sadeln är också en smaksak
> men väldigt många är nöjda med Prologo Scratch
> Pro T2.0 så den kan jag rekommendera.
> Om du vill ha mer hjälp så är det bara att
> maila eller ringa oss. De svenska
> kontaktpersonerna Mats och Jenni är för
> tillfället på Sweden Bike Expo så man kan även
> komma dit till vår monter och snacka cykel!
>
> /Mika Pensas, ROSE
> mika.pensas@rosebikes.fi

Hej!

Tack för ditt svar!
Angående hjulen så väger jag 72 kg, skulle du fortfarande rekommendera Xeon Aero 1500 och varför? Om man uppgraderar hjulen, ingår det däck eller måste man lägga till det? Angående sadelstolpe i kolfiber, vilken menar du då? Likaså vad det gäller styrstam, det finns flera med namnet Ritchey WCS. En nybörjare som mig blir alldeles förvirrad. Sadeln däremot hittade jag, hehe.

Tack för din hjälp!

Rose-tråden
Edelweiss: Du är nog så pass lätt att RS1400 passar utmärkt. De går även bra att använda fast man skulle väga över 80 kg, men vissa kan tycka att de då känns för flexiga. Om du vill ha lätta hjul så är de ett bra val, faktiskt bland de lättaste hjulen vi har att erbjuda. RS1400 har 22 mm hög profil på framhjulet och 30 mm på bakhjulet, medan Xeon Aero 1500 har 30 mm på båda hjulen. Om du prioriserar lätt vikt så rekommenderar jag RS1400, om du prioriserar aerodynamik så skulle jag rekommendera Xeon Aero 1500.

/Mika Pensas, ROSE

Tillbaka
Topp