Rose-tråden

Rose-tråden
Raggamuffin: Jag har själv ett grenmått på omkring 90cm och jag är också på gränsen med sadelhöjden när man har 350mm sadelstolpe. Jag skulle rekommendera en 400mm stolpe i stället för att du skall kunna sitta som du vill, men ändå inte riskera skador på ramen.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Per-Erik skrev:
-------------------------------------------------------
> ROSE säljer bara via postorder/internet. Precis
> som t.ex Canyon.

Närå, dom har mkinsann en härlig & stor butik i Bocholt och en liten i München. Fast båda ligger förstås söder om Sundsvall. :)

Rose-tråden
jonass: Vi har några democyklar utanför Vasa på finska västkusten, som man får teståka.

Slumber: Root Miller 1 i storlek M, färg: anodized black/silver väger ca 13,9kg i standardutförande. (variationer kan förekomma +/- 5%). Ramen i sig väger ca. 2,5kg.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Står i begrepp att slå till på min tredje(!) Rose för i år, denna gång blir det en feting: Tusker 1.

Vet ni närmare när den släpps för konfigurering?

Sedan sägs det ju att överrörets delning ska svängas in jämfört med prototypcyklarna, för att lämna mer plats åt mina spinkiga vader. Kan man förutsätta att alla ramar som går till produktion har de nya insvängda rören, eller finns det ett lager av ramar med bredare överrör?

Tjipp //Anders

Rose-tråden
Velovin: The Tusker borde kunna konfigureras i nätbutiken ännu före jul. Om man vill beställa före konfiguratorn är igång så kan man skriva sina önskemål i meddelandefältet vid beställning (t.ex. kolfibergaffel eller Rock Shox Bluto). Det går också att maila oss och fråga efter noggrannare prisinfo på sådana delar som man är intresserad av.
Det stämmer att vi har haft cyklar med prototypramar i några tester, och till produktionsramarna har det kommit en del förbättringar (bl.a. insvängda sadelstag och bättre vajerdragning). Alla kunder kommer nog att få en likadan produktionsram.

/Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Hur monteras remoten för rockshox reverben? Är det på ovan eller undersidan av styret? Finns det möjlighet att komma med önskemål ang placering efter lagd order?

Rose-tråden
Per-Erik: Alla alternativ går: ovan/under/vänster/höger. Du kan skriva ditt önskemål i kommentarfältet i samband med beställningen. Om du redan har gjort din beställning så kan du maila mig ditt kundnummer och var du vill ha remoten.

/Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Velovin: Rekommenderad max. bredd är 4,25" men vi vet att en del 4,5" däck kan fungera. Vi kan dock inte garantera att 4,5" däck alltid har rum. Om man vill ha rum för bredare däck så måste man göra ramen bredare, och då tar benen lättare i ramen. Därför har vi valt att göra ramen så bred som den är.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Velovin: Det stämmer att både aluminium- och kolfibergaffeln klarar av 4,8". Rock Shox Bluto klarar t.o.m. av 5". Med så breda däck blir det dock bättre att använda 100 mm breda fälgar och vi har för tillfället inga planer på att erbjuda sådana. Det går ju förstås at skaffa senare skilt också. Fälgarna på The Tusker är 80 mm breda. Största delen av fatbikes som klarar av bredare än 4,25" har 190 mm bred bakaxel, vilket gör hela cykeln bredare. På The Tusker är det faktiskt kedjan som tar i däcket först på minsta växeln om man använder ett 4,5" däck då baknavet är 170 mm. Så man kan säga att det är en kompromissfråga, för bredare däck krävs bredare ram som påverkar sittställningen och åkegenskaperna.

Misterfreddy: Skulle du kunna skicka ditt kundnummer åt mig så kan vi kolla närmare vad vi har för alternativ? Vi har några alternativ i nätbutiken med 165 mm längd: http://www.rosebikes.se/produkter/cykeldelar/daempare/luftstoetdaempare/luftstoetdaempare/

/Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Jag är i behov av en switch lever för m786 bakväxel
Art # y5y198010
Samt en ny lucka med packning till kopplingsmekanismen
Art# y5y198000
Alternativt bara packningen art# y5y198060
Shimano norden har tydligen inte dessa delar men resten av Europa har det.
Är detta något jag kan köpa av rose?
Dessa delar är ju till min Granite Chief 2014.

Mvh

Markus

Senast ändrad:
Rose-tråden
Exley: Jo största delen av Shimanos delar går att beställa från oss. Mindre reservdelar som dessa är beställvaror så de har ungefär två veckors leveranstid till oss. Efter det tar det ännu cirka en vecka för leveransen hem till dig. Om du är intresserad av att beställa någon av delarna så kan du skriva ett meddelande i kommentarfältet i samband med din nästa beställning.
y5y198010 2,20 € med tysk moms, cirka 20 kr. med svensk moms
y5y198060 5,22 € med tysk moms, cirka 50 kr. med svensk moms
y5y198000 tyvärr inte möjlig att beställa från tyska Shimano

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
H. skrev:
> Styrstamlängd på root miller och granite chief i
> strl m?

Jag tror dom väljer efter din längd.
Men man får byta kostnadsfritt så man kan prova om det känns bra.
Eller så var det iallafall när jag köpte min Rose, bytte till en lite kortare stam än vad dom hade satt på vid leverans..

Rose-tråden
DennisK: Ice Spiker Pro i nätbutiken är Evo-modellen. Tyvärr är den tillfälligt slutsåld och har en uppskattad leveranstid på 15 veckor till oss (information från leverantören). Det är möjligt att vi kommer att erbjuda några versioner av 2015-modellen senare under vintern i nätbutiken, men för tillfället är det osäkert. Vi erbjuder ändå största delen av Schwalbes sortiment som beställvaror åt våra kunder. Då brukar leveranstiden vara 4-5 veckor.

H. och nibergs: man får själv välja styrstamens längd vid beställning när man lägger cykeln i köpkorgen, liksom vevarmarnas längd och på landsvägscyklar även styrets bredd. Vilka styrstamslängder som finns till förfogande beror på vilken styrstam man väljer. Om man är osäker angående ramstorlek etc. så går det bra att kontakta oss och diskutera saken noggrannare.

/Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Beställde en Rose Cross pro 2000 28/11, då var förväntad leveranstid 4 veckor. När jag sedan fick bekräftelse på min beställning flyttades förväntat monteringsdatum fram till 5/1.

Nu är det ju 5/1 imorgon och jag har inget hört från er, inga pengar har reserverats från mitt konto. Kan jag förvänta mig att den monteras imorgon och skickas snart?

Rose-tråden
Hej!

Beställde en cykel 30 december men kom på att jag ville gå upp en storlek på ramen. Mailade om detta den 2:a januari. Fick inget svar på det men den 3:e januari fick jag orderbekräftelse (antagligen på den ursprungliga beställningen) så när jag loggar in och kollar ser det fortfarande ut som att det är en 52:a ist för 54 som är beställd.

Sen undrar jag om det går att lägga till saker (skor och kläder) alltså sånt som inte ska monteras på cykeln och få det skickat på samma frakt?

Rose-tråden
Belio: jag antar att det var du som hade mailat om saken åt oss i fredags. Jag kollar upp det från Tyskland och mailar dig när jag vet mera. Det har varit så många helgdagar mitt i veckan nu så bara några dagars ändring i byggdatumet har kunnat flytta fram det ganska mycket.

Ruggighund: Du har antagligen mailat till någon i Tyskland då? För det har inte kommit något sådant mail på någon av de svenska mailadresserna. Antagligen hann ingen läsa ditt mail mera på fredagen före helgen kom. Någon har säkert suttit på orderhanteringen på lördag om det har kommit in många nya beställningar och då skickat bekräftelsen åt dig. Denna person har då inte vetat av ditt mail då det har gått till vår kundservice. Du borde nog få mail från oss ännu idag eller på onsdag angående ärendet. Det går även att beställa andra saker på samma gång som man gör en cykelbeställning.

/Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
Hej ROSE.

Fick min Uncle Jimbo idag, har dock lite kommentera, framförallt vad gäller DHL.

Det känns lite som om ROSE kanske kan få lite dåligt rykte när ni skickar med transportföretag där personalen GÅR på cyklarna, kör in gaffeltrucken genom kartongen etc. Det var ingen rolig syn som mötte en när man hämtade ut kartongen.

Kan nog vara läge att ta dem i örat. Som TUR är verkar dock hojen ha klarat sig, den här gången.

WP_20150109_11_19_43_Pro.jpg

WP_20150109_11_20_19_Pro.jpg

WP_20150109_11_20_30_Pro.jpg

WP_20150109_11_20_36_Pro.jpg

WP_20150109_11_20_45_Pro.jpg

Rose-tråden
Tobiascyklar: Officiellt rekommenderar FSA att man använder endast deras egna drev. Tyvärr har vi inte FSA:s drev i lager, men det borde gå att beställa från leverantören om du är intresserad. Då brukar det vara 2-4 veckorsleveranstid till oss + 1 vecka hem till dig. I så fall kan du maila åt mig så undersöker vi vidare. Jag antar att du har compact-versionen av vevpartiet med 110 mm BCD. Om du vill ha ett 46t större drev så skall du helst också byta det mindre drevet. Ramparna på det större drevet optimeras för storleken på det mindre drevet och på FSA:s 46t klinga är ramparna gjorda åt ett 36t mindre drev.
Vi har några olika 46t drev i nätbutiken, men de passar tyvärr inte till ditt vevparti.

Per-Erik: Ouch! Det där ser mycket illa ut! Hoppas att inget var skadat inne i paketet. Det skulle vara bra om du kunde maila ditt kund- och ordernummer åt oss med bilderna bifogade till info@rosebikes.se.

/Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi

Rose-tråden
swedo skrev:
> Jag skulle blivit så arg och besviken. Tråkigt

Jag hade inte ens tagit emot den. Själv råkade jag ut för något liknande med en TV häromåret. Det paketet gick i retur oöppnat till Elgiganten.

Rose-tråden
Zulawski: Det går även att få tvådelat vevparti åt Granite Chief. Deore-vevpartiet kostar inget extra i dubbelversion, men SLX-framväxeln för tvådelat är 38 kr. dyrare. Om du väljer att beställa så kan du skriva ett kort meddelande i kommentarfältet om dina önskemål, t.ex. "I would like to have the bike with a Deore double crankset".

När man upptäcker att paketet är skadat är det bäst att göra följande:
1) Meddela till den som levererar/ger ut paketet att paketet är skadat
2) Öppna paketet medan han/hon som levererat ser på
3) Ta bilder av både paketet och innehållet om det är skadat
4) Maila bilder och orderinformation till oss på info@rosebikes.se

/Mika Pensas, ROSE

Senast ändrad:
Rose-tråden
Rose skrev:
------------------------------------------------------
>
> När man upptäcker att paketet är skadat är det
> bäst att göra följande:
> 1) Meddela till den som levererar/ger ut paketet
> att paketet är skadat
> 2) Öppna paketet medan han/hon som levererat ser
> på

>
> /Mika Pensas, ROSE

Det senare, Mika, är önsketänkande, i alla fall om man tar emot paket vid dörren. Chauffören försvinner snabbare än en avlöning så fort paketet är överlämnat.
Men i regel har man 8 dagar på sig att anmäla transportskada efter mottagandet.

Rose-tråden
Hur brukar det fungera vid restade varor?
Leverans status var "om 1 vecka" vid beställning, men sedan har jag varje dag fått ett leveransdatum som är dagen efter.
Just idag då står det beräknad leverans den 20:e (igår var det den 19:e osv).
Det gäller en Elite Turbo Muin som beställdes 14/1 så än så länge så har det ju inte gått en vecka, men eftersom leveransdatum först var den 15:e och sedan har flyttats fram en dag i taget så blir man ju orolig om det ska fortsätta så i ett antal veckor eller mer.

Rose-tråden
eketjall: är på resande fot och kan inte kontrollera produkten just nu, men det låter som att leverantören har angett ett datum när vi skall ha produkten i lager, men att detta datum passerat, då ändras datumet med en dag i taget tills vara finns i lager eller tills vi får ny information från leverantören.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Köpte cykel ifrån Rose nu har jag blivit tvungen att spärra kortet jag köpte det med då det har missbrukats ute i vida världen :-(
Ska jag meddela er eller kommer det en inbetalning strax innan leverans ?

Rose-tråden
Road_Runner: De nya kortuppgifterna behöver uppdateras, för att betalningen skall gå igenom.
Du kan maila orderinfon till mig, så kan jag kolla vad som behövs.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej Rose,
funderar på ny racer:)

Är sugen på en Xeon CRS eller X-Lite CRS men är nojig över val av storlek. Mitt grenmått är 93,5 cm, jag är 195 cm lång.
Om jag köper en Xeon CRS ska jag välja 61 eller 63? Längd styrstam?
Funkar X-lite CRS, storlek 62 till mig?
Kan man utifrån mina mått säga att den ena eller den andra passar bättre?

Ser att geometrin skiljer de två åt, tyvärr är jag inte så insatt att jag förstår vad det innebär. Skulle uppskatta om ni med ord kunde beskriva, skillnaden mellan de två?

Tack!

/F

Rose-tråden
Fren: X-Lite CRS i storlek 62 funkar bra till dig. Av Xeon CRS skulle jag rekommendera 61 om du vill ha lite sportigare sittställning och 63 om du föredrar lite mer upprätt sittställning.

X-Lite CRS är en helt ny ram till 2015, med lite nya detaljer och denna är också lite lättare än den äldre Xeon CRS. Xeon CRS är den billigaste kolfiberramen 2015.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej Rose!

Jag funderar på att köpa en Rose DX Cross-3000 eller en Rose DX Cross-4400 men har ett par funderingar först.

1. Har hört att man kan beställa en DX Cross med skärmarna "SKS Bluemels Reflective mudguard set", stämmer det?

2. Gör ni då montering och eventuella anpassningar av cykel och skärmar från fabrik så de sitter som de ska vid leverans?

3. Går det att välja en sadel "Selle Italia Flite Flow Ti316 saddle" istället för de som finns tillgängliga i konfiguratorn?

4. Jag ligger enligt er storleksberäknare precis på gränsen mellan storlek 58 och 60 (jag är 186 cm lång och med grenmått 89). Är det bättre att köra på storlek 58 eller ska jag satsa på en storlek 60 med 110mm (istället för 120mm som konfiguratorn rekommenderar på storlek 60) styrstam om jag inte vill ha en tokraceig sittställning?

Tack!

/M

Rose-tråden
Wideman:

Ja, det går bra att köpa Bluemels-skärmarna till Pro DX Cross, du kan skriva i meddelandefältet vid beställning på engelska att du önskar få skärmarna monterade på cykeln.

Sadeln är ett litet problem, eftersom vi inte har den som OEM-produkt utan endast som after sale-produkt, så det skulle vara billigare för dig att köpa den separat och sälja standardsadeln.

Angående storleken så funkar både 58 och 60 till dig, men alternativet med den större ramen och en kortare styrstam ger dig en mer upprätt sittställning. Du har 30 dagars bytesrätt på styrstammen, så om den du beställt känns för kort eller för lång kan vi byta den.

/Jenni Ribacka, ROSE

Tillbaka
Topp