Rose-tråden

Rose-tråden
En sista fråga innan beställning.

Går det att få Uncle Jimbo 1 med den billigare Pike-gaffeln RC solo air, likt som Grantie Chief 1?
I såna fall, vad skulle det kosta?

Tack för svar

Rose-tråden
Nu har Elite Turbo Muin kommit in i lager men då hade naturligtvis jag klantat mig istället.
Jag betalade ursprungsordern via E-kort och hade missat frakten så det saknades några kronor för att betalningen för trainern skulle gå igenom nu.
Fick mail och gick in och uppdaterade med ett nytt betalningsalternativ på webbsidan.
Men när jag gjorde det så fanns det ingen möjlighet att fylla i CVC2 koden för det nya kortet.
Kommer betalningen gå igenom ändå?

Rose-tråden
eketjall: CVC-koden sparas inte i vår server av säkerhetsskäl. Det bästa är att ringa vår kundservice i Tyskland 00 800 22 77 55 55 (gratis, de pratar också engelska). Alternativet är att vi tar bort beställningen och du gör om den.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Ni har säkert besvarat den här frågan förut, men hur feta däck kan man kränga på en förra årets Granite Chief 2 innan det börjar skava mot ram/gaffel (pike)?

Rose-tråden
Hej igen Rose!

Återigen ett par frågor angående Rose DX Cross-4400:

1. Hjulen DT Swiss R23 Spline, såvitt jag förstod är det 160 mm bromsskivor på dessa. Monteras de med Centerlock eller 6-bolt?

2. Jag har idag ett par extrahjul som är köpta från er (Shimano XT WH-M785) med 160 mm Centerlock-bromsskivor. Kommer de att passa till DX Cross-4400?

Tack återigen!

/M

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> eketjall: CVC-koden sparas inte i vår server av
> säkerhetsskäl. Det bästa är att ringa vår
> kundservice i Tyskland 00 800 22 77 55 55 (gratis,
> de pratar också engelska). Alternativet är att
> vi tar bort beställningen och du gör om den.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Det löste sig fint med ett telefonsamtal.
Tack för hjälpen. :-)

Rose-tråden
Wideman skrev:
> 2. Jag har idag ett par extrahjul som är köpta
> från er (Shimano XT WH-M785) med 160 mm
> Centerlock-bromsskivor. Kommer de att passa till
> DX Cross-4400?

Nej. Alla årets modeller kommer väl med 11-delad grupp, en sådan kassett är bredare än 10-delat och kommer inte få plats på ditt XT-navs body. Det finns specialkassetter som passar ändå men de är oproportionerligt dyra. Har även hört här på forumet om någon som själv fräser bort en snutt längst in på en vanlig kassett men har aldrig nämnts vem det är eller vad denne tar för besväret.

Senast ändrad:
Rose-tråden
floors: Det beror lite på olika däcktillverkare och modeller, men någonstans kring 2,4" går gränsen.

Wideman: R23 Spline i skivbromsversion har Centerlock-montering för skivorna. Angående Shimano XT WH-M785-hjulen är det som Mayhem säger. De funkar inte med 11-växlat.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Har ni något annat bra hjulpar att rekommendera istället för Shimano XT WH-M785 som klarar 11-delat och Centerlock?
Skulle behöva ett extra hjulpar för vinterpendling som är stadiga och tåliga snarare än väldigt lätta. Prisidé: ca 3000 kr.

/M

Senast ändrad:
Rose-tråden
Har haft litet konstigt pipljud i min bakdämpare sen jag fick den. Är detta normalt?

Har bara haft Fox och Marzocchi innan men ingen av dessa har haft nåt liknande. Är det en "feature" på Rockshox det där?

Rose-tråden
Per-Erik skrev:
> Har haft litet konstigt pipljud i min bakdämpare
> sen jag fick den. Är detta normalt?
>
>
>
> Har bara haft Fox och Marzocchi innan men ingen av
> dessa har haft nåt liknande. Är det en "feature"
> på Rockshox det där?

Jag är rädd att du kommer bli ganska trött på det där ljudet i längden. Du är ju dessutom en ökänd oljudsfürer:)

Fin film i övrigt!

Rose-tråden
Wideman skrev:
> Har ni något annat bra hjulpar att rekommendera
> istället för Shimano XT WH-M785 som klarar
> 11-delat och Centerlock?
> Skulle behöva ett extra hjulpar för
> vinterpendling som är stadiga och tåliga snarare
> än väldigt lätta. Prisidé: ca 3000 kr.
>
> /M

går det inte att bygga om hjulen med ett nytt baknav?

Rose-tråden
Per-Erik: Jag har konsulterat våra experter i Tyskland och de säger också att det inte låter normalt. Du kan returnera dämparen så skickar vi dig en ny i stället. Maila mig på mats@rosebikes.se för detaljer om returen/bytet.

Jiv: Nu vet jag inte exakt hur din cykel är utrustad. Skulle du kunna maila över lite bilder på bakdämparen och undersidan på överröret åt mig på mats@rosebikes.se, så skall vi se hur det blir bäst att göra.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej! Jag köpte en Xeon CRS-5000 (grym hoj!) hos er i början förra året - i oktober sprack kassettens spindel efter ca 4000 km. Vem kontaktar jag för att få den utbytt? Är det ok att byta mot en enklare komponentnivå och få pengar tillgodo istället eftersom det verkar som fler än jag har haft problem med Dura Ace-kassetten?

Tack på förhand/Magnus

Senast ändrad:
Rose-tråden
Bongo: Du kan skicka bilder åt mig tillsammans med cykelns ordernummer och din kundnummer på mats@rosebikes.se, så skall vi se vad vi kan göra.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej,

Kommer ni att ta fram fler "rose wind bibs"?
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-wind-complete-thermal-bib-tights/aid:658551
Är ute efter ett par vind och vattenavisande cykelbyxor, med eller utan seatpad.

Har ett par pearl izumi i softshell som jag använder på vintern, men skulle vilja ha något som är lite svalare för tidigvår och sen höst, men med samma vattenavisande förmåga.
(kanske dessa http://www.rosebikes.se/artikel/pea...hermal-bib-tights-without-seat-pad/aid:657062)

Rose-tråden
Föredetting: Mina kollegor har ännu inte hunnit lägga till valmöjligheterna på denna cykel. Det går bra att ändra delar ändå, om du vill beställa den kan du skriva i meddelandefältet vad du önskar ändra.
Du kan också titta på modellen Xeon CGF-4400. De delar som är samma standard på de båda cyklarna har samma uppgraderingskostnad på CDX-4400 som CGF-4400.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej,
Sitter o fundera på vilken storlek man sak välja på ramen på en Uncle Jimbo (2015).
Det är som så att jag är 188cm lång har ett grenmått på 95cm (jo jag är lite fel stöpt) har även långa armar 74cm.
Så frågan är va som kommer passa mig bäst L eller XL?

/Andreas

Rose-tråden
Wilkas skrev:
> Hej,
> Sitter o fundera på vilken storlek man sak välja
> på ramen på en Uncle Jimbo (2015).
> Det är som så att jag är 188cm lång har ett
> grenmått på 95cm (jo jag är lite fel stöpt)
> har även långa armar 74cm.
> Så frågan är va som kommer passa mig bäst L
> eller XL?
>
> /Andreas

Jag tycker du är helt rätt stöpt. Jag är oxå 188 cm och har 96 i grenmått.
Köp större cykel och kanske kortare styrstam om reachen blir för lång.

Rose-tråden
Sitter med liknande funderingar. Men min rygg är ngt längre och det är en GranitChef jag kikar på. 189 lång och 91 i grenmått. Large eller X-large?

Rose-tråden
Olmen skrev:
> Wilkas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej,
> > Sitter o fundera på vilken storlek man sak
> välja
> > på ramen på en Uncle Jimbo (2015).
> > Det är som så att jag är 188cm lång har ett
> > grenmått på 95cm (jo jag är lite fel stöpt)
> > har även långa armar 74cm.
> > Så frågan är va som kommer passa mig bäst L
> > eller XL?
> >
> > /Andreas
>
>
> Jag tycker du är helt rätt stöpt. Jag är oxå
> 188 cm och har 96 i grenmått.
> Köp större cykel och kanske kortare styrstam om
> reachen blir för lång.

Oj!
Jag är 198 o 97 i grenmått.
Med tanke på benlängden är det XL som gäller. Annars räcker nog inte en 400 stolpe.
Rose har bara 52cm sadelrör på sina XL. Min scott spark är 54.
Blir ramen för lång, på med kortare stam. Jag har längre stam än original men då gäller det XC.

Jag är grymt sugen på en DR Z men så konstig geo på den. Grymt bra pris har jag fått fram med mkt bra komponenter.

Min fråga till Rose blir: Stämmer Geo på Dr Z 2015?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Wilkas: Skall rådgöra med mina kollegor i Tyskland, återkommer.

mawa: är det en 2014 eller 2015 Granite Chief du funderar på?

Zulawski: Vilken cykel är du intresserad av?

Rickard.v: Vad tycker du är konstigt med Dr. Z geometrin? Så kan jag dubbelkolla.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> mawa: är det en 2014 eller 2015 Granite Chief du
> funderar på?

> /Jenni Ribacka, ROSE

En 2015 är det isf.

Rose-tråden
Wilkas: Jo, det är XL som gäller för dig.

mawa: Mats har rätt samma mått som dig, han skulle välja en Granite Chief i Large med lite längre styrstam, men då gillar han mindre cyklar. Både L och XL funkar för dig, beroende på om du gillar lite mindre eller lite större cykel. Båda har sina fördelar.

Zulawski: Både M och L funkar för dig, beroende på om du gillar lite mindre eller lite större cykel. Om du väljer en höj- och sänkbar sadelstolpe och storlek L så skall den vara max 125mm justermån.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> mawa: Mats har rätt samma mått som dig, han
> skulle välja en Granite Chief i Large med lite
> längre styrstam, men då gillar han mindre
> cyklar. Både L och XL funkar för dig, beroende
> på om du gillar lite mindre eller lite större
> cykel. Båda har sina fördelar.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Tack för det Jenny.

Vad innebär "lite längre styrstam"?

Rose-tråden
mawa: L med 90mm styrstam, men eftersom Granite Chief är designad för korta styrstammar kanske ändå storlek XL med 70mm styrstam skulle vara bäst åt dig. Men som sagt, båda funkar, det är mer en fråga om tycke och smak.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Verkar som om bussningen till det nedre fästet på bakdämparen har börjat glappa.
Har en granite chief 2014, levererad i september.
Hur skaffar jag mig en ny bussning?

Mvh

Bilagor

• DSC_0086.JPG
    DSC_0086.JPG
    83.6 KB · Besök: 47
Rose-tråden
Hej! jag har nästan bestämt mig för att köpa en ROSE PRO DX CROSS-3100 Di2 för att använda framförallt som pendlarhoj till jobbet, att den har lite grövre hjul för att även klara ex grusväg och skärmar m.m såg jag som ett plus.
Men.. Läste någonstans att utväxlingen inte lämpar sig för landsväg.. Min tanke är att kanske köra lite längre sträckor oxxo bör jag välja annan utväxling om man kommer köra 98% asfalt?

Såg att just denna cykel inte gick att konfigurera?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp