Rose-tråden

Rose-tråden
JohanWärme skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det är inte fel ifall man är fler som hugger
> på detta.

Det är aldrig en bra ide med flera kontakter i samma ärende, kan jag säga efter att jobbat nära kundsupport i bra många år. Det blir bara strul.

Frid!

Rose-tråden
Mayhem: Det är ett fel på vår hemsida som gör att Evocs Bike Travel Bag Pro inte syns på den svenska sidan. Du kan dock gå in på den engelska eller tyska sidan och beställa den därifrån. Vår IT-avdelning jobbar på att göra den synlig på den svenska sidan under de kommande dagarna.

JohanWärme: Om du har mailat oss direkt skulle jag rekommendera att du fortsätter diskussionen med han/hon som du varit i kontakt med. Precis som Miracle säger blir det enklare och bättre desto färre som är inblandade. Både för kunden och för oss.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Skulle ombyggnadssats till singlespeed komponenters till gammal racer
Söker ”single speed kit” såg fanns och klick sida hitta inte
Slutar ni sälja singlespeed produktion?

Bilagor

• produktion single speed.jpg
    produktion single speed.jpg
    25.7 KB · Besök: 35
Rose-tråden
Hej,

Vi kommer att ha en demodag i Göteborg även i år. Exakt tidpunkt är inte fastslagen, men troligtvis i maj. Vi kommer att ha en Pro DX Cross 3000 i storlek 56 i demoflottan.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Vad rekommenderar ni för storlek om man ligger mitt emellan två?

Min innerbenslängd är 89-91 cm, har lite svårt att mäta exakt (Ska man mäta med eller utan sina cykelbyxor? Paddingen är ju en cm eller så...). Är lite sugen på en X-Lite CRS men vet inte om jag ska välja en 59:a eller en 62:a.

Rose-tråden
McAdam: Mät utan cykelbyxor, ta gärna hjälp av någon när du mäter och mät flera gånger för att få så korrekt mätresultat som möjligt. Tänk på att ha samma tryck när du mäter som när du sitter på sadeln, så det får vara ett rejält tryck mot sittbenen.
Hur lång är du?

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> McAdam: Mät utan cykelbyxor, ta gärna hjälp av
> någon när du mäter och mät flera gånger för
> att få så korrekt mätresultat som möjligt.
> Tänk på att ha samma tryck när du mäter som
> när du sitter på sadeln, så det får vara ett
> rejält tryck mot sittbenen.
> Hur lång är du?
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Ok, jag ska mäta en gång till när jag kommer hem ikväll.
Jag är 191 cm.

Rose-tråden
Rose skrev:
> Hej,
>
> Vi kommer att ha en demodag i Göteborg även i
> år. Exakt tidpunkt är inte fastslagen, men
> troligtvis i maj. Vi kommer att ha en Pro DX Cross
> 3000 i storlek 56 i demoflottan.
>
> /Mats Ribacka, ROSE

Kanon. Kan jag anmäla mig till någon maillista för att få veta när det blir?

Rose-tråden
johanssonms: Du kan prenumerera på ROSE's nyhetsbrev, vi skriver info om demodagarna där. Vi lägger också ut info på vår hemsida ca 1 vecka innan.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
McAdam: Du kan cykla på både 59 och 62, den mindre är lite mer "racig" och den större har lite mer upprätt sittställning. Kan vara att styrstammen skall vara 110mm på den större ramen.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Är det någon teknisk skillnad på 3T's "3T Ergonova Team Carbon drop handlebar 2015" mot den äldre, eller är det bara färgdesignen? Ser nämligen ingen skillnad i den tekniska beskrivningen.
Likaså mellan 2015 års modell av 3T ARX Pro. I 2015 års modell är det angle:±6°, medan den innan har en angle på ±17°.

Edit: Självklart är det plus eller minus lutning man själv kan välja
"Är det neråtlutande, dvs den med angle 17 är mer race än angle 6?"

Jag la en beställning förra året på en X-lite CRS 3100 Di2. Den ska enligt uppgift vid beställning vara klar V15. Är det 2015 års modeller av styre och styrstam eller är det förra årets de sätter på vid leverans? Går det isf att ändra det om jag nu skulle vilja det?

//Tobbe

Senast ändrad:
Rose-tråden
palmbergt: Jag ser heller ingen teknisk skillnad på 2014 och 2015 3T Ergonova Team carbon drop handlebar, endast grafiken.
±17° stem på en landsvägscykel är rätt ovanligt. De som väljer en sådan styrstam vill troligen ha styret högre och vända styrstammen uppåt, men som sagt väldigt ovanligt.
Till 2015-årsmodellerna använder vi i huvudsak 2015-års komponenter. Du kan maila mig om du vill ändra något i beställningen, då behöver jag ordernummern på cykeln.

/Jenni Ribacka, ROSE
jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
palmbergt: Specialbeställda delar till cyklar blir ofta väldigt dyra och i såna fall är det ofta billigare att köpa som i detta fall sadelstolpen separat. Jag kan kolla om detta är möjligt med mina kollegor i Tyskland.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Det börjar bli dags att byta vajrar på min Rose Pro DX Cross 2000 med Shimano 105 5700, storlek 60 (inköpt januari -13).
Den har heldragna ytterhöljen till bromsarna och växelvajrarna har en liner.
Kan ni hänvisa till lämpliga vajerkit?

Rose-tråden
När vi ändå är inne på Pro DX Cross, vad är (det interna) artikelnumret på nytt växelöra? Skall snart lägga en beställning på annat och känner att det kan vara en lämplig reservdel att ha hemma.

emilh skrev:
> Det börjar bli dags att byta vajrar på min Rose
> Pro DX Cross 2000 med Shimano 105 5700, storlek 60
> (inköpt januari -13).
> Den har heldragna ytterhöljen till bromsarna och
> växelvajrarna har en liner.
> Kan ni hänvisa till lämpliga vajerkit?

Förbered dig på mycket svärande om du råkar göra på fel sätt. Åtminstone tyckte jag att det var fruktansvärt svårt att få igenom bromshölje första gången, andra gången lyckades jag klart bättre. Hur man skall lyckas få igenom växelvajrar utan att redan ha liner på plats förstår jag inte alls...

Jagwire Road Pro XL borde ha tillräckligt långa vajrar och höljen. Vanliga kit för landsvägscyklar behöver nog nästan alla kompletteras med extra bromshölje och längre vajer till bakbromsen.

Rose-tråden
emilh: Du kan använda t.ex. dessa: http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-ptfe-shift-cable-set/aid:400840 och http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-ptfe-brake-cable-set/aid:561982.

Mayhem: Vilken årsmodell har du på din cykel?

Makten: Det var tråkigt att höra att du är missnöjd med pedalerna. Vi är dock lite förvånade eftersom andra kunder har gett pedalerna mycket höga vitsord. Vi vill utveckla våra produkter för att göra dem ännu bättre och vi lyssnar därför gärna på slutanvändarna. Vilken typ av skor har du använt tillsammans med pedalerna?

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Makten: Det var tråkigt att höra att du är
> missnöjd med pedalerna. Vi är dock lite
> förvånade eftersom andra kunder har gett
> pedalerna mycket höga vitsord. Vi vill utveckla
> våra produkter för att göra dem ännu bättre
> och vi lyssnar därför gärna på
> slutanvändarna. Vilken typ av skor har du använt
> tillsammans med pedalerna?
>
> /Mats Ribacka, ROSE

Jag använder 5.10 Freerider VXi som funkar utmärkt på alla andra plattformspedaler jag provat. Jag anser att 242-modellen är helt felkonstruerad, förmodligen för att man försökt göra den så tunn det bara går. Detta innebär att "vingarna" på pedalen är mycket lägre än mittendelen över axeln, och stoppskruvarna som agerar grepp är för korta för att bita ordentligt i skosulan. Istället ligger nästan all vikt på mitten och det känns som sagt som att cykla med bara en axel rakt ut ur vevarmen. Halkigt som fan och rent av obekvämt.

Troligen går det att lösa genom att bara montera längre stoppskruvar. Jag gissar att hålen är genomgående och att man låser skruvarna mot varandra, så det är nog inga problem. Dock onödigt pillande på ett par nya pedaler kan jag tycka. De som givit bra betyg kanske inte provat något annat? Jag skulle ALDRIG i livet använda dessa pedaler i skogen som de är. Det lär bli tokvurpa och uppsprättade smalben omedelbart.

Däremot verkar byggkvaliteten finfin sett till priset, särskilt nu när de är nedsatta nån hundring:-)

Rose-tråden
Inte så att dina skor har för hård sula? Läste något liknande om några andra pedaler tidigare med liknande design, men recensenten bytte skor till en mer följsam sula och då fungerade det fint.

Rose-tråden
Rose skrev:
> emilh: Du kan använda t.ex. dessa:
> http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-ptfe-shift
> -cable-set/aid:400840 och
> http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-ptfe-brake
> -cable-set/aid:561982.
> /Mats Ribacka, ROSE

Tack för svar, men det där är åtminstone inte rätt vajerset för bromsar. 1400mm räcker inte till bakbromsen. Växelvajerkittet har heller inga liners.
Original sitter ett Jagwire-set likt det Mayhem länkade monterat; det är inget ni längre säljer?

Rose-tråden
Rose skrev:
> Mayhem: Vilken årsmodell har du på din cykel?

Det är en Pro DX Cross köpt september 2012, ramarna var nästan slut då så borde innebära årsmodell 2012 och att nästa års inte kommit in ännu.

Rose-tråden
emilh: Du kan använda det här höljet: http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-slr-brake-cable-casing/aid:42343, som är ca. 2m. Liners har vi inte någon artikelnummer på, men du kan nämna i kommentarfältet att du vill ha dem så lägger vi till dem manuellt i din order. De kostar 2,50€/st.

Mayhem: Artikelnummern på växelörat är 1695391. Du kan ange denna nummer i kommentarfältet i samband med din nästa beställning så lägger vi till artikeln manuellt. Om du enbart vill beställa växelörat kan du också kontakta mig på mats.ribacka@rosebikes.se.

Alla: När ni har frågor om reservdelar till era cyklar, vänligen ange årsmodell och/eller ordernummern på cykeln så går det snabbare att söka fram rätt reservdelar.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej!

Funderar på att plocka ihop en verdita green till tjejen, storlek small. Jag blir inte riktigt klok på hemsidan. Finns ramen kvar i Anodized Black? Den är sjukt mycket snyggare än den gröna iallafall :)

Rose-tråden
ikebana: tyvärr är alla svarta ramarna slutsålda av Verdita Green 2014, den gröna är snyggare i verkligheten än på bild :). Nya versionen är Granite Chief, storlek XS.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej Rose

Tänkte bara höra för jag är lite förvirrad då pengarna för mina cykel jag plockade ihop drogs förra måndagen 23/2 och statusen på cykeln blev "Varorna förbereds för montering" men så såg jag idag att pengarna var tillbaka satta på mitt konto, men statusen är fortfarande Varorna förbereds för montering och på leveransdatum står det i ca. 1 Vecka. Mitt ordernummer är 4804538 om det är till någon hjälp.

Tack på förhand.

Rose-tråden
Blu3fox skrev:
> Tänkte bara höra för jag är lite förvirrad
> då pengarna för mina cykel jag plockade ihop
> drogs förra måndagen 23/2 och statusen på
> cykeln blev "Varorna förbereds för montering"
> men så såg jag idag att pengarna var tillbaka
> satta på mitt konto, men statusen är fortfarande
> Varorna förbereds för montering och på
> leveransdatum står det i ca. 1 Vecka.

Detta har avhandlats flertalet gånger redan i tråden. Pengarna dras från kontot i samband med att cykeln skickas. Inga pengar drogs från ditt konto när beställningen lades, men däremot gjordes en reservation. Om inte reservationen utnyttjas för att dra pengarna på riktigt så släpper den på cirka en vecka. Det är precis vad som hänt här.

Rose-tråden
Mayhem skrev:
> Blu3fox skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tänkte bara höra för jag är lite förvirrad
> > då pengarna för mina cykel jag plockade ihop
> > drogs förra måndagen 23/2 och statusen på
> > cykeln blev "Varorna förbereds för montering"
> > men så såg jag idag att pengarna var tillbaka
> > satta på mitt konto, men statusen är
> fortfarande
> > Varorna förbereds för montering och på
> > leveransdatum står det i ca. 1 Vecka.
>
> Detta har avhandlats flertalet gånger redan i
> tråden. Pengarna dras från kontot i samband med
> att cykeln skickas. Inga pengar drogs från ditt
> konto när beställningen lades, men däremot
> gjordes en reservation. Om inte reservationen
> utnyttjas för att dra pengarna på riktigt så
> släpper den på cirka en vecka. Det är precis
> vad som hänt här.

Okey då vet jag. Tack för snabbt svar...

Rose-tråden
richardtenggren skrev:
> Inte så att dina skor har för hård sula? Läste
> något liknande om några andra pedaler tidigare
> med liknande design, men recensenten bytte skor
> till en mer följsam sula och då fungerade det
> fint.

De funkar perfekt med andra plattformspedaler och torde därtill vara något av de vanligast rekommenderade skorna för sådana, så jag hävdar att det är pedalerna det är fel på. Det är för lite skillnad i höjd mellan mitten och greppskruvarna helt enkelt.

Rose-tråden
Måste ge beröm till er på Rose för otroligt snabb leverans.
Beställde en SL Pro 2000 i torsdags. Fick den levererad hem idag. :-)
Har inte hunnit testa den än men första intrycket är mycket gott. Detta är min första " racer " så det skall bli riktigt roligt.
Passade på att beställa ett par riktiga cykelskor tillsammans med SPD-SL pedaler.
Gäller att lära sig dem också så man inte står på huvudet vid varje stop. :-)

Rose-tråden
Hej,
Tänker att beställa en ROSE cykel. Undrade om det går att betala med SEPA-betalning i EURO till Tyskland via banken? Skillnad i valuta är ungefärlig 7% om jag utgår ifrån EURO/SEK prisar på hemsidan och SEB avista-kurs. Besparingen vid SEPA-betalning är i mitt tillfälle 1150SEK.

Rose-tråden
claude skrev:
> Skillnad i valuta är ungefärlig 7%
> om jag utgår ifrån EURO/SEK prisar
> på hemsidan och SEB avista-kurs.

Skillnaden har inte enbart med valutakurs att göra utan även olika momssatser. I Tyskland är momsen 19% men leveranser till Sverige måste taxeras med svensk moms på 25%.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Rose-tråden
Claude: tyvärr kan man endast betala i kronor från Sverige för tillfället. Som Mayhem också påpekade så kommer största skillnaden i priset från svenska momsen. Jag har inte kollat hur det just nu står till med valutakursen, men ännu i höstas var det faktiskt billigare att köpa i kronor jämfört med euron i vår nätbutik.
SihvosenPoika: Alé och Castelli är bara vanliga långärmade tröjor som inte är vindtäta. De är för lite varmare förhållanden än Rose-jackan. Just nu har vi på rea vår Pro II -jacka som är ännu ett steg finare än den du lade en länk till: http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-ii-windtex-thermal-jacket/aid:639832
Själv är jag 182 cm/just under 90 kg och för mig blir det en sportig tajt fit med M, med L har jag rum för lite varmare kläder under också. Jag skulle rekommendera XL åt dig av den jackan.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Staraction: Väskan är ett bra förmånligt alternativ som flygväska. Hjulen ryms också med inuti den. Den har ganska tjocka väggar så man behöver inte använda hemskt mycket egen stoppning i väskan för att skydda cykeln. Det som skiljer den från de dyrare och finare väskorna är att den inte har några hjul, så den kan vara lite knepig att transportera utan kärra. De dyrare väskorna ger också oftast lite bättre skydd åt cykeln men de väger också en hel del mer.

/Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Hej!
Tack för snabbt svar. Det låter bra, då tolkar jag detta som att jag är "all set" enligt ditt svar och. Låter kanon att den har mycket stoppning och får plats med hjulen direkt i och om jag dessutom kompletterar med lite rörisolering/stoppning så blir det nog bra. Gällande svårt/tungt att transportera så får man väl bli starkare eller banta cykeln:)

Rose-tråden
Hej, skulle byta växel och bromsvajer på min rose pro dx. Tyckte hålen såg jobbiga ut, så jag bad lbs om hjälp.
Växelvajer gick bra, men inte bromsvajer. Enligt honom höll han på i nästan fyra timmar, och ringde in en till mekaniker. Till slut drog de bromsvajern utanpå ramen.
Hur kan det bli så? Har rose ngt specialtrick för intern bromsvajerdragning?
Hur gör jag för att få den internt dragen igen?
Tack

Rose-tråden
tobiascyklar: Nu vet jag inte exakt hur ni utfört bytet, men det enklaste när man skall byta vajerhölje är att man innan man tar bort det gamla, fäster någon typ av tråd/lina i detta för att få en in draglina i ramen. Med draglinan är det mycket enklare att dra in det nya höljet. På fabriken använder vi en slags böjd ståltråd som först sticks in genom ramen och när den kommer ut fäster vi vajerhöljet i ståltråden och drar tillbaka både ståltråd och hölje.

/Mats Ribacka, ROSE

Tillbaka
Topp