Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> Makten: Det var tråkigt att höra att du är
> missnöjd med pedalerna. Vi är dock lite
> förvånade eftersom andra kunder har gett
> pedalerna mycket höga vitsord. Vi vill utveckla
> våra produkter för att göra dem ännu bättre
> och vi lyssnar därför gärna på
> slutanvändarna. Vilken typ av skor har du använt
> tillsammans med pedalerna?
>
> /Mats Ribacka, ROSE
Jag använder 5.10 Freerider VXi som funkar utmärkt på alla andra plattformspedaler jag provat. Jag anser att 242-modellen är helt felkonstruerad, förmodligen för att man försökt göra den så tunn det bara går. Detta innebär att "vingarna" på pedalen är mycket lägre än mittendelen över axeln, och stoppskruvarna som agerar grepp är för korta för att bita ordentligt i skosulan. Istället ligger nästan all vikt på mitten och det känns som sagt som att cykla med bara en axel rakt ut ur vevarmen. Halkigt som fan och rent av obekvämt.
Troligen går det att lösa genom att bara montera längre stoppskruvar. Jag gissar att hålen är genomgående och att man låser skruvarna mot varandra, så det är nog inga problem. Dock onödigt pillande på ett par nya pedaler kan jag tycka. De som givit bra betyg kanske inte provat något annat? Jag skulle ALDRIG i livet använda dessa pedaler i skogen som de är. Det lär bli tokvurpa och uppsprättade smalben omedelbart.
Däremot verkar byggkvaliteten finfin sett till priset, särskilt nu när de är nedsatta nån hundring:-)