Rose-tråden

Rose-tråden
Rose skrev:
-------------------------------------------------------
> Bifogar bild på geometritabellerna.
filename=image.jpg

Vad är det för hemliga(?) siffror som står innanför parenteserna vid styrrörslängden? "200(+20/+40)", hur ska man tolka det?

Edit: Bifogade bilden då den försvann i sidbrytningen.

Senast ändrad:
Rose-tråden
jeccou skrev:
> Vad är det för hemliga(?) siffror som står
> innanför parenteserna vid styrrörslängden?
> "200(+20/+40)", hur ska man tolka det?

På många av de cyklar som fick ny ram förra året bytte Rose till en ny lösning där man sätter eventuella spacers under det övre styrlagret, vilket jag antar skall vara styvare än att sätta dem mellan lager och stam. En gissning är att +20 skulle kunna betyda att styrlagret ensamt förlänger styrhuvudet med just 20 mm, medan +40 skulle kunna vara total förlängning med max antal spacers monterade inklusive styrlager (20+10+10 mm eller något sådant).

1406238599863-i30rynoybu59-700-80.jpg

Rose-tråden
Jeccou & Mayhem: Vi använder spacers som gängas i ramen och som samtidigt höjer det övre styrlagrets position. Höjden kan alltså varieras mellan 0, 20 och 40 millimeter och det övre styrlagret sitter alltid i den översta spacern för att göra framändan på cykeln så styv som möjligt.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Jeccou & Mayhem: Vi använder spacers som gängas
> i ramen och som samtidigt höjer det övre
> styrlagrets position. Höjden kan alltså varieras
> mellan 0, 20 och 40 millimeter och det övre
> styrlagret sitter alltid i den översta spacern
> för att göra framändan på cykeln så styv som
> möjligt.
>
> /Mats Ribacka, ROSE

Kan man alltså då lägga på 0, 20 respektive 40 mm på stackvärdet i tabellen för att få den "verkliga" stacken?

Funkar det med vanliga spacers utöver det? Hur mycket maximalt i så fall?

Vilken blir styvast, Team DX i stl 62 med 20 mm "ramspacer" eller Pro DX i stl 64?
Kontentan blir ju ungefär samma stack & reach.

Vad är er rekommendation för storlek på en CX relativt en racer? Bör man sikta på samma stack & reach? Jag har väl tänkt ha en CX som "allt i allo" cykel. Typ grusvägar, pendling och vinter/fulväder-cykel istället för racer.

Rose-tråden
Mats65: När det gäller stack och reach kan man inte direkt bara addera spacernas höjd, eftersom styrhuvudets vinkel också påverkar måtten. Vanliga spacers funkar inte. Jag har inga mätvärden tillgängliga när det gäller styvheten på ramarna, men vågar lova att båda är "tillräckligt" styva.

Landsvägscykel och cyclocross är två (helt) olika typer av cyklar, även om de liknar varandra. CX:en ger mer upprätt sittställning. Landsvägscykeln ger fler aerodynamiska fördelar med sin lägre sittställning, men är kanske inte det optimala valet i stadskörning. När det gäller storleksrekommendationen skulle det vara intressant att veta din totallängd och innnerbenslängd. Sen kan vi ta den diskussionen vidare per mail.

/Mats Ribacka, ROSE
(mats.ribacka@rosebikes.se)

Rose-tråden
Tack för svar.
Men om det inte funkar att sätta vanliga spacers ovanför lagret så kan man alltså bara justera styrets höjd i steg om 20 mm ?
Eller menar du att man inte kan använda vanliga spacers istället för dessa 20/40 mm?
Det jag undrade var om man kan ha vanliga spacers mellan översta lagret och stammen, och i så fall hur mycket.

Jag har väldigt långa ben och kort överkropp så jag behöver kort reach med mycket stack, men jag skickar mail framöver om storleksrekommendation.

Rose-tråden
Mats65: Det funkar inte med vanliga spacers i kombination med dessa 20+20 spacers överhuvutaget, så det är helt riktigt som du säger att man bara kan justera höjden i steg om 20mm, men "mellanhöjder" kan man uppnå t.ex. med att svänga styrstammen.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Nu blir jag nyfiken. Jag fattar att man i teorin kan laborera med styrstammens vinkel och längd för att uppnå samma sak, men inte varför vanliga spacers inte skulle gå att använda. I så fall borde väl inte vanliga styrstammar heller passa?

Rose-tråden
3plE skrev:
> Vilka andra butiker tillåter det?
> Öppetköp brukar innebära oanvänd/nyskick.

Jobbar du på rose eller? Tror inte nån är intresserad av att höra dina spekulationer när rose själva aktivt svarar här.

Rose-tråden
Bajker skrev:
> 3plE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vilka andra butiker tillåter det?
> > Öppetköp brukar innebära oanvänd/nyskick.
>
> Jobbar du på rose eller? Tror inte nån är
> intresserad av att höra dina spekulationer när
> rose själva aktivt svarar här.

Jag tror inte att någon ens vill ha dig som kund med den inställningen.

Rose-tråden
Bajker skrev:
> 3plE skrev:
> -----
> > Vilka andra butiker tillåter det?
> > Öppetköp brukar innebära oanvänd/nyskick.
>
> Jobbar du på rose eller? Tror inte nån är
> intresserad av att höra dina spekulationer när
> rose själva aktivt svarar här.

Ursäkta!
Men om du absolut bara vill ha svar från Rose så är nog ett mail eller telefonsamtal lämpligare.

Rose-tråden
3plE: Helt rätt. Nyskick och 30 dagar är det som gäller. Du har klarat anställningsintevjun, vill du börja jobba hos oss ;o).

Bajker: Jag kan nås på mats.ribacka@rosebikes.se och +358 45 32 79 111.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> 3plE: Helt rätt. Nyskick och 30 dagar är det som
> gäller. Du har klarat anställningsintevjun, vill
> du börja jobba hos oss ;o).
>
> Bajker: Jag kan nås på mats.ribacka@rosebikes.se
> och +358 45 32 79 111.
>
> /Mats Ribacka, ROSE

Då vill jag isf testa cyklar, INTE sitta i supporten eller ha med kunder att göra ?

Rose-tråden
Hej!
Har precis beställt en Rock Shox SID RLT 29" 2014 MTB suspension fork -Disc/15 mm- från er på Rose, men jag såg nu att reglage till remoten inte ingick.
Har ni lösa reglage ( kunde inte hitta det på hemsidan iaf) till salu eller vart får jag tag på dem i så fall?

/Elias

Senast ändrad:
Rose-tråden
Rose skrev:
> 3plE: Helt rätt. Nyskick och 30 dagar är det som
> gäller. Du har klarat anställningsintevjun, vill
> du börja jobba hos oss ;o).
>
> Bajker: Jag kan nås på mats.ribacka@rosebikes.se
> och +358 45 32 79 111.
>
> /Mats Ribacka, ROSE

Efter en hel förmiddag med att bygga artikelstrukturer, räkna på materialåtgång och internsupport byter jag gärna jobb...

Skickar man CV:t till dig? ;)

Rose-tråden
3plE & mawa: Lediga jobb just nu: Cykeltvättare och översättare till norska ;o).

Hireliath: Skulle du kunna skicka mig artikelnummern på gaffeln åt mig på mats.ribacka@rosebikes.se, så skall jag undersöka saken lite.

Foppasudd: Det funkar "som vanligt" med spacers på Xeon Team CGF. Xeon Team GF och Team DX Cross har en lite annorlunda lösning med 2x20mm spacers som även flyttar det övre styrlagrets position.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej jag behöver nytt växelöra till min Rose Xeon X-lite 2012/2013, finns det och isåfall artikelnummer?
Finns det 6770 10sp di2 handtag och bakväxel att köpa samt likvärdigt styre som orginal?

Rose-tråden
Rose skrev:
> nieves: Artikelnummern för växelörat är:
> 1819274. Kan du skicka ordernummern på cykel så
> skall jag kolla vad vi har.
>
> /Mats Ribacka, ROSE

Skickat PM

Rose-tråden
skogsvakt: Ramen kommer att vara den samma, komponenterna är inte fastslagna än. I varje fall nya XT kommer att finnas tillgängliga.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
För Tusker-spekulanter som funderar på vilka däck som går in i ramen:

På min Tusker 1 med 1x10 och original 80 mm fälg så passar ett Specialized Ground Control 4,6 utmärkt. Gott om plats i ramen, och en knapp cm tillgodo mot kedjan. Detta med Specializeds 2,4-3 slang, efter att ha gett upp försöken med slanglöst.

Som bekant kan olika däck skilja sig åt (även samma märke/modell), men detta funkade i mitt fall.

Riktigt trevlig cykel i övrigt.

Rose-tråden
Funderar på att köpa en XEON CGF. Jag har haft stora problem att ställa in min Specialized Allez Sport 52 cm för att passa mig. Jag har långa ben, kort överkropp och normallånga armar. Vet inte inte om jag ska välja storlek 50 eller 53. Med mina mått ska man väl framförallt gå efter måtten på top tube, head tube och reach när man kollar ny cykel, inte bry sig så mycket om seat tuben. Inte helt hundra på att överkroppsmåtten jag tog stämmer till 100 % men långa ben och kort överkropp har jag. /Lars

Bilagor

• Screenshot_2015-09-02-14-24-13.png
    Screenshot_2015-09-02-14-24-13.png
    94 KB · Besök: 22
Rose-tråden
Foppasudd: Enligt grenmått och totallängd skulle jag rekommendera storlek 53 till dig, med 80mm styrstam. Den styrstammen finns inte att välja i konfiguratorn, men du kan skriva i meddelandefältet: "I would like an 80mm stem".
En CGF i storlek 50 skulle bli för låg i fronten till dig, då du har långa ben och då skulle droppet bli onödigt högt mellan sadel och styre. Välj gärna maximalt med spacers under styrstammen i konfiguratorn. Det är enklare att kapa röret än att försöka förlänga det i efterhand.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Jag funderar på en ground control eller root miller kan man välja hjul och däck som inte finns i listan
tex xr1501 hjul och x king race sport till root miller? eller olika däck fram och bak är det själv klart att jag ska medium i storlek är 177cm. max 80cm gren utan byxor ganska korta armar? eller kan jag ha small?

Rose-tråden
Simon33: Jodå, det går bra att välja annat än det som finns i konfiguratorn. Du kan skriva i meddelandefältet/fältet för extra önskemål på engelska vad du vill ha. Du skall ha storlek M av båda cyklarna, small blir väldigt liten för dig.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> Foppasudd: Enligt grenmått och totallängd skulle
> jag rekommendera storlek 53 till dig, med 80mm
> styrstam. Den styrstammen finns inte att välja i
> konfiguratorn, men du kan skriva i
> meddelandefältet: "I would like an 80mm stem".
> En CGF i storlek 50 skulle bli för låg i fronten
> till dig, då du har långa ben och då skulle
> droppet bli onödigt högt mellan sadel och styre.
> Välj gärna maximalt med spacers under
> styrstammen i konfiguratorn. Det är enklare att
> kapa röret än att försöka förlänga det i
> efterhand.
>
> /Jenni Ribacka, ROSE

Tack för svaret. Vilka andra modeller utöver CGF och GF skulle ni rekommendera som har lite mer avslappnad geometri? Pris upp till ca 23 000 kr./ Lars

Rose-tråden
Arsozath skrev:
> niklaws skrev:
> -----
> > Via hemsidan verkar det inte gå att få tag
> på
> > lösa ramar? Vart gör man det lättast?
>
> http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/ramar/
>
> (Note to server: JAG ÄR SNEL-BOT)

Dumt formulerat av mig, skyller på klockslaget. Ramen jag är intresserad finns inte med där, mr big. Går den att få tag på löst...?

Rose-tråden
niklaws skrev:
> Dumt formulerat av mig, skyller på klockslaget.
> Ramen jag är intresserad finns inte med där, mr
> big. Går den att få tag på löst...?

Nej, de som inte finns med på hemsidan har iaf Rose tidigare inte varit intresserad av att sälja som löst ramset oavsett hur snällt man frågar. Tyvärr.

Rose-tråden
Niklaws: nej, tyvärr Mr. Big finns enbart för crasch replacement-garantin. Jag rekommenderar Mr Big 1 och sälj de komponenter som är extra, så kommer du billigare undan än att köpa endast en ram (om det hade varit möjligt).

/Jenni Ribacka, ROSE

Tillbaka
Topp