Rose-tråden

Rose-tråden
Pfaff: Maila dina kontaktuppgifter och eventuell kundnummer hos ROSE åt mig på mats.ribacka@rosebikes.se, så skall vi göra en offert åt dig.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej,
Funderar på en Xeon Team CGF i strl 64.
Vad är det för hjul ni har i konfiguratorn som kallas "R22 dicut"? Kan inte hitta något hjul som heter så, däremot "RR 21 dicut", är det de hjulen ni har?
Jag har också 99 cm benlängd, men väger "bara" 93 kg, gäller samma rekommendation med 400 mm alustolpe som ni gav ovanför eller funkar standardstolpen för mig?

Rose-tråden
Tomas Gustafsson: Återkommer till dina frågor lite senare. Måste kolla lite detaljer med fabriken.

DAST: Hjulen är RR 22 Dicut :o). De väger 1475 gram i jämförelse mot 1415 för RR 21. Båda har samma assymetriska bakfälg, samma nav, ekrar och nipplar. Sannolikt är det något i svetsningsmetoden eller materialvalet i fälgen som är skillnaden. Vi rekommenderar 400 mm sadelstolpe också för dig.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Okej. Men jag ser att ni säljer RR 21 dicut också, vad blir det extra om man skulle vilja ha dem?

Rose sa:
DAST: Hjulen är RR 22 Dicut :o). De väger 1475 gram i jämförelse mot 1415 för RR 21. Båda har samma assymetriska bakfälg, samma nav, ekrar och nipplar. Sannolikt är det något i svetsningsmetoden eller materialvalet i fälgen som är skillnaden. Vi rekommenderar 400 mm sadelstolpe också för dig.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
DAST: Om det är en produkt som finns tillgänglig på "aftermarket-sidan", dvs. i nätbutiken men inte i konfiguratorn, så blir tilläggskostnaden så pass hög att det inte lönar sig. Då blir det billigare att köpa de hjulen separat, och sen sälja bort en omgång hjul på Blocket eller liknande. De produkter som finns direkt tillgängliga i konfiguratorn har en annan typ av prissättning eftersom de är OEM-komponenter för cykelproduktionen.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Tack, då får jag fundera vidare!

Rose sa:
DAST: Om det är en produkt som finns tillgänglig på "aftermarket-sidan", dvs. i nätbutiken men inte i konfiguratorn, så blir tilläggskostnaden så pass hög att det inte lönar sig. Då blir det billigare att köpa de hjulen separat, och sen sälja bort en omgång hjul på Blocket eller liknande. De produkter som finns direkt tillgängliga i konfiguratorn har en annan typ av prissättning eftersom de är OEM-komponenter för cykelproduktionen.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
DAST sa:

Rose sa:

/Mats Ribacka, ROSE

Dom finns för typ 2700 på mantel. Är det verkligen en "dealbreaker"? :) 2 hjuluppsättningar är ju kanon även det.

Rose-tråden
Nej, ingen dealbreaker. Funderar mest om jag ska gå på lätta hjul eller tyngre och lite mer aero. RR 21 dicut ska ju vara lätta och bra hjul, men de har låg profil. R32 spline är 300g tyngre, billigare och enklare men lite mer aero. Frågan är ju också om det har någon som helst betydelse för en amatör som mig?
RR21 dicut kostar 6415 på mantel vad jag kan se?

NickPick sa:
DAST sa:

Rose sa:

/Mats Ribacka, ROSE

Dom finns för typ 2700 på mantel. Är det verkligen en "dealbreaker"? :) 2 hjuluppsättningar är ju kanon även det.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Tomas Gustafsson: De Psycho Path-ramar vi har testat har inte haft någon lack/ytbehandling, vilket betyder att vi inte exakt vet vilken vikten kommer att vara ännu. De behandlade ramarna är snart klara, och först då vet vi vad den slutliga vikten blir. Priserna kommer att starta på ca. 18 500 kronor.

När det gäller carbon och fulldämpat ser vi ett stort intresse bland våra kunder och en sådan cykel är kanske inte helt osannolik i framtiden ;o).

/Mats Ribacka, ROSE

Senast ändrad:
Rose-tråden

Bilagor

• Lördagsöppet.jpg
    Lördagsöppet.jpg
    87.1 KB · Besök: 59
Rose-tråden
Hej
Kan ni inte byta bort Postnord och köra DHL hela vägen i hem? Nu har mitt paket varit på väg från Veddesta till Hässelby i en vecka. När jag ringer och frågar så säger dom att dom har problem just i Veddesta men imorgon... och det har dom sagt sen i onsdags.
Dom vägrar även köra ut det direkt till ombudet eftersom avsändaren har betalat för hemkörning. Hade det gått till ombudet så hade det varit framme för länge sen.

Rose-tråden
Lainen: Vi får rätt mycket feedback om våra frakter och man kan sammanfatta det på detta sätt: Nästan ingen vill betala för frakten, hälften av våra kunder vill ha hemleverans och andra hälften vill definitivt inte ha hemleverans ;o).

Nästan alla paket som skickas från oss i Tyskland åker iväg med DHL, men DHL i sin tur anlitar underleverantörer i respektive land. Detta är ett resultat av att alla vill ha allt så billigt som möjligt. Vi har dock en hel del kunder som skulle vara beredda att betala lite mer för säkrare och/eller snabbare leverans och detta är något som vi jobbar på och hoppas kunna erbjuda i framtiden.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
hej
Har en fråga. Min bakdämpare på min rose har fastnat halvägs ner och om jag släpper ut luften ur den sjunker den ner ännu mer. tror att många kallar detta problemet för "stuck down". Varför blir det så? hur fixar jag detta? Garanti?
har läst att man kan göra en service på den men att det inte alltid löser problemet för att det lätt blir återfall.
Cykeln är ca 10 månader gammal och det är en rockshox monarch RT3 det handlar om.

Senast ändrad:
Rose-tråden
AbsolutNiklas: Det är svårt att säga så här på distans vad felet kan vara, men vi har sett något fall där luft kommer in på fel sida av kolven i bakdämparen och orsakar detta. Speciellt i kallare väder har detta hänt. Eller sen är det så enkelt att det börjar bli dags för service. Råkar du ha möjligheten att svänga in via vårt Showroom i Barkarby?

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Det är tyvärr lite långt då jag bor i göteborg. Jag pratade med en som kan detta lite bättre än jag och han sa precis vad du sa nämligen att luft hade kommit in på negativa sidan av dämpare. Räcker en vanlig service för att åtgärda felet utan att det återkommer? Göra service på den känns nästan lite tidigt (cyklat ca 140mil) men om det löser problemet. Det är inte så att det kan ha blivit fel i produktion och att dämparen redan från början är mer benägen till detta problem??
tack för svaret!

Rose-tråden
AbsolutNiklas: RockShox rekommenderar service en gång per år, eller med 100 timmars mellanrum, så jag skulle rekommendera att göra detta nu samtidigt. Men för att lösa problemet räcker det troligen att bara öppna dämparen för att släppa ur luften från "fel sida", och sen montera ihop igen. Risken för att problemet skall återkomma minskar naturligtvis om man gör en ordentlig service samtidigt som dämparen ändå är öppnad. Att problemet skulle ha sitt ursprung i produktion är väldigt osannolikt eftersom dämparen redan funkat 10 månader felfritt.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Vilka mått/siffror behöver jag veta för att köpa en gaffel till crossen på bilden, och är det någon av er erfarna, kunniga och i övrigt kompetenta som vet vilka måtten/siffrorna är? Är alltså ute efter att få de mått som behövs för att jag ska kunna köpa en annan gaffel än orginal, fråga mig inte varför ;=) Det är en DX Pro 2000 Cross, tack på förhand!

//Patrik

Bilagor

• 20161203_084648.jpg
    20161203_084648.jpg
    146.6 KB · Besök: 50
Rose-tråden
Hej
För någon dag sedan var det i er konfigurator möjligt att byta hjul på Dr Z 1 (till dt swiss x 1700 spline) men nu går det inte längre, varför då?
Om man på samma cykel vill ha remote till dämparen bak, hur gör man då? Samma reglage som framdämparen eller ytterligare ett reglage?
Tack på förhand.

Rose-tråden
Goo sa:
Vilka mått/siffror behöver jag veta för att köpa en gaffel till crossen på bilden, och är det någon av er erfarna, kunniga och i övrigt kompetenta som vet vilka måtten/siffrorna är? Är alltså ute efter att få de mått som behövs för att jag ska kunna köpa en annan gaffel än orginal, fråga mig inte varför ;=) Det är en DX Pro 2000 Cross, tack på förhand!

//Patrik

Det viktigaste är väl axle-to-crown (AC) & försprång/rake. Spacing mellan dropouts, QR/through, bromsinfästning antas vara samma och styrrörets längd "tillräckligt" långt på en ny gaffel.

Rose-tråden
Goo: Att byta till en annan gaffel är inte något som vi rekommenderar.

OlaH: Det verkar som att du hittat en bugg när det gäller hjulen. Jag har rapporterat den vidare till vår konfiguratoransvarige och hoppas att han har tid att fixa det så fort som möjligt. För att få remote till bakdämparen väljer du bakdämpare från Fox eller DT Swiss. Till Rock Shox har vi det inte. Om du även väljer framdämpare från Fox så blir det endast ett reglage på styret, med andra alternativ är det två separata reglage.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Jag undrar varför det är så knapert utbud i konfigurationen på er cdx 3000 gravel. 3 sadelstänger varav 2 dämpade, inga vettiga pedaler om du inte vill ha combi/platta pedaler, 3 hjulset varav 2 st utan bild/info mm.
Synd på en i övrigt fin cykel!

Rose-tråden
Wilkas: Innerdiametern på lagren är 44 mm på det övre lagret och 55 mm på det nedre. Fabrikatet är FSA Gravity One och kan beställas från oss med artikelnummer 1281967. Priset 49€ med tysk moms. Lagret finns inte i nätbutiken men kan beställas genom att ange artikelnumret i kommentarfältet i fjärde och sista steget av beställningsprocessen när man beställer något annat.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
DAST: Xeon Team CGF är en komfortmodell med mer avslappnad/upprätt sittställning och därför är "konan" högre. Om man vill kan man i beställningskedet ange att man vill ha den lägre varianten som är ca. 10 mm, men som vi vanligen bara använder på våra "sportigare" modeller.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
DAST: Xeon Team CGF är en komfortmodell med mer avslappnad/upprätt sittställning och därför är "konan" högre. Om man vill kan man i beställningskedet ange att man vill ha den lägre varianten som är ca. 10 mm, men som vi vanligen bara använder på våra "sportigare" modeller.

/Mats Ribacka, ROSE

Tack, vad kallas den delen på engelska? Så de förstår vad jag pratar om i beställningen.

Rose-tråden
Hej !
En kollega funderar på att köpa en CX. Hur går man tillväga med en beställning där man behöver specialbyggda hjul för sin vikt ? Blir det pris-skillnad för det ?

Tack,
//A-M

Rose-tråden
blue77: Har man specialönskemål är det bäst att man kontaktar oss t.ex. på info@rosebikes.se, så kollar vi vad vi kan göra. Ibland blir det prisskillnad för liknanande förändringar/uppgraderingar och ibland inte.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej Rose eller andra som bytt vajrar och vajerhöljen!

Jag åkte på bakväxelhaveri igår och ska lämna till en lokal cykelmek som får byta växel och även dra nya vajrar och höljen för broms och växlar. Måste handla prylar åt honom i butik denna gång så jag kommer igång med jobbpendling asap.

Frågor:
1. Jag får nog bara tag på en short cage nu: https://www.rosebikes.se/artikel/sh...RsS3RH-uA0-ZPkWliJWSV7BzwjN_saooKYaAsR-8P8HAQ Då ska den funka bra med min 11-28 kassett
2. Vad ska jag handla på mig för vajer och vajerhöljen och hur mycket/längder behöver jag?

Rose-tråden
nikasp: Det blir lättare att svara på dina frågor när vi vet vilken cykel det rör sig om ;o). Har du en ordernummer på cykeln?

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hejsan
Vad innebär cykel i lager 3 veckor tillgänglig?
Kollar på en cyclocross och hamnar på gränsen mellan strl 52-54. Hur ska jag tänka ang storlek?Kör en Rose landsväg med strl 53
Mvh Claes

Rose-tråden
claeshyttnas: Du kan mejla mig dina mått (grenmått + kroppslängd) så kan vi se vart du hamnar och vad leveranstiden ligger på.
Normalt betyder det att det finns ramar i lager och i dagsläget är det ca 3v leveranstid om alla delar som du väljer i konfiguratorn finns tillgängliga i vårt lager.
Mejla mig på mikael.kippila@rosebikes.se

/ Mikael Kippilä ROSE

Tillbaka
Topp