Rose-tråden

Rose-tråden
Hej, jag behöver beställa en ny frihjulsbody till mitt Spank oozy-bakhjul Alltså det hjul som sitter på Root Miller super trail 2015. Kan ni hjälpa till med order nummer och vad det kostar?

Rose-tråden
Hej, jag har lejt ut byte av alla vajrar och höljen på min CX (Pro DX 2000) och fick SMS-fråga om det är OK att inte använda sån där tunt genomskinligt hölje där vajrarna tittar ut under vevpartiet. Jag åkte enkomt ett par mil och fick en bit gratis.

Tror min kollega kastade de gamla trasiga och drog vajer utan men att det gick trögt ganska snabbt pga smuts. Jag förmodar att det den där tunna hylsan/höljet har en funktion då den satt där från början.

Antar att det är knepigt att få i vajrarna i de tunna plasthöljena. Någon som dragit nya vajrar och har något tips? Mycket tacksam för snabba svar!

Rose-tråden
nikasp: Jag skulle rekommendera att använda det tunna plasthöljet för att få vajern att löpa lätt och förhindra att få in skit.
Det bör gå att skjuta på plast röret en bit på vajern under vevlagret och på så sätt få den på plats vid det utsatt området.
det finns ganska många bra tips på Youtube hur man byter vajer.

/ Mikael Kippilä ROSE

Rose-tråden
Tack Micke och stort tack för toppenkundsrvice map växelöra! Avvaktar reservöra så gör jag mig skuldfri sen (du har mina uppgifter?). Jag hittade Shimanos liner idag så det blir hellånga nya liners på vajrarna. De befintliga hade gnagts igenom så dags för nya.

Rose-tråden
Jag väntar på paket (småsaker, kollivikt 2kg) från Rose. DHL har lyckats erbjuda oservicen "ta emot hemma mellan 8 och 17" eller hämta på terminal långt ut i nåt trist industriområde i Hisingsbacka. Har Rose fuckat up sin logistik och diskvalificerat sig för framtida köp eller vad ska man ange för att på sedvanligt praktiskt sätt få sitt paket till det lokala ombudet? DHL:s kundtjänst på telefon uppger att jag inte kan styra paketet till ombud för det har avsändaren bestämt.

Senast ändrad:
Rose-tråden
andho: Tråkigt att du inte är nöjd med frakten från DHL.
Kan du mejla mig ditt ordernummer så ska jag se vad som har hänt med din order.
mikael.kippila@rosebikes.se

/Mikael Kippilä ROSE

Rose-tråden
Solaris sa:
Hej, jag behöver beställa en ny frihjulsbody till mitt Spank oozy-bakhjul Alltså det hjul som sitter på Root Miller super trail 2015. Kan ni hjälpa till med order nummer och vad det kostar?

Solaris: Jag noterar i denna tråd att du beställer växelöra, bussning till bakdämpare och body? Vad har du för hoj? Jag har haft en Root Miller sedan april 2015 och det har bara varit strul, med precis dessa saker (plus massa annat). Efter 1,5 års frustration kom jag fram till att växelörat inte sitter ordentligt i sin urfasning i axelgenomförningen. Detta gör att det hela tiden är ett glapp i bakänden som orsakar dessa problem. Jag hävdar att det är en sjukt dålig konstruktion men det verkar som jag är den enda som haft detta problem i hela världen. Detta får mig att ifrågasätta min egen mentala hälsa. Därför letar jag efter andra Rose cyklister med detta växelöra för att höra om fler upplever dessa problem?

Såhär ser örat ut:

Bilagor

• DSC_0426.JPG
    DSC_0426.JPG
    124.8 KB · Besök: 102
Rose-tråden
Beppo sa:
Solaris: Jag noterar i denna tråd att du beställer växelöra, bussning till bakdämpare och body? Vad har du för hoj? Jag har haft en Root Miller sedan april 2015 och det har bara varit strul, med precis dessa saker (plus massa annat). Efter 1,5 års frustration kom jag fram till att växelörat inte sitter ordentligt i sin urfasning i axelgenomförningen. Detta gör att det hela tiden är ett glapp i bakänden som orsakar dessa problem. Jag hävdar att det är en sjukt dålig konstruktion men det verkar som jag är den enda som haft detta problem i hela världen. Detta får mig att ifrågasätta min egen mentala hälsa. Därför letar jag efter andra Rose cyklister med detta växelöra för att höra om fler upplever dessa problem?

Jag har också en Root Miller 2015. Jag har bytt växelörat en gång (pga. att den blivit böjd) och har inte haft några problem med att den inte skulle passa. Kan infästet för växelörat vara deformerat? Sedan har jag bytt bussningar till bakdämparen två gånger, ungefär en gång om året. Tyckte själv att det var lite väl ofta, men enligt cykelmeken på Bikeplace så är det rätt så normalt om man kör året runt. Nu senast bytte jag frihjulet, pga att det gamla var slut. Känns ju lite värdelöst att ett baknav bara klarar av två år i Göteborg, men tror inte att det är helt unikt om man som jag doppar navet i lera och vatten en gång i veckan.

Ett tips som jag kan komma med är att skruva av de färgade dammlocken på länkaget och hälla på lite tunn kedjeolja på lagret. Låt cykeln ligga ner, när du gör detta så oljan rinner in i ordenligt. Jag blev av med en del knarr när jag gjorde det och har hört om andra som haft samma problem.

På det stora hela är jag rätt så nöjd med cykeln, men har inte så mycket att jämföra med. Hatar dock den interna kabeldragningen som är väldigt svårjobbad, borde fan vara förbjudet att inte ha kabelrör.

Rose-tråden
Köpte ett par byxor som jag skulle behöva returnera. Behöver jag tala om det för Rose och få OK på retur innan jag skickar tillbaka? Fick en utsriven retursedel i paketet, kan jag bara klippa ut den och gå till posten med allt? Stod på tyska men antog att det är en förbetald retursedel, lite knagglig tyska.

Rose-tråden
Novisen: Dra ett mejl till mig på mikael.kippila@rosebikes.se så ska jag förklara hur du går till väga med returen.
Du behöver registrera en retursedel online via ditt kundkonto.

Vänligen / Mikael Kippilä ROSE

Rose-tråden
Solaris sa:
Beppo sa:

Jag har också en Root Miller 2015. Jag har bytt växelörat en gång (pga. att den blivit böjd) och har inte haft några problem med att den inte skulle passa. Kan infästet för växelörat vara deformerat? Sedan har jag bytt bussningar till bakdämparen två gånger, ungefär en gång om året. Tyckte själv att det var lite väl ofta, men enligt cykelmeken på Bikeplace så är det rätt så normalt om man kör året runt. Nu senast bytte jag frihjulet, pga att det gamla var slut. Känns ju lite värdelöst att ett baknav bara klarar av två år i Göteborg, men tror inte att det är helt unikt om man som jag doppar navet i lera och vatten en gång i veckan.

Ett tips som jag kan komma med är att skruva av de färgade dammlocken på länkaget och hälla på lite tunn kedjeolja på lagret. Låt cykeln ligga ner, när du gör detta så oljan rinner in i ordenligt. Jag blev av med en del knarr när jag gjorde det och har hört om andra som haft samma problem.

På det stora hela är jag rätt så nöjd med cykeln, men har inte så mycket att jämföra med. Hatar dock den interna kabeldragningen som är väldigt svårjobbad, borde fan vara förbjudet att inte ha kabelrör.

Ok. Tack. Jag fattar bara inte hur växelörat är tänkt att fungera. Det är ju ett glapp i det från början som man ska spänna åt med axeln (x12). Men det försvinner inte... Någon som har ett avgörande tips om detta får gärna dela med sig.

Rose-tråden
Hejsan!

Jag undrar vad det är för Body på en Rose Xeon Team GF-3000 från 2015 med standardförfarande, alltså Shimano Ultegra-drivlina. Bodyn har börjat gnissla och snurrar med friktion så jag behöver köpa en ny. Body-jungeln verkar vara massiv och lite svårt att veta exakt.
Tack på förhand!

Rose-tråden
zeitmeister: Mejla mig ditt kundnummer och ordernummer på cykeln om du har det, så ska jag se vad du behöver.

Vänlligen / Mikael Kippilä ROSE

Rose-tråden
Uppdaterade öppettider i Showroomet, nu även Lördagsöppet!

Måndag Stängt
Tisdag 11-16
Onsdag 11-16
Torsdag 11-19:30
Fredag 11-16
Lördag 10-14

ROSE Showroom
Karlslundsvägen 8A
177 44 Järfälla (Barkarby)

Rose-tråden
Har ni någon Soul Fire på "visningsrummet" som jag kan komma och klämma på?

Och är det någon här på forumet som har hojjat på en sådan och kan tänka sig att berätta lite?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Scut: Hej,
Tyvärr har vi inte Soul Fire i Showroomet, om efterfrågan blir tillräckligt stor kan vi ta hem en. Svenska marknaden verkar mer intresserade av Root Millern som är lite mer anpassad för vår typ av terräng. Den står redo för provcykling med 27," + hjul :)
29" hjul finns också om så önskas!

Senast ändrad:
Rose-tråden
Hej
Det var tråkigt.

Jag är på jakt efter en park-,lek-,hopp-, och brötcykel som även går att trampa transportsträckor på. Lite mer piggare och poppigare än en ren downhillrigg.

Soul Fire ser fin ut på pappret men svårt att veta i praktiken.

Tre frågor:

Är storlek L lagom för 189cm och 94cm i innerbenslängd?

Går det att speca vilken fjäder som skall sättas på i konfiguratorn? Väger kring 100kg med allt på.

Har soul fire sålds mycket och i sådana fall vart och för vilken typ av åkning?

Råkar det ramla in en storlek L så kommer jag gärna och kikar.

Rose-tråden
scut:
Den är populär i södra europa typ Italien där det finns mycket byggda leder nedför bergen. Den är ju helt kart byggd för Bike Parks med sin långa fjädringsväg.
Jag vet en kille i Västerhaninge som köpte en i höstas, kanske du kan testa hans.

Spontant skulle jag säga storlek L.,
Jag kolla med fabriken om det finns möjlighet att anpassa fjädern på bakdämparen.

Dra ett mejl till mig så kan vi fortsätta knversationen där, mikael.kippila@rosebikes.se

Senast ändrad:
Rose-tråden
Halloj.

Snabb fråga, vilket / vilka skärmpaket passar att montera på en Pro DX 3000 Hydraulic?
Edit to add: Bland de som finns att köpa via er menar jag nu.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Rose sa:
marr: Länkaget ska dras med 4-5Nm på en Granite Chief 2014.

/ Mikael Kippilä ROSE

Kan du peka mig i rätt riktning för ett reserv växelöra med?

Måste även ge era cykelbyggare en JÄVLIGT stor eloge. Hojen har aldrig varit isärplockad enligt den som min kompis nu köpt den av. Men den ser verkligen hemmabyggd ut, mycket kärlek, fett och antiseize på rätt ställen. Mycket kul att se :)

Rose-tråden
Nån som har erfarenhet av uppdelade köp? Brukar det ta länge innan de skickar sista leveransen? Väntar på nåt som borde ha skickats till mig för över en vecka sen. Men i statusen står det: väntar.

Rose-tråden
danky_xv: Mejla mig ditt ordernummer så ska jag kolla upp statusen på din order. Normalt skickas resterande artiklar så snart dom finns i lager dock kan max få 2 leveranser / order. Ordinarie + en delleverans.

/ Mikael Kippilä ROSE

Rose-tråden
Det jobbigaste med Rose är att man måste vänta på paketen så länge :)

Igår kom en minileverans men det är såååååååå länge (lånar sonens gnälligaste röst) innan hojen kommer :)

Rose-tråden
TeodorSweden: Vi har ingen åldersgräns (förutsatt att det är relevant), cykling sker på egen risk!

Mikael Kippilä / ROSE

Senast ändrad:
Rose-tråden
Hej,

Jag har en beställning frpån Rose som levereras med DHL. Dock vägrar dessa köra ut andra tider än 11-14 på vardagar. Och jag är inte intresserad av att köra 4 mil tor för att hämta på distributionscentralen.

DHL vägrar att köra ut paketet till ett ombud i närheten då det är skickat enligt något visst sätt med hemkörning. Och vad händer om paketet skickas tillbaka till Rose för att DHL inte kan leverera då jag inte är hemma dagtid?

Hur göra?

Mvh
Henrik Molker

Rose-tråden
HenrikMolker: Har du en ordernummer, så skall vi se vad vi kan göra? Vi jobbar med att i framtiden kunna erbjuda våra kunder olika typer av fraktalternativ som kommer att kunna väljas i beställningsskedet. Vissa kunder vill definitivt ha hemleverans, medan andra vill hämta hos ombud osv. Vissa av våra kunder som inte kan vara hemma dagtid väljer t.ex. leverans till sin jobbadress.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej,

Jo klart att jag helst med vill ha hemleverans, men då utgår man ju från att man kan få det utkört när man är hemma och inte behöver ta ledigt från jobbet en dag.

Och att om inte det går att man kan få det lämnat hos ett ombud och inte på speditionscentral.

Ordernummer är: 26474308

Tack för hjälpen
//Henrik

Rose-tråden
HenrikMolker: Orsaken till att det i det här fallet är endast DHL som kan leverera, är att det är artiklar som klassas som "farligt gods" i din beställning. Hade det inte varit "farligt gods" hade leveransen tagits över av Postnord när paketet kommit till Sverige och om du inte varit hemma vid utdelningsförsöket, hade du kunnat hämta paketet från Postombudet. Det vi kan göra i det här fallet, är att du ger mig en adress och en telefonnummer där du är anträffbar under dagtid, så styr vi om paketet dit.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
NLC: Så här definierar Postnord farligt gods: http://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/forbered-dig-hemma/vad-far-du-skicka/farligt-gods. När det gäller produkter från oss kan man i korthet säga att följande är farligt gods: gaser/vätskor under tryck, oljor/lösningsmedel och batterier.

/Mats Ribacka, ROSE

Right. då förstår jag bättre varför de två senaste beställningarna inte lyftes över till PostNord. Den ena innehöll bl.a. en sprayburk den andra två burkar med fett och eftersom leveranser med DHL (Freight) funkar mycket bättre för mig så ska jag tänka på att peta med någon sådan produkt även nästa beställning =)

Rose-tråden
Hej

Min cykel skickades i slutet av förra veckan. Enligt DHL lämnades den över till Postmord i morse, nu kan jag inte tracka den längre.

Finns det någon magi man kan göra så man vet när den eventuellt tänker dyka upp ?

Rose-tråden
Oklart om det är försent för det här paketet men jag har Postnords app på min telefon så saker som är på väg till mig brukar automagiskt dyka upp i appen.

DRQ96 sa:
Hej

Min cykel skickades i slutet av förra veckan. Enligt DHL lämnades den över till Postmord i morse, nu kan jag inte tracka den längre.

Finns det någon magi man kan göra så man vet när den eventuellt tänker dyka upp ?

Tillbaka
Topp