Rose-tråden

Rose-tråden
Tamejtusan, där dök den upp i appen! Tack

nikasp sa:
Oklart om det är försent för det här paketet men jag har Postnords app på min telefon så saker som är på väg till mig brukar automagiskt dyka upp i appen.

DRQ96 sa:
Hej

Min cykel skickades i slutet av förra veckan. Enligt DHL lämnades den över till Postmord i morse, nu kan jag inte tracka den längre.

Finns det någon magi man kan göra så man vet när den eventuellt tänker dyka upp ?

Rose-tråden
DRQ96 sa:
Hej

Min cykel skickades i slutet av förra veckan. Enligt DHL lämnades den över till Postmord i morse, nu kan jag inte tracka den längre.

Finns det någon magi man kan göra så man vet när den eventuellt tänker dyka upp ?

Det brukar ta uppåt ett dygn innan det dyker upp i postens system.

Rose-tråden
Hej

Jag är ägare till en Rose X-Lite 8800!
Jag har fram till nu kört på ett par Vittoria 23x622 (700x23C) samt ett par Continental GP Frorce 622x24 (24x700C) och detta utan problem!
Nu köpte jag ett par Continental GP4000S 25x622 (700x25C) och dessa funkar inte alls på bakhjulet! Toppen på däcket tar i bromsarmarna och fjädern som spänner ut bromsarmarna igen!?!?
Verkar vara otroligt tight där på höjden så då det sistnämnda däcket sväller någon mm mer än de förstnämnda på höjden så får det inta plats? Finns förslag på vad jag kan göra eller ska det helt enkelt inte gå att köra med ett 25mm däck på min cykel?

För säkerhets skull så testade jag ett ytterligare nytt däck (ville utesluta fabrikationsfel på däcket) av Continental GP4000S 25x622 (700x25C) men även detta tog i bromsarmarna till bakhulet:/

mvh // Pelle Olsson

Rose-tråden
Sniperolsson sa:
Hej

Jag är ägare till en Rose X-Lite 8800!
Jag har fram till nu kört på ett par Vittoria 23x622 (700x23C) samt ett par Continental GP Frorce 622x24 (24x700C) och detta utan problem!
Nu köpte jag ett par Continental GP4000S 25x622 (700x25C) och dessa funkar inte alls på bakhjulet! Toppen på däcket tar i bromsarmarna och fjädern som spänner ut bromsarmarna igen!?!?
Verkar vara otroligt tight där på höjden så då det sistnämnda däcket sväller någon mm mer än de förstnämnda på höjden så får det inta plats? Finns förslag på vad jag kan göra eller ska det helt enkelt inte gå att köra med ett 25mm däck på min cykel?

För säkerhets skull så testade jag ett ytterligare nytt däck (ville utesluta fabrikationsfel på däcket) av Continental GP4000S 25x622 (700x25C) men även detta tog i bromsarmarna till bakhulet:/

mvh // Pelle Olsson

Det går inte byta bakbromsen till en Ultegra/DA broms då? GP4000S är ju tyvärr ganska stora för att vara 25or.

Annars köra GP4000S 23 bak och samma däck som 25a fram. GP4000S som 23or är nog lite större än vittoria 23orna iaf....

Rose-tråden
Jag vill helst ha 25 eller 24mm då jag väger +90kg...
Gp Forcedäcken 24mm var ju inga problem så det blir väl kanske att beställa ett sånt igen!?

Vet inte om Ulterga passar på denna ram? Är det någon typ av "standarsfäste" för bromsar? Vet heller inte om Ultegrabroms "bygger" mindre än min Sram Red?

Rose-tråden
Sniperolsson sa:
Jag vill helst ha 25 eller 24mm då jag väger +90kg...
Gp Forcedäcken 24mm var ju inga problem så det blir väl kanske att beställa ett sånt igen!?

Vet inte om Ulterga passar på denna ram? Är det någon typ av "standarsfäste" för bromsar? Vet heller inte om Ultegrabroms "bygger" mindre än min Sram Red?

Vet inte heller om vajerdraget är samma. Men ultegra tar problemfritt gp4ks2 25mm tror att 28orna skulle gå också, men inte testat. Fast iofs lite fult med udda bromsar på en fincykel.

Rose-tråden
Sniperolsson sa:
Jag vill helst ha 25 eller 24mm då jag väger +90kg.
Med den vikten borde du ha (minst) 28mm däck.
Men 25 mm däck är förstås bättre än 23 mm....

Bengt-re sa:
Vet inte heller om vajerdraget är samma.
Det är det inte.
Men de flesta som har provat själva märker inte denna skillnad som ett problem utan är nöjda.

Bengt-re sa:
Men ultegra tar problemfritt gp4ks2 25mm tror att 28orna skulle gå också
Det beror MYCKET på ramen, även om själva bromsen är bättre.

/Håkan

Rose-tråden
Sniperolsson sa:
Är det någon typ av "standarsfäste" för bromsar?
Ja, även om det finns mer än en standard :-)

Sniperolsson sa:
Vet heller inte om Ultegrabroms "bygger" mindre än min Sram Red?
Antar att det är de gamla med "dual pivot"? De är rätt låga, speciellt med bredare fälgar, så ihop men en ram med hålet lite lågt kan det ta i. Är det de nya "aero link" så borde det inte vara något problem (eller rättare sagt så borde det bli samma problem men andra bromsar).
Men generellt så är bromsat designade mellan - säg - 2002 och 2012 trängre än det nyaste.

Och som nämnts så är 4KII stora i storleken (vilket Force/Attack inte är lika påtagligt, frutom att vara mindre nominellt).

Bengt-re sa:
Vet inte heller om vajerdraget är samma.
När jag jagade data ( https://happyride.se/forum/read.php/1/3082850 ) så var det ingen större skillnad (mer än på äldre Shimano). Men det var ju lite begränsat med databidrag då jag inte ville lägga mig på "tysk noggrannhet" i metodiken :-)

Rose-tråden
Efter att ha gjort 4 ”hundår” på en Nishiki Criterium slog jag i går till på en ROSE X-LITE CRS-3100. Drömcykel, verkligen! Är dock rädd för att jag gjort ett fatalt och ett halvfatalt misstag:

1) Det fatala. Är rädd för att min cykel inte kommer att komma om fyra veckor utan när sommaren är över……Innan jag började sätta ihop min cykel tittade jag på Tillgänglighet där jag blev upplyst om ”cykel i lager 4 veckor tillgänglig”.

Efter att ha läst runt lite förstår jag dock att det kan vara så att någon av de varorna jag lade till till min cykelbeställning (t.ex. vattenflaskshållare eller 25mm däck istället för standard 23) kan vara slut på lager vilket innebär att cykeln inte kan monteras enligt orginalberäkningen och därför i vissa fall skjutas långt, långt in i framtiden. Har jag förstått detta rätt?

Det står också att jag ska få en beräknad leveranstid när jag beställer min cykel men det har jag inte fått. Kommer det först efter några dagar när Rose har hunnit titta igenom beställningen?

2) Det halvfatala. Har en Toupe Com- sadel på min Nishiki som jag vet fungerar och vågade därför inte chansa på ny monolinksadel som annars ingår i cykeln tillsammans med monolink-sadelstolpe. Ändrade därför sadelstolpen från en monolink-variant till en vanlig och slängde med en standardsadel.

Vaknade imorse med ett ryck när jag insåg vilken idiot jag är! Skulle så klart ha behållit monolinkstolpen och istället köpt till en extra vanlig sadelstolpe vid sidan av (monolinkstolpe kosta ca 2000kr, vanlig ca 300). Över allt under beställningen står det att man under inga omständigheter kan ändra i sin beställning när den är lagd?

Är det verkligen så? Någon med erfarenheter?

Senast ändrad:
Rose-tråden
Det kan gå lösa ut om det är enskilda detaljer som har lång leveranstid. Maila/ring och fråga svenska rep.

Monoink är inte så vanligt och dessutom på väl att försvinna (?) För att det blir hårdare och obekvämare samt att utbudet av sadlar med monolink är dåligt. I test av någon Rose cykel var stolpen det enda de klagade på och rekomenderade att byta ut.... Fördelen är väl låg vikt och enkel justering av sadeln. Vanlig stolpe låter i mina ögon som ett klokt val.

Rose-tråden
Sniperolsson: Jag antar att din cykel har några år på nacken? När Shimano presenterade sin då nya Dura-Ace-serie för några år sedan, visade det sig att bromsen var trängre än den gamla typen och den här informationen hade vi då inte fått från Shimano. När problemet väl noterades höjdes bakbromsen infästningspunkt i ramen. På den tiden var detta sällan något problem eftersom de flesta använde 23 mm däck, men med 25 mm kan det bli lite (för) tajt, speciellt i kombination med Contis "överstora" däck.

Simonsson: 1) Datum för montering av din cykel anges i orderbekräftelsen som du får inom någon/några arbetsdagar. Skulle det vara någon detalj som gör att leveranstiden blir ovanligt lång, kan vi alltid försöka lösa det på något sätt. 2) Till de flesta sadelstolpar med Monolink finns det även en klämma som gör att stolpen funkar med vanliga rails. Den här klämman kan beställas separat. Maila mig på mats.ribacka@rosebikes.se när du fått orderbekräftelsen så finslipar vi din beställning.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej Rose!

Jag beställde i januari 2012 en Pro DX Cross 2000 som sedan dess rullat många mil på varierande underlag.
Hjulen som kom med cykeln som är ett par av Roses egenbyggda modeller har nu börjat skjuta ekrar.

Hur får jag tag på reservekrar och nipplar (bakjul i första hand)? Ordernumret för cykeln var 1880698.

Rose-tråden
emilh: Kan du dra ett mejl till mig med ditt kundnummer så ska jag kolla vad du behöver ha för delar till hjulet.
mikael.kippila@rosebikes.se / Mikael Kippilä, ROSE

Rose-tråden
emilh: Reservekrar och -nipplar kan du beställa från oss. I framhjulet sitter det 290/291 mm långa ekrar och i bakhjulet 295/296 mm. Artikelnummern är 1267125 och priset är 0,60€/st. De finns tyvärr inte i nätbutiken, men kan beställas genom att ange längd och art.nr i kommentarfältet i fjärde och sista steget av beställningsprocessen. Återkommer till nipplarna senare.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej igen,

Har dessvärre varit lite frånvarande senaste perionden och inte aft möjlighet att hämta ut det paket som skickades och som DHL inte kunde hantera på annat sätt utan att det har gått i retur. Vad händer nu? Gäller ordernummer är: 26474308.

Beklagar strulet.

Rose-tråden
Hmm nu har jag försökt 3 ggr att köpa grejor hos er men får bara felmeddelanden. Safari och Chrome. Olika felsvar. Har ni problem just nu kanske?, tror inte jag orkar försöka så många ggr till då jag måste slå in kortnummer och adresser om och om igen (ja, jag har blivit lat och bortskämd) :) Men jag vill ju köpa...

Edit: funkade om jag registrerade mig först och sedan gick till korgen, men inte om jag försökte handla utan att först registrera mig (alternativt tillfälligheter..)

Senast ändrad:
Rose-tråden
Tjena!

Lyckades köra sönder växelörat till min "ROSE THE UPRISING special model SHIMANO" Order nummer 26086249

Försöker hitta reservdel att beställa på er hemsida, men hittar inte vilket nummer jag ska beställa?

Tack på förhand
Emil

Rose-tråden
God morgon,

Är intresserad antingen av en ROSE TEAM DX CROSS-2000 eller en ROSE TEAM DX CROSS-2000 GRAVEL.

Viktskillnaden mellan dem är enligt hemsidan 0,5 kilo, har svårt att se att Gravelvarianten skulle vara så mycket tyngre
med de komponenter som sitter på?

Med vänlig hälsning, Carl

Rose-tråden
HI-TEN: Har kollat igenom vikten på dom komponenterna som skiljer modellerna i mellan och får en skillnad på ca 100g till Crossens fördel. DX-1650 hjulen på Gravel modellen är lättare men däcken väger lite mer och tvärt om på crossen.
Mer korrekt vikt skulle då vara ca 8,6 kg på 2000-gravel modellen.

/ Mikael Kippilä, ROSE

Rose-tråden
Måste säga att jag är riktigt glad och även lite förvånad att min nya CX skickas från Tyskland en hel vecka innan planerat byggdatum =)

Med lite tur hinner jag hem för att ta emot den och det blir premiär på den redan till helgen.

Rose-tråden
Hej

Är det något allmänt strul med transporter från Tyskland nu? Finns flera som rapporterar om det i Postnordtråden och min cykel som var klar i onsdags står fortfarande kvar i Tyskland enligt DHL...jag har ju bara haft liiiite strul med denna leverans hitintills..typ :)

Rose-tråden
DRQ96: Det var helgdag i Tyskland i går (torsdag) vilket orsakat fördröjning med transporter och orderhantering.
Idag är allt som vanligt igen!

Vänligen / Mikael Kippilä , ROSE

Rose-tråden
I förrgår försökte Postnord leverera hojen till mig när ingen var hemma, igår när jag kom hem han jag förbi terminalen & hämta den.

Här kommer den obligatoriska soffbilden. ;-)
(btw, tack för de 2 medföljande flaskorna - mer "bjude" än vad LBS kunde prestera den ggn jag köpte där) *S*

IMG_20170617_115012_1024.png

Rose-tråden
Hej

Om några veckor anländer min första Rose-cykel och därmed min första cykel med kolfiberdelar. Jag undrar om jag således bör köpa en momentnyckel eller klarar man sig med den gamla devisen att skruva åt "precis lagom hårt och inte hårdare"?

Rose-tråden
Simonsson: Momentnyckel rekommenderas, men rätt fingertoppskänsla funkar också. Ju dyrare och lättare delar, desto mer nytta har man av momentnyckeln.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej!

Fick nyss ett shipping confirmation-mejl från Rose, och reagerade på att själva cykeln inte stod med på listan över saker som skickats. Däremot en cardboard bike box plus lite småplock (pedaler m.m.). Ska jag tolka det som att cykeln är i lådan eller har något krånglat till sig?
Jag har inte beställt hela cyklar över nätet innan så jag är lite osäker på hur informationsflödet brukar te sig.

/H

Rose-tråden
heddacarolina: Småplocket skickas iväg i en separat kartong, oftast samtidigt som cykeln. Det kan räcka någon dag extra för cykeln att komma fram även om allt skickats samtidigt. Om du vill att jag kollar din cykel kan du skicka ordernummer/kundnummer till mig (jenni.ribacka@rosebikes.se) så kollar jag upp det.

/Jenni Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej Rose!

Tyvärr verkar det blivit strul med min order (6565530) som skickats med DHL Freight. Ordern verkar ha studsar i antingen Malmö eller Hannover och det står nu att den efter 10-12 dagar på vägarna gått i retur utan att den närmat sig Stockholm.
Tyvärr inte första gången DHL Freight inte fungerar.
Skickas den ut igen? Kanske med annan logistik?

Rose-tråden
Stewe: Alla våra crossar med skivbroms tar 42mm däck (utan skärmar) Vill man testa bredare är det avgörande på däcksfabrikat och fälgbredd :)

/ Mikael Kippilä, ROSE

Rose-tråden
Simonsson: Nej, du behöver inte vara orolig. En sådan text hade inte kommit om inte alla komponenterna fanns i lager.
Men om du vill jag skall kolla, kan du lägga ett mail åt mig med kundnummer och ordernummer så kollar jag.

/Jenni Ribacka ROSE, jenni.ribacka@rosebikes.se

Rose-tråden
Lite sur nu faktiskt....

Skulle fått min cykel levererad av posten igår. Den kom aldrig. Kontaktade kundtjänst som sa att den skulle komma idag men då inget hade hänt kontaktade jag posten via twitter och fick då det här svaret:

Hej Kristoffer! Det jag kan se är att vi har varit tvungna att manuellt komplettera adressen på den elektroniska fraktsedeln, annars kan våra sorteringsmaskiner inte sortera paketet rätt. Det kan ha bidragit till förseningen. Mitt råd till dig är att åka och bada idag. Skulle det vara så att de ändå hinner med ett utkörningsförsök idag och du inte är hemma så kan du boka om utkörningen till en dag som passar dig lite senare.

Vilket måste innebära att Rose inte har fyllt i leveransadressen rätt/komplett.

Såååå tråkigt....

Senast ändrad:
Rose-tråden
@Simonsson: Tråkigt att höra att leveransen inte gått så smidigt. Jag skulle rekommendera att för säkerhets skull kontrollera att adressuppgifterna är rätt på kundkontot. Hoppas cykeln kommer snart och överträffar dina förväntningar! :)

@NickPick: Vi har redan fått in Addix-däck på OEM-sidan för att lägga på kompletta cyklar. Tyvärr är leveranstiderna ännu oklara på aftermarket-sidan, alltså för reservdelsförsäljning. Det brukar ta några veckor längre där. Leveranstiderna på några av de nuvarande modellerna har i år flera gånger skjutits fram. Kanske produktionen av Addiix-däck drar resurser från andra områden. Det är förstås tråkigt för kunderna och även för oss som säljer produkterna. Senaste informationen är att 29" Rocket Ron SnakeSkin kommer i lager nästa vecka.

H. Mika Pensas
ROSE

Rose-tråden
Nu är min ROSE X-LITE CRS-3100 äntligen här och monterad och klar MEN något är galet med växelsystemet(Di2) ! Tog ut den på en liten kort testrunda och systemet har problem att gå upp till det stora drevet fram när jag ligger i mittenväxlarna bak. Ligger jag i ytterkanterna där bak är det inga problem. Kedjan hoppade till och med två gånger under den korta turen (20 min)! Lite less....någon som har några tips på vad det kan röra sig om? Man förväntar ju sig annars en fullt fungerande cykel vid leverans.

EDIT: Justerade främre växeln via det elektroniska "trimläget" så att kedjan ligger närmare växelskyddets innersta platta och då blev det bättre. Men absolut inte helt bra. Shimano säger att kedjan ska ligga ca 0,5mm från inre skyddet men i maxläge har jag fortfarande flera mm kvar. Tips?

EDIT 2: Justerad H skruven ett halv var medsols och då försvann problemet helt (yippie!) men nu har jag kedjeskrap när jag ligger på de fyra största kuggarna bak. Bättre än att inte kunna växla men....

EDIT 3: Och inte helt otippat: när jag sedan justerade tillbaka framväxeln några elektroniska hack mot orginalläget så försvann kedjeskrapet. Kontenta: En framväxel som kom feljusterad ett halv varv på ytterläget.

PS: Men den ickefungerande ventilen på framdäcket kan jag nog inte göra så mycket åt....;)

Senast ändrad:
Rose-tråden
Tråkigt att höra att framväxeln var dåligt justerad. Min första tanke var att du kanske hade aktiverat synchro shift i misstag (två snabba korta tryck på knappen i junction boxen under styrstamen), men bra att du hittade redan felet Jag beklagar vårt misstag! Jag har redan skickat feedback till Tyskland.

Märkligt om inte ventilen fungerar. Om du vill kan du maila en kort video på problemet åt mig så kollar jag med teknikavdelningen om vi kunde skicka en extra innerslang åt dig.

H. Mika Pensas, ROSE
mika.pensas@rosebikes.fi / info@rosebikes.se

Tillbaka
Topp