Rose-tråden

Rose-tråden
Usch!!! För PayPal alltså. Jag har använt PayPal massor av gånger och aldrig insett att man troligen betalar mellan 2,5-4% i valutaomvandling så länge man inte köper saker från Sverige, typ aldrig. Måste läsa på bättre men man kan tydligen vid köp aktivt välja bort "PayPals valutaomräkningskurs" och istället välja "Kortutfärdarens kurs" (givet att den är bättre då). http://madmodders.se/temp/ebaycheckout.jpg

Rose-tråden
Hej! Har fått min underbara Rose Backroad levererad. Glömde beställa stänkskärmar. Vad rekommenderar ni för stänkskärmar till en Backroad? Någon som har satt på en bra väska (på styre eller på pakethållare) på en Backroad? Ska bara hålla en dator plus lite dokument. Thules väska som fästs på styret?

Tacksam för tips!

Joakim

Rose-tråden
Snyggaste(?) skärmarna är de i alu,
kolla tex på
VO_Noir_45mm_Hamm_view1_1024x1024.jpg

https://velo-orange.com/

Men eftersom din ram är i kolfiber kanske du även vill ha skärmar i kolfiber
IMG_3351_f96fd9de-bbd2-47fd-8238-72e4d86627a7_1024x1024.jpg

https://www.veloduo.co.uk

/Håkan

Rose-tråden
Jag skall få min nya Backroad levererad någon gång i början av Mars. Skulle gärna vilja få den levererad till utlämningsställe i stället för min hemadress. Just nu skall den alltså levereras hem till mig, med leveransalternativ = "DHL Standard int".
När jag läser på tidigare inlägg uppfattar jag att jag skall göra följande:

1: Kontakta DHL och kolla att det är OK att jag meddelare Rosebikes att de skickar till utlämningsställets adress.
2: Om ok, meddela Rose att de byter till DHL:s utlämningsställes-adress.

Är detta korrekt? Verkar finnas några riktiga Rose-resurser som läser, vill gärna låta bli stöka till något såhär viktigt och kritiskt ärende.... ;-)

//Henrik

Rose-tråden
Henkeveviboy: Det enklaste är egentligen att inte göra någonting alls. Paketet går iväg från oss med DHL, men det är Postnord som har hand om distributionen av cyklar till slutkunden och om slutkunden inte är hemma vid utdelningsförsöket till hemadressen, så tas paketet automatiskt till ett utlämningsställe och Postnord skall då meddela kunden om detta. Tyvärr är det inte alltid Postnord orkar bry sig om att meddela kunden, vilket betyder att det blir smidigast om man själv håller ett öga på den spårningslänk som man får från oss när paketet skickas iväg. Samma spårnings-ID som fungerar på DHLs hemsida, fungerar också på Postnords hemsida när paketet kommit in till Sverige.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Tack för svar Mats!

Då låter det mer som en normal transport, borde ju gå att fånga upp leveransen när den startar inom Sverige, och med lite tur få Postnord att behålla paketet på sin depå, i stället för försöka leverera hem till mig.
Nåja, det löser sig säkert. Vill bara få cykeln snarast, samt undvika att den bollas runt på olika transportbilar kors och tvärs.
Lite lugnare att göra en visuell kontroll av paketet när man står på en depå, jämfört med en stressad "hem-levereantör".

//Henrik

Rose-tråden
Hej! Slänger ut en generell fråga efter jag fick hjälp av Michael Föcker i Tyskland, har skickat följdfrågan till honom också.

Jag har köpt en speciell liner (med flange/strut i ena änden) som ska löpa inne i ramen och man kan enligt beskrivning föra ner linern längs den gamla växelvajern innan man tar ut den. Men, jag är osäker på var de här "jagwire endcap with long nose" (länk nedan) ska sitta. På texten låter det som att linern sitter ihop med endcap någonstans, "fixed onto". Någon som har koll? Jag trodde bara såna satt som endcaps där man har växelvajerhölje för att minska på slitage och risk att smuts och funkt kommer in i höljet.

Vet inte om frågan ens är klar :) Han skrev såhär:

"teflon liner which can be fixed onto jagwire endcap with long nose wich routes downtube, with rubber end also compatible for the chainstay (blå ring i bifogad bild):

https://www.rosebikes.de/rose-teflonliner-innliner-2656014 (TEFLONLINERN)

https://www.rosebikes.de/jagwire-schaltaussenhulle-endkappe-695460 (JAGWIRE ENDCAP WITH LONG NOSE)

The teflonliner with flange is routed completely through downtube and can be switched easily when you use an old shift cable as guide for it. Same with brake outer casing. If you have welded rod it would be the best but a inner cable also works"

52788216_350219575595359_8224267712143032320_n.png

Rose-tråden
nikasp: Michael Föcking är den absolut bästa att konsultera i liknande ärenden och jag skulle rekommendera att du fortsätter diskussionen med honom. Det blir inte enklare för någon av oss med t.ex. mig som mellanhand.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Bert: Chansen finns alltid, men sannolikheten just nu är minimal eftersom det både är vår ute och modellen i sig är rätt ny.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Bert: Vanligtvis rekommenderar vi inte bredare dubbdäck än ca. 38-40 mm med skärmar. Var den "absoluta" gränsen går är inte alltid så enkelt eftersom det har att göra med vilken profil däcket har, vilken fälg däcket är monterat på, samt i vilka förhållanden man använder cykeln. Is på vägen och -10 grader kräver ju exempelvis inte samma spelrum mellan däck och skärm som +1 grad och nysnö.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Tack för svar. Kör vidare ett tag till på min Rose alucross men börjar bli less på canti-bromsarna. 35 mm dubbdäck funkar oftast men blir det spårigt o knöligt så tar jag gärna mtb:n med bredare däck och styre...

Rose-tråden
Har nu min nya Backroad hemma. Någon som vet om ramen är märkt med serienummer/tillverkningsnummer? Annars, någon som har tips på hur/var man lämpligen märker ramen?
Vill inte gravera på utsidan, är en kolfiberram.
Tacksam för tipps!

Rose-tråden
Henkeveviboy sa:
Har nu min nya Backroad hemma. Någon som vet om ramen är märkt med serienummer/tillverkningsnummer? Annars, någon som har tips på hur/var man lämpligen märker ramen?
Vill inte gravera på utsidan, är en kolfiberram.
Tacksam för tipps!

Jag har märkt några av mina cyklar med ISR märkning: https://www.smartsand.se/ISR-märkning
Det känns iallafall bättre än att inte ha nån märkning alls och kanske att det håller bort en del klåfingriga.

Rose-tråden
Tack för era tips! Då finns alltså möjligen ett ramnummer, ska kolla när jag kommer hem.
Smartwatersverige har vi skaffat hemma sedan tidigare, så det kan jag ju pensla på.
Och https://smartsand.se var ju också ett alternativ, men kanske onödigt om cykeln redan är märkt av Rose, samt om jag sätter dit Smartwater "dna-märkningen".

Rose-tråden
Hej, tre frågor ang. Rose Pro Cross Gravel.

1. Hur breda däck får plats i den utan respektive med skärm?
2. Har den genomgående axel bak? Ser ut att vara vanlig dropout.
3. Är ramen helt ny eller bara en Cross eller DX med nya färger?

Rose-tråden
Klavikel:
1. Gränsen är alltid lite "flytande" beroende på däckets profil och användningsändamålet. Det behövs ju mera spelrum mellan däck och fälg om man åker i kladdig lera än på regnvåt asfalt. Någonstans i trakterna av 40-42 mm går förnuftets gräns.
2. Den har QR bak
3. Pro Cross var en helt ny design när den kom i slutet av 2017.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej!

Jag har ett par DX1650-hjul. Har tänkt att göra lite service på huben, men hur i helskotta får man loss den på dessa hjul?
Googlat runt en bra stund nu men hittar ingenting som gör mig klokare tyvärr.

Rose-tråden
skokartong: På vänster sida kan du ta bort lagrets "täcklock" för hand. Sen passar en 5 mm insexnyckel. På höger sida använder du en 17 mm fast nyckel. Eventuellt måste man även ta bort bromsskivan.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Kanon! Tack för hjälpen, problemet var för mycket skit, det behövdes mycket mer våld :)

Går det dessutom att få reda på vad det är för lager ifall jag bestämmer mig för att byta helt och hållet?

Rose-tråden
Skokartong:

Lagerinfo:
Fram: 2 x 2259613 (art.no. hos ROSE) // 18307 Vorderrad Industrielager für VR-Nabe CL-71, CL, 15mm thru axle, 100mm // each 7,50€ (samma framnav med både 15 mm och 12 mm axel)
Bak: 2 x 1203747 (art.no. hos ROSE) // Industrielager 61903-2RS Maße: 17x30x7mm // each 14,50€
Bodyn: 2 x 1970706 (art.no. hos ROSE) // Ersatzteil 6802-2RS (24*15*5MM) // each 2,95€

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej Rose!

Två frågor:
Går det att få en Pro Cross Gravel med SRAM Rival 1 istället för Apex?
Går det att byta ut ST-R7020 reglagen mot ST-R7025 (för små händer) om man beställer en cykel med Shimano 105/hydrauliska skivbromsar?

Rose-tråden
emilh:

Tyvärr har vi inte Rival, men Force går att få. ST-R7025 går att få mot en extrakostnad på 80€ (inkl.tysk moms). Vill du ha dessa, så ange då detta på engelska/tyska i kommentarfältet i fjärde och sista steget av beställningsprocessen.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Jag har beställt en cykel och den skickades torsdag 2/5. DHL har inte uppdaterat spårningsinformationen sedan fredag 3/5 och jag börjar bli ganska otålig. Jag kontaktade Rose och dom sa att det kan ta lite längre tid med större försändelser men att dom också skapat en "lost & found"-ärende hos DHL "just in case" och skall återkomma när dom har mer info, så inget ont om Rose.

Hur har leveransen av cyklar från Rose sett ut för er andra? Någon som haft liknande tid utan uppdatering och vad har det i så fall inneburit? Jag hoppas ju förstås på att cykeln skall dyka upp vilken dag som helst och inte ha tappats i havet eller liknande ;)

-- Hela spårningshistoriken --
Next step:
The international shipment is being forwarded to the export parcel center

Detailed tracking history:
Fr, 03.05.2019 18:44 Dorsten, Germany
Fr, 03.05.2019 18:22 --
The international shipment has been processed in the parcel center of origin
Fr, 03.05.2019 16:45 --
The instruction data for this shipment have been provided by the sender to DHL electronically

Senast ändrad:
Rose-tråden
Arion sa:
Jag har beställt en cykel och den skickades torsdag 2/5. DHL har inte uppdaterat spårningsinformationen sedan fredag 3/5 och jag börjar bli ganska otålig. Jag kontaktade Rose och dom sa att det kan ta lite längre tid med större försändelser men att dom också skapat en "lost & found"-ärende hos DHL "just in case" och skall återkomma när dom har mer info, så inget ont om Rose.

Hur har leveransen av cyklar från Rose sett ut för er andra? Någon som haft liknande tid utan uppdatering och vad har det i så fall inneburit? Jag hoppas ju förstås på att cykeln skall dyka upp vilken dag som helst och inte ha tappats i havet eller liknande ;)

Next step:

The instruction data for this shipment have been provided by the sender to DHL electronically

Kolla så inte Postnord sitter och väntar på att du ska hämta paketet i nåt industriområde nånstans.

Rose-tråden
frause sa:
Arion sa:

Next step:

Kolla så inte Postnord sitter och väntar på att du ska hämta paketet i nåt industriområde nånstans.
Det går med DHL ända hem till dörren så vad har PostNord ,med sändningen att göra .
För om det hade bytt till postnord så hade även kollinumret ändrats och när det ändras så är det spårningsbart vid postnord.

Rose-tråden
Hej, Hur beställer jag ett nytt växelöra till min Dr.Z årsmodell 2014? Hittar inget lämpligt på hemsidan, eller är det samma som för 2015? (Tror dock att ramen ändrades fr 2014 -> 2015.

Rose-tråden
sdx sa:
frause sa:
Arion sa:

Next step:

Det går med DHL ända hem till dörren så vad har PostNord ,med sändningen att göra .
För om det hade bytt till postnord så hade även kollinumret ändrats och när det ändras så är det spårningsbart vid postnord.

Den där trackinghistoriken tycker jag mig ha sett förr när DHL lämnar över till annan transportör, men du verkar ju har djupare kunskaper om sånt här så det är säkert inte så.

Rose-tråden
frause sa:
sdx sa:
frause sa:
Arion sa:

Next step:

Den där trackinghistoriken tycker jag mig ha sett förr när DHL lämnar över till annan transportör, men du verkar ju har djupare kunskaper om sånt här så det är säkert inte så.
Vad har du mera för konspirations teorier om cykelns färdväg själv tror jag mera att någon DHL anställd blev inspirerad av klimat Gretas bravader och ville bidra lite till klimatet i Tyskland.
Min skit cykel i från fyra bokstäver åkte med DHL ända fram till dörren.

Rose-tråden
sdx sa:
frause sa:
sdx sa:
frause sa:
Arion sa:

Next step:

Vad har du mera för konspirations teorier om cykelns färdväg själv tror jag mera att någon DHL anställd blev inspirerad av klimat Gretas bravader och ville bidra lite till klimatet i Tyskland.

Vilket år var det?

Rose-tråden
Inte för att vara den men det har blivit en del paket från Rose på senaste. Om än skickade med DHL har alla undantagslöst levererats av Postnord.

Rose-tråden
sdx sa:
frause sa:
sdx sa:
frause sa:

Ingen. Det var den enda.

Senast ändrad:
Rose-tråden
marr sa:
sdx sa:
frause sa:
sdx sa:
frause sa:
Arion sa:

Next step:

Vilket år var det?
2017.

Rose-tråden
Hej Rose,
https://www.rosebikes.se/frakt
"Våra partners ansvarar för en säker och snabb leverans till din valda adress. Du kan välja om du vill ha leveransen hem till dörren, till ditt jobb eller till en granne – en pålitlig leverans är något vi prioriterar mycket högt."

Jag beställde lite delar och tillbehör och trodde i min enfald att småpaket skulle gå till ServicePoint eller vara sånt DHL som går över till PostNord och hamnar på utlämningsställe, som det varit när jag beställt från Bikester och BikeDiscount - men icke! Hemleverans 9-12. Det blir ju en väldigt dyr frakt med en halv semesterdag för att sitta hemma och vänta eller inte alls en säker leverans när jag måste lämna en fullmakt och då inte veta om paketet lämnas eller om det ligger kvar när jag kommer hem.

Kan ni inte prata med tyskarna och se till att få en möjlighet att välja frakt av småpaket till Sverige med en tjänst som går till utlämningsställe? Jag kommer INTE beställa igen så länge det är hemleverans av småpaket. (Cyklar förstår jag att de av utrymmesskäl inte kan skickas till utlämningsställe, men dessa paket är ju rätt lätta att särskilja från småpaket med delar och tillbehör.)

Detta skrev jag till er publikt i forumet istället för per mail för att att andra ska se och om de håller med säga det - för en irriterad kund har ofta väldigt lite påverkan, men är problemet och uppfattningen allmän är chansen att något händer större.

DHL är för övrigt helt omöjliga och vill inte fixa en möjlighet att på mottagarens önskan överföra sådana paket till ServicePoint. De säger att de inte får om inte avsändaren begär det. Däremot tillåter de hämtning på terminalen! Vad är skillnaden, legitimera sig på terminal eller ServicePoint!? Borde väl vara lika säkert för båda parter!? Och att de inte får - de är ju de som bestämmer reglerna, så de får inte för att de har bestämt att de inte får.
Jag hittade en sida för feedback med adresser till deras VD:ar https://www.logistics.dhl/se-sv/home/kontakta-oss/straight-to-the-top.html.
Jag trodde det var DHL Express, för det stod det i tracking, men när jag bokade leveranstid fick jag svar från DHL Freight, så jag mailade båda VD:arna.
Alla ni som är trötta på att behöva sitta hemma och vänta och inte kan få paketen till utlämningsställe - skriv några rader till VD!

Rose-tråden
johfo: Ett alltid lika kärt ämne att diskutera. Vissa vill ha hemleverans, alltid. Andra vill definitivt inte ha det. De flesta vill kunna välja mellan olika alternativ, men alla vill att det skall vara gratis, eller i varje fall så billigt som möjligt och då blir det svårare. Vi är medvetna om detta och jag "lobbar" i Tyskland för fler alternativ med jämna mellanrum.

DHL m.fl. har olika "produkter" med olika hög servicegrad, och i en helt annan bransch undersökte jag i förra veckan transport av en produkt till Göteborg och kunden ville ha leverans en viss dag. DHL ville ha ca. 6500 kronor för detta, så servicen finns där om slutkunden är beredd att betala. Dock förstår vi ju alla att man inte kan betala sådana summor för två innerslangar och några ekrar.

Så här ligger det till: I princip allt (förutom vissa större cykelkartonger som går med K+N) går ut från oss med DHL. När paketena kommer in till Sverige så delas dom upp. Så kallat "farligt gods" (gaser, aerosoler, oljor, batterier osv.) åker hela vägen till slutkunden med DHL och om kunden inte är hemma så tas paketet till en terminal. Om paketet inte innehåller farligt gods, är det Postnord som tar hand om det, och om kunden inte är hemma vid utdelningsförsöket går paketet till närmsta utlämningsställe.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
emilh:

Tyvärr har vi inte Rival, men Force går att få. ST-R7025 går att få mot en extrakostnad på 80€ (inkl.tysk moms). Vill du ha dessa, så ange då detta på engelska/tyska i kommentarfältet i fjärde och sista steget av beställningsprocessen.

/Mats Ribacka, ROSE

Hej!

Det blev lite struligt med den här beställningen då den gick till produktion innan kommentarsfältet lästes så orden fick annulleras och göras om. Hur som, nu är jag lite nyfiken på hur det ligger går. Finns det någon närmare orderstatus att tillgå? Order 6356957.

Tack!

Tillbaka
Topp