Roslagen Trail Center

pekpersson

Medlem
Roslagen Trail Center
Jag har börjat jobba för att bygga ett Trail Center i krokarna av Norrtälje. Jag skulle vilja ha input från er!

Vad behöver ett Trail Center i Roslagen innehålla för att bli tillräckligt attraktivt för att locka cyklister från hela landet? Lista gärna de tre viktigaste ingredienserna i rangordning.

Vilka ställen ska jag besöka för att få bäst inspiration?

Roslagen Trail Center
http://www.7stanesmountainbiking.com/Home

Glentress, Innerleithen och Kirroughtree kan du börja med. Glentress är det mest klassiska stället, Innerleithen ligger bara ca en mil därifrån och Kirroughtree kan du åka till över dan därifrån.

Du behöver lite höjdskillnader för att kunna göra något lika bra :)

Roslagen Trail Center
Tack för tipsen! Skottlandsresan är redan planerad :-)

Är det skottarna som är bäst i Europa på trail centers?

Och när det gäller höjdmeter så får vi jobba med dom som finns... :-)

Roslagen Trail Center
Det är de enda som är så uppstyrda och med så mycket stig inom samma område som jag känner till. I stort sett alla stigarna där är byggda och tål massor av slitage och regn.

Annars är det ofta baserat på ett berg med lift (iofs är det nog lift i Innerleithen nu eller iaf på gång, men då bara till DH-banan).

Vill du åka lite längre så åk till Whistler, där finns det också en hel del stig. Men inte riktigt lika uppstyrt och jag skulle inte vilja kalla det för ett trail center, snarare ett ställe med stark cykelkultur.

Roslagen Trail Center
Det skulle kunna betyda lockas fler cyklister på Roslagsleden håller stigen borta fr. igenväxta även skapa MTB-leder runt omkring i djupa skogarna extra trevligt m. trail center just där :)

Roslagen Trail Center
Forrest of Dean trail center i sydvästra England är väldigt populärt och nämns ofta i mtb-tidningar. Jag har varit där ett par gånger då vi har bekanta i närheten. Smarta lösningar och naturligt vacker skog är mer av grundreceptet än massiva utgrävningar. Motsv kommunen har hjälp till med finansieringen för att stärka upp stigarna, skapa berms (grymt skoj och lockar åtminstone mig tillbaka), pump tracks och vattentåliga leder. Kolla in Dragons Tail, avslutningen på Verderers Trail (flaggskeppet). Helt magiskt!

Roslagen Trail Center
Vore helt fantastiskt om det blev ett trailcenter i norrtälje, har sommarstuga i roslagen och det skulle vara perfekt för dagsutflyketer.

Förutom skottland så kan du ju åka upp till falun och kolla på lederna de har byggt på lugnet.

Personligen så skulle jag föredra om det inte blev alldeles för mycket smal grusväg över det hela. för mig skulle det räcka om man slet upp stigar med intressanta dragningar. Kanske att man bygger lite berms där man gärna vill ha med sig farten in på nästa stigavssnitt.

Lycka till!

Roslagen Trail Center
Inviger min happykarriär med att fråga hur det går med Roslagen Trail center? Arbetas det någonting på att få till något i Norrtäljetrakten?

Tillbaka
Topp