Roslagsleden - Happy Witch Project II

AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi kan i princip bli upplockade vart som helst,
> Danderyd eller Bergshamra spelar ingen roll.
>
> Vi hade väl inte tänkt att deltaga i
> festligheterna efteråt, så för att slippa kryssa
> genom stan tyckte vi det vore smartast att ställa
> vår kärra någonstans nära "målet".
>
> Ska vi ta med oss cyklarna dit eller lämna de hos
> Larsson?????
>
> /Anders
>
> **

Som du ser i mitt inlägg ovanför ditt (jag redigerade) så tar vi även era cyklar på min bil :)

Smidigast vore ju att lasta allt på samma ställe så funkar Bergshamra även för er så spar vi nog lite tid :)

cerberos skrev:
> Alltså inga cykelplatser kvar till och med troligt
> behov av cykelställ för taräcke och
> fyrkantprofil.. jomper har ju storaktigt erbjudit
> utlånande av sådant så det skall gå att lösa :)

Då återstår problemet hur vi hämtar jompers cykelställ. Jag har ingen bil och jag tror det blir jobbigt att cykla tre kilometer med cykelställen på ryggen...

Bergshamra funkar bra. Kan vara skönt att varva ner med lite asfalt efter målgång :-)
Bara det finns någonstans att ställa vår kärra.

Angående cykel på takräcken, så är min gaffel en enbent stackare och passar inte i takräcken där framhjulet tas bort.

/Anders

fredrikw skrev:
> det finns ett cykelställ i Bergshamra för utlåning
> om det behövs.

Är det ett takställ?
Jag har ett dragkrokställ i Bergshamra men det hjälper inte för tillfället...

takställ

Bilagor

• 1640.jpg
    1640.jpg
    13.9 KB · Besök: 59
AJ skrev:
> Bergshamra funkar bra. Kan vara skönt att varva
> ner med lite asfalt efter målgång :-)
> Bara det finns någonstans att ställa vår kärra.
>
Det finns en parkering där det är gratis att stå på helgerna några hundra meter från den tänkta samlingsplatsen.

> Angående cykel på takräcken, så är min gaffel en
> enbent stackare och passar inte i takräcken där
> framhjulet tas bort.
>

Oj då...

Hupp här ahr det hänt saker medans man jobbar!! :)

Få se nu......

1. Mina takräcken behöver man inte ta av framhjulen för att kunna använda så där kan det nog funka med Leftyn :)

2. Fredrik W har ju gentilt erbjudit ett räcke där man behöver ta av framhjulet men så länge en av mytomspunnen eller AJ har en cykel som passar på detta ställ så borde vi vara hemma :)

3. Mytomspunnen kanske kan låna räcket av Fredrik W i Bergshamra så fixar det sig på morgonen
OBS!! Jag har fyrkantprofil på mina takräcken!!!

I övrigt ser det ju ut att lösa sig

* parkering för AJ och PJ verkar vara kirrad
* samlingsplats fastställd
* cykelpackning ordnad?
* jag planerar att trycka ned min Epic i bakluckan eftersom det kräver lite montering och därmed tid

Om vi nu skall montera ett takräcke samt tre cyklar på taket kanske vi behöver en stund på oss.... så vi bör kanske sätta tiden lite tidigare... :) säg 06.40 kanske, vi skall ju packa upp allt i Grovsta och vara startklara 08.00

FÖRRESTEN!!!

Någon som har koll på ungefärlig körtid till Grovsta och vilken väg som är lämpligast 276:an eller E18. Om E18 så vart skall man köra av för att smidigast komma över till 276:an??

edit språk

Senast redigerad av en moderator:
cerberos skrev:
> 2. Fredrik W har ju gentilt erbjudit ett räcke där
> man behöver ta av framhjulet men så länge en av
> mytomspunnen eller AJ har en cykel som passar på
> detta ställ så borde vi vara hemma :)

man behöver <b>inte</b> ta av framhjulet för att använda mitt ställ. se bilden ovan. en lefty borde inte vara några som helst problem.

> OBS!! Jag har fyrkantprofil på mina takräcken!!!

inga problem.

fredrikw skrev:
> cerberos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 2. Fredrik W har ju gentilt erbjudit ett
> räcke där
> > man behöver ta av framhjulet men så länge en
> av
> > mytomspunnen eller AJ har en cykel som passar
> på
> > detta ställ så borde vi vara hemma :)
>
> man behöver inte ta av framhjulet för att använda
> mitt ställ. se bilden ovan. en lefty borde inte
> vara några som helst problem.
>
> > OBS!! Jag har fyrkantprofil på mina
> takräcken!!!
>
> inga problem.

Jag är ett nöt borde sett detta på en gång - alltså inga problem!!! :)

edit: får skylla på att jag sitter på jobbet och har begränsad tid att läsa och skriva inlägg ;)

Snabbaste bilvägen till Grovsta från Bergshamra/stan är att åka E18 (90/110 väg) till Norrtälje och svänga mot 276 Åkerberga starx före Norrtäljes södra infart.
Åker man över Åkersberga är det c:a 6km kortare men sämre väg (70/90 väg).

Jag skulle tro att det tar er c:a 50 minuter för er att åka från Berghamra till Grovsta om ni åker E18.

Min fråga är vart i grovsta ni stannar för att plocka av cyklarna, då jag tänkte möte upp på plats (bor ju nästan i byn).

/Larsson

MLarsson skrev:
> Min fråga är vart i grovsta ni stannar för att
> plocka av cyklarna, då jag tänkte möte upp på
> plats (bor ju nästan i byn).
>

Precis där roslagsleden går in i skogen. Vill minnas att det var väster om bilvägen...

Infarten vid västergärdet med andra ord, kanon! Då vet jag vart jag skall finna er.
Jag vet ju vart leden börjar, cykla på den så sent som i söndags. Är ju en så utmärkt fin söndagscykling.

/Larsson

MLarsson skrev:
> Snabbaste bilvägen till Grovsta från
> Bergshamra/stan är att åka E18 (90/110 väg) till
> Norrtälje och svänga mot 276 Åkerberga starx före
> Norrtäljes södra infart.
> Åker man över Åkersberga är det c:a 6km kortare
> men sämre väg (70/90 väg).
>
> Jag skulle tro att det tar er c:a 50 minuter för
> er att åka från Berghamra till Grovsta om ni åker
> E18.
>
> Min fråga är vart i grovsta ni stannar för att
> plocka av cyklarna, då jag tänkte möte upp på
> plats (bor ju nästan i byn).
>
> /Larsson

Jo jag bor ju i Åkersberga så jag har kört både E18 och 276 till Norrtälje en del men ärligt talat aldrig funderat så mycket på Grovsta :)

Södra infarten till Norrtälje säger du?? Det vill säga kör upp till Norrtälje på E18 och vänd och kör sedan söderut på 276:an till Grovsta?? Om jag inte minns fel så finns det en väg innan Rösa men den kasnke inte går att köra över till 276:an??

Är det Rösa du menar eller?? Jag fattar inte riktigt - för stressad och förmodligen för dålig på Geografin där uppe :)

Vart i Grovsta vi skall ses har jag ännu inte koll på men det lät på någon här som att det finns några parkeringar däe Roslagsleden viker av från Grovsta...

Fast du kanske har koll på någon "säker" parkering i Grovsta, köänns ju lite nära Kappelskär fast det kanske inte är så farligt med våra Baltiska vänner som ryktet säger ???

Åker du från å-berga så skall du ta 276:an upp. Du tjänar inte på att åka ut till E18. Över rösa skall du inte åka om du tar E18 upp. Du skall nästan ända in i Norrtälje innan du svänger söder ut på 276:an.

MLarsson skrev:
> Åker du från å-berga så skall du ta 276:an upp. Du
> tjänar inte på att åka ut till E18. Över rösa
> skall du inte åka om du tar E18 upp. Du skall
> nästan ända in i Norrtälje innan du svänger söder
> ut på 276:an.

Förlåt där lurade jag dig jag bor visserligen i Åkersberga men jag skall ju plocka upp lite folk i Bergshamra (Solna) så jag åker därifrån - annars hade jag koll på snabbaste vägen till Norrtälje från Åkersberga ;)

Det jag inte riktigt förstår är vilken väg jag skall välja från E18 till 276:an (trots din eminenta beskrivning) :)

Är det över Rösa eller ännu närmare Norrtälje??

EDIT: URRK jag läser som en kråka du har redan svarat - nu skal jag hem från jobbet och slappan av .....

Förra gången körde vi till Norrtälje fram till McDonalds och svängde tillbaka på 276 mot Grovsta. Finns en minimal träskylt som pekar in till höger vill jag minnas.

Mathias skrev:
> Förra gången körde vi till Norrtälje fram till
> McDonalds och svängde tillbaka på 276 mot Grovsta.
> Finns en minimal träskylt som pekar in till höger
> vill jag minnas.
>
> -----------------------
> Stål är sååå ute.

Helt rätt Mathias, men du kan svänga av strax innan McDonalds mot Kappelskär för att sedan svänga av igen för att nå fram till 276. Då slipper du köa in till rödljusen med sommarstugeägarna som skall ut och ta upp sina båtar. Men å andra sidan så är dom nog inte uppe så tidigt.
Du har också helt rätt om att den lilla träskylten om vart Roslagsleden går sitter på höger sida om 276, betänkt dock på att det sitter en lika dan skylt vid penningby. där skall ni inte in utan fram ytterliggare en 1km (2 enligt den karta jag har över leden).

Rota fram de där skrikrosa-gula cykelkläderna, de kan komma väl till pass på söndag. Har ännu inte hunnit planera helgen men jag åker som sagt SL om det behövs.

Ärligt talat... reflexband i hjälmen kanske inte skulle skada... Jag har en jacka som är knallgul med massa reflexer, men den kommer att vara alldeles för varm...

Skit i reflexbanden, de gör varken till eller från, men se till att ha färggranna tröjor. Tips från coachen.

Ett annat tips är att lyssna på Eriks råd och åka klockan 9. Hetaste tiden i skogen på söndag är mellan 6:20 och ca 9.

Vi talar alltså om något att få jägarna att undvika att skjuta oss på vår väg från Grovsta?

Jag tror att det är lugnt när vi väl närmat oss Domarudden..... Bjällror kanske kunde vara något men det dödar ju naturupplevelsen rätt så effektivt.... och jägarna kommer inte att gilla oss om vi inte råkar fungera som en drevkedja av en slump :) hmmmmm själv har jag mest svart grått och vitt som upplagt för att bli offer för en 30-06:a eller?????

Om jag inte minns fel mötte vi en gubbe med bössa i början av förra årets tur? Var han sen eller bara på väg hem?
Tar den röda jackan för säkerhets skull.
Förra året skulle vi också komma iväg kl.8 men lämnade inte Grovsta förrän 9. Det är nog tyvärr lika bra att vi siktar på 8 i år också för som skrivits ovan är det bra att ha lite marginaler.

oxr: Om jag hängt med i alla turer ang. bilplatser så har jag en plats kvar i bilen om du skall med. Du behöver även ett takställ då jag redan har hojar i mina två. Kl. 7 går bilen från Rikard och Hanna i Rissne (om vi nu inte ändrar oss till att starta 9).

Klart att ni siktar in er på att stå startklara till åtta!?! Om jag inte minns fel så är det drygt en timme närmare två, tills man kommer fram till dom första fälten med älgpass i kanterna.
Men jag kommer ändock att ta på mig en reflexväst. Om den hjälper nått mot en halvblind, småfull och trött jägare som ser i syne vet jag inte. Har han fått för sig att det är en älg han ser så lär det inte spela nån roll att man har en florocerande overall på sig.

/Larsson

Dags att offra till vädergudarna 5-dygnsprognosen säger regn på söndag..... men det hinner väl ändra på sig ett antal gånger innan dess..... Hur regnkänsliga är vi egentligen????

ganska regnkänsliga skulle jag vilja säga. det går att cykla om det regnar på lördag, men ösregn på söndag kommer bara att sluta med elände. isf kan vi lika gärna starta i domarudden för då kommer vi inte kunna köra mer än halva. Det är mycket jobbigare att cykla när man är dyngsur från topp till tå än i knädjup gyttja.

Vilken typ av terräng är det som väntar? Någon som åkt hela eller delar får gärna berätta lite :-)

Är leden bra skyltad? Är det lätt att åka fel? Behövs karta? Finns det allternativa vägar runt de värsta/sämsta bitarna? Lämpliga "depåer"?
Massor av frågor som kräver svar :-)

/Anders

Slänger in en ytterligare fråga.

Hur mkt pannlampskapacitet tar ni med er? (dvs antal timmar)

Funderar på om man ens orkar hålla på mer än 2 timmar i skogen efter mörkrets inbrott (fr ca 1730)
/Oscar

Oscar, jag har med mig två timmar pannlampskapacitet. Sen kan man enkelt baila ut och åka asfalt med vanlig styrlampa. Men cykla > 12 timmar verkar vara lite on the edge...

AJ skrev:
> Vilken typ av terräng är det som väntar? Någon som
> åkt hela eller delar får gärna berätta lite :-)

alla tänkbara terrängtyper mellan rent elände till löpspår. mycket trevlig skogsstig också.

> Är leden bra skyltad? Är det lätt att åka fel?

Ja och ja. Den är bra skyltad utom i vissa korsningar.

> Behövs karta? Finns det allternativa vägar runt de
> värsta/sämsta bitarna? Lämpliga "depåer"?

Man kommer nog rätt långt med en länskarta och en kompass, iaf för att hitta alternativvägar på asfalt. depåer ver jag itne, jag fuller en 30litersrygga med snickers och silvertejp. =)

AJ skrev:
> Vilken typ av terräng är det som väntar? Någon som
> åkt hela eller delar får gärna berätta lite :-)
>

Fram till Dommarudden är den mest svårforcerade biten, dels pga dåligt dragen led som bitvis ocykelbar.
Det fanns ett par km där nånstans som tog längre tid än en mil gjorde på andra delar av sträckan.

> Är leden bra skyltad? Är det lätt att åka fel?
> Behövs karta? Finns det allternativa vägar runt de
> värsta/sämsta bitarna? Lämpliga "depåer"?
> Massor av frågor som kräver svar :-)
>

Leden är skyltad men bristfälligt skyltad. Det är på de flesta ställen lätt att hitta men på många ställen lätt att åka fel. På endel ställen finns gamla markeringar kvar som tar slut mitt ute i det tjockaste grönområde eller kanske på ett kalhygge. Karta kanske inte är nödvändigt men definitivt att rekommendera!

När man en bra bit efter Dommarudden kommit ut till bilvägen (stor asfalterad väg) kan det vara bättre att ta bilvägen till Angarn. Detta då leden går genom ett antal "unika våtmarker" som skall passeras här. Oxr fru som är grönbiolog på naturvårdsverket (?) bad oss att undvika denna bit förra året så det gjorde vi. Kan tänka mig att det är riktigt riktigt sörjigt där. Bilvägen är nog visserligen längre men går nog definitivt fortare...
Det är alltså en liten del av sträcka 2 och en liten del av sträcka 3 på bilden nedan som lämpligast undvikes.
r_led1a.gif

Lämplig depå är Dommarudden. Där fyllde jag och Oxr på vatten förra året. Annars klarade vi oss på det vi hade med oss men det går att pausa och köpa något att äta på fiket i Dommarudden om man vill.

Läs mer på http://www.osteraker.se/roslagsleden/

Den del som går vid södra stranden av sjön, precis ovanför "2:an" känns onödig att köra. Hagar och lyft över stängsel. Är det "unik vårmark"? Vet ej, vägen känns som ett alternativ, för sen kommer RÖTTER DE LUXE!

JLarsson skrev:
> Den del som går vid södra stranden av sjön, precis
> ovanför "2:an" känns onödig att köra. Hagar och
> lyft över stängsel. Är det "unik vårmark"? Vet ej,
> vägen känns som ett alternativ, för sen kommer
> RÖTTER DE LUXE!
>

Nej, den biten är ju KIING!
Den måste man köra!
Alltid lika spännande att bränna igenom en tjurhage i pannlampssken!

mytomspunnen skrev:

> När man en bra bit efter Dommarudden kommit ut
> till bilvägen (stor asfalterad väg) kan det vara
> bättre att ta bilvägen till Angarn. Detta då leden
> går genom ett antal "unika våtmarker" som skall
> passeras här. Oxr fru som är grönbiolog på
> naturvårdsverket (?) bad oss att undvika denna bit
> förra året så det gjorde vi. Kan tänka mig att det
> är riktigt riktigt sörjigt där. Bilvägen är nog
> visserligen längre men går nog definitivt
> fortare...
> Det är alltså en liten del av sträcka 2 och en
> liten del av sträcka 3 på bilden nedan som
> lämpligast undvikes.
>

Då missar man väl ledningsgatan?

edit: ledningsgatan ligger väl vid 3:an om jag minns rätt (gammal 08xc-favorit=)

Noterade förra året då vi trampade utmed anggarn, oerhört vackert i höstdis, att fågellivet var begränsat så här på hösten. Flera flyttfåglar har dragit och för övriga är ungarna stora. Är det ngn gång man kan smyga runt i känsligare områden skulle det vara under denna årstid.

Fjärdebrunn skrev:
> Då missar man väl ledningsgatan?
>

Det gör man nog för jag minns ingen ledningsgata...

> Noterade förra året då vi trampade utmed anggarn,
> oerhört vackert i höstdis, att fågellivet var
> begränsat så här på hösten. Flera flyttfåglar har
> dragit och för övriga är ungarna stora. Är det ngn
> gång man kan smyga runt i känsligare områden
> skulle det vara under denna årstid.
>

Ja, det är nog möjligt att du har rätt.
Hur bedömmer ni som kört den sträckan att den är?
Är den toklerig och jeflig (sankmark) eller är den cykelbar och fin?

När vi körde förra året var allt från Domarudden till Täby rena träsket. Minns speciellt tre sträckor.
1. Ledningsgatan (3-4km fram till E18) blöt men inte seg
2. Åkern innan E18-övergången vid 3 på kartan, rena klisterleran, fördjävlig men kort
3. Anggarn, sugande sumpmark som inte klistrade men som var oerhört tung att cykla i, dock som sagt hisnande vackert.

De som körde 08xc i år sa att ledningsgatan var torr om jag minns rätt. Isof borde även resten vara torrt. Vissa sträckor blöts nog upp snabbt vid regn.

Jag viker nog helst bara av från leden av tids/trötthetsskäl, en personlig åsikt.

Tillbaka
Topp