Roslagsleden - Happy Witch Project II

fota av dem med en bra digitalkamera så kan vi pussla ihop en bra karta i paint som folk kan få skriva ut på egen hand.

Jag tar med blå kartan 1:100000. Den är långt fr perfekt men räckte för navigation från Domarudden förra året.
AJ, har en känsla av att de flesta missarna görs vid t ex avtag fr grussträckorna. Då räcker blå kartan. Annars finns ju gröna, men då kanske man behöver köpa 2-3 blad?
/Oscar

Jag ska försöka fota lite i morgon testade nu och det blir bara s**t
skål!!!

Bilagor

• rödtjut.jpg
    rödtjut.jpg
    5 KB · Besök: 98
Jo, om vi ska ha litet samkväm efteråt (Bastu/Käk/Dryckesjom) så kanske vi ska ta med litet ombyte i bilarna som vi kan försöka muta en chaufför till att ta med hem till casa mio.

Jag bor vid Eriksdalshallen på Söder, inte så långt från Skanstull. <--- Klick

Så alla som vill softa litet efteråt, ta med en kasse kläder, så får vi se vem vi kan lura till att åka förbi hemma hos mig. Det var kul förra året att sitta och ljuga litet om hela strapatsen efteråt.

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> AJ, har en känsla av att de flesta missarna görs
> vid t ex avtag fr grussträckorna.

Helt riktigt, de flesta missarna vi gjorde förra året kom när vi sträckte ut lite för mycke på gruset.

Inga olösta frågor inför morgondagen?

Jag undrar om det finns det någon chaffis som kan ta ombyte till Söder? (Om det är någon som vill basta alltså?)

Min bil kommer Hanna att parkera på något lämpligt ställe där jag kan plocka upp den efter att vi kommit till Danderyd (Mörby Cerntrum?). Jag har inte betämmt mig för om jag skall stanna och basta men jag kan svänga förbi Mathias med prylar.

Kartfrågan är löst. Blev lite klipp och klistra med http://www.gis.lst.se/lanskartor/ Blev inte bra, men borde förhindra att man åker helt vilse. En sak upptäcker man dock när man scrollar bland kartbladen, det är lååångt :-)

Nu ska jag bara smörja upp cykeln lite. Av med Big Betty och på med XCR Mud. Offrar lite grepp och komfort till förmån för lägre rullmotstånd. Att sitta och trycka 40W extra i 8-12h kan vara lite väl onödigt. Det lär bli tillräckligt jobbigt ändå i morgon.

Oj snart dags att gå och knyta sig :-)

/Anders

Ohoj killar, lycka till imorgon!

Om någon får haveri i närheten av Täby och behöver hjälp på något vis, ring så kan jag hjälpa till! (073-3566741)
Transport, delar, verktyg, sjukvård eller vatten! Jag bor nära Roslagsleden och kan komma snabbt!
Kört hårt imorgon!

/Erik

AJ skrev:
> En sak
> upptäcker man dock när man scrollar bland
> kartbladen, det är lååångt :-)
>
You got that right!

> Nu ska jag bara smörja upp cykeln lite. Av med Big
> Betty och på med XCR Mud. Offrar lite grepp och
> komfort till förmån för lägre rullmotstånd. Att
> sitta och trycka 40W extra i 8-12h kan vara lite
> väl onödigt. Det lär bli tillräckligt jobbigt ändå
> i morgon.

Jag som bytte från twister till enduro raptor för att få mer grepp...

>
> Oj snart dags att gå och knyta sig :-)
>

Tänkte försöka gå och lägga mig vid kl 20 men kommer min vana trogen säkert inte somna förrän 01-02 nån gång...

Ok då ska vi se....

Bilen i ordning med demonterad cykel i bakluckan :)

Mytomspunnen har för hoppningsvis lånat cykelställ av Fredrik W???

Mina två cykelställ sitter redan på takräcket och väntar på cyklar :)

Jag skall bara packa min ryggsäck och underhålla lite gäster jag har på besök får se hur sent det blir känner att det sitter något obehagligt i kroppen bara att äta, sova och på ett i morrn....

Ja så var det tiden det kanske har blivit lite förvirring mellan 6.40 och 6.45 kanske så jag är för säkerhets skull på plats ca 6.40, så har jag inte gjort någon miss i alla fall.... :)

Det blev ingen höjdare att fota av kartan och ni verkar ju ha löst det ändå så......

Något mer vi behöver stämma av inför morgondagen???????

Senast redigerad av en moderator:
cerberos skrev:
> Mytomspunnen har för hoppningsvis lånat cykelställ
> av Fredrik W???
>
Japp!

> Mina två cykelställ sitter redan på takräcket och
> väntar på cyklar :)

KIING!

> Ja så var det tiden det kanske har blivit lite
> förvirring mellan 6.40 och 6.45 kanske så jag är
> för säkerhets skull på plats ca 6.40, så har jag
> inte gjort någon miss i alla fall.... :)
>

Huvaligen! Skall göra mitt bästa för att passa tiden...
06.45 siktar jag på.

När det gäller bastun tvingas jag tyvärr göra en Happy och hoppa av.
Har hastigt köpt en kåk och lägenheten raggarrenoveras under högtryck för att skina som ett av Boes vevpartier till fotograferingen på måndag:-) Hallväggen ska målas mellan nattning av ungarna och mig själv. Får se när jag kommer i säng. I morgon kväll lär jag få bära prylar på styltiga ben:-( 0650 är jag iallafall på Bondegatan 27. Ryggan, exkl matsäck står packad. Attans vad kul det ska bli! (med det menas att jag understundom har en sjuk förmåga att kunna njuta av blodsmak i munnen)
/Oscar
Bikåfån för morgondagen finns i profilen

verktyg, tre slangar, mat för _hela_ dagen, diverse extrakläder pannlampan med massa batterier och tre liter vatten. Det blev tungt.

Ha så kul imorgon. Om det står en liten rakad kille ute i skogen som skriker könsord till er så är det inte jag. Bara så ni vet..
/J

bigmollo skrev:
> Ha så kul imorgon. Om det står en liten rakad
> kille ute i skogen som skriker könsord till er så
> är det inte jag. Bara så ni vet..
> /J
>
>

Han är väl i Utah?=)

Inget lätt beslut, men jag har ont i halsen så jag har till sist bestämt mig från att avstå vilket känns otroligt tråkigt. Jag har velat fram och tillbaka i en halvtimma nu men det som till slut fått mig att fatta beslutet är att jag mår tillräckligt dåligt för att i normala fall inte vilja cykla. Då är det ingen idé att ge sig ut i 12 timmar. Riktigt surt är det. Jag öskar god cykellycka och mycket kul till alla andra!

Det är ju söndagmorgon och klockan är sex, klart att du mår dåligt. kom igen nu. Det går att bryta om det blir värre

Nå, var är RR med bilder och färdigredigerad video och alla
anekdoter:?)

Vi har varit hemma lääänge :-)

Jag vet inte om vi var först, de andra kan ju ha passerat oss när vi irrade runt på massor av ställen. Leden var OK uppmärkt men några gånger var vi helt lost. Vi fick flera gånger fråga locals för att komma tillbaka till leden.

Annars så var det en helt underbar dag i sadeln. Vädret var kalas, lite kyligt kanske men uppehåll. Den kraftiga nordanvinden medförde medvind nästan hela tiden. Stigarna var i det närmaste torra. Perfekta förhållanden alltså.

Vi skulle samlas 08.00. Vi var (såklart) i tid men som vanligt var några sena. Efter att ha stått och frusit i en halvtimme var det så dags. Det var samlad grupp i ungefär en kvart. Efter klädkorrigering sprack gruppen upp. Jag och PJ tog täten tillsammans med en från byn (Grovsta-Micke???).
Efter ett tag kom Oxr och Mytis ikapp och körde om. Vi (AJ+PJ) hängde på. Oxr var lite oförsiktig i en rotig utförslöpa och fick punktering. Vi beslöt oss för att lämna dem och sakta puttra vidare. Sedan såg vi inga från gruppen på hela dagen :-)

Efter ca sex timmar mötte vi ett Bruse, SuperApe, jimjim och Olof. De hade startat i Danderyd vid 12. Jimjim och Olof vände och följde med oss söderut. Tyvärr så är inte benen vad de borde vara efter sex timmar, så deras tempo var en aning för högt. Vi åkte solo den sista biten, irrade en hel del och kom till Danderyd runt 16.45. Vi behövde inte använda belysning.

Allt sammantaget: tidvis helt grumma stigar, snabbåkt grusväg, intensiteten och längden, så var det här nog den bästa cykling jag överhuvudtaget gjort.

/Anders

Tog inte så mycket bilder, men några.
Bild 1: Klädjustering.
Bild 2: Snabbgänget från Danderyd.

Bilagor

• Ros1.JPG
    Ros1.JPG
    83.8 KB · Besök: 52
  • Ros2.JPG
    Ros2.JPG
    90.8 KB · Besök: 55
Eftersom jag var upptagen på förmiddagen tvingades jag till någon form av Roslagsled-mvp-soloride. Startade från Danderyd strax efter 14 och trampade på med målet att vända klockan 16. Halvtråkigt väder var det ju, men härlig åkning! Även jag irrade runt en del i jakten på rätt väg att åka. Vid 15.30 mötte jag AJ och PJ och de andra två, men då jag vid 16 ännu inte mött någon av de andra, vände jag om borta vid Löttinge (där vätskekontrollen i 08XC brukar vara). Ville inte vara i skogen när det blev mörkt - har inte knåpat ihop nån pannlampa ännu...

Lite (tyvärr alltför suddiga) bilder finns på http://www.pfaler.se/mikael/photos/index.php?fld=20051016 - Roslagsleden.

/Micke

Jag är hemma. Dock alldeles för trött för att skriva något mer. Jag avbröt i alla fall innan sista biten neremot Danderyd och trampade asfalt ända hem till Årsta. Jag frös som fan, vinden kylde mer än vad jag hade räknat med, iallafall på fälten.

/Jonas

JLarsson skrev:
> Jag frös som fan, vinden
> kylde mer än vad jag hade räknat med, iallafall på
> fälten.
Bah! Testa att cykla från Uppsala till Bro på småvägarna.. Det var enbart fält. Och vind.

Markus F skrev:
> Bah! Testa att cykla från Uppsala till Bro på
> småvägarna.. Det var enbart fält. Och vind.

Ska man cykla landsväg så klär man sig på ett sätt, kör man i skogen på ett annat. Men ibland blir det fel.
108 km idag. Som ett bättre långlopp.... men med betydligt mer stök.

Sitter hemma med lätt frossa och får i mig en flottig pizza:-) Vilken suveränt rolig, vacker, svinkall och hysteriskt jobbig dag. Den hade lite av allt. Jag var bra nära att pcka ihop efter Dnmarudden. Kroppen i stort fungerade utmärk (uppenbarligen psyket oxå;) men låren började värka hysteriskt vi varje tramptag efterca 5 mil. Rikard, Cerebros, Brottby-Micke och jag fattade då ett strategiskt korrekt beslut och när vi kom till gamla norrtäljevägen trampade vi asfalt till Angarn en knapp mil. Det, samt mängder med energigel och ett par marmeladmackor fick fart på spirorna och jag kunde trampa i mål! Det hade jag aldrig trott.

Dagens prestation - Brottby-Micke. Första säsongen och redan ett svetto-fullblod

Dagens superkompis - Ma Vic som körde hem mig till Saltis - Heders!

/En gristrött men lycklig Oscar

Låt oss göra detta till en årlig oktobertradition!

Grattis alla ni som klarade det! Fantastiskt jobbat! Själv har jag suttit och surat och servat mitt baknav istället som tröst! Hade varit underbart att vara med. Kanske nästa helg...

Ha ha schyssta bilder men det måsta ha varit fler som fotade????

Nåväl vi var väl i mål runt 18-18.30 jag rullade ned till Mörbycentrum och satt i värmen och väntade på transport... monterade isär cykeln och bilade upp till Grovsta för att hämta bilen... Hemma strax efter kl 21. då det blev materialvård och käk fram till ca 22.30 kände mig oförskämt fräsch när jag kom hem :)

Det måste ha funnits mer att ta ut med andra ord.. dags att bli lite tekniskt vassare så att man kan stå på ordentligt i terrängen tror jag minsann....

Det var som många vittnat om mycket torrt och fint. En del sträckor norr om Domarudden var dock trots avsaknaden av lera tekniskt tunga....

Det var rätt så många som kom fram till Domarudden ungefär samtidigt så vi iblev ett gäng som käkade något gott där. Personligen satsade jag på deras Hamburgertallrik, mumma!!

Fick också känna på min första tur med pannlampa... f*n vad mulligt det var att glida fram på stigar täckta av höstlöv i pannlampans sken :)

Ja på det hela taget en mycket trevlig dag i skogen med mycket fin åkning!!! Fast det kunde ha fått varit lika soligt som på lördagen :)

Tack för trevligt sällskap i skogen // R Sjöblom

Jag fick hammern och "bröt" vid Angarn och cyklade tre mardrömsmil asfalt hem.
Det var tur att jag gjorde det. Jag hade lite frossa och feber när jag kom hem. Dessutom hade jag någon form utav nässelutslag på överkroppen. Klart obehagligt.
Nu sitter jag här och har ont i halsen igen. Jag blir aldrig frisk verkar det som!

Puh, känns på sätt och vis skönt att jag passade när jag läser ditt inlägg Mytis. "Det hade kunnat vara jag."
Såg ni några älgjägare på vägen?

AJ skrev:
> Efter ett tag kom Oxr och Mytis ikapp och körde
> om. Vi (AJ+PJ) hängde på. Oxr var lite oförsiktig
> i en rotig utförslöpa och fick punktering. Vi
> beslöt oss för att lämna dem och sakta puttra
> vidare. Sedan såg vi inga från gruppen på hela
> dagen :-)

Han hade faktiskt dubbelpunka...Det upptäckte vi när vi nästan pumpat färdigt bakdäcket!
Mäkta förvånade! Ni var deffinitivt först utav de som cyklade hela leden. Det råder inget tvivel om den saken.

Mathias skrev:
> Puh, känns på sätt och vis skönt att jag passade
> när jag läser ditt inlägg Mytis. "Det hade kunnat
> vara jag."

Shit vad jag ångrar att jag cyklade. Känner mig riktigt krasslig idag med halsont som grädde på moset.
Nåt skumt var det deffinitivt som hände med min kropp!
Det gick nästan orimligt lätt fram till Domarudden. Därefter hade jag INGA krafter kvar, trots att jag fått i mig en stor pastasallad och mycket vätska där på fiket. Vila gjorde ju jag och oxr där också typ en timma.
Ändå cyklade jag runt som ett himla kolli efter det. Jag har gått soppatorsk förut men aldrig någonsin när jag ätit och druckit så mycket som jag gjorde igår. Aldrig någonsin har jag heller mått som jag gjorde igår.
Hela kroppen formligen skrek till mig att "så här får du inte göra!"...

bigmollo skrev:
> Så där, nu är boken inköpt. Nu ska jag bygga några
> egna AJ/PJ.

Bra, då kan vi hoja 4-manna med dom nästa år :o

JLarsson skrev:
>
> Bra, då kan vi hoja 4-manna med dom nästa år :o
>
>
Ja, eller så bygger vi 4 stycken. Då kan vi sitta i tältet och mala kaffebönor och dricka vin tills det sprutar ur öronen.

cerberos skrev:
> Jepp, vi såg jägare en bit norr om Domarudden, de
> hade lyckligtvis bössorna på ryggen och var väl på
> väg hem :)

Så du missade gubben som satt på pass utmed vägen strax efter. Måste varit kassa jägare, ont om älg eller så skrämde vi bort viltet:-) Hörde inte ett enda skott under dagen.

För övrigt: Så här morgonen efter känner jag mig som ett vandrande lik... Kroppen skriker vid varje försök till rörelse och röven molvärker:-( (ska fundera på mer human sadel)

Till nästa år lovar jag att få ihop mer än de 50-100 mil jag har loggat totalt den här säsongen. Pannbenet tar mig långt men benen...för att nu inte tala om baksmällan. Men på något sätt njuter jag ändå. F*n vad sjuk man är, finns säkert någon slags medicinsk term för min mentala felprocent:-)
Oscar

Tillbaka
Topp