Roslagsleden?

Botte

Ny medlem
Roslagsleden?
Har en helstel mtb som bara rastats på asfalt och möjligen ngn grusväg ibland. Har läst mkt på detta forum och eftersom ni verkar ha så kul i skogen vill jag också testa. Till att börja med ngt enklare och jag antar att Roslagsleden som börjar vid Enebyberg (?) är att betrakta som enkel? Kanske rent av tråkig? Är det ngn som kan berätta lite om den, har läst på Stigoteket men infon är lite bristfällig tycker jag. Behöver man dämpad framgaffel för att köra eller är det något man skaffar för att cyklingen blir roligare?/Nybörjaren

Roslagsleden?
Det går att cykla snabbare med dämpning. Men det betyder inte att det automatiskt är roligare. Ett tips är att köra med lägre tryck i däcken än vad du brukar ha för grus/asfaltcyklingen. Det tar bort lite av stötigheten.

//j

Roslagsleden?
Kan säga att danderyd -> Täby kyrbyn inte är tråkig hur rolig som helst visst lite transport sträckor finns det men om du kör fort kommer du behöva dom för att samla krafter till nästa tekniska parti. del 2 (som jag kallar det) täby kyrkbyn -> vallentuna anser jag som snabbare lite mindre tekniskt men även den helt ok om man står på lite.
Om du orkar söka i forumet så har jag lagt ut flertalet bilder o filmer från dessa sträckor.
Cykeln du kommer nog märka om du behöver dämpare jag började med hard tail men bytte till Fullsuspension för ryggen skull har inte ångrat det valet någonsin.
Kanske drar ihop en liten happy ride där någon helg så håll utkik på forumet

Roslagsleden?
Botte,

Jag är även jag en nybörjare och har provat valda delar av leden med Roadrunner.
Jag har Hardtail och har således inte ens provat med FS ännu. Men de partier som jag har provat på så fungerar det utmärkt på Roslagsleden.
Dessutom är mycket roligare om man är fler så håll utkik efter Rodunners happyride.

Roslagsleden?
Helstelt är skitkul. Jag har kört Grovsta-Danderyd på stelt och det fungerar utmärkt. Det jag rekommenderar är att skaffa lite fetare däck, och sen köra med lågt tryck. Det är oftast inga problem att få in 2,3 tums däck fram. Bak kan vara lite kinkigare, men prova om det går.

Roslagsleden?
Jag genomförde witchriden på helstelt, stöket i sig är egentligen inget problem, men det är hur kroppen uppfattar det. Klart det kändes i kroppen dagen efter men det gjorde det nog även på dom som körde med gung.

/STEFAN

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp