Roslagsleden!?

Botte

Ny medlem
Roslagsleden!?
Testade förra helgen del 1 av leden med min helstela mtb. Mkt kul, men svårt, jobbigt och väldigt halt på rötter och dylikt för en nybörjare och gamling(+40) som jag.

Det blev dock bara ca 20 km i skogen pga navigeringsproblem. Tyckte det var mycket bra markerat fram till ca 9-10 km då jag skulle över en spång med 2 längsgående plankor som såg väldigt gamla ut (vickade i sidled) och nästan "fastbultade" (hoppas ngn förstår vart jag menar).

Efter spången kom jag fram till en blåmarkerad stig och sedan såg jag inte skymten av fler orangefärgade markeringar (förutom på tillbakavägen).Kan någon med hjälp av denna knapphändiga beskrivning förklara för mig vart jag skulle kört för att komma vidare på leden eller fortsätter den där fast med blå markering?

Roslagsleden!?

Bilagor

• Rled.jpg
    Rled.jpg
    179.1 KB · Besök: 22
Roslagsleden!?
Tror jag vet var du menar; är spången efter en nedförsbacke? Leden svänger vänster innan spången (direkt efter backen) isf, på kartan ovan är det den skarpa vänstersvängen strax ostligt södra Fjäturen.

Roslagsleden!?
Precis som johrn skriver är det riktigt klurigt på ett ställe straxt efter karby (om man åker från danderydshållet alltså).
Det som är grejen är att leden helt oförhappandes svänger kraftigt vänster upp för en backe medan ett orangemarkerat motionsspår går rakt fram. Det är alltså väldigt lätt att man missar den skarpa vänstersvängen eftersom roslagsleden också är markerat med oranget... Men gör man det hamnar man för eller senare på ett motionsspår som är markerat med blått.

Roslagsleden!?
clownslayer skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror jag vet var du menar; är spången efter en
> nedförsbacke? Leden svänger vänster innan
> spången (direkt efter backen) isf, på kartan
> ovan är det den skarpa vänstersvängen strax
> ostligt södra Fjäturen.

Rled.jpg ht=325

Jag tror också att det där som menas. Körde själv bort mig där de första gångerna, innan jag lärde mig. Nästan lika svårt att se svängen norrifrån.

Den närmsta kilometern direkt efter svängen (söderifrån sett) är nog den rotigaste och mest svårkörda på de tre första etapperna på hela Roslagsleden. Men det går över så leder man cykeln förbi det värsta så blir det fin cykling därefter igen.

Tillbaka
Topp