Rost på ny cykel

Marie grus

Ny medlem
Rost på ny cykel
Jag har köpt en cykel på XXL, ville inte lägga så mycket pengar på en cykel till en tonåring. Problemet är att den rostar på ställen som ingen av mina cyklar rostar på.
Är det någon som har tips på hur man kan få bort rost och om man kan förebygga ny rost?// Marie

Pfaff

Aktiv medlem
Rost på ny cykel
Jag har köpt en cykel på XXL, ville inte lägga så mycket pengar på en cykel till en tonåring. Problemet är att den rostar på ställen som ingen av mina cyklar rostar på.
Är det någon som har tips på hur man kan få bort rost och om man kan förebygga ny rost?// Marie

Billiga stålcyklar är billigt lackerade, lite typ man får vad man betalar för.
Det gäller även komponenterna.
Det går ju att behandla en stålram inuti med rostskyddsmedel, Biltemas linoljebaserade är Happykorrekt, men det förutsätter att cykeln plockas ner till ramren och får torka någon vecka innan sen monteras ihop igen.
Vanliga vaxbaserade rostskyddsmedel torkar snabbare.
Är set komponenterna som rostar är det nog bara att hålla rent. Flitigt.

Bengt-re

Aktiv medlem
Rost på ny cykel
Billiga stålcyklar är billigt lackerade, lite typ man får vad man betalar för.
Det gäller även komponenterna.
Det går ju att behandla en stålram inuti med rostskyddsmedel, Biltemas linoljebaserade är Happykorrekt, men det förutsätter att cykeln plockas ner till ramren och får torka någon vecka innan sen monteras ihop igen.
Vanliga vaxbaserade rostskyddsmedel torkar snabbare.
Är set komponenterna som rostar är det nog bara att hålla rent. Flitigt.
Lite olja, vax eller fet på komponenterna som rostar bromsar förfallet.

OldBones

Aktiv medlem
Rost på ny cykel
Funkar på allt.

Ha i åtanke att den avlägsnar rost endast, den fixar inte på något magiskt sett rostskador/dylikt.

Samt Biltemas Multi4 spray är bättre än happy-korrekta linolja, men det pratar vi tyst om isåfall.

Salabaladala

Aktiv medlem
Rost på ny cykel
Var kommer det rost? Bilder?

Lite ytrost är mest ett besvär för estetiken. Dutta lite olja på ställen med rostfläckar samtidigt som kedjan oljas så hindrar det rosten litegrann. Möjligt att du får bort rosten om du putsar med en trasa eller en styv borste. Rost är rätt så poröst och kommer snällt bort om det bara ligger på ytan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer