Rösta fram vinnaren i vår elcykeltävling!

staine sa:
Ni skriver så lyriskt och poetiskt att man börjar undra, vill ni verkligen vinna en av dessa miffo-hojar?
Har nån förresten testat att ta sig hem sina 24 km med urladdat batteri, lätt pyspunka, hård sydlig vind, -28 grader och mitt i natten, det om något borde väl ge bra input

Alltså, om lite elassistans kan kompensera för elaka dubbdäck och några centimeter snömos, och hålla nere restiden på vintern, så tycker jag att det låter trevligt och värt att undersöka.

Urladdat, smällkallt, pyspunka osv - vädret blir ju vad det blir, inte mycket att göra åt det.
Och jag tänker definitivt inte fingera en pyspunka bara därför att.
Men jag har funderat på att plocka fram pulsklockan och göra några jämförande resor med och utan motorstöd och se vad det ger för resultat.

Viola Olsson sa:
:)

Heelt ok med lite diss (och JA det är klart att jag vill vinna). Har förstått att på den här sidan hänger det lite "hårdare" cyklare.

Jag testar Elin (se bild ovan). En härlig rekorderlig damtralla med extra "knuff". Enligt mig en stabil och härlig glidarcykel.
Och idag kom jag faktiskt upp i hela 26 km/h
;)

I helgen ska jag ta mig en långtur. Tänkte packa korgen med förnödenheter och bara cykla så långt batteriet räcker.

Någon pyspunka hoppas jag slippa (cyklade iofs. över massa krossat glas på väg hem så det kanske blir morgondagens rapport).

Bra med lite input om vad ni vill veta och läsa.

Ha det bäst !

hehe, den hårdaste cyklisten är väl den som ger sig in i leken, även om man skulle råka vara rookie.
Men skriv gärna om omgivningens reaktioner, sånt är kul :-)

dabac, du får väl avlägga rapport varje tisdag, hur länge ska experimentet hålla på förresten?

Resa nr 4 med Elton:
"Gravity well" är ett uttryck inom rymdforskning. Det handlar lite enkelt om att om man befinner sig på en någorlunda solid planet så har man hyfsat mycket dragningskraft man måste övervinna innan man är ute i rymden. Kostar ganska mycket energi att ta sig ur.
Väl loss från planeten däremot så går det åt betydligt mindre energi att fortsätta resa.

En tanke som kom helt osökt när jag skulle upp till Gullmarsplan igen efter att ha avslutat lite Yardsale-affärer nere i Hammarby Sjöstad...

Och med elhoj så hade jag energi att tänka just såna tankar, och ändå cykla uppåt i hygglig fart.
En vanlig resa den sträckan hade annars bestått av tunnelseende och blodsmak, eller djup förlägenhet över att vara både svettoklädd OCH långsam.
Eller vid riktig otur - bäggedera.
Fick också svar på en liten gåta, några oregelbundna ljud som Elton har gett ifrån sig.
Boven är bakskärmen.
Frigången mellan däck ock skärm är rätt liten.
Då och då är det ett större gruskorn som följer med upp och då kan rulla eller studsa mellan däck och skärm, ackompanjerat av lite olika ljudeffekter.

Sjukt kul med greppet från monsterdäcken idag. Hade vart trevligt med skärmar dock...

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    266.3 KB · Besök: 106
  • image.jpeg
    image.jpeg
    112.9 KB · Besök: 100
staine sa:
dabac, du får väl avlägga rapport varje tisdag, hur länge ska experimentet hålla på förresten?

Två veckor var det sagt. Å vi hämtade cyklarna i måndags. Så de förväntas väl tillbaka måndag den 29/2 eller tisdag 1/3 skulle jag tro beroende på hur man räknar.

Resa fem med Elton:
Hurra, där kom snön!
Kan vi nu bara få lite lagom usel insats från snöröjarna så kan det bli en riktigt episk hemresa.

Svårt att säga vem som var mest laddad, jag eller cykeln.
Jag plockade IAF fram fönsterskrapan AKA simfoten AKA Ski-gee, krokade fast den i ett lämpligt blixtlås och gav mig iväg.
IMG_2336.JPG

Tog inte många kilometer innan den kom till användning.
Elmotorn gör ju att glasögonen inte immar igen i uppförsbackarna IAF, så jag kunde göra resan i så bra sikt som vädret tillät.

Visst, Team Sportia gjorde så gott de kunde när de bytte däck före utlämning, och det är klart att Suomi A10 http://www.suomityres.com/eng/tyres/?code=T201181&type=winter, är bättre under omständigheterna än Eltons leveransstandard, Schwalbe Kojak http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/kojak.html.
Men ett par smala Suomi W240 eller Schwalbe Marathon Winter hade inte suttit fel, även om A10 hittills har varit en positiv överraskning.
På vägen in var det så mjukt att mer dubb antagligen hade varit måttligt hjälpsamt. Men ett aggressivare mönster med bättre klackar för kurvtagning hade varit trevligt.

Senast ändrad:
Och angående funderingarna ifall man fortfarande kan träna med en elhoj - för att stilla den allmänna nyfikenheten plockade jag på mig pulsklockan i morse, och så här blev resultatet:
klocka-urval.jpg

Finns utrymme för förbättring angående maxpulsen, men annars ser det nog ut som ett träningspass för mig...

Tror jag tar en kaka till kaffet ;-)
kaffe+kaka.jpg

Senast ändrad:
Ingen som har ett par Garmin Vector att montera?

Åtminstone Elgar borde väl kunna hänga med på en Vinterpeloton.

image.jpeg
Rapport från en urvriden/skadeglad Viola med skämskudde

Godmorgon 06.00. Snöar i sidled och snötäcket på marken skvallrar om dolda isfläckar. Men jag tänker UTMANING!

Elin som tyvärr inte fick plats under tak är charmigt snötäckt. Borstar kärleksfullt av henne och gör mig redo att starta hjärtat (stoppa in batteriet). Idag går just detta inte såååå bra.

Efter uppskattningsvis 5 minuters försök blir jag tvungen att djupandas en stund. Felsökning ... Pga det ymniga snöfallet på Elin har jag när batteriet fördes in packat ihop snö preciiis där batteriet ska gå ihop. Pillar in mina redan frusna fingrar för att skrapa rent. Måste det vara torrt? Kan detta sabotera min resa?

Icke. Elin går som ett spjut...och det är ju bra. Men att cykla (enligt mig) jättefort när det är mörkt och spösnöar innebär stora risker. Nu tänker ... men miffo cykla inte så fort då!?!?! Och jag svarar då - Jag försökte. Men det är svårt att cykla lagom fort. Ska försöka få till det med inställningarna.

Har ingen fräsig bild att lägga ut, mer än på mitt blöta face. Denna bild tog jag vid ett övergångsställe imorse. När andra stod beredda på grönt slet jag upp min telefon och tog en tvättäkta selfie.

I "mördarbacken" i morse gled jag om en stackare som kämpade riktigt hårt. Tapper. Är med handen på hjärtat en skön känsla att liksom gliiiida förbi och upp.

Viola och Elin är ett par nu ❤️ Hoppas verkligen att hon vinner. Törs nästan inte tänka på hur det skulle bli annars, huuu ...hon pratar nästan inte om eller med någon annan än Elin. Det är äkta kärlek det ❤️

Vill ha mer snö, sjukt skönt med elknuffen när det är grötigt och spårigt.

image.jpeg

10-milsfesten sparar jag till imorrn. Det är ju ändå fredag!

Sjätte resan med Elton, tema cockpittrimning:
(Ja, det mesta av snön hann ju förvandlas till slask, så den utmaningen uteblev)

Hade börjat lite redan i affären med att skjuta in reglagen längre in på styret. Bromsarna för att få handtagen sådär på lagom räckhåll för pekfinger/långfinger. Och växeln för att få plats med tummen.
Men nu blev det en grundligare makeover.
Bort med alla distanser under stammen och vända på den. Ställa ned stamvinkeln till minus.
image.jpeg

Sådärja, nu är styret under sadelhöjd!
Flytta ut ringklockan utanför motorreglaget så att jag inte slår av motorn när jag plingar för omkörning.
Skjuta in växel och bromsar ännu mer för att få plats med Biltemas regnhummerhandskar.
image.jpeg

Ja, åsså skruva in viloläget för bromshandtagen så de hamnar lite närmare styret.

Så får vi se i morgon ifall jag tagit i för mycket...

En märklig sak med motorkontrollen:
På "eco" och "norm" så driver motorn till 26 km/h (enligt displayen), för att sedan koppla ur mjukt men bestämt.
På läge "high" kopplar motorn ur vid 23 km/h, och väldigt ryckigt.
Tänkte jag skulle lyxa till det de två sista stigningarna med högeffektläget, men det kändes så konstigt att jag snabbt gick ner till "norm" istället.

Resa nr 7 med Elton, tema Staine:
staine sa:
Har nån förresten testat att ta sig hem .....
Nej, men in.

staine sa:
... med urladdat batteri, lätt pyspunka,...
motoravochlgttryck.jpg

Duger avslagen motor och dåligt pumpat?

staine sa:
....hård sydlig vind, -28 grader .....

Tyvärr, det här är vad som bjöds.
vder.jpg

staine sa:
och mitt i natten .....
Inte än IAF, kontorsråtta som jag är. Men jag har ju en dryg vecka kvar. Kanske ifall en AW nästa vecka blir oväntat framgångsrik.

Och hur blev det då?
klocka-komposit-2.jpg

Ungefär 10% längre tid och 10% mer kalorier. Borde innebära att jag var sådär 10% långsammare.

Hittade ett citat som sammanfattar det rätt väl:
“It never gets easier, you just go faster.” Greg LeMond

Gäller tydligen elcyklar såväl som annan utveckling av cyklarna.

Elton utan stöttning är helt OK att cykla på.
Tung visserligen, men vikten sitter lågt och centrerat.
Skulle tro att den sidohängda cykelväskan påverkar cykelns balans mer än elektrifieringen.
1.10 är för mig en helt genomsnittlig tid på tröga däck, fasta underlag och ingen större väderpåverkan.
Däremot kan jag tycka att utväxlingen är lite konstig.
Om bara ben eller medlut tillåter, så kan jag, en måttligt tekniskt skicklig cyklist fortfarande driva på till åtminstone 47 km/h.
På en cykel som definitivt inte är tänkt att användas för klungkörning.
ÅAS så var det just på gränsen att jag klarade "Arlabacken", södra änden av Johanneshovsvägen, https://www.google.se/maps/place/Sö...0x465f7785c4108ac1:0xa37fe743b276feff!6m1!1e1 på lägsta växeln utan att behöva stå upp och bryta.

Men det är klart, enligt min teori om att elcyklar främst byggs för folk som egentligen inte vill cykla kanske det är logiskt.
Hög växel och motorn på "High", sen sitter man där och simulerar cykling genom att dra runt pedalerna med kanske 40 i kadens samtidigt som man åker i 20 km/h.

Jag hade nog hellre spunnit ut fortare och fått ett växelomfång som varit mer användbart utan stöttning.

Senast ändrad:
elcykeltavling09.jpg

För ett tag sedan utlyste Happyride.se en tävling där fyra personer skulle få testa varsin elcykel under två veckors tid med chans till att få behålla "sin" elcykel när testperioden var över. Här får ni möta de fyra elcykelpendlarna. 

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=22603

Senast ändrad:
Mycket snack om vädret. Glöm inte den för ändamålet utvecklade personliga utrustningen när ni bränner loss på G/C-banorna.

Bilagor

• Torsang_2003_1_b.jpg
    Torsang_2003_1_b.jpg
    32.2 KB · Besök: 91
Tuff dag.

Elin och jag har hamnat i tjafs. Har aldrig hänt förut, och jag undrar om det är mitt fel.....
batteriet krånglar på det viset att det är svårt att få ut. Men om man är lite envis så funkar det (och jag är envis).

Idag har jag testat ECO läge = mindre fart och mindre hjälp utav elen. Går inte lika fort.
Tror att jag fortfarande är för begeistrad av det häftiga med "knuffen i ryggen" att jag har svårt att glädjas i ECO läge.

Blir fortfarande barnsligt glad när Elin liksom draaaar iväg. Boost läge är mer min grej.

Trevlig Fredag önskas!

Det måste inte vara så svartvitt.

Jag har en kompis som ställt bilen och cyklar 2,5 mil enkel. Han har en palett av cyklar - bl.a. sportig "lvg-hybrid", navmotor-mtb, Bullit m el.

Jag gjorde själv samma då jag hade elcykel. Ibland cykla "oassisterat" och ibland med el. Vissa dagar, väderlekar eller resmönster/ärenden funkar det bättre med el. Andra tar man chansen att cykla "på riktigt".

Jag hade Bosch och körde maxläget för acceleration och poppade ned till Eco för att det skulle kännas mer lagom att cykla konstantfart. Då slipper man "väggen"-känslan.

Resa nr 8 med Elton:
Hemresan skedde med motorn inkopplad, och det lilla Boschtrollet nynnade glatt från sin koja längst ner i ramen när det fick vara med att veva.
Det finns lite trampteknik att hämta även på en elhoj. Motorn verkar ha bättre vridmoment vid lite högre varv, så för den rätta oövervinnerliga känslan i motluten så gäller det att växla ner och hålla kadensen uppe. Då nynnar Boschtrollet i en högre tonart och man får känna sig riktigt stark uppför backen.

På de elcyklister som befolkar cykelbanorna förstår jag att man ogärna slår av boost-läget.
När ni känner att det inte räcker...

Bilagor

• moppe_16673236.jpg
    moppe_16673236.jpg
    28.2 KB · Besök: 99
image.jpeg
Lördagstur aldrig sur

Packar cykelkorgen med chips och saft. Idag ska jag testa
1. Cykla utan motor åtminstone en bit (eller två)
2. Glida om så många som möjligt i uppförsbackarna

Tar med mig dotra 12 år som en extra bonus. Vi turas om att cykla på Elin. Dotra har en helt vanlig damtralla.

Nu kör vi !

Kristoffer R sa:
Det måste inte vara så svartvitt.

Jag har en kompis som ställt bilen och cyklar 2,5 mil enkel. Han har en palett av cyklar - bl.a. sportig "lvg-hybrid", navmotor-mtb, Bullit m el.

Jag gjorde själv samma då jag hade elcykel. Ibland cykla "oassisterat" och ibland med el. Vissa dagar, väderlekar eller resmönster/ärenden funkar det bättre med el. Andra tar man chansen att cykla "på riktigt".

Jag hade Bosch och körde maxläget för acceleration och poppade ned till Eco för att det skulle kännas mer lagom att cykla konstantfart. Då slipper man "väggen"-känslan.

Så gjorde jag idag! Fick in sådant flyt. Härlig cykling trots mindre härligt väder.

Godmorgon

Elcykeln Elin går utmärkt att cykla på utan el. Är inte ens hälften så tung som min forna damtralla av märket "Hermes".

Varvade igår mellan de olika lägena "Eco" "Tour" och "Boost" . Fick ett fantastiskt flyt.

Min dotter som följde med igår på turen protesterade högljutt när det var dags att byta tillbaka cykel. "Orättvist" "Varför ska DU". Hon stannade för övrigt kvar hos vän, så jag fick cykla hem själv.

Hälsade på vänner som fick prova Elin. Är så härligt när de precis som jag utbrister "woohoo" när knuffen i ryggen kommer.

Idag vet jag ännu inte vart Elin ska ta mig riktigt. En tur blir det iallafall.

Sådan enorm tillfredställelse att varva min egen muskelkraft med den lilla motorn.

När man får in flytet...svårt att beskriva. En härlig känsla!

Känner mig oövervinnelig. Hade för dagen tyvärr valt fel kläder och huttrade som en tok trots att jag tog i rejält.

Stannade till vid Mälaren och njöt av utsikten. Sammanfattar dagen med Elin med ett ord - frihet.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    188.8 KB · Besök: 90
Helg med Elton. Alltså småpyssel och inte pendling.
Lite nervöst är det tycker jag att ha nåt såpass dyrt och ofta stulet till låns.
Elton kommer som standard med ett ramlås monterat. Ett Axa Solid XL plus tror jag, står inte i specen. http://www.cycleservicenordic.com/se/product/plug-in-kablar/59510095.aspx

Sen skickade Team Sportia med en Plug-in kedja.http://www.cycleservicenordic.com/se/product/plug-in-kedjor/59551495S.aspx
tungkedja.jpg

Tung grej. 964 gram. Men Trygghet Måste Få Kosta antar jag.

Hade jag inte kört med cykelväska allt som oftast så hade jag saknat ett praktiskt sätt att frakta den. Nästan ett kilo stoppar man ju inte i en ficka hursomhelst.

Ett påhitt jag inte sett tidigare. En ring i ena änden av kedjan så man kan lägga en ögla runt lämpligt föremål, sen en sprint i den andra som kan kopplas in i låset.

ramls-ljus.jpg

Jag gillar nog idén egentligen, även om jag inte fått in vanan i hanteringen än. Än så länge ger den en känsla av att jag har en hand för lite när cykel ska låsas. En hand till nyckeln, en till sprinten och en för låsregeln.

Hemma så står cykeln innanför två låsta dörrar, och sen kedjan runt ett par vattenrör.
kedjavattenrr-ljus.jpg

Lite vardagsedge OCH misäroptimering. Eftersom rören antagligen är lättare att skära än låset så erbjuder arrangemanget chans till BÅDE cykelstöld OCH vattenskada.
Vi gillar faran, vi cykelpendlare....

Men lite cykel blev det ju.
Hittade ett par 40 mm Suomityres W240 längst in i förrådet.http://www.suomityres.com/eng/tyres/?code=T201281&type=winter
nyttdck.jpg

Rymdes bättre än A10-orna som butiken skickat med.http://www.suomityres.com/eng/tyres/?code=T201181&type=winter
Och även om A10 funkat förvånansvärt bra så är nog de här bättre i snön.
fartbild.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp