Rostig kedja

JOD

Ny medlem
Rostig kedja
Har sett diskussioner om detta tidigare , saken är den att min dotter köpte en crecsent åkulla i för ca 4 mån sedan . Den står ute , hon cyklar varje dag t jobbet ca 5 km totalt och lite andra ärenden också . Inte oljat kedjan . Jag har en liknande cykel märke scott , den är 7 år gammal . Står också ute smörjer kedjan lite sporadiskt , men inte en enda gång sen i höstas , använder den varje dag i princip , men kortare sträckor . Dotterns kedja är fruktansvärt rostig , min är nästan inte rostig alls och har aldrig varit . Varför sån skillnad ?

s

Aktiv medlem
Rostig kedja
Det jonte skrev plus att det är stor skillnad i ytbehandling på kedjor. Vissa har bättre skydd mot rost men ingen är rostfri vad jag känner till. Alla behöver oljas. Om inte annat för att hålla nere friktion och slitage.
Crescenten har förmodligen en billigare kedja med sämre skydd men är det vad som är specificerat för cykelmodellen så är det inget fel. Bara bristande underhåll.

kais01

Aktiv medlem
Rostig kedja
efter några inoljningar är även en enkel kedja sedan rostskyddad nästan for life iom täckt med svart oljigt guck.

men den går trögt om inte smörjningen upprepas då och då.

us930

Aktiv medlem
Rostig kedja
Det går ju att rädda även riktigt rostiga kedjor, t.o.m. sådana som stelnat i länkarna. Vill man göra det på plats så dränk först in hela kedjan med WD40, mjuka upp de stelnade länkarna med handkraft eller vid svåra fall, verktyg med mjuka mellanlägg. Cykla någon dag och upprepa ev. behandlingen. När sedan kedjan har fri rörlighet så smörj med lämplig kedjeolja, var noga med att få in smörjmedel i varje led. Sedan gäller det bara att cykla lite oftare.....

Mvh Ulf S.

Batavus

Aktiv medlem
Rostig kedja
Kedjor är gjorda i olika ämnen, legeringar och pläteringar. De används också på olika sätt och i olika väder, och inte minst på olika underlag. Även vad klingor och kransar är gjorda av har en viss verkan, kemiskt och mekaniskt. En kedja i rostfritt stål skulle t ex göra processen kort med resten av drivlinan, om den senare är gjord i aluminium, gjutjärn eller kartong.
Man ska inte spara en kedja för länge, även om man inte cyklar långt varje dag. Om kedjan känns underbart mjuk, blank och flexibel borde du ha bytt för länge sedan.

JOD

Ny medlem
Rostig kedja
Det jonte skrev plus att det är stor skillnad i ytbehandling på kedjor. Vissa har bättre skydd mot rost men ingen är rostfri vad jag känner till. Alla behöver oljas. Om inte annat för att hålla nere friktion och slitage.
Crescenten har förmodligen en billigare kedja med sämre skydd men är det vad som är specificerat för cykelmodellen så är det inget fel. Bara bristande underhåll.
Jo jag fattar att det går att förebygga , bara inte van vid att det ska behövas , cyklarna är i samma prisklass o som sagt min scott är behandlad på samma sätt som hennes denna vinter och de ligger i samma prisklass . Helt obegripligt för mig ändå att hennes kedja ser ut som den
För att sporadiskt är oftare än aldrig.
Det lär inte vara Crescents fel i alla fall

Bengt-re

Aktiv medlem
Rostig kedja
Kedjor är gjorda i olika ämnen, legeringar och pläteringar. De används också på olika sätt och i olika väder, och inte minst på olika underlag. Även vad klingor och kransar är gjorda av har en viss verkan, kemiskt och mekaniskt. En kedja i rostfritt stål skulle t ex göra processen kort med resten av drivlinan, om den senare är gjord i aluminium, gjutjärn eller kartong.
Man ska inte spara en kedja för länge, även om man inte cyklar långt varje dag. Om kedjan känns underbart mjuk, blank och flexibel borde du ha bytt för länge sedan.
Jag hade en vikcykel med helt rostfri kedja. Så nog finns det och nog fungerar det.

stigfinnare

Aktiv medlem
Rostig kedja
I förra veckan rengjorde jag drivlinan ordentligt med lite såpa och ljummet vatten och droppade sen noga en droppe olja per länk. Allt såg utmärkt ut. Jag torkar kedjan efter (nästan) varje tur och droppar på MucOff Dry/Wet Lube (och torkar lite lätt innan nästa tur). Efter gårdagens tur spolade jag av cykeln och ställde i förrådet. Eftersom det varit torrt har den bara fått DryLube det senaste. Idag var kanske 20% av kedjan orange.. mest på utsidan. Jag drog på lite 5-56 och sen DryLube och torka, och den rullade tyst och mjukt och fint, men ändå!

Shimano SLX CN-M7100 kedja.

Jag cyklar (och oljar därmed) 4-5 dagar per vecka. Är det kedjan som är dålig eller ska jag olja direkt på utsidan/ovanifrån också för rostskyddets skull?

Rostig kedja
I förra veckan rengjorde jag drivlinan ordentligt med lite såpa och ljummet vatten och droppade sen noga en droppe olja per länk. Allt såg utmärkt ut. Jag torkar kedjan efter (nästan) varje tur och droppar på MucOff Dry/Wet Lube (och torkar lite lätt innan nästa tur). Efter gårdagens tur spolade jag av cykeln och ställde i förrådet. Eftersom det varit torrt har den bara fått DryLube det senaste. Idag var kanske 20% av kedjan orange.. mest på utsidan. Jag drog på lite 5-56 och sen DryLube och torka, och den rullade tyst och mjukt och fint, men ändå!

Jag cyklar (och oljar därmed) 4-5 dagar per vecka. Är det kedjan som är dålig eller ska jag olja direkt på utsidan/ovanifrån också för rostskyddets skull?
Om jag inte har helt fel så försvinner drylube väldigt lätt av lite vatten så för att förebyggt en orange kedja så borde du smörjt den igen efter att du sköljt av cykeln.

n3wton

Aktiv medlem
Rostig kedja

SLX-kedja funkar utmärkt, så där ligger inte problemet. 5-56 hör däremot inte hemma på kedjor. Jag använde MucOff wet ett kort tag och det var anskrämligt dålig olja. Dry lube är för posörer..😛 Mao, prova en annan kedjeolja så ordnar det sig.

Därtill ska sägas att kedjor oljas med ett drag med kannan tvärs över varje länk. Torka kedjan - lägg omsorgsfullt på olja på varje länk - torka av kedjan igen. Tvätta cykeln kan man väl göra, men aldrig tvätta utan att sedan olja. Hellre en smutsig men välsmord cykel än en ren men osmord, om man vill att grejerna ska fungera. Det går åt ganska lite vatten, ingen avfettning och verkligen ingen 5-56 i ett väl fungerande cykelunderhåll.

stigfinnare

Aktiv medlem
Rostig kedja
5-56 hade jag på enbart pga rosten i det här fallet, inte använt annars. Tänkte att jag skulle vänta tills cykeln torkat innan jag oljade igen, men det var tydligen ingen bra idé..

Får väl hitta nån annan olja när nuvarande flaskor är slut.

rouster

Aktiv medlem
Rostig kedja
Att man generellt sett inte gör cykelkedjor av rostfritt stål (A2 eller A4) är väl för att det är klart klenare och dyrare. Inte värt det i allmänhet. Speciellt inte en mtb som står parkerad inne. På en pendelcykel med bara en krans bak kanske det hade varit rimligt.

dabac

Aktiv medlem
Rostig kedja
Det går ju att rädda även riktigt rostiga kedjor, t.o.m. sådana som stelnat i länkarna. Vill man göra det på plats så dränk först in hela kedjan med WD40, mjuka upp de stelnade länkarna med handkraft eller vid svåra fall, verktyg med mjuka mellanlägg. Cykla någon dag och upprepa ev. behandlingen. När sedan kedjan har fri rörlighet så smörj med lämplig kedjeolja, var noga med att få in smörjmedel i varje led. Sedan gäller det bara att cykla lite oftare.....

Mvh Ulf S.
Har haft måttlig framgång med det där. Rostpartiklar är hårdare än stål, och blir kvar inne i kedjan där de fungerar som slipmedel.
Har cyklat hem några renoveringsobjekt där kedjan funkat OK efter uppmjukning bara för att rappa hejdlöst någon mil senare.

mcperand

Aktiv medlem
Rostig kedja
TS, cyklar ni på samma ställen? I vissa städer har de börjat salta cykelbanorna på vintern vilket förvisso gör dem lättcyklade, men det är absolut döden för cyklarna om de inte spolas av och vårdas nästan dagligen. Sonens kedja såg ut som en räv på bara någon vecka innan vi insåg att hans vanliga cykelväg nu var saltad vissa sträckor.

kais01

Aktiv medlem
Rostig kedja
cykelpendlar vintrarna igenom på sopsaltade banor. ingen rost.

använder syntetmotorolja alt banana slip all weather lube. eftersmörjer kanske var tredje vecka. tvättar cykeln eller snarare torkar av ett par gånger per vinter.

har stänkskydd som går ner nära asfalten. gör stor skillnad.

Pfaff

Aktiv medlem
Rostig kedja
Misstänker att TS cyklar är utrustade med standardkedjor och evt navväxlar?
Biltema säljer (sålde? BT kan man aldrig lita på) ”rostfria” KMC-kedjor för nån hundring eller två. Fast även de kräver ju lite underhåll ibland.
Sedan gör även kedjeskydd (förutom skärmar och stänklappar) av den gamla hederliga sorten underverk för att hålla vintersörjan borta från kedjan.

MickeNord

Medlem
Rostig kedja
Misstänker att TS cyklar är utrustade med standardkedjor och evt navväxlar?
Biltema säljer (sålde? BT kan man aldrig lita på) ”rostfria” KMC-kedjor för nån hundring eller två. Fast även de kräver ju lite underhåll ibland.
Sedan gör även kedjeskydd (förutom skärmar och stänklappar) av den gamla hederliga sorten underverk för att hålla vintersörjan borta från kedjan.
Hade länge en kmc "rustbuster" på min navväxlade pendlare. Funkade utmärkt. Nu sitter en lika utmärkt Shimano nx10 på. Kostar en hundring på Classe och verkar vara rostskyddad på liknande sätt som kmc'n.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer