Rovaniemi 150 - Arctic Winter Race

Tävlingen går vad jag förstår främst på skoterspår men skoterspåren följer antagligen ofta mindre vägar. Krav för att delta är bland annat att ha med sig en sovsäck med komforttemperatur på -29 grader eller lägre. Nu ser temperaturen ut att ligga mellan 0 och -5 i helgen så det blir nog svettigt istället för kyligt under tävlingen. Verkar som starten går först imorgon.

Resultat läggs ut på racets facebooksida för den som är intresserad. Verkar gå lite tungt för cyklisterna.

Om jag förstod det rätt så körs en stor del av sträckan upp med skoter enkom för tävlingen.
Snön däruppe är mycket torr i vinter, så det finns inga riktigt hårda spår. Mycket pushande blir det garanterat för de som deltar på cykel.
Han Toni som brukar figurera i Yetis RRs e med på fatbike. Sen verkar också en viss Ed Oxley delta.

Toni kom på femte plats med tiden 26 h 54 min. Föret var snabbt i år och vinnaren Jan Kopka kom i mål på 17 h 17 min. Resultaten är här.

Tonis RR finns att beskåda här.

Dags att anmäla sig för nästa års tävling om nån är intresserad.
Såg att en svensk, Oscar Juhlin var anmäld i cykelklassen. Kul!

Målgången i årets upplaga av Rovaniemi 150 verkar ha varit lika spännande som damernas stafett igår. René Fischer vann cykelklassen före Toni Lund som var i ledning vid sista kontrollen. Bästa svensk på 12:e plats tror jag.

Toni gjorde ett mycket bra race och hade en betryggande ledning på sex minuter vid sista kontrollen. Sedan körde han fel i en korsning och det tog lite tid att reda upp. Han kom i mål en minut efter vinnaren. Kolla Tonis blogg för en rapport nästa vecka.

Jag var också på väg till Rovaniemi. Allt var ordnat och betalt, men en vecka innan start körde min 8-åriga son mot ett träd med pulka i hög fart. Resultatet av det blev ett brutet lårben och en månad i rullstol. I det läget var Rovaniemi inte längre ett alternativ för mig.

tackar.

inte den mest tydliga infon om var folk är eller hur det gått men ändå. :) en organisatorisk fråga för dem kanske..

Tillbaka
Topp