RP23 komprimerar inte hela vägen

• Trådstartare Trådstartare pme
  • Start datum Start datum

pme

Aktiv medlem
Jag har en RP23 2007 med ett märkligt problem.

Efter att ha fått ett riktigt hårt genomslag utan att dämparen bottnade ur tog jag en lite mer grundlig koll på lufttryck och slaglängd. Det visade sig att dämparen inte komprimerade sina sista 10 mmm oavsett hur lite luft jag hade i.
Bottom out eller något sådan tänkte jag och gjorde en Air Sleeve service. Inga smällar pga luft i negativa halvan och utan "sleeve" kontrollerade att den gick att komprimera fullt utan luftkammare. Med dämparen på cykeln är det inga problem att få den fyrkantiga klumpen mellan texten "Greese lightly here" och "Shaft" på första bilden här: http://www.ridefox.com/fox_tech_center/owners_manuals/07/eng/rear_shocks/air_sleeve_maintenance.htm
Däremot ger dämparen bara 40 mm slaglängd jämför med de 50 mm den borde ha.

Hade det varit en cm kvar innan kolven slog i bottom out-stoppet hade jag förstått att det var något i dämpardelen, men nu?!?.

Är det någon som har en aning om vad jag missat och hur det hela hänger ihop?

Fältprästen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser ut som om du inte skrivit riktigt klart vad
> gäller den fyrkantiga klumpen. Går den emot
> stoppet eller inte?
>

Haha, missade visst slutet av en mening där.

Jo, den fyrkantiga klumpen tar i stoppet när jag bottnar dämparen utan luftburk. Då har den komprimerat ca 40 mm, mätt med tumstock och cykeln hängandes på väggen.

Preacher skrev:
> Du har inte bytt luftburk på den nyligen eller?

Nix, inte pillat mer än att jag servat luftburken ett antal gånger.

Nu börjar jag känna mig riktigt fånig. Eftersom jag köpte dämparen begagnad kan det visserligen vara så att under ett års tid aldrig reflekterat över att det är en 1.5 eller 1,75-slagig dämpare jag har men det känns konstigt.

Luftburken är för övrigt 82 mm lång och dämparen är 180 mm E2E. När jag komprimerade den helt utan att ta bort luftburken fick jag till drygt 3,5 cm vilket skulle stämma med ett 1.5 slag (38mm).

Finns det någon tabell med mm-mått man kan jämföra sin dämpare mot, så att det går att se vilken variant det är?

Man skall inte mäta saker när man är så trött att man ser i kors.

Dämparskrället är 190 mm och när jag tar av luftburken har den en möjlig kompressionslängd på 45 mm.

Med ordentligt uppumpad dämpare så har jag 55 mm synlig pistong när dämparen är i sin fulla längd.

Skall jag gå och gömma mig i mektabbetråden eller är det något som inte stämmer?

Edit: stavfel

Senast ändrad:
Ja, alltså den serien av bakdämpare är ju designade för att bottna ur "internt" såklart och det är inte alltid så att hela den synliga pistongen nyttjas.

Ta av luftburken en gång till och kolla på den lilla pistongen, det borde sitta en checkplate och en liten o-ring på den. Sitter det något mer?

Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, alltså den serien av bakdämpare är ju
> designade för att bottna ur "internt" såklart
> och det är inte alltid så att hela den synliga
> pistongen nyttjas.
>
> Ta av luftburken en gång till och kolla på den
> lilla pistongen, det borde sitta en checkplate och
> en liten o-ring på den. Sitter det något mer?

O-ringen sitter där men inte någon checkplate. Det är mellan o-ringen och den fyrkantiga biten jag mätte till ca 45mm.

Orsaken till att jag trodde att luftburken skulle utnyttja hela synliga pistongen är att min gamla Float RP och en Cloud9 som jag testat gör det.

Tillbaka
Topp