RR 16-milatur för att köpa batterier

Hoj!

Bestämde mig för att ta ledigt under torsdag för att cykla en sväng, tänkte att en långtur med Sutran vore trevligt. Då vore det så klart trevligt att ha en fungerande cykeldator så i onsdags jag skruvade ur batteriet ur Polarklockan och gav mig ned på Ludvika centrum för att hitta ett nytt.

Det visade sig vara kört, CR2354 är inte så vanligt. Inte heller batteriet till min stegräknare som också varit slut en stund. Väl hemma igen googlade jag efter batterierna och fann till sist att Clas Ohlson har dem men att de ska ha 85,- för att skicka dem till mig.

Med tanke på att batterierna kostade 79,- hade jag ingen lust att betala den frakten och något mer behöver jag inte från CO. Ingen annan webshop tycktes ha båda batterisorter hemma heller.

Kanske skulle man cykla till Insjön och köpa dem direkt i butik istället?

En titt på kartan senare kunde jag konstatera att det går att undvika värsta trafiken och att det är över åtta mil, enkel väg. Orkar jag det?

På torsdagsmorgonen skiftade jag till sommardäck på Sutran, monterade pakethållaren och gav mig till slut iväg mot Mockfjärd. Utifall det kändes allt för tungt där tänkte jag köra över Bäsna till Borlänge och hem igen.

10:25 På väg ut ur Nyhammar på länsväg 247, nu kommer de första bilarna.
20070412000Nyhammar.jpg ht=544

11:17 Trampar grusväg mellan Malingarna och Mockfjärd, kortare väg än via Björbo men grusvägen går tungt.
20070412001Skugga.jpg ht=544

11:19 Självporträtt.
20070412004Motljus.jpg ht=544

11:46 Framme vid och ute ur Mockfjärd, än känns allt fint men strax ska benen börja kännas tunga.
20070412005Mockfjrd.jpg ht=544

12:02 Det finns många roliga ortsnamn i Gagneftrakten, men här tröt visst fantasin!
20070412006By.jpg ht=544

12:19 På väg in i Norrland, nu är benen tunga men jag har svängt mot Insjön istället för Borlänge utan att egentligen tänka efter om jag ska orka.
20070412007Vsterdallven.jpg ht=544

13:27 Tja, jag kom ju fram i varje fall. Sista biten längs med riksväg 70 var klart mer bilintensiv men med stigningsfil så det gjorde inte så mycket. 4:15 tog det hit, ungefär.
20070412008ClasOhlson.jpg ht=544

13:38 Först lite lunch, sen shopping.
20070412009Lunch.jpg ht=544

14:45 Vid Älvnäs mellan Gagnefs kyrkby och Östtjärna finns denna flottbro över Dalälven.
20070412010Pontonbro.jpg ht=544

15:50 Tillbaka i Mockfjärd och det är dags för grusvägen, igen. *pust*
20070412011Nyhammar26.jpg ht=725

15:54 Det börjar bra!
20070412012Backe.jpg ht=544

16:31 Lungmira är troligen dialektalt för "Långmyren" men mina lungor tolkar annorlunda. Fram hit har det varit seg uppför på blöt grusväg. Nu är det platå en stund innan det blir svag lutning nerför igen.
20070412013Lungmira.jpg ht=544

16:59 Tillbaka till asfalten, minsta motlut känns tungt men det går att hålla rätt ok fart på platten ännu.
20070412014Asfalt.jpg ht=544

17:29 Tuben i Nyhammar, någon dag ska jag cykla på den.
20070412016Tuben.jpg ht=544

18:01 Snart tillbaka i Ludvika igen!
20070412019Sjbakgrund.jpg ht=544

18:28 Någon har varit rolig och gjort en orm av tjärsträngarna som fyller igen sprickorna i asfalten.
20070412020Vgorm.jpg ht=544

18:46 Hemma igen efter 9:46 i sadeln, det tog c.a. 4:30 hem från Insjön.
20070412022Hemma.jpg ht=544

Turen i siffror;

1 örn sågs cirkla på uppåtvindarna vid Lungmira.
1,5 liter sportdryck dracks upp.
2 tranor på en åker.
2 svanar på en ännu frusen sjö.
3 rådjur intill några gårdar i Stensbo.
3 gånger låste jag lägenhetsdörren innan jag kom iväg, fick vända och rätta till däcket som inte satt på fälgen ordentligt och sedan glömde jag handskarna...
3,6 mil grusväg, som gick tungt.
4 Snickers åts på väg till Insjön, ingen på hemväg. Men en del Gott & Blandat.
4,5 liter vatten, utöver spordrycken.
7 gånger pissade jag under dagen, läser du det här bruse? ;)
9:46 var ungefär tiden jag var hemifrån, effektiv cykeltid kanske 8h.
16 mil totalt.
30 stop eller så under dagen, foto, sms, telefon, pisspaus, stretching...
99 kronor handlade jag för på Clas Ohlson.
127 bilar/lastbilar/motorcyklar körde om mig, 79 av dem mellan Gräv och Insjön på riksväg 70. 70% av bilarna körde om på hemväg.

Mycket imponerande!! Själv tar jag T-banan två stationer om jag behöver något på Classe. Tar ca en kvart fram och tillbaka inkl handlandet ;-) Men då blir jag ju inte heller så vältränad som du blir... Hoppas batterierna passade... jobbigt att byta annars :-)

Schysst tur! Känner igen en del av namnen på vägen till Vansbro där farsans släkt bor.

Med all statistik förväntar jag mig en översättning till tyska, samt lite mystiska diagram.. ;-)

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> hur känns benen idag då?

Rätt trötta, som sig bör. Men inte allt för farligt. Tror inte jag vill sitta på en cykelsadel just idag dock. ;)

Kupa: Jag hade inte ens kollat om de hade batterierna hemma innan jag for... Fast butiken i Insjön är ändå originalet och vanligen välfyllt, bara en kilometer till centrallagret...

the_TnT skrev:
> Kupa: Jag hade inte ens kollat om de hade
> batterierna hemma innan jag for... Fast butiken i
> Insjön är ändå originalet och vanligen
> välfyllt, bara en kilometer till centrallagret...

Jo, jag vet.. Jag skulle också vilja cykla till Insjön. Det är lite längre från Västerås bara, men jag kan övernatta i Leksand.

Kupa skrev:
> Det är lite längre från Västerås bara, men jag kan övernatta i Leksand.

Du menar Västerås - Leksand dag 1 och Leksand - Västerås dag 2?

Leksand ligger ju norr om Insjön, dvs. än längre bort. :)

cerro skrev:
> perfekt med Sutran eller?

Funkade kalas, den avgjort längsta rundan jag tagit på den - hittills vill säga. :)

the_TnT skrev:
> Kupa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är lite längre från Västerås bara, men
> jag kan övernatta i Leksand.
>
> Du menar Västerås - Leksand dag 1 och Leksand -
> Västerås dag 2?

Just det!

> Leksand ligger ju norr om Insjön, dvs. än
> längre bort. :)

Ja, ett stenkast eller så. Egentligen bara till Häradsbygden jag behöver köra sen, det är bara några kilometer.

Fin tur, otroligt avundsjuk, om jag förstått rätt körde du grusvägen som går nordväst om Nyhammar över skogen till Lillstupet. Jag där ser man inte mycket folk även om avverkningarna är i full gång. Ett tips är att köra väster om älven till Häradsbygden och sen cykelbanan tillbaks till Klasse, då slipper man den läskiga riksvägen.

Jag känner igen det där "minsta motlut känns tungt men det går att hålla rätt ok fart på platten ännu."
Det är då dom skrattar år mig för att 42 -26 på racern är för tung.

Hela Gagnef är för övrigt som gjort för cykling och nästan lika ortoligt vacketr som Grangärde. Jag trampade själv till Insjön för några veckor sedan, men från Borlänge är det långt för mig men ändå bra mycket kortare än från Ludvika.

Fjärdebrunn skrev:
> Herre min je vilken styre/sadel-diff!

Bilderna luras en del, men visst hade jag kunnat köpa en storlek större.

file=27776

Najs tur! Läbbigt att det fortfarande finns snö kvar!
Tänk vad många batterier man skulle kunna ha laddat med all den energin! :)

bengt skrev:
> körde du grusvägen som går nordväst om Nyhammar över skogen till Lillstupet.

Japp, var faktiskt rätt mycket trafik. Två bilar på förmiddagen och 4-5 på eftermiddagen. Även en stavgångerska.

> till Häradsbygden och sen cykelbanan tillbaks till Klasse

Jag såg det alternativet på kartan med hade tänkt köra över Ål-kilen istället, då hade det inte blivit mången km på riksväg 70. Men det var så pass lugnt i stigningsfilen att jag trampade på istället för grusvägen (som ser ruskigt kuperad ut för ett par trötta ben).

Det där måste jag testa någon gång... Jag har nog 2 mil enkelresa till närmaste Classe, men konceptet och hamburgaren känns lockande....

Skämt & sidor, mycket imponerande och vilka härliga bilder.
Jag är både avundsjuk om imponerad. Jag gissar att jag aldrig kommer att klara prestera något liknande, men om det ändå skulle bli så, är det den här typen av inslag som triggar.

/putte

Helt utan förväntan så passerade jag nog den där pontonbron igår. Och så fick jag cykla igenom Lexand för första gången också. Fast vi körde bara ca 15 mil.

Kul tur! Bra jobbat tnt!

42Hz skrev:
> Najs tur! Läbbigt att det fortfarande finns snö
> kvar!
> Tänk vad många batterier man skulle kunna ha
> laddat med all den energin! :)

Oj, finns det snö på nån av bilderna?

Btw, såhär firade jag min påsk!
furonmo6.jpg

Om det ser platt ut så är det för att det är på en halvmeter is.

Senast redigerad av en moderator:
Såg kul ut :) Jag åkte också förbi Classe idag för att leta vatten på macken brevid! Jag fick en fin tur, blev avsläppt i Söderås åkte sedan Rättvik-Tällberg-Leksand-Häradsbygden-Insjön-Rexbo-Falun-Hosjö-Sundborn, blev bara 10 mil.

/Mats

Senast redigerad av en moderator:
MatsS skrev:
> Såg kul ut :) Jag åkte också förbi Classe idag
> för att leta vatten på macken brevid! Jag fick
> en fin tur, blev avsläppt i Söderås åkte sedan
> Rättvik-Tällberg-Leksand-Häradsbygden-Insjön-R
> exbo-Falun-Hosjö-Sundborn, blev bara 10 mil.
>
> /Mats

Rättvik Tällberg en del backar ja, men sen Insjön Rexbo- Falun rejäla backar- tufft, så det var inga dåliga 10 mil

the_TnT skrev:
> Jag tappade troligen stegräknaren i Gamla Stan i
> fredags, den som hittade den kan ha glädje av den
> för lång tid framåt då bateriet var nytt! :)

D'OH!

Ser ut att ha varit en härlig tur annars.

Tillbaka
Topp