[RR] AM, Abisko + ANNAT. Komplett, äntligen!

Grum tur till Trollsjön ni hade.

Hur gick det på tillbaka vägen?

ser fram emot fortsättningen.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> *Epic overload* *Epic overload* *Epic overload*
> *Epic overload* *Epic overload*

+ ∞

//Kristin

42Hz skrev:
> *Epic overload* *Epic overload* *Epic overload* *Epic overload* *Epic overload*

Fyra och en halv dagar kvar av RR:en att se fram emot.

s skrev:
> Fyra och en halv dagar kvar av RR:en att se fram
> emot.

Antar att du är ganska nöjd med din cykelsemester? Tur med vädret verkar ni ha haft också! Riktigt kul att se, hur lång tid tog planeringen av resan?

AWi skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> > Fyra och en halv dagar kvar av RR:en att se fram emot.
>
> Antar att du är ganska nöjd med din
> cykelsemester? Tur med vädret verkar ni ha haft
> också! Riktigt kul att se, hur lång tid tog
> planeringen av resan?

Vet inte, jag reste med Frodo Laponian Tours all inclusive.

Mest tid tog det nog att få ner cykeln i en jävla papplåda.

Haha, FLP, kanske det jag ska göra efter att jag larvat klart på universitetet.

Planeringen består i att ringa Abisko Turiststation och boka en stuga och få alla berörda parter att sammanstråla i Abisko. Man kan även köpa en fjällkarta som man sen dreglar över hela våren.

Precos som cruxet säger måste ju gräset vara grönare på andra sidan stenarna, och vi enas om att stigen på dalens västra sida, ner mot Vassijaure, måste utforskas. Det är bara att försöka hitta en väg genom stenbrötet. Ibland är det brant

IMG_4219.jpg

ibland är det lite oklart vart man ska

IMG_4221.jpg

Stundtals kan man cykla

IMG_4226.jpg

IMG_1401.jpg

Men ibland är det både smalt, brant och dessutom svänger det. Båda bilderna nedan är tagna på samma ställe, men från två olika vinklar. Det såg tight ut att rymma mitt 760mm styre mellan stenarna, och sen dessutom hinna bromsa och svänga så jag inte skulle fara rakt ut bland bumlingarna, men vad gör man inte för kameran

IMG_0840.jpg

P8010046.jpg

I slutet på denna bisarra stenkista får vi även korsa jokken som flyter under stenarna från Trollsjön

P1020755.jpg

martinpetter var ensam om att köra SPD, som verkar klart suboptimalt för att klättra på stenar med.

P1020758.jpg

"Där kom vi ifrån"

IMG_4232.jpg

Vi plöjer på i stiglöst land, sankt var det också. Nästan som att gå på en lutande myr. Den där stigen som såg så lockande ut på kartan lyser helt med sin frånvaro. Pushbike nerför är kanske inte ett drömscenario för de flesta

IMG_1414.jpg

Varmt var det också, det är viktigt att dricka ordentligt på fjället

P1020784.jpg

P1020785.jpg

P1020786.jpg

Stenbumlingarna är verkligen stora som hus, jämför med forskningsstationen till höger i bild.

P8010053.jpg

Ugnefär här gör stigen en bejublad entre, och vi kan äntligen få cykla som folk. Som tur är är dalen ganska flack högst upp, så vi har inte tappat allt för mycket höjd. När man väl kommer fram till stigen är den riktigt fin och flowig, smal och med lite sten här och där. Precis som en stig ska vara. Plötsligt bjuds det dessutom på lekstuga och friåkning

P1020793.jpg

IMG_4234.jpg

Roliga bullar!

IMG_0853.jpg

IMG_0861.jpg

Kul för de som tog det spåret, själv valde jag ett annat och blev bjuden på punka

IMG_1431.jpg

Pumpa pumpa

P8010069.jpg

Efter att ha skakat gucka, pumpat, skakat, pumpat osv tills min arm var så full av syra att jag inte var säker på att den fanns kvar verkade eländet äntligen hålla tätt och vi kunde rulla viddare, på den nu helt fantastiska stigen

IMG_0871.jpg

IMG_0873.jpg

En uppfriskande jokkpassage kan vara skönt i värmen

IMG_1435.jpg

McFjodor måste vara jättevarm eftersom han väljer att bada ordentligt och inte bara fötterna

IMG_1437.jpg

Längst där nere i dalen syns järnvägen, men vi har ett gäng höjdmeter kvar innan dess.

IMG_1438.jpg

Fortsatt sjukt fin stig

IMG_4237.jpg

Då var det dags igen, Addes tur att pumpa och skaka den här gången

P8010072.jpg

Och så var vi tillbaka nere vid Lennart. Här gäller det att inte dra in smuts, skosopning är ett måste

P1020810.jpg

Vi vill ju inte att s ska få jord i näsan på vägen hem

IMG_1440.jpg

Väl hemma så avslutar Adde med att rika sina hjul, med polygrip. Bra grejer!

P1020830.jpg

För att sammanfatta är detta en tur jag kan rekommendera alla, oavsett nivå. Men åk ner samma väg som man går upp, till Låkta anhalt. Då är stigen fin hela vägen, möjligtvis lite brant sista biten ner om man är nybörjare. Annars är detta en av de mest tillgängliga och lätta turerna jag kört i området, utan att för den sakens skull vara tråkig även för fjällvana cyklister.

som sagt, vi gjorde den omvända turen mot er. nervägen(er väg upp) var jäkligt bra. er nerväg(vår väg upp) var så där att ta sig uppför. men rätt ballt att köra mellan alla enorma stenblock.

En ny dag gryr i Abisko, idag blev det även en bild knäppt på det digra frukostbordet

_MG_6249.jpg

Även denna morgon skulle klanterier åtgärdas, i detta fall hade något trillat ner mellan plankorna på altanen

P1020831.jpg

Gietvis blir man utpekad

P1020833.jpg

Inpackade i Lennart, taggade till max

P8020001.jpg

Dagens mål är Låktatjåkka, med 1404möh är det denna resas högsta topp. Precis som dagen före parkerar vi vid Låkta anhalt, men istället för att svänga höger in i Gärkevaggi tar vi vänster och cyklar längs Geargecorrumassivets fot mot Låktajokken.

P1020835.jpg

Skapligt cyklingsbart med inslag av pushbike ringlar sig stigen upp i dalen

P1020839.jpg

Det är bara attgneta på uppför

P1020843.jpg

Oj, en fotograf. Tänk vad snabt humöret svänger på fjället

P1020844.jpg

P1020852.jpg

Snart framme vid jokken...

IMG_4253.jpg

...som passeras på en smal bro

IMG_4255.jpg

Någon som inte är jag har tagit denna konstnärliga bild, snyggt

IMG_4259.jpg

Cyklarna vilar lite

_MG_6251.jpg

Fettona slöar

_MG_6254.jpg

Dags att fortsätta, mot fikat!

IMG_1457.jpg

P1020869.jpg

Äntligen uppe vid Låktastugan, 1282möh och alltså ungefär 800 höjdmeter från Lennart tycker vi att vi förtjänat att få smaka de legendariska våfflorna. Grova våfflor, riktigt gott!

IMG_0898.jpg

Ovanpå en sån måste man ju även lägga ett par mackor, intagna parkerade på hällarna utanför stugan

_MG_6255.jpg

Nu är det bara att spatsera de sista 180 höjdmetrarna genom stenskravlet, så är man uppe på toppen. Cyklarna pustar ut och laddar inför nerförsåkningen

_MG_6261.jpg

Martinpetter verkar kommunicera med toppröset

P1020889.jpg

Vi andra beundrar utsikten

_MG_6259.jpg

P8020030.jpg

Nu blir det åka av! Friåkning ner i dalen närmare bestämt. Ibland är det små kanter man kan hucka

P1020918.jpg

ibland är det både brant och stenigt. Det verkar som toppen bara är en enda fet stenhög, allt ligger löst och skramlar runt när man kör på det, det get en ny dimension till åkningen.

P1020922.jpg

Hela gänget droppar in

P1020924.jpg

Sikta fallinjen, släpp efter och bröööööta, tjohoo

IMG_0915.jpg

Vi hittade ett foto-huck, åhej

IMG_4277.jpg

åhopp

IMG_4279.jpg

Monglo är skeptisk, är det långt ner?

IMG_4280.jpg

Det är bara att satsa

IMG_4284.jpg

IMG_4285.jpg

IMG_0923.jpg

Vi bombar vidare genom stenklappret och har såklart barnsligt kul ända tills en sten väljer att sprätta upp och slå i min bakväxel så den blir helt krokig. Det är den andra bakväxeln jag krokar på den här resan, ovärt! Eftersom både teambilen och den neutrala servicebilen står nere på vägen är det bara att rikta bäst det går. Försiktigt, det här är reserven och ordinarie är ju sönder, så den måste hålla veckan ut.

P8020038.jpg

Folk verkar måttligt roade av mitt meckande. Adde sysselsätter sig med att krypa omkring på marken och se konstig ut

P8020039.jpg

Alla redo igen, gruppbild i motljus

IMG_4292.jpg

Mer friåkning

IMG_4293.jpg

P8020056.jpg

P8020057.jpg

Här gäller det att veta vart man ska, det visste inte vi så vi fick klättra lite

P1020960.jpg

Väl nere på stigen gick det fortare, och stundtals var vi mer än väl uppe i "fullfejs och överkroppsskydd"-fort. Dåligt med bilder tagna men s lyckades fastna på en i slutet

IMG_4300.jpg

På vägen hem i Lennart knäpptes de obligatoriska 50 bilderna på Lapporten, här är en av dem

P8020063.jpg

Härliga bilder!

Jag som har släkt där uppe har flera gånger funderat på samma sak. Hur valde ni ut stigar? Frågade eller chansade efter karta?

En kombination.

McFjodor hade vandrat lite tidigare, sen pratar man lite med locals, läser lite på http://singletracknarvik.com/index_gb.html, stirrar lite på kartan och chansar vilt. Man får räkna med att ibland få bära lite, korsa någon myr och kanske inte alltid få världsbäst stig, men det är det värt för de gånger man prickar rätt

martinpetter skrev:
> "Ibland få bära lite" innebär att man får
> knuffa och bära uppför hela berget :)

Jag tror han menade att man ibland får bära lite även på nedvägen.

Luthman: har du kört båda? Vi körde ner mot Låkta och den var finfin, men vi testade inte den mot björkis. Är den bättre?

s skrev:
> martinpetter skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "Ibland få bära lite" innebär att man får
> > knuffa och bära uppför hela berget :)
>
> Jag tror han menade att man ibland får bära lite
> även på nedvägen.

+1
:)

Nae, jag har bara kört björkis-sidan. Vi brötade oss upp för östra leden och svischade ner för the scenic midnight Sun trail, som den så fint kallas. Tror att den sidan ger 9 km och 900 höjdmeter. De översta 300 höjdmeterna är nog det roligaste jag kört i sverige.

Schweet! Fast en 29" fs skulle nog vara idealisk i den steniga fjällterrängen?
Hojjade runt björkliden/abisko/Narvik då jag jobbade där men kom aldrig på den galna iden att xca nån längre fjälltur

Aron skrev:
> Lysande RR. Den förtjänar självklart en plats
> på "Best of",
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1546168/

Kul, jag känner mig hedrad, man är ju inte precis i dåligt sällskap!

Luthman: coolt, då ska den testas nästa gång, för det kommer garanterat att bli en nästa gång.

29" fs är nog bra, annars funkar AM-hoj finfint. Gärna lätt, som Stefans Yeti, det är ändå en hel del bärande och puttande.

Det tråkiga med en 29er är att det dels blir fler gram att släpa upp men framförallt så slätar den ut alla underbara ojämnheter som man slitit så hårt för att få köra över. Det går fortare också, vilket gör att kraven på fler och bättre skydd ökar vilket gör klättringarna ännu jobbigare.

Nä, BMX tror jag är optimalt för toppturer. Ingen bakväxel som kan gå sönder heller ;-)

lite mer trial inspirerad psykel som typ macaskills måste ju vara da shit, då är ju ett ställe som stendalen rena rama lekparken:)

Sällan har väl jag blivit så sjukt sugen som på att dra iväg på fjällcykling som efter att ha läst den här tråden. Hur ska jag nu kunna sova.

Röstar också för att denna RR ska bland "best of".

Någon tyckte att Monglos frukosttallrik skulle förevigas, och jag kan nog hålla med.

_MG_6263.jpg

Det pratades om att vila idag, så alla förutom s beslöt sig för att cykla en sväng. Tanken var att ta det lite stillsamt och åka liften upp och sen antingen rulla ungefär samma som första dagen minus Slåtta, eller rulla ner till Björkis. Jag hade lite förkylningskänningar, så det kändes ju helt perfekt.
Våra planer om att slippa cykla uppför grusades dock när vi kom upp till liften, som visade sig vara trasig. Utsikterna var dåliga, "i bästa fall öppnar den imorgon men vi kan inte lova något".

Efter att ha diskuterat lite med lokalbefolkningen bestämde vi oss för att rulla upp längs Abiskojokken istället, och sen antingen köra ner samma väg eller köra över hedarna till Paddus och ner därifrån. Paddus är en klippa som sticker upp mitt på heden, och användes av samerna som offerplats.

Vi börjar cykla längs Kungsleden, rena motorvägen. En stenig och skojig motorväg

IMG_0939.jpg

När den svänger över jokken fortsätter vi rakt fram på en smal stig. Det mesta var cyklingsbart, om än tungcyklat

P1020962.jpg

Fikadags, här stötte vi på något konstigt djur

P1020968.jpg

Ibland får vi titta ner i canyonen jokken flyter i.

P1020970.jpg

Vi gnetar vidare och klättrar till slut upp över trädgränsen. Stigen snirklar sig vidare uppåt...

IMG_4303.jpg

...så det är bara att följa med

P1020977.jpg

En missbedömning av kartan gör att vi rullar ner genom skogen mot Jokken

IMG_4304.jpg

Fika, vattenpåfyllning och toa när vi kommit ända ner och insett att det är en återvändsgränd

IMG_4308.jpg

och när Monglo vurpar och trasslar in sig i vegetationen är vi såklart hjälpsamma och både skrattar och fotograferar

P1020982.jpg

Efter den lilla navigationsfadäsen vänder vi tillbaka upp på heden, och bjuds på lite utsikt och lokalt väder

IMG_4313.jpg

Utsikten från Paddus

IMG_4317.jpg

Nu är det bara utförsåkning kvar, skönt! Ganska stillsam lutning för en gångs skull, och fin stenig stig. Tjohoo

IMG_1490.jpg

IMG_1492.jpg

IMG_1493.jpg

P1030011.jpg

Snart är vi nere under trädgränsen, idel glada miner

P1030016.jpg

och när vi äntligen surrat klart och ska rulla iväg igen, kommer den klassiska "du, ska det verkligen vara såhär?". Gissa vem som hade dragit på sig en punka

IMG_1497.jpg

Efter lagade punkor rullar vi vidare ner mot Abisko på fina rotiga skogsstigar som vindlar sig ner bland fjällbjörkarna.

Under tiden har s ovetandes tränat på kvällens aktivitet

IMG_0949.jpg

På kvällen tänkte vi lyxa till det med grillbuffe på Turisten. En förkylningsslak marran, en halvskeptisk martinpetter och en Adden som inte kan beskrivas med ord väntar på att restaurangen ska öppna

_MG_6266.jpg

Käket kan verkligen rekommenderas, grymt gott. Här är en stilstudie av Monglos buffeteknik, imponerande tallrik!

IMG_1498.jpg

Med fulla magar knatar vi sen ner till Abisko Canyon, där Jokken flyter ut i Torne träsk. Imponerande klippväggar och strömt vatten. Martinpetters kommentar: "men de har ju inga räcken, man kan ju falla ner och dö har, det är ju farligt".

_MG_6267.jpg

Det kittlar lite att stå här

P8030014.jpg

Fast man inte har snubblat på flera år blir man ändå väldigt medveten om att man skulle kunna göra det. Approachen är försiktig

_MG_6280.jpg

Kvällens sport, "extreme sitting". Hitta en utskjutande klippa, sätt dig ner och njut av att det är 20m ner till strömt iskallt vatten alternativt stenhäll.

IMG_0970.jpg

Drömmer mig tillbaka till 2003 - 2004 då jag bodde och arbetade i Abisko. Borta bra men Abisko bäst.

Har ni varit i Abisko utan att cykla rallarleden mot Björkis, Riksgränsen och Rombak eller kommer det snart i ett nytt inlägg?

Tillbaka
Topp