[RR] Bikepacking runt Södertörn

Evinnerlig

Aktiv medlem
[RR] Bikepacking runt Södertörn
Jag köpte förra sommaren en Kona Unit X och med inspiration från att ha sett YouTube videos på Tour divide bestämde jag mig för att prova Bikepacking. Min soloride förra sommaren ställdes in pga. vädret och sen började jobb och inskolning av barn och tiden och orken försvann.

Fler och fler YT videor konsumerades under den mörka tiden på året och suget ökade, tänk om jag också kunde få med en vän!

Efter mycket tjat på olika cyklande vänner så accepterade en av mina icke cyklande vänner och det bestämdes att v32 skulle vi köra 4 dagar. Vi hittade en gravelrunda på 200km på Södertörn och tänkte att 50km per dag blir lagom för min vän. Cyklarna packades (och packades om 4 gånger för att minimera packningen) och till slut var vi redo.
IMG_4505.webp
IMG_4499.webp

Dag 1: Efter sömnbrist pga. barn kom min vän lagom till lunch och vi bestämde oss för att börja med en ordentlig lunch hemma innan vi stack iväg runt 13 på söndagen. Vi rullade på och min vän tyckte det kändes helt okej tills vi kom till en monsterbacke på vägen ut mot Vissvass i Tyresö (ca 42km in i rutten). Nu var han rätt slut men vi tänkte att det är inte långt kvar till de ca 50km vi bestämt cykla så det går bra.
IMG_4511.webp
IMG_4531.webp

Vid nösta fika paus upptäcker vi att vi fått inbjudan till grillmiddag med öl och bubbelpool hos min väns vän som bor längst rutten och vi blir taggade på att ta oss dit, det är dock 83km in på rutten men hur svårt kan det vara! Vi kämpar vidare och när vi kommer till Åvavägen var min vän glad att det var asfalt men istället fick vi motvind, han fick drafta bakom mig och vi tog det lugnt men det var tungt för honom så blev många vilostunder men samtidigt njöt vi båda av hur vackert det är på alla småvägar på Södertörn!
IMG_4632.webp

Vi kämpar oss vidare och jag hjälper till att knuffa min kompis upp för backarna och vid 20 på kvällen efter 83km rullar vi in till en underbar middag med god öl och nämnda bubbelpool. Vi slår upp tälten under deras partytält och går och lägger oss runt midnatt efter en lång dag, båda rätt trötta. Jag hade tidigare bara cyklat ca 70km som längst men det var några år sen och på senare tid har längsta grusrunda varit 33km (blir mest 2h rundor MTb i hellasgården) för mig så även om det kändes väldigt bra för var det en lång tur.
IMG_4651.webp

Dag 2: Vi båda har lyckats få ca 4 timmars orolig sömn pga. Ovana vid tält, öl, bubbelpool och överansträngning dagen innan. Vi bestämde att min vän skulle prova min cykel pga lägre utväxling och mer upprätt position så med trötta huvuden och trötta ben rullar iväg runt 9-10 mot Nynäshamn med målet att äta lunch på rökeriet (världens bästa rökta räkor!). Vi slås än en gång av hur vackert Södertörn är och min vän trivs mycket bättre på Konan medan jag känner mig trött med den högre utväxlingen på hans cykel. Jag är dock riktigt nöjd att få äta räkor när vi väl är framme i Nynäshamn.
Efter lunchen handlar vi middag i rökeriets deli och rullar ut till Lövhagen för fika (blåbärspaj) och vidare till Knappelskär för att hitta tältplats ( ca 40km från dagens start). Det var skönt med en ”vilodag” och vi båda kände oss trötta. Vid knappelskär blev det bad, rökt lax på baguette och letande efter en sjöjungfru (för de som sett ”Svärtan”, vi hittade dock ingen). Det blev en tidig kväll pga. dåliga sömnen och blåsigt så inte så mysigt att sitta uppe men allt som allt ändå en bra dag.
IMG_4658.webp
IMG_4662.webp
IMG_4675.webp
IMG_4679 Copy.webp
IMG_4681.webp
IMG_4685.webp
IMG_4693.webp

Dag 3: Verkar svårt för mig att sova i tält och med smal madrass där armarna inte får plats men 6 timmar sömn fick jag iaf och kände mig stark i kroppen, min kompis sov drygt 8 men kände sig trött, inte van att anstränga sig på detta sätt. Vi diskuterade lite och pratade om Lida som mål för att sedan bestämma oss för vart vi skulle sova (trodde jag). Vi cyklade på och det var härligt med vackra platser mellan Nynäshamn och Ösmo, dock några single track partier som inte var optimalt för min kompis med 37mm släta däck. Det var varmare i luften idag och solen stekte men med många ställen att fylla på flaskorna var det lugnt ändå. Lunch blev det på Ösmo plantshop (mycket bra ställe) och mätta och nöjda cyklade vi vidare mot Lida. Vägen här emellan var blandat vacker och blandat tråkiga grusvägar med sprängsten och kalhyggen och vi körde fel på ett ställe och fick köra smala stigar ner för en lång brant för att komma tillbaka utan alltför lång omväg. Min kompis var rätt trött vid det laget och det var brant och klurig stig så jag fick ta hans hoj och var imponerad över vad man klarar av på en sån hoj, körde nog lite väl fort nerför stigarna men klarade mig utan punka 😅. Väl framme vid Lida fick jag lite panik över allt högljutt folk och värre blev det när vi insåg att min kompis trodde vi skulle stanna och jag trodde vi skulle vidare och hitta sovplats. Vi tog en paus på två timmar och jag försökte hitta bra tältplatser där vi skulle få lugn och ro men som var nära nog för att han skulle tycka det var okej. Efter jag gav upp mitt googlande (trött efter flera nätters dålig sömn) bestämde vi oss för att vi stanna men upptäckte att det kostade pengar att slå upp tältet på en lutande äng så då sa vi båda att vi kör på tills vi hittar något. På Orlångens norra kant hade jag hittat en vindskydd som såg lovande ut men det var 18km bort så vi hoppades på något tidigare. Jag tog kompisens hoj och han min och vi rullade iväg. Spåret vi följde gick nära Tullinge och Flemmingsberg så vi hittade inget tidigare men jag fick mer rolig single track att testa hans hoj på vilket var kul och väl framme vid orlången var det en underbar plats och vi var båda glada att vi tog oss dit. Det blev bad med hopp från en hoppklippa och trevligt snack med en man som cyklat dit för att simma och alltid drömt om bikepacking så det blev en riktigt bra dag till slut.
IMG_4700.webp
IMG_4704.webp
IMG_4708.webp
IMG_4710.webp
IMG_4720.webp

Dag 4: Snart hemma bara 16km! Vi bestämde oss för kaffe på bageriet BAK så åt en snabb frukost och gav oss iväg, vackra grusvägar innan vi nådde Farsta men det var en kort dag så inte så mycket mer att berätta, 222km blev det totalt. Vi var båda nöjda med vår tur och glada över att ha gjort det. I efterhand borde vi ha hållit oss till vår initiala plan på 50km per dag men det var kul ändå och jag var riktigt imponerad över min väns rena viljekraft att bara kämpa på och stå ut med mig när jag ville cykla längre. Nästa gång blir det nog mer one nighters med fast mål (så att jag inte kan tjata till längre cykling 😅) men jag blev också sugen på att köra längre dagsturer och tex. köra samma runda non stop, vi får se när det blir av.
IMG_4729.webp
IMG_4732.webp

Länk till rundan vi körde men med annan start och slutpunkt då vi utgick från mig:

Bilagor

• IMG_4709.webp
    IMG_4709.webp
    1.7 MB · Besök: 4
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp