[RR] Brända broar - med getter

mmmrrrr

Aktiv medlem
Gammal RR från cykelsemestern 2011. Det året cyklade jag på amerikanska västkusten. Det här var en dag då jag startade i Hood River OR och slutade någonstans en bit in i Deschutes River State Recreation Area. När jag tittade på kartorna såg jag att det skulle finnas någonting att ta sig fram på längs med floden hela vägen upp till en bilväg. Jag visste inte vad detta något var, men tyckte att det borde vara ett trevligt sätt att undvika bilvägen.

DSCN1579.JPG

Kvällen innan hade varit trevlig.

DSCN1580.JPG

Man kunde ta den gamla vägen ut ur staden.

DSCN1583.JPG

Stora vägen går närmare floden. Man får cykla på motorvägarna i Oregon, vägrenen är väl tilltagen på denna väg och lastbilarna går gärna ut ett körfält extra för att inte störa så mycket när de kör förbi. Men den gamla vägen är såklart att föredra - den har stängts för biltrafik och är enbart till för cyklar! Efter ett tag blir det bilväg igen, men att den är stängd för genomfartstrafik gör ju att flödet är väldigt humant.

DSCN1592.JPG

DSCN1602.JPG

Man bjuds på fina vyer över floden.

DSCN1608.JPG

DSCN1611.JPG

DSCN1614.JPG

DSCN1615.JPG

DSCN1616.JPG

DSCN1624.JPG

DSCN1625.JPG

DSCN1637.JPG

DSCN1647.JPG

DSCN1640.JPG

DSCN1645.JPG

Rowena Crest är slutet på den sektion där vägen går en bit ovanför floden. Efter det här kommer en härlig nedförslöpa.

DSCN1648.JPG

Down by the riverside igen.

DSCN1649.JPG

Så kommer jag till The Dalles och här blir det dags för lunchstopp.

Senast ändrad:
Lunchen i The Dalles var trevlig, välgjord sallad och macka i den progressiva staten Oregon.

DSCN1651.JPG

DSCN1655.JPG

Motorvägsköra en liten stund. Inget problem.

DSCN1661.JPG

DSCN1668.JPG

Jag är på andra sidan av bergskedjan The Cascades nu, och det märks på landskapet. Regnskuggan råder och det är torrare.

DSCN1676.JPG

Deschutes River! Äntligen.

DSCN1680.JPG

Om man vill betala kan man tälta här där det finns toaletter, duschar och rinnande vatten.

DSCN1681.JPG

Eller så ger man sig in här... här är en stor sektion med land som ägs av BLM dvs Bureau of Land Management. Här är det fritt fram att tälta.

DSCN1685.JPG

DSCN1690.JPG

DSCN1700.JPG

Som ni ser så går det någon slags väg på andra sidan också. Historien bakom den här vägen och den andra vägen är lite spännande - i början på 1900-talet ville man dra järnväg inåt landet, mot Bend och andra orter längs med Deschutes River. Bisarrt nog var det två bolag som båda ville bygga denna järnväg, och de valde helt enkelt att bygga på varsin sida floden. Det visade sig vara en dålig idé och järnvägen på den östra sidan floden blev tvungen att lägga ned. Det här med infrastruktur och konkurrens funkar inte alltid så bra... I alla fall, det jag tänkte säga var att i och med att det man cyklar på är en gammal järnvägsbädd gör ju att det blir ganska platt. Väldigt trevligt, men på bilden ovan syns en av få backar. På andra sidan går fortfarande järnvägen.

DSCN1714.JPG

DSCN1717.JPG

DSCN1719.JPG

Övergivna skjul och byggnader fanns det ett fåtal av.

DSCN1721.JPG

DSCN1728.JPG

Och trot på fan men där nere står ett torrdass! Det är ju ändå en State Recreation Area...

DSCN1732.JPG

DSCN1739.JPG

Lilla övergivna huset på prärien. Nere vid floden är det ändå bördigt och bra tillgång till vatten.

DSCN1741.JPG

DSCN1745.JPG

DSCN1749.JPG

DSCN1751.JPG

DSCN1752.JPG

DSCN1754.JPG

DSCN1759.JPG

DSCN1760.JPG

Här var det övergivet.

Senast ändrad:
DSCN1763.JPG

DSCN1765.JPG

DSCN1768.JPG

DSCN1770.JPG

Där det rinner vatten blir det genast grönt och fint.

DSCN1775.JPG

DSCN1786.JPG

DSCN1791.JPG

DSCN1794.JPG

Det stod ett gäng bergsgetter på stigen när jag kom runt ett hörn. De fick genast panik och innan jag fått upp kameran ur ryggfickan hade de hoppat upp i bergen. Otroligt snabba. De måste ha känt sig lite hotade för när jag cyklade vidare började de sparka ned stenar på mig. Tur att man har hjälm.

DSCN1799.JPG

DSCN1800.JPG

DSCN1804.JPG

Vägen blev sämre, och det började skymma.

DSCN1810.JPG

Jag bestämde mig helt enkelt för att slå upp läger.

DSCN1812.JPG

Nästa morgon sätter jag igång igen. Men vad är det där där framme?

DSCN1813.JPG

Här hade det gått en bro en gång i tiden. Men det verkar ju vara borta nu.

DSCN1816.JPG

Jaja, bara att ta av väskorna och bära cykel och väskor i omgångar över till andra sidan. Tur att man har sandaler med sig som alternativ till SPD-skorna. Men som ni ser så har man inte tagit tagit bort slipersarna på denna sidan bron. Man tänkte sig kanske att ingen skulle bära över cykeln till andra sidan...

Så kan jag ändå cykla hjälpligt en liten bit och så...
DSCN1819.JPG

Här har det också varit en bro för länge sedan. Men den är ju också borta!

Jag går över och tittar och ser att tja, här är det ännu mindre cykelbart. Slipers ligger kvar, stora har ramlat ned ligger lite här och var, övervuxet med buskage...

Som matadoren mot Ferdinand får jag inse mig besegrad.

DSCN1821.JPG

DSCN1824.JPG

Bara att bära tillbaka.

DSCN1825.JPG

DSCN1826.JPG

Hjort är hjort och kommer aldrig igen.

DSCN1835.JPG

DSCN1841.JPG

DSCN1842.JPG

DSCN1849.JPG

DSCN1857.JPG

Och så var vi tillbaks på stora vägen igen, efter en för min färdväg fruktlös men o så vacker avstickare.

Senast ändrad:
Kan rekommendera alla som cyklar på västkusten att ta en sådan här avstickare inåt landet istället för att bara köra standardvägen längs med kusten, det blir så fantastiska kontraster på så kort tid. Från den otroligt vackra kusten till den gröna "regnskogen" väster om bergen, till fantastiska Columbia River Gorge till ökenlandskapet på andra sidan regnskuggan. Högökenplatån som jag åkte upp på precis efter detta (jag tog höger på sista bilden) är otroligt vacker. Medvinden längs med Columbia River är dessutom så kraftig att just den första klättringen upp är ungefär som att köra på platten eller lätt nedförsbacke.

Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Underbar RR! => Nominering

Kan bara intyga, vill tillbaka till USA nu.
och kanske stanna där.
Längtan över är förb..... stor när jag ser det där.

Fanthastiskt fint, tyvärr finns inte sådana turer ens i min fantasi längre. Men de utlovde getterna saknade jag. Kanske kunde den skarpögde fantisera ihop en sådan på någon kipphylla.

sänket skrev:
> Men de utlovde
> getterna saknade jag. Kanske kunde den skarpögde
> fantisera ihop en sådan på någon kipphylla.

På bilden som heter "DSCN1800.JPG" syns en get längst upp.

geologen skrev:
> sänket skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men de utlovde
> > getterna saknade jag. Kanske kunde den
> skarpögde
> > fantisera ihop en sådan på någon kipphylla.
>
> På bilden som heter "DSCN1800.JPG" syns en get
> längst upp.

Det syns även ett gäng getter på DSCN1794.JPG. :-)

Atlas behöver en realitycheck, USA är inte bara texaspickasar och feta amerikaner :)

Passerade genom Oregon i somras och gillade det skarpt. Väldigt fint och väldigt trevligt.

MRobson skrev:
> Oj hade missat den här, coolt!

Samma här! Riktigt najs!

Bilden på den vita pickupen mot den branta slänten summerar USA:s landsbygd (så som vi utlänningar som inte varit där uppfattar den) så bra, och i en välkomponerad bild!

Tillbaka
Topp