[RR] Brantbrinks MTB-spår

thomalin

Aktiv medlem
När jag var ute och sprang i Brantbrinksskogarna härom veckan så såg jag röda trekantsskyltar märkta med "MTB", och blev genast nyfiken såklart. Så det var bara att testa, kul att springa såklart, men det är ju ett MTB-spår så...

... i dag var det dags för MTB-premiär i spåret! Jag hade en förhoppning att det skulle vara lite mer uppkört än vid löpturen eftersom det bitvis var svårt att se någon stig överhuvudtaget.

Spåret ligger en bit ifrån spårcentralen, och om man startar från Brantbrinkstugorna så är det c:a 900 meter fram till spåret. Roligast är att köra diagonalt mot "startplatsen" som jag själv bestämt är vid grusgropen. Har du svårt att hitta så är det bara att ta dig till spårcentralen och sen följa löpspåret tills du ser MTB -skyltarna.

Inledningsvis så är det böljande sand/grusstig ner till tågspåret som man sen följer en bit. Snart kommer ett litet knixigt parti över stenhällar och en kulle, för att sen fortsätta att bli snabb stig utför på löst sandigt underlag, som genererade lite pulshöjande släpp.

Sen svänger spåret tvärt in i skogen för en backe på en helt nygjord stig, en stig som knappt syns, men tillräckligt för att den skall vara lätt att följa. Därefter följer flowig stig utför en bit, som avslutas med en skarp högersväng ut på en grusväg.

Platt ett femtiotal meter för att sen återigen gå uppför på nygjord stig, detta är slingans längsta och jobbigaste backe. En bit upp sitter en skylt som hoppfullt säger "snart uppe" :)... och mycket riktigt så kommer man såsmåningom upp. Där möts man av en skylt som ger beröm "Bra kämpat". (tack) Sen blir det lite belöning i form av skön utförskörning, dock varnas det för "snakebites", som jag lyckade klara mig ifrån, denna gång.

Efter en stund kommer en röjd stig genom en lägre skog. Stigen kallar man "Djungelstigen". Man förstår vad som menas för det är en tight slingrig stig som med lite mer körning på kan bli riktigt kul då fartkänslan ökar med närheten av den täta skogen.

På några ställen är "stigen", ingen stig alls och märkningen är rätt så usel. Här borde man justera lite i spåret tycker jag. Man får nog sätta upp lite mer skyltar och förtydliga genom att lägga grenar/träd som dirigerar lite, speciellt när man kommer till de områdena där det är tvära svängar på liten yta, det är lätt att man tar sikte på fel skylt och hamnar helt off.

Banan går till viss del på, för mig, kända stigar där jag både sprungit och cykloat förut och jag tycker man fångat några guldkorn bra. En mindre lyckad bit är "Serpentinen" vars tanke är kul, men jag har svårt att se att det kommer att funka i längden (hoppas jag har fel). Underlaget är för mjukt (mossa) och samtidigt på skrå. Mossan kommer att skalas av berget och sen känns det tveksamt om det kommer att funka, nåja, det får tiden utvisa.

Vid ett ställe så kan man välja lätt eller svår stig, bra tanke för "Lejonklippan" kommer nog att hoppas över ändå, om man är nybörjare.

"Avslutningen" mot grusgropen går på en liten ås med skön hällsurfning och avslutas med en skönt knixig utförsbacke. Spåret är c:a 4,5 km långt. Gps-track: http://connect.garmin.com/activity/218037626

Antar att det är Tullinge SK (?) som håller på och fixar på detta MTB-spår. Mycket kul och bra initiativ. Det finns givetvis massor av förlängningsmöjligheter av spåret då hela området består av stigar, ofta snabba, flacka och slingrande stigar i gles tallskog. Här brukar jag även köra CX.

Åsså lite bilder!

Fina Stigar!
P9020087.JPG

Fin nyfixad stig uppför.
P9020085.JPG

Glada tillrop i backen, det behövs :)
P9020091.JPG

Lön för mödan!
P9020096.JPG

Tack för varningen ;)
P9020093.JPG

Trixiga hällpartier
P9020097.JPG

Djungelstigen, en tight röjd stig, kul.
P9020099.JPG

Nåja, så smal var den inte.
P9020101.JPG

Hm... vilken väg skall jag ta?
P9020102.JPG

Svåra såklart! Lejonklippan, kort, brant och lite knixig.
P9020103.JPG

Knepig backe, tog den inte andra varvet heller :(
P9020104.JPG

Serpan, svår, men mest p ga att underlaget just nu inte håller, hur det funkar sen får tiden utvisa.
P9020105.JPG

Så, det enda som saknas ar att ni som läser detta beger er till Brantbrink och börjar cykla i spåret, så att spåren blir bättre och att vissa delar blir... spår.

Cred till spårfixarna!

Senast ändrad:
Panos skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser riktigt nice ut =)
>
> //P

Japp! Bara att bege dig dit och köra upp Lite stig :)

Ser bra ut, ska nog ta och testa ett par varv på denna någon gång. Brukar köra enmilarn på längd och starta i Brantbrink så tanken har slagit mig flera gånger.

Som "thomalin" nämnde och misstänkte, så är det mycket riktigt Tullinge SK som har anlagt detta spår. Främst med tanke på att styra upp cyklingen närmast Brantbrink då interaktionen med övriga skogsmänniskor behövde förbättras och göras lite smidigare.
Visst kan man samsas i skogen men vid denna typ av motioncentra är det smart att löpnig sker på löparspår, cykling på cykelspår, ridning på ridspår osv. Allt för att undvika krockar, i alla bemärkelser...
Ska nog testa spåret imorgon själv!

Bikeboy skrev:
> Som "thomalin" nämnde och misstänkte, så är
> det mycket riktigt Tullinge SK som har anlagt
> detta spår. Främst med tanke på att styra upp
> cyklingen närmast Brantbrink då interaktionen
> med övriga skogsmänniskor behövde förbättras
> och göras lite smidigare.
> Visst kan man samsas i skogen men vid denna typ av
> motioncentra är det smart att löpnig sker på
> löparspår, cykling på cykelspår, ridning på
> ridspår osv. Allt för att undvika krockar, i
> alla bemärkelser...
> Ska nog testa spåret imorgon själv!

Absolut, håller med om att detta minskar "friktionen" mellan cyklister och övriga. Jag har dock mycket sällan stött på problem med detta i området. Sunt förnuft vid möte och omkörning, samt gärna ett glatt hej brukar räcka rätt så långt. Det funkade i går och jag fick t om kommentarer om hur jobbigt det såg ut... måste sett helt förstörd ut på toppen av backen där jag mötte ett äldre par som plockade svamp ;)

Det man skulle kunna göra är att lägga ut naturliga farthinder där man korsar löpspåren, har för mig att det finns det vid spåren i rudan.

Thomas

thomalin skrev:
> Åsså lite bilder!
>

Efter alla dessa fina bilder så måste åt minstonne EN av dessa bilder upp på "Visa din cykel mot träd"-tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1891949/1948490#msg-1948490

Tack för RR'en har själv funderat på att ta tåget till Tullinge med min 10-åring och utforska dessa skogar (för att stigarna verkar "snälla" utan de normala rotmattorna vi har i närheten av hemmaskogen i Gömmaren), nu är det ju dessutom uppmärkt. UTMÄRKT!

Väl mött i skogen // Larsa :)

Kul att ni gillar banan.
Vill bara påpeka att detta är en tillfällig bana som ska användas nu under hösten.
Om någon vecka tas pilarna ner igen. Så förvänta er inte att det ska bli bättre pilat ;-)
Träskyltarna är utsatta för att höja mervärdet för oss cyklister men också för att lära ungdomarna att höja blicken i skogen. Det är en konst att våga cykla i skogen utan att ha blicken fixerad på marken framför styret, men det vet ni säkert redan.
Mycket riktigt är denna tillfälliga bana till för att separera oss cyklister från löpare.(som ofta har musik i öronen och inte hör oss plinga, ropa eller vissla)
När det kommer ett gäng på kanske 20-30 unga cyklister förstår jag mycket väl att löparna m.fl hoppar till, det skulle även jag göra.

Så passa på att cykla, träna, svettas och ha kul, för snart tas pilarna ned.
/H

Just det. jag glömde nämna att min tid runt banan är 21.16.
Är man en riktig hejare på teknisk cykling skulle jag tippa på att man kan ta sig runt på strax under 20 minuter.
Kör hårt!
/H

337626 skrev:
> Kul att ni gillar banan.
> Vill bara påpeka att detta är en tillfällig
> bana som ska användas nu under hösten.
> Om någon vecka tas pilarna ner igen. Så
> förvänta er inte att det ska bli bättre pilat
> ;-)
> Träskyltarna är utsatta för att höja
> mervärdet för oss cyklister men också för att
> lära ungdomarna att höja blicken i skogen. Det
> är en konst att våga cykla i skogen utan att ha
> blicken fixerad på marken framför styret, men
> det vet ni säkert redan.
> Mycket riktigt är denna tillfälliga bana till
> för att separera oss cyklister från löpare.(som
> ofta har musik i öronen och inte hör oss plinga,
> ropa eller vissla)
> När det kommer ett gäng på kanske 20-30 unga
> cyklister förstår jag mycket väl att löparna
> m.fl hoppar till, det skulle även jag göra.
>
> Så passa på att cykla, träna, svettas och ha
> kul, för snart tas pilarna ned.
> /H

Bra jobbat med spåret!

Men varför inte markera ut banan permanent? Tillståndsfråga? Känns ju lite bortkastat på ett så bra arbete som redan gjorts.

Det är bra med, precis som du nämner, separerande initiativ när det gäller löpare och cyklister. Det skulle även avlasta spåren vid lida lite, de börjar bli rätt slitna.

Thomas

337626 skrev:
> Just det. jag glömde nämna att min tid runt
> banan är 21.16.
> Är man en riktig hejare på teknisk cykling
> skulle jag tippa på att man kan ta sig runt på
> strax under 20 minuter.
> Kör hårt!
> /H

Bra tid, för mig tog det drygt 30min :/ men så är jag extremt mtb otränad för tillfället.
Ska träna lite och återkomma ;)

Tja!

Uppdatera denna gamla tråd lite, då jag igår var och tekniktränade en kompis som är nybörjare på MTB.
Banan är perfekt eftersom man snabbt får upp farten och slingan inte är så lång, kan man forcera svårigheterna flera gånger.
Tror att man skulle kunna hinna tre varv på en timme med lite flyt.

Eftersom jag är en noggrann gubbe så sparade jag ner slingan på STRAVA och gjorde ett segment av den, samt lagt upp spåret på http://opentrailmap.net/viewtrail/?id=231 med tillhörande transportsträcka ifrån Tullinge pendeltågsstation http://opentrailmap.net/viewtrail/?id=232

Ut och svettas nu! Eller som jag ska göra, ta med ungarna (7 & 10 år) som jag tror klarar detta spår med viss möda...

// Larsa

PS. Fick "dra om" starten lite pga fallna träd (stora). DS.

Lägg gärna upp på våra turtips också (http:/happymtb.org/turtips). Då går det att embedda kartan i trådar och den är lätt att hitta även här :)

jomper skrev:
> Lägg gärna upp på våra turtips också
> (http:/happymtb.org/turtips). Då går det att
> embedda kartan i trådar och den är lätt att
> hitta även här :)

Tack för tipset, nu är det gjort. // Larsa :)

Jag körde spåret igår. Eller försökte i alla fall. Inte lätt med en så öppen skog och massor med småstigar överallt och knappt några markeringar. Körde vilse rätt ofta men det var ett kul spår. Får åka dit någon mer gång.

Bra guide! Spåret har ju blivit avsevärt bättre/tydligare sen jag startade tråden. Har inte cyklat den på länge nu... har blivit mest löpning där och då räcker två varv för att man ska bli rejält trött ;)

MTBiker skrev:
> Ser kul ut. Om den slits upp så att det blir
> bredare stigar så ser det ut som en kul
> tävlingsbana.

Nu är det ett tag sen bilderna togs... Jag tycker nog att stigen har blivit tillräckligt bred. Den är ungefär som Lidaspåren, innan de blev uppmärkta som mtb-spår.

Kanske låter dumt, men jag hoppas att den inte blir tävlingsbana, då skulle mkt av dess fördelar köras sönder.

larsaw skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ladda gärna upp ett korrekt spår på turtips!
>
> Du menar denna: http://happymtb.org/turtips/331/
> ;)
>
> // Larsa

Den är inte komplett, se min garminlänk. Jag laddar upp hela slingan i kväll.

Är spåret uppmärkt nånting? Letade lite efter spåret i somras men kom bara halvvägs då jag lyckades med en OTB och hade nästan av nyckelbenet,

Om det inte är uppmärkt så kanske man kan ta sig ut och markera upp med rexlexer om man nu får det?

thomalin skrev:
> Den är inte komplett, se min garminlänk. Jag
> laddar upp hela slingan i kväll.

Ja tusan, nu ser jag ju det!
Vet precis var det är, där "ditt" svänger vänster och rundar hela "smågransfältet", medans "mitt" går till höger (in på den leriga motionsstigen).

Det blir ju toppen!
Ska jag ta bort mitt Turtips så kan du använda titeln "Brantbrinks MTB-spår" eller hittar du på ett eget?

// Larsa

larsaw skrev:
> thomalin skrev:
> -----
> > Den är inte komplett, se min garminlänk. Jag
> > laddar upp hela slingan i kväll.
>
> Ja tusan, nu ser jag ju det!
> Vet precis var det är, där "ditt" svänger
> vänster och rundar hela "smågransfältet",
> medans "mitt" går till höger (in på den leriga
> motionsstigen).
>
> Det blir ju toppen!
> Ska jag ta bort mitt Turtips så kan du använda
> titeln "Brantbrinks MTB-spår" eller hittar du på
> ett eget?
>
> // Larsa

Jag kan kalla den för "Brantbrink MTB- spår (långa)" eller nåt liknande :)

jerrinho skrev:
> Jag var uppe och letade lite igår och körde nog
> vilse ganska tidigt:( vet ni om träskyltarna
> sitter kvar?

Dem flesta trä skyltarna är kvar men inte pilarna

Som banläggare kan jag säga att alla träskyltar fortfarande sitter kvar.
Pilarna är borta och stigarna är rekordsnabba.
/ Håkan S

thomalin skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > Ser kul ut. Om den slits upp så att det blir
> > bredare stigar så ser det ut som en kul
> > tävlingsbana.
>
> Nu är det ett tag sen bilderna togs... Jag tycker
> nog att stigen har blivit tillräckligt bred. Den
> är ungefär som Lidaspåren, innan de blev
> uppmärkta som mtb-spår.
>
> Kanske låter dumt, men jag hoppas att den inte
> blir tävlingsbana, då skulle mkt av dess
> fördelar köras sönder.

Håller med Thomalin.
Det var delvis därför pilarna plockades ner.
Lagom är oftast bäst och det gäller även slitagen på våra bästa stigar.
/Håkan S

Gjorde ett nytt försök idag, vet inte om jag åkte hela den korrekta vägen. Såg varken djungelstigen eller smalbro skyltarna..
Såg små små gula reflexer häftade på några träd, kan det vara rätt väg?

Jag håller med om att dom inte får bli för uppkörda men det skulle ju vara kul om man tog sig runt;)

Tillbaka
Topp