[RR] Cami De Cavalls

• Trådstartare Trådstartare max
  • Start datum Start datum

max

Aktiv medlem
[RR] Cami De Cavalls
Menorca ingår i ögruppen Balearerna.

Ön är rätt liten i storlek jämfört med Mallorca, men gigantisk i jämförelse med Formentera.
Alldeles oavsett har Menorca fler stränder än de övriga öarna tillsammans.

Ön har en bitvis spännande historik med Spanjorer, Romare, Morer, Engelska kolonisatörer och lite tuffa pirater.

Är man intresserad av sådant kan man lätt hitta intressanta arkitektoniska uttryck och melanger av sällan skådat slag som berättar om öns olika epoker och ägare.

Om inte så ståtar ön med världens näst största naturhamn efter Pearl Harbour.
Även en särdeles äcklig gin produceras lokalt.

Majonäs påstås ha uppfunnits i nuvarande huvudstaden Mahon (Mahonaisse - sås från Mahon)
under någon Fransk kungs besök, trot den som vill.

Ön har även rätt hög andel adopterade barn till den lilla befolkningsmängden sett.
Själv anar jag en möjlig orsak då alla heter Pons, Moll eller Morales i efternamn.
Men detta är helt min egen reflektion och bör inte tas för absolut sanning.

På grund av dess populära läge i medelhavet blev ön ständigt invaderad och någon gång under 1100 talet byggdes en hästled som gick mellan alla fort och befästningar utefter hela öns kust, kallad Cami de Cavalls - Hästarnas stig, för att snabbt kunna kommunicera med varandra i byarna och mobilisera sitt försvar.

Även om det låter mäktigt med en stig från 1100 talet så färdigställdes den
till nuvarande skick i maj 2011.

Dessförinnan var stora bitar på privat mark och fick inte beträdas.
På internet kan man hitta historier om cyklister (och vandrare med för den delen) som mött markägare som kommit viftandes med hagelbössan och varit högst ogästvänliga.

Numer är den uppmärkt i 20 etapper och är totalt cirka 18, 5 mil lång.

Jag bestämde mig för att köra några etapper på öns nordsida, då den är den mest dramatiska, och har högst berg, även om bergen är tämligen måttliga om man jämför med Mallorca.

Den lokala cykelaffären har massa fina cyklar, till uthyrning blir det en 29:er av märket Orbea, lite kul att för första gången kunna prova 29 hjul mer seriöst.
25€ för en dag, men då hämtar jag den på lördagen o lämnar på måndagen, så det känns väldigt prisvärt, även då delarna är påkostade o allt är i nyskick.

06.45 rullar jag ut ur staden Ciutadella.
cc2kopia.jpg

Folktomt o skönt.
cc3kopia.jpg

Efter 8 km asfalt skymtar man havet.
cc7kopia.jpg

Även stranden La Vall är skönt folktom en arla morgon.
cc9kopia.jpg

Fruktansvärt fånig pose, men det blir bara bilder av röven min efter denna.
cc10.jpg

Markeringarna är lätta att följa. Jag kör fel ändå förstås.
cc17kopia.jpg

Ren motorväg i början
cc18kopia.jpg

cc20kopia.jpg

cc21kopia.jpg

cc22kopia.jpg

cc27kopia.jpg

cc23kopia.jpg

Frame vid första stranden
cc25kopia.jpg

Lite upp
cc28kopia.jpg

cc29kopia.jpg

Hygglig utsikt från toppen
cc32kopia.jpg

Lite ned
cc26kopia.jpg

cc30kopia.jpg

Framme vid nästa strand
cc31kopia.jpg

Vänder tillbaks mot Ciutadella
cc33kopia.jpg

cc34kopia.jpg

Leden går genom ett minimalt fiskeläger utanför Morell
cc42.jpg

cc41.jpg

Efter denna backe gick leden långsamt ned till platten ut mot havskanten igen
cc40.jpg

Efter att ha varit väldigt lättåkt avslutades turen med en mil på riktigt stenknaggel.
Bilden visar rena autostradan jämfört med vad som komma skulle. Det blev riktigt brötigt och stökigt.
Där uppskattade jag för första gången de större hjulen då det gick att flyta lite uppepå stöket.
Det blev tekniskt o kul, men solen började värma på riktigt ordentligt så inga fler bilder blev tagna.
cc37.jpg

Fem timmar tur - c:a 50 km totalt. 18° vid starten - 30° på slutet. Klarade mig
på 2,5 liter vatten och lite torkade aprikoser.

Hyrcykeln fungerade verkligen jättebra, lätt, bra dämpare. precisa växlingar, grymt grepp, inget att klaga på förutom att den var nå ruskigt tråkig. Jag körde definitivt mycket snabare än på min egen 26" single speed, men roligare? näpp! Jag tillskriver det till cyklelns geometri och inte de större hjulen. Men köpsuget efter en 29" har inte direkt ökat.

Tillbaka
Topp