[RR] Chişinău, Moldavien

Sigge Star

Aktiv medlem
[RR] Chişinău, Moldavien
Träffade kunder i och runt stan förra veckan och hängde kvar i landet under helgen och givetvis var cykeln med! Prognosen såg riktigt blöt ut för söndagen så lördag morgon klockan sju bar det av på en cruise runt i stans parker och gator.

Ja, här ligger stan och landet för den som undrar...
01.jpg

Moldavien blev självständigt från Sovjetunionen 1991 och just åren med Sovjet har gjort att landet skiljer sig väldigt mycket från Rumänien. Mellan världskrigen var det dock del av Rumänien och därför är det offciella språket Rumänska även om många pratar ryska. Rumänskan låter rätt kul även för mig som bara stapplar fram på språket. Ett latinskt språk uttalat med rysska ljud...

När landet blev självständigt tyckte den nya presidenten att det var alldeles för dyrt att ta över och driva det som varit Sovjets 14:e armé så han sa nej tack. Bara det att den armén höll till i Transnistrien och efter ett inbördeskrig i ett par år förblev den del av landet (mellan floden Dnjestr och Ukraina) i ett slags vakuum som gäller än idag. Egen valuta, egna nummerplåtar osv, men inte erkända som land av någon annan i världen...

Bara lite mer bakgrund och så kommer vi till cyklingen... Moldavien är fattigt, faktiskt fattigast i Europa i BNP per capita. Landet har skrivit på ett första avtal om närmande till EU och det gillar inte Putin... och så det där med Transnistrien... ni fattar. Lite jobbigt läge... Men... det är rikt på gott vin och fin natur! Typ.

Annat än Rumänien ja... här är det Zil-lastbilar från Sovjet som fortfarande gör jobbet. Dock, numera gaskonverterade.
021024x576.jpg

Jag viker av ner i en stor skog/park och hittar svinsköna stigar med en gång
031024x576.jpg

Det är tidigt och 4 grader. Finfin soluppgång
041024x576.jpg

Jag hojjar på längs med, utför och uppför sluttningen och vad skådar mitt öga om inte en välbyggd berm
051024x576.jpg

Och hopp med gaps
061024x576.jpg

Och en pump track!!!
071024x576.jpg

Som en vålnad pumpar jag runt några varv
081024x576.jpg

Och glider sen ner till en sjö där stans fiskare och morgonjoggare börjar synas
091024x501.jpg

I bakgrunden ser man skogen med de byggda banorna
101024x576.jpg

Jag glider ner på stan till Stefan den stores gata. Landet står och väger mellan EU och Ryssland. En svag minoritetsregering försöker styra skutan rätt i ett stormigt hav med EU, Putin, korruption, försvunna IMF-pengar (1 miljard USD...) och fattigdom. Demonstrationer pågår och folk börjar långsamt vakna i tälten som är uppställda på gatan. Utanför Parlamentet håller pro-ryssarna till
111024x576.jpg

Och utanför regeringsbyggnaden pro-EU
121024x576.jpg

De är självklart betalda allihop och det är ett spel, men under ytan... Några kvarter bort står kravallpolis och väntar. Jag snackar lite med en journalist om ber honom ta ett kort av mig framför triumfbågen
131024x576.jpg

Typisk handikappanpassad trottoar
14768x1024.jpg

Lite gatubilder bara
151024x576.jpg

161024x768.jpg

171024x576.jpg

181024x576.jpg

191024x576.jpg

201024x576.jpg

Skramlar tillbaka till hotellet efter ett par timmar och 400 höjdmeter.
21768x1024.jpg

På eftermiddagen besökte jag helt underbara Orheiul Vechi en timme från stan, men utan cykel. Tanken var att det skulle cyklats här på söndagen om det inte var för att regnet fullkomligt öste ner just den dagen... Får bli nästa gång. Så här såg det i alla fall ut i solsken på lördagen
22.jpg

23.jpg

24.jpg

[RR] Chişinău, Moldavien
JAha det här såg ju inte helt galet ut heller men jag vet inte om man saknar öst eller ej??
Jo det gör man nog det brukar ju finnas goda piroger & annat sånt där :) Å fränt med att bara dyka på lite byggda grejer sådär.

[RR] Chişinău, Moldavien
Moldavien... när andra skryter om att åka till Spanien. Schysst! :)

Jag är på en del skumma platser ibland jag också, kanske skulle försöka svänga ihop ett reportage vad det lider.

[RR] Chişinău, Moldavien
Fredrik80 skrev:
-------------------------------------------------------
> Moldavien... när andra skryter om att åka till
> Spanien. Schysst! :)
>
> Jag är på en del skumma platser ibland jag
> också, kanske skulle försöka svänga ihop ett
> reportage vad det lider.

Misstänker att vägstandarden i Spanien är bättre än i Moldavien medan exotismfaktorn (hm, finns det ordet?) är mkt högre för Moldavien så jag tycker inte det ena utesluter det andra.

Tillbaka
Topp