[RR] Cykla hem med barn

mzi

Aktiv medlem
[RR] Cykla hem med barn
I början av juli så gifte sig en av mina barndomskompisar, och det skulle ske på deras landställe utanför Kopparberg. Min sexåring har blivit sju och efter att ha cyklat lite på Göta kanal förra året så bestämde han att vi i år skulle cykla hem från bröloppet. Eftersom han var lite orolig för alla backar så startade vi med tåg förbi alla kullar som omger Kopparberg och började egentligen den första dagen från Lindesberg. Jag hade också skickat med alla mina betalkort med sambon så jag fick swisha en snäll dam vid ICA för att kunna köpa lite frukost och matsäck, och gjorde upp en plan med brudgummen som gjort en vända hem att möta oss med kort i Kolsva.

Nån minut utanför Lindesberg börjar landsvägscyklingen.
PXL_20260713_083042775.webp

De fösta timmarna var det ett väldigt klagande på backar, och hur omöjligt det skulle vara att komma hela vägen fram. Och var är glassen? Kände att jag kanske tagit mig lite vatten över huvudet, och vi hade lite en deadline för att inte låta brudgummen vänta för länge i Kolsva. Men dagen drog på rätt bra, backarna klarades av och vi kunde stanna och äta lite smultron och sitta ned i skuggan.

PXL_20260713_085130895.webp

När vi närmar oss fältspatsgruvan som vi hade tänkt stanna vid stå vill sjuåringen istället åka direkt till samhället och bada och äta glass där. Så 13.40 efter 45km är vi vid ICA och äter resans första glass, och en halvtimme senare är vi på den kommunala badplatsen. Jag hade förväntat mig galet många med tanke på värmen, men det var nästan tomt.. Vi för kort och kan fira med middag. Pizzerian som vi åt på när jag var här och spelade cricket för 20 år sedan var borta, men de hade en "bistro" som gjorde helt OK panerad flundra. Vi tältade på badplatsen.

Dan efter så kom vi iväg sent. Sjuåringen hade siktat in sig på pannkakor till frukost i Köping, men de hade bara frukostservering mellan tio och elva, så vi var tvungna att lägga på ett kol. Efter ett fikarace till Karmansbo så hade rising, sprockets och jag cyklat en banvall mellan Kolsva och Köping, så den satte vi sikte på, men på vägen dit så siktade jag Kolsvas stolthet längs med vägen!
PXL_20260714_075338641.webp

KOHLSWABALKEN!

Av oss två var det nog bara jag som ens noterade det. När jag senare visade den ett par gånger under resan så var ingen imponerad (det är alltså "staketet" som är grejen här!). Banvallen gick med nedförsbacke hela vägen, så vi hade god fart! Vi kom ju aldrig till fältspatsgruvan, utan det närmsta vi kommer är en skylt som berättar om bron som gick dit tidigare.

PXL_20260714_075846076.webp

Tåget som gick på bron har vi dock åkt med, för det går fortfarande mellan Mariefred och Taxinge! Frukosten blir pannkakor och glass och vi träffar en pappa och hans dotter som cyklar runt Mälaren och snackar lite och det blir ett lite längre stopp än tänkt. Vid halv ett rullar vi ut ur Köping och siktar in oss på ett kungligt slott! Idag var det en riktigt varm dag, och nästan ingen vind. Sista biten in mot Strömsholm så steker solen och vi blev snuvade på ett bad vi trodde vi skulle få, så det var lite sura miner. Men väldigt fin cykling!

PXL_20260714_124527810.webp

Väl framme så blir det bättre med glass, bad i vallgraven och glass igen.

Det är svårt med bra tältplatser runt Mälaren, men jag har hittat en vid Tidö slott som ser lovande ut, så vi styr ditåt. Vägen mellan Strömsholm och väg 56 var inte så skoj med barn. Tajta omkörningar och höga farter. Jag fick ligga omlott med sjuåringen och köra mitt i filen för att ge lite utrymme. Tidö utflyktsväg, på andra sidan 56 var något helt annat! Lugnt och fint och slingriga vägar. Och en riktigt fin fornborg! Jag tycker ofta att fornborgar lämnar lite väl mycket till fantasin, men här fanns det stora kallmurade murar och en borggård! Lite längre bort fanns det även en spännande kyrkoruin.

Väl ute på Tidö så visade det sig att jag hade tältat där tidigare! Även det vid en utflykt till Karmansbo.

PXL_20260714_172747049.webp

57km blev det idag.

Dagen efter skulle vi bara runda Västeråsfjärden och sova i Frösåker. I Västerås så har de en glassbutik i en stor matlada i ett industriområde i utkanten av stan, som också hade ett eget bageri dit det var lång kö. Jag och sjuåringen hittade en ny favoritdryck: dogh, kolsyrad, salt yogurtdryck. Den med citronsmak var gudomlig! Om du är i Västerås åk förbi Sahand och prova! Västerås hade sommar som alla andra så cykelbanorna genom stan var uppgrävda, men det gick att komma igenom ändå.

Jag hade ställt in mig på Våffelbaren i Gäddeholm som sen lunch och vägen dit längs flygplatsen och Gäddeholmsleden var jättefin! Även badplatsen på andra sidan våfflorna var jättebra, och välbehövlig.

PXL_20260715_115350023.webp

Sedan var det bara ett stenkast till Kärrbo prästgård där vi hälsade på kalvarna, köpte läsk, must och glass innan vi cyklade upp till Frösåker, med ett snabbt stopp på Frösåkers Brygga och Västerås historiska skeppsmuseum. Vi stannade vid det övre vindskyddet i naturreservatet, vilket visade sig vara tursamt då det nedre var ockuperat av nån bikepackare som inte alls var intresserad av att snacka.

Det blev 52km idag.

Vår sista dag blev det lite tidigare purrning och sjuåringen klagade på att det var kallt, och vi kom överens om att han skulle komma ihåg den känslan under dagen. Första frukosten blev på prästgården igen: glass. Andra frukosten blev inne i Enköping och vårt tredje län för turen, nu började vi närma oss hemma! Vägen in till Enköping var inte så inspirerande. Men bred vägren som till och med blev cykelbana närmare stan gjorde att den i alla fall inte var läskig

PXL_20260716_073655082.webp

Så här såg hojarna ut utanför fiket på Torggatan där vi fick frukost två

PXL_20260716_092234373.webp

Den här dan var det otroligt varmt. Jag hittade som tur var ett litet ställe som såg ut som ett utedass i Grillby som sålde glass. Osannolika Blåsippsbackens mathantverks glassomat. Sen kändes det som dan bara hände. vi hade jättefin grusvsägscykling till gamla tågbron över Ekolsund, sen gamla banvallen till ytterligare en glass (undertecknad fick en öl!) och sedan stormade vi in i Bålsta och så var vi nästan klara. Hann med tåget med en sekund till godo och var framm i Älvsjö före sex.

I Ekosund träffade vi återigen samma sällskap som i Köping, det var ett roligt sammanträffande!

PXL_20260716_132547461.webp

Nytt distansrekord för sjuåringen med 72km.

Totalt blev det 22.5 mil över fyra dagar.

den här rutten blev det, med felnavigeringar, blockerade vägar och annat:

Bilagor

• PXL_20260713_122507406.webp
    PXL_20260713_122507406.webp
    943.2 KB · Besök: 10
Tillbaka
Topp