[RR] Danmark runt (nästan iaf)

skier

Aktiv medlem
En veckas semester, sambon måste jobba, vad gör man? Åker ut och cyklar förstås!
Jag har länge varit sugen på att prova lite touring-cykling med packning, så nu var det dags. Jag tänkte att det var bäst att börja lite försiktigt så jag bestämde mig för att köra lite i Danmark och förhoppningsvis hinna ut till Jyllands västkust där jag varit några år tidigare. Jag hittade en karta över Danmarks cykelleder i bokhandeln och planerade lite löst var jag skulle sova, sen bar det iväg.

Dag 1. Helsingör-Hundested-Sjellands Udde-Ebeltoft (125 km)
Första dagen var tänkt att bli enkel, bara att följa kusten norrut från Helsingör. Vid Tisvildeleje blev det lite problem, vägen tog slut och där stod jag och undrade var jag kört fel, jag skulle ju bara följa kusten? Det visade sig att det de kallar cykelleder ibland kan vara små stigar i skogen, bara de går åt rätt håll… Tyvärr var det inget vidare bra skyltat men efter tre felkörningar kom jag till slut till Hundested och tog färjan över till Sjellands Udde. Väl där var det lättcyklat ut till färjelägret för färjan till Ebeltoft på Jylland. Det bestående minnet av dagen blev de enorma mängder nyckelpigor som flög runt längs kusten, det knastrade om däcken hela tiden, mysigt…
Väl i Ebeltoft tog jag in på en fin camping med havsutsikt från tältet, inte illa!

camp.jpg ht=544

Campen är uppe, badbyxorna på tork...

Dag 2. Ebeltoft-Randers-Viborg-Hjaerbäck (151 km)
Efter en natt i tältet med ett riktigt regnoväder vaknade jag upp till tunga moln men inget regn, kokade min gröt och sen ihop med alla pryttlarna på cykeln och iväg.
Regnet höll sig på avstånd och jag kunde koncentrera mig på att njuta av de fina omgivningarna istället. Det var ett väldigt kuperat område som jag hade kommit till, upp och ner hela tiden, jag som trodde Danmark var platt? Lurad! Den tunga packningen gjorde sig påmind i varje uppförsbacke, note to self till nästa gång, mindre grejer med…

brygga.jpg ht=544

Fina vyer fanns det gott om

Dag 3. Hjaerbäck-Skive-Holstebro-Ringköbing (163 km)
Efter att ha kommit så långt norrut som jag skulle så vände jag söderut igen, lite Forrest Gump-planering helt enkelt… Nu hade värmen kommit ordentligt, den höll sen i sig resten av resan, så jag fick hålla ett ganska lugnt tempo, dricka mkt och använda mkt solkräm, men nu är cykelbrännan perfekt. Efter 11 mil kom jag in på en 9 km lång grusväg med nylagt löst grus på vägbanan, den sträckan tog hårt på krafterna, som tur var hade jag avslagen Cola i vattenflaskan, smakade mumma efteråt. Väl framme i Ringköbing firade jag med en öl i hamnen och satt och tittade på båtarna i Ringköbing fjord.

happy.jpg ht=544

En nöjd happyit som överlevt ännu en backe

grus.jpg ht=544

Ibland var det si och så med skyltningen, jag valde höger den här gången...

Dag 4. Ringköbing-Århus-Kalundborg (191 km)
Lite mer Forrest Gump-planering, kommit så långt västerut jag ska, dags att vända hemåt igen… Det var en förhållandevis lättcyklad sträcka utan några större backar, rätt mkt grusvägar men det gick bra att cykla på dem med, största problemet var att det blev så varmt på dem av ngn anledning. Från början hade jag tänkt köra lite kortare idag, men när jag kom fram till mitt tänkta mål (Mossö) så var klockan bara tre, så jag bestämde mig för att fortsätta till Århus och campa där istället. Åkte ner till hamnen för att kolla färjetiderna till dagen efter, träffade då en annan svensk cyklist som skulle över redan på kvällen, så då åkte jag också över, det blev lite mörkercykling ut på landsbygden innan vi till slut hittade campingen som låg 8 km utanför stan, så fick jag öva på att slå upp tältet i mörker också (glömde pannlampan hemma), det gick bra det med. Blev till slut resans längsta etapp, lite på gränsen till att vara för långt i den värmen som var.

lunch.jpg ht=544

En rejäl lunch är viktigt när man cyklar långt

skive.jpg ht=544

Cykeln pustar ut vid stranden i Skive

Dag 5. Ringköbing-Vipperöd-Frederikssund-Hilleröd-Helsingör (155 km)
Startade dagen ganska sent efter den sena kvällen dagen före, det märktes direkt att det skulle bli varmt, jag blev svettig bara av att plocka ihop tältet.
Det blev lugnt tempo redan från start, med glasspaus efter en timme, glasstrut med Lion-smak, grymt gott! Till lunch blev det en Schnitzel med Pommes och Remoladsås, inte helt optimalt visade det sig, den låg och skavde i magen resten av dagen, skulle ha tagit spettafilén istället… Under dagen blev jag ikappcyklad av några olika racer-cyklister, mkt fler cyklister här än på Jylland, där var nästan inga cyklister alls. Hilleröd blev en positiv överraskning, jag har aldrig varit där förut och nu åkte jag rätt igenom ett slott med tillhörande slottsträdgård, kanonfint, rekommenderas som utflyktsmål om man är lagd åt det hållet. Sista biten till Helsingör blev ren transport, det var skönt att se lite bekanta vyer igen.

slott.jpg ht=544

Slottet i Hilleröd

Jag cyklade med en karta som heter Cykelkort Danmark, skala 1:500 000 (www.scanmaps.dk), den är egentligen en planeringskarta, det märktes att den inte var tänkt att orientera efter för den stämde inte alltid med verkligheten (cykellederna gick på andra sidan av en stad t ex). Jag höll mig så långt det gick till de olika cykelleder som finns i Danmark, nästan överallt finns det en cykelbana eller en väg med mindre trafik man kan köra på. Däremot var inte lederna speciellt väl uppmärkta så jag körde fel ett antal gånger, men till slut kom jag på leden igen, så det gjorde inte så mkt.

Det var mycket mer stigar och grusvägar än jag hade väntat mig, så jag var glad att jag inte hade smalare däck än de 28 mm som satt monterade. Det var samtidigt skönt med ett avbrott från asfaltscyklandet lite då och då. Jag köpte packväskor och pakethållare från Biltema och monterade på min pendlarcykel, allt fungerade utmärkt, återstår att se hur länge det håller ihop, men det känns som rejäla grejer. Till en annan gång skulle jag nog ha ett bredare/bättre vadderat styre, fick lite ont i handflatorna på slutet. Annars klarade jag mig helt från både punkteringar och andra haverier, och kroppen protesterade inte nämnvärt heller.

Det blir definitivt fler cykelturer för mig framöver, man får se massor, får sig lite motion på köpet och det är billigt, totalt gjorde jag av med 1100 DKK (boende, mat, färjebiljetter) på hela resan, av det var nästan 700 DKK färjebiljetter, så med lite planering kan det bli riktigt billig semester. När jag kom hem väntade senaste numret av Tour på mig, vilken belöning :)
Idag ska jag inte cykla alls, imorgon kanske…

belning.jpg ht=544

Sweet!

Jobbade i Århus i december och januari. Cyklade runt en del på helgerna och kunde bara föreställa mig hur fint det skulle vara på sommaren.

Tillbaka
Topp