Chez Martin
Medlem
[RR] Dolomiterna (igen) [Komplett]
Om allt går som det ska lägger jag ut några bilder därifrån i början på augusti...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bele sa:Jag har inte läst hela tråden igen, men några frågor sen tidigare:
- egen eller hyrcykel?
- hur tar ni er ner (flyg hem från Bergamo förstod jag)
- är ni ett gäng som kör mycket tillsammans och hur mycket kör du själv?
- du verkar ha cyklat mycket i Dolomiterna. Någon särskild anledning? Min egen erfarenhet är att det är mycket som ligger under trädgränsen och därmed blir vyerna inte blir lika vackra som i andra delar av alperna (Dolomitbergen har dock ett säreget och charmigt utseende)
Inför sommarens alpcykling undrar jag om du har lite input betr följande:
- bra cykeluthyrare antingen i närheten av Bormio eller Cortina d'Ampezzo
- vi tänkte ha Cortina d'Ampezzo och Bormio som boendeorter och utgångspunkt för cykling. Från Cortina tänkte vi cykla Refugio Bois, Drei Zinnen inkl Refugio Lavaredo och sen vandra till Forcella Lavaredo, Giau Pass, Valparola samt ev Gardena mfl (Gardena har vi cyklat tidigare). Från Bormio Gavio, Umbrail och Stelvio. Ev med biltransport vid behov. Känner du till passen och vill skicka med några goda råd? Har vi missat något i närheten? Finns det bättre orter och cykling?
Ljuset kan göra en enorm skillnad. Jag har vandrat i Chile och sett morgonljuset på ett bergssida som blev otroligt vackert orange. De som kom upp en halvtimme senare såg bara en vanlig grå bergssida.GoranS sa:Drei Zinnen ska ni absolut köra upp till. Kanonfint. Skulle rekommendera att antingen köra tidig morgon eller precis innan solen går ner så att ljuset är som bäst. Finns lite bilder från det en bit ner i https://happyride.se/forum/read.php/1/2196254/2196553
Pga dess branta lutning eller varför just från den sidan?GoranS sa:Giau är det dolomitpass jag inte kört som jag helst skulle vilja köra, och då från Selva di Cadore-sidan.
Tack för det tipset!GoranS sa:I övrigt finns en brant återvändsväg upp till Rifugio Cinque Torri som man kan ta av inpå en bit upp på vägen till Falzarego från Cortina. Har inte kört den själv, men ska tydligen dels vara en kul utmaning och dels bjuda på riktigt fina vyer uppe vid toppen.
Vi tittar vidare på boendet. Det är flera parametrar att ta hänsyn till. Vi vill helst flytta så lite som möjligt, men har hyrbil. Vi cyklar inte lika långt och lika många höjdmeter som du.GoranS sa:Alternativ till Cortina skulle kunna vara Arabba eller Corvara/La Villa. Om man skulle vilja köra t.ex. Fedaia eller Gardeccia är det då lite närmare.
Gavia-rutten är den vi hade tänkt oss. Är Passo di Fraele enbart asfalt? Torri di Fraele är väl delvis grusväg? Vet du om det går att ta sig vidare till Passo di Val med racer?GoranS sa:Gavia är ett annat pass som ligger högt på min önskelista. Jag skulle ha satsat på att köra ner till Mazzo eller Tovo di Sant'Agata och klämma Mortirolo (egentligen Passo di Foppa) och sen via Monno ta sig till Ponte di Legno och klättra över Gavia tillbaka till Bormio. En sak jag skulle fundera på i de trakterna är annars klättringen upp till Torri di Fraele (norra sidan av vägen bort mot Livigno, inte så långt från Bormio).
Vilken period syftar det på? Jag är inte alls så förtjust i värme, å andra sidan hellre varmt och torrt än svalare och blött.GoranS sa:[RR] Brunico - Pineta (nu inkl dag 2)
"Generellt är mitt intryck att det oftast är bra väder i Dolomiterna den här perioden. Visst, det kan komma någon regnskur, men på över femtio cykeldagar utspridda över sex somrar är det bara en dag det regnat mer än hälften av de ljusa timmarna. Det är lite förvånande när man tittar på statistiken för nederbörd och ser att det är ganska blött där nere. Min känsla är dock att mkt av regnet kommer i rejäla åskskurar på kvällarna, d.v.s. när man ändå inte är ute och cyklar.
Årets tripp var f.ö. min varmaste hittills. Kollade statistik från italienska motsvarigheten till SMHI och av resans nio dagar så var högsta temperaturen under sju av dygnen mellan 34 och 37 grader i Bolzano.
samt "Totalt sett blev detta två riktigt fina cykeldagar med 20 timmar i sadeln, 40 tillryggalagda mil och 7000-7500 höjdmeter uppför. "
Bele sa:Tack för ett mycket bra och informativt svar!
Ljuset kan göra en enorm skillnad. Jag har vandrat i Chile och sett morgonljuset på ett bergssida som blev otroligt vackert orange. De som kom upp en halvtimme senare såg bara en vanlig grå bergssida.GoranS sa:Drei Zinnen ska ni absolut köra upp till. Kanonfint. Skulle rekommendera att antingen köra tidig morgon eller precis innan solen går ner så att ljuset är som bäst. Finns lite bilder från det en bit ner i https://happyride.se/forum/read.php/1/2196254/2196553
Bele sa:Pga dess branta lutning eller varför just från den sidan?GoranS sa:Giau är det dolomitpass jag inte kört som jag helst skulle vilja köra, och då från Selva di Cadore-sidan.
Lite mer info: http://cycloclimbing.com/alpspassunpaved/u16nuvolau.htmlBele sa:Tack för det tipset!GoranS sa:I övrigt finns en brant återvändsväg upp till Rifugio Cinque Torri som man kan ta av inpå en bit upp på vägen till Falzarego från Cortina. Har inte kört den själv, men ska tydligen dels vara en kul utmaning och dels bjuda på riktigt fina vyer uppe vid toppen.
Ja, det är alltid lite av ett pusslande att få ihop saker s.a. man får ut så mkt som möjligt av resan utan att det urartar i en hetsjakt på toppar/pass.Bele sa:Vi tittar vidare på boendet. Det är flera parametrar att ta hänsyn till. Vi vill helst flytta så lite som möjligt, men har hyrbil. Vi cyklar inte lika långt och lika många höjdmeter som du.GoranS sa:Alternativ till Cortina skulle kunna vara Arabba eller Corvara/La Villa. Om man skulle vilja köra t.ex. Fedaia eller Gardeccia är det då lite närmare.
Lite info finns på http://cycloclimbing.com/alpspass1700paved/108fraele.html och http://cycloclimbing.com/alpspassunpaved/u25alpisella.htmlBele sa:Gavia-rutten är den vi hade tänkt oss. Är Passo di Fraele enbart asfalt? Torri di Fraele är väl delvis grusväg? Vet du om det går att ta sig vidare till Passo di Val med racer?GoranS sa:Gavia är ett annat pass som ligger högt på min önskelista. Jag skulle ha satsat på att köra ner till Mazzo eller Tovo di Sant'Agata och klämma Mortirolo (egentligen Passo di Foppa) och sen via Monno ta sig till Ponte di Legno och klättra över Gavia tillbaka till Bormio. En sak jag skulle fundera på i de trakterna är annars klättringen upp till Torri di Fraele (norra sidan av vägen bort mot Livigno, inte så långt från Bormio).
Bele sa:Vilken period syftar det på? Jag är inte alls så förtjust i värme, å andra sidan hellre varmt och torrt än svalare och blött.GoranS sa:[RR] Brunico - Pineta (nu inkl dag 2)
"Generellt är mitt intryck att det oftast är bra väder i Dolomiterna den här perioden. Visst, det kan komma någon regnskur, men på över femtio cykeldagar utspridda över sex somrar är det bara en dag det regnat mer än hälften av de ljusa timmarna. Det är lite förvånande när man tittar på statistiken för nederbörd och ser att det är ganska blött där nere. Min känsla är dock att mkt av regnet kommer i rejäla åskskurar på kvällarna, d.v.s. när man ändå inte är ute och cyklar.
Årets tripp var f.ö. min varmaste hittills. Kollade statistik från italienska motsvarigheten till SMHI och av resans nio dagar så var högsta temperaturen under sju av dygnen mellan 34 och 37 grader i Bolzano.
samt "Totalt sett blev detta två riktigt fina cykeldagar med 20 timmar i sadeln, 40 tillryggalagda mil och 7000-7500 höjdmeter uppför. "
Semester eller träningsläger eller både och? Vi brukar ha åtta cykeldagar och få ihop ca 12000 hm. Det inkluderar sovmorgon, lunch på restaurang, mycket fotande och njutande av vyerna.
Edit: Skiljt på Passo di Fraele och Passo Torri di Fraele. Det gäller att hålla tungan rätt i mun...
GoranS sa:I övrigt finns en brant återvändsväg upp till Rifugio Cinque Torri som man kan ta av inpå en bit upp på vägen till Falzarego från Cortina. Har inte kört den själv, men ska tydligen dels vara en kul utmaning och dels bjuda på riktigt fina vyer uppe vid toppen.
Bele sa:Tack för det tipset!
Det verkar som om vi har missat det trots att vi har använt Jerrys (Cycloclimbing) underlag. Vi som gärna kör högt och vackert hade förhoppningsvis fångat det ändå, eftersom det ligger i närheten av Passo Giau, men helt säkert är det. Så ett stort tack för det tipset!GoranS sa:
GoranS sa:För min del är cykelresor semester med en viss träningseffekt som positiv bonus. Jag skulle inte köra på det sätt jag gör om det handlade om att få ut maximal träningseffekt. Då skulle jag drar ner på mängden och försöka få till lite mer vila och sömn.