[RR] Dolomiterna (igen) [Komplett]

Tar ett litet epilog-inlägg med några bilder också.

Då bussen skulle komma upp till Stockholm först på måndag eftermiddag och jag inte hade lust att lägga en semesterdag på att åka buss upp genom Sverige hade jag bokat en flygbiljett hem från Bergamo på söndagskvällen. Jag hade på hemmaplan innan resan undersökt vad det fanns för möjligheter att göra något under dagen och kommit fram till att ett besök i Verona skulle kunna vara trevligt då jag aldrig varit i den staden. Tog därför bussen in till Bolzanos järnvägsstation redan strax före halv sju och därifrån tåget ner till Verona.
P1110523Large.JPG

Tåget kom fram kvart i nio. Jag knallade sedan runt i staden i ett antal timmar. Nöjer mig med en okommenterad bildkavalkad.
P1110531Large.JPG

P1110532Large.JPG

P1110539Large.JPG

P1110542Large.JPG

P1110555Large.JPG

P1110557Large.JPG

P1110561Large.JPG

P1110566Large.JPG

P1110574Large.JPG

P1110586Large.JPG

P1110593Large.JPG

P1110595Large.JPG

P1110598Large.JPG

Jag tog sedan tåget till Bergamo med byte i Treviglio. I Bergamo strosade jag runt ett tag. Egentligen är den bästa delen av staden Città Alta, men jag har varit där tidigare och var lite seg i benen så jag höll mig i de lägre belägna delarna.
P1110599Large.JPG

Efter att ha ätit så knallade jag ut till flygplatsen. Tycker det är rätt sympatiskt att kunna ta sig dit till fots.
P1110603Large.JPG

För den som måhända inte har den italienska geografin helt aktuell i huvudet avslutar jag med en karta som approximativt visar resrutten.
Dag10.JPG

Tack för inspirerande RR Göran! Det värmer i vinterkylan. Du som varit där ett par gånger, vad tror du om när säsongen är där nere, dvs. hur tidigt kan man räkna med att det är snöfritt och tillåter kortbyxor (dvs. som lägst en ~10 grader på krönen), och hur länge håller det så?

De högsta passen finns det ingen tid på året då man ens kan vara säker på att de är öppna. Jag har varit med om att Stelvio varit stängt p.g.a. snö någon av de första dagarna i augusti, d.v.s. då det statistiskt sett bör vara som varmast och därmed rimligen som lägst sannolikhet för att hindras av snö. Med tanke på det är det förstås inte heller någon säkerhet att det skulle vara speciellt varmt uppe på passen/topparna. Sen är ju även 10 grader rätt kallt om det kommer regn och man ska köra utför.

För egen del hade jag nog inte åkt ner före midsommar och inte senare än i början av september. Genom att jag bara varit där i månadsskiftet juli-augusti är det dock bara gissningar. Sen kan en hel del pass vara öppna klart utanför den perioden. Giro del Trentino brukar ju köras under andra halvan av april och då händer det att de kör uppför pass som Pordoi. Sen kan man ju kika lite på temperaturstatistik och utifrån den försöka bilda sig en uppfattning om när temperaturerna börjar avvika markant från de högsta värdena.

Tack! Jag var uppe ett par dagar och klättrade vid Sella-passet i början av juni ett år och då kom det snö på 2800möh. Benvärmare och jacka på nervägen är ju ok, något har man lärt sig från Gran Canaria över jul/nyår ett par gånger. :-)

Jag har inte läst hela tråden igen, men några frågor sen tidigare:
- egen eller hyrcykel?
- hur tar ni er ner (flyg hem från Bergamo förstod jag)
- är ni ett gäng som kör mycket tillsammans och hur mycket kör du själv?
- du verkar ha cyklat mycket i Dolomiterna. Någon särskild anledning? Min egen erfarenhet är att det är mycket som ligger under trädgränsen och därmed blir vyerna inte blir lika vackra som i andra delar av alperna (Dolomitbergen har dock ett säreget och charmigt utseende)

Inför sommarens alpcykling undrar jag om du har lite input betr följande:
- bra cykeluthyrare antingen i närheten av Bormio eller Cortina d'Ampezzo
- vi tänkte ha Cortina d'Ampezzo och Bormio som boendeorter och utgångspunkt för cykling. Från Cortina tänkte vi cykla Refugio Bois, Drei Zinnen inkl Refugio Lavaredo och sen vandra till Forcella Lavaredo, Giau Pass, Valparola samt ev Gardena mfl (Gardena har vi cyklat tidigare). Från Bormio Gavio, Umbrail och Stelvio. Ev med biltransport vid behov. Känner du till passen och vill skicka med några goda råd? Har vi missat något i närheten? Finns det bättre orter och cykling?

Såg en hel del cyklister på vägarna upp mot Arabba i lördags, även om temperaturen låg på under nollan. Den där junisnön kunde fått komma nu istället.

Bele sa:
Jag har inte läst hela tråden igen, men några frågor sen tidigare:
- egen eller hyrcykel?
- hur tar ni er ner (flyg hem från Bergamo förstod jag)
- är ni ett gäng som kör mycket tillsammans och hur mycket kör du själv?
- du verkar ha cyklat mycket i Dolomiterna. Någon särskild anledning? Min egen erfarenhet är att det är mycket som ligger under trädgränsen och därmed blir vyerna inte blir lika vackra som i andra delar av alperna (Dolomitbergen har dock ett säreget och charmigt utseende)

Inför sommarens alpcykling undrar jag om du har lite input betr följande:
- bra cykeluthyrare antingen i närheten av Bormio eller Cortina d'Ampezzo
- vi tänkte ha Cortina d'Ampezzo och Bormio som boendeorter och utgångspunkt för cykling. Från Cortina tänkte vi cykla Refugio Bois, Drei Zinnen inkl Refugio Lavaredo och sen vandra till Forcella Lavaredo, Giau Pass, Valparola samt ev Gardena mfl (Gardena har vi cyklat tidigare). Från Bormio Gavio, Umbrail och Stelvio. Ev med biltransport vid behov. Känner du till passen och vill skicka med några goda råd? Har vi missat något i närheten? Finns det bättre orter och cykling?

Resan jag åkte på var en arrangerad resa där transporten är med buss. Efter bussen finns ett specialsläp som cyklarna transporteras i. Flygresan hem från Bergamo hade jag fixat på egen hand. Främsta skälet var att jag inte ville behöva spendera en semesterdag (hårdvaluta i min värld) på att sitta och åka buss upp till Stockholm.

Angående min cykling på egen hand är det främst de dagar loppet inte pågår som jag kör egna rundor. Detta då resterande del av gruppen normalt dels kör lite kortare turer och dels vägar jag åkt tidigare.

Anledningen till att det blivit många gånger (var åttonde året) är dels att det är hyggligt enkelt och dels att jag tycker det brukar vara riktigt trevliga resor. Ska man ta sig ner på egen hand och inte har bil är det lite knöligare. Dessutom tycker jag loppet är rätt trivsamt och en kul krydda.

Tyvärr ingen input kring cykeluthyrning då jag alltid haft med min egen cykel.

Drei Zinnen ska ni absolut köra upp till. Kanonfint. Skulle rekommendera att antingen köra tidig morgon eller precis innan solen går ner så att ljuset är som bäst. Finns lite bilder från det en bit ner i https://happyride.se/forum/read.php/1/2196254/2196553

Valparola är nog mitt favoritpass i Dolomiterna vad det gäller utsikt/vy så den tycker jag absolut ni ska försöka få med (finns någon bild därifrån i länken ovan också). Giau är det dolomitpass jag inte kört som jag helst skulle vilja köra, och då från Selva di Cadore-sidan. I övrigt finns en brant återvändsväg upp till Rifugio Cinque Torri som man kan ta av inpå en bit upp på vägen till Falzarego från Cortina. Har inte kört den själv, men ska tydligen dels vara en kul utmaning och dels bjuda på riktigt fina vyer uppe vid toppen.

Alternativ till Cortina skulle kunna vara Arabba eller Corvara/La Villa. Om man skulle vilja köra t.ex. Fedaia eller Gardeccia är det då lite närmare.

Bor man i Bormio skulle jag föreslå att man kör upp mot Stelvio, viker av över Umbrail, ner till Sta Maria och bort till Prato och upp över Stelvio tillbaka till Bormio.

Gavia är ett annat pass som ligger högt på min önskelista. Jag skulle ha satsat på att köra ner till Mazzo eller Tovo di Sant'Agata och klämma Mortirolo (egentligen Passo di Foppa) och sen via Monno ta sig till Ponte di Legno och klättra över Gavia tillbaka till Bormio. En sak jag skulle fundera på i de trakterna är annars klättringen upp till Torri di Fraele (norra sidan av vägen bort mot Livigno, inte så långt från Bormio).

Senast ändrad:
Tack för ett mycket bra och informativt svar!

GoranS sa:
Drei Zinnen ska ni absolut köra upp till. Kanonfint. Skulle rekommendera att antingen köra tidig morgon eller precis innan solen går ner så att ljuset är som bäst. Finns lite bilder från det en bit ner i https://happyride.se/forum/read.php/1/2196254/2196553
Ljuset kan göra en enorm skillnad. Jag har vandrat i Chile och sett morgonljuset på ett bergssida som blev otroligt vackert orange. De som kom upp en halvtimme senare såg bara en vanlig grå bergssida.

GoranS sa:
Giau är det dolomitpass jag inte kört som jag helst skulle vilja köra, och då från Selva di Cadore-sidan.
Pga dess branta lutning eller varför just från den sidan?

GoranS sa:
I övrigt finns en brant återvändsväg upp till Rifugio Cinque Torri som man kan ta av inpå en bit upp på vägen till Falzarego från Cortina. Har inte kört den själv, men ska tydligen dels vara en kul utmaning och dels bjuda på riktigt fina vyer uppe vid toppen.
Tack för det tipset!

GoranS sa:
Alternativ till Cortina skulle kunna vara Arabba eller Corvara/La Villa. Om man skulle vilja köra t.ex. Fedaia eller Gardeccia är det då lite närmare.
Vi tittar vidare på boendet. Det är flera parametrar att ta hänsyn till. Vi vill helst flytta så lite som möjligt, men har hyrbil. Vi cyklar inte lika långt och lika många höjdmeter som du.

GoranS sa:
Gavia är ett annat pass som ligger högt på min önskelista. Jag skulle ha satsat på att köra ner till Mazzo eller Tovo di Sant'Agata och klämma Mortirolo (egentligen Passo di Foppa) och sen via Monno ta sig till Ponte di Legno och klättra över Gavia tillbaka till Bormio. En sak jag skulle fundera på i de trakterna är annars klättringen upp till Torri di Fraele (norra sidan av vägen bort mot Livigno, inte så långt från Bormio).
Gavia-rutten är den vi hade tänkt oss. Är Passo di Fraele enbart asfalt? Torri di Fraele är väl delvis grusväg? Vet du om det går att ta sig vidare till Passo di Val med racer?

GoranS sa:
[RR] Brunico - Pineta (nu inkl dag 2)
"Generellt är mitt intryck att det oftast är bra väder i Dolomiterna den här perioden. Visst, det kan komma någon regnskur, men på över femtio cykeldagar utspridda över sex somrar är det bara en dag det regnat mer än hälften av de ljusa timmarna. Det är lite förvånande när man tittar på statistiken för nederbörd och ser att det är ganska blött där nere. Min känsla är dock att mkt av regnet kommer i rejäla åskskurar på kvällarna, d.v.s. när man ändå inte är ute och cyklar.

Årets tripp var f.ö. min varmaste hittills. Kollade statistik från italienska motsvarigheten till SMHI och av resans nio dagar så var högsta temperaturen under sju av dygnen mellan 34 och 37 grader i Bolzano.

samt "Totalt sett blev detta två riktigt fina cykeldagar med 20 timmar i sadeln, 40 tillryggalagda mil och 7000-7500 höjdmeter uppför. "
Vilken period syftar det på? Jag är inte alls så förtjust i värme, å andra sidan hellre varmt och torrt än svalare och blött.
Semester eller träningsläger eller både och? Vi brukar ha åtta cykeldagar och få ihop ca 12000 hm. Det inkluderar sovmorgon, lunch på restaurang, mycket fotande och njutande av vyerna.

Edit: Skiljt på Passo di Fraele och Passo Torri di Fraele. Det gäller att hålla tungan rätt i mun...

Senast ändrad:
Bele sa:
Tack för ett mycket bra och informativt svar!

GoranS sa:
Ljuset kan göra en enorm skillnad. Jag har vandrat i Chile och sett morgonljuset på ett bergssida som blev otroligt vackert orange. De som kom upp en halvtimme senare såg bara en vanlig grå bergssida.

Ja, det är synd att man inte kan få det där ljuset hela dagen.

Bele sa:
GoranS sa:
Giau är det dolomitpass jag inte kört som jag helst skulle vilja köra, och då från Selva di Cadore-sidan.
Pga dess branta lutning eller varför just från den sidan?

Det känns som det är den "klassiska sidan". Jag har dessutom fått för mig att den är lite tuffare från den sidan (alltid kul att ha gjort passen från den besvärligaste sidan).

Bele sa:
GoranS sa:
I övrigt finns en brant återvändsväg upp till Rifugio Cinque Torri som man kan ta av inpå en bit upp på vägen till Falzarego från Cortina. Har inte kört den själv, men ska tydligen dels vara en kul utmaning och dels bjuda på riktigt fina vyer uppe vid toppen.
Tack för det tipset!
Lite mer info: http://cycloclimbing.com/alpspassunpaved/u16nuvolau.html

Bele sa:
GoranS sa:
Vi tittar vidare på boendet. Det är flera parametrar att ta hänsyn till. Vi vill helst flytta så lite som möjligt, men har hyrbil. Vi cyklar inte lika långt och lika många höjdmeter som du.
Ja, det är alltid lite av ett pusslande att få ihop saker s.a. man får ut så mkt som möjligt av resan utan att det urartar i en hetsjakt på toppar/pass.

Bele sa:
GoranS sa:
Gavia-rutten är den vi hade tänkt oss. Är Passo di Fraele enbart asfalt? Torri di Fraele är väl delvis grusväg? Vet du om det går att ta sig vidare till Passo di Val med racer?
Lite info finns på http://cycloclimbing.com/alpspass1700paved/108fraele.html och http://cycloclimbing.com/alpspassunpaved/u25alpisella.html

Bele sa:
GoranS sa:
[RR] Brunico - Pineta (nu inkl dag 2)
"Generellt är mitt intryck att det oftast är bra väder i Dolomiterna den här perioden. Visst, det kan komma någon regnskur, men på över femtio cykeldagar utspridda över sex somrar är det bara en dag det regnat mer än hälften av de ljusa timmarna. Det är lite förvånande när man tittar på statistiken för nederbörd och ser att det är ganska blött där nere. Min känsla är dock att mkt av regnet kommer i rejäla åskskurar på kvällarna, d.v.s. när man ändå inte är ute och cyklar.

Årets tripp var f.ö. min varmaste hittills. Kollade statistik från italienska motsvarigheten till SMHI och av resans nio dagar så var högsta temperaturen under sju av dygnen mellan 34 och 37 grader i Bolzano.

samt "Totalt sett blev detta två riktigt fina cykeldagar med 20 timmar i sadeln, 40 tillryggalagda mil och 7000-7500 höjdmeter uppför. "
Vilken period syftar det på? Jag är inte alls så förtjust i värme, å andra sidan hellre varmt och torrt än svalare och blött.
Semester eller träningsläger eller både och? Vi brukar ha åtta cykeldagar och få ihop ca 12000 hm. Det inkluderar sovmorgon, lunch på restaurang, mycket fotande och njutande av vyerna.

Edit: Skiljt på Passo di Fraele och Passo Torri di Fraele. Det gäller att hålla tungan rätt i mun...

Perioden är månadsskiftet juli-augusti. Att beakta är att det ju generellt sett är svalare högre upp. Bolzano ligger på ca 250 möh medan både Cortina och Bormio ligger i runda slängar 1000 meter högre upp vilket minskar värmeproblematiken. För egen del tycker jag att runt 35 grader är skönt. Just nämnda resa hade jag lite tungt de tre första dagarna. Var inte så varmt hemma innan vi kom ner så temperaturskillnaden krävde lite tillvänjning. Det var dock aldrig så att jag led av värmen, kroppen fungerade bara lite sämre än vanligt.

För min del är cykelresor semester med en viss träningseffekt som positiv bonus. Jag skulle inte köra på det sätt jag gör om det handlade om att få ut maximal träningseffekt. Då skulle jag drar ner på mängden och försöka få till lite mer vila och sömn.

GoranS sa:
Bele sa:
Tack för det tipset!
GoranS sa:
Det verkar som om vi har missat det trots att vi har använt Jerrys (Cycloclimbing) underlag. Vi som gärna kör högt och vackert hade förhoppningsvis fångat det ändå, eftersom det ligger i närheten av Passo Giau, men helt säkert är det. Så ett stort tack för det tipset!

Cycloclimbing innehåller mycket bra info, men är inte alltid så lätt att använda till planering, t ex om man vill hitta pass inom ett visst geografiskt område. Hittade nyligen en sajt som verkar mycket bra till just det, men den är tyvärr ofta ganska seg.
http://www.climbbybike.com/climbs_selection_clickmap.asp

GoranS sa:
För min del är cykelresor semester med en viss träningseffekt som positiv bonus. Jag skulle inte köra på det sätt jag gör om det handlade om att få ut maximal träningseffekt. Då skulle jag drar ner på mängden och försöka få till lite mer vila och sömn.

Du gillar att cykla långt och högt mao :-)

Nej, som ett rent planeringsverktyg är cycloclimbing kanske inte helt idealisk. Tycker dock att den är grym som källa till information och inspiration.

En sajt jag använt en del är tyskspråkiga http://www.quaeldich.de/paesse/ Om man letar upp en stigning i området och sedan går till kart-tabben så ser man andra stigningar i området.
Capture.PNG

Finns även beskrivningar, höjdprofiler och bilder till klättringarna vilket gör att man kan bilda sig en rätt bra uppfattning om hur backarna är. Och även om man som jag inte kan någon tyska så tycker jag man kan få tillräckligt hum om innehållet via någon maskinöversättning.

Bakgrunden till namnet på sajten är f.ö. lite kul: http://www.quaeldich.de/buecher.php?BuchID=31

Och, ja, jag har lite svårt att inte utnyttja möjligheten till backkörning när jag har den. Stockholmstrakten är ju tyvärr kliniskt fri från berg att cykla i och att då slösa bort tid med att sitta på hotellet i onödan när jag har backar utanför fönstret har jag lite svårt för. Dessutom har många av mina finaste cykelturer varit dagar då jag haft rulltid runt 10 timmar med rätt många höjdmeter. Så det gör att jag gärna ger mig ut på heldagsturer om tillfälle ges. Däremot är jag solskenscyklist, så regnar det är jag inte alls lika sugen på bergscykling.

Tillbaka
Topp