[RR] Dundret, Gällivare

svpe

Aktiv medlem
[RR] Dundret, Gällivare
Ända sen Dundret Bike Week arrangerades i början av 1990-talet har jag tänkt att det skulle vara kul att utforska Dundret på cykel. Trots regelbundna besök i Gällivare har det inte blivit av att jag tagit med cykeln dit, främst på grund av svårigheterna att ta med sig cykel på tåg.

I fredags såg jag på Instagram att Dundret börjat hyra ut fatbikes och eftersom vi ändå planerat att resa dit i helgen tänkte jag att det skulle vara ett bra tillfälle att cykla på Dundret och dessutom få möjligheten att prova på en modern fatbike med framdämpare. Cyklarna i uthyrningen är Scott Big Ed med blutogaffel och Surly Pugsley. Det finns även vanliga framdämpade mountainbikes att hyra.

Uthyrningen gick smidigt. Jag betalade 350kr för 4h och lämnade ytterligare 500kr i deposition så fick jag ut en splitter ny Scott Big Ed och en hjälm. Jag frågade efter en pump också för att kunna justera lufttrycket men det hade de inte att låna ut. Jag fick även en färgkopia på en karta över Dundret som jag hade tappat innan jag kommit upp på fjället.
Den hjälpsamma killen i receptionen visste dock inget om var det var cykelbart eller inte så jag fick titta på kartan och tänka själv utifrån min erfarenhet från skidåkningen vintertid.

IMG_1321.JPG

IMG_1323.JPG

Dundret har ännu inga markerade cykelleder men det finns en hel del markerade vandringsleder. Jag valde Pelikanstigen upp vilken jag trodde skulle vara den flackaste vägen upp till toppen men även den var ganska brant och på vägen upp var det inte cykelbart speciellt långa sträckor trots 22-36 i utväxling. Trots att jag är van vid fatbike blev jag imponerad över fästet i Kendadäcken som satt på Scotten. Inte en endaste gång släppte däcket fästet trots blöta stenar.

IMG_1325.JPG

Som vanligt med nya cyklar var hyrcykeln inte så väl justerade men jag hade med mig verktyg i ryggsäcken för att justera om vinkeln på reglagen och justera ändlägena på växlarna vilket behövdes då kedjan hoppade både fram och bak vid växling mot ändlägena.

Till vintersäsongen skall en ny sexstolslift vara klar vilket kommer ge möjlighet till liftburen cykling på Dundret.

IMG_1326.JPG

IMG_1329.JPG

Väl uppe vid fjällstugan började det störtregna och jag höll mig under under taket i kanske 20 minuter innan jag ville cykla vidare. Därifrån var det fina steniga stigar med lagom lutning både uppför och nedför. Jag valde att cykla vidare upp mot Friluftsfrämjandets stuga “Åke på toppen” där jag återigen blev tvungen att ta en kortare paus på grund av regn. Jag fortsatte sedan upp mot Västtoppen för att sedan få 400 höjdmeter ner till hotellet där jag skulle lämna tillbaka cykeln.

IMG_1333.JPG

IMG_1335.JPG

IMG_1336.JPG

IMG_1362.JPG

IMG_1363.JPG

IMG_1364.JPG

IMG_1365.JPG

De nybyggda spängerna på nedvägen var mycket cykelvänliga. På nedvägen vågade jag också stanna och släppa ur lite luft ur bakdäcket för att det var onödigt högt tryck i däcken. Men när man inte har någon pump eller extraslang med sig måste man vara försiktig.

IMG_1367.JPG

Nedfärden var stenig och ganska brant men mycket rolig trots lätt regn.

IMG_1368.JPG

När ca 1km återstod kom jag ut på elljusspåret och där fick jag oväntat punktering på framhjulet. Förstår inte hur det kunde hända där då jag hade högt tryck i däcket och framdämpare vilket torde minimera risken för genomslagspunka. Jag fick leda cykeln sista kilometern till hotellet.

EndomondoDundret.JPG

Totalt blev det enligt Endomondo 18km på 3,5h inklusive fika-, regn- och fotopauser.

IMG_1371.JPG

Utanför hotellet fanns en vattenslang för rengöring av cykeln så jag spolade av cykeln innan återlämning. Återlämnandet av en lätt begagnad fatbike med punktering var inga problem. Jag frågade om de ville att ha någon ersättning för punkteringen men det behövdes inte och jag fick tillbaka hela min deposition.

Ser fram emot att åka tillbaka och upptäcka fler stigar och kanske blir det liftburen cykling på Dundret nästa sommar. Eller kanske redan till vintern.

IMG_1372.JPG

Scott Big Ed kändes mycket bra, dock inte speciellt lätt. Kanske var vevlagerhöjden väl låg då jag upplevde att jag mycket ofta slog i vevarmar och pedaler i marken. Däcken imponerade på mig, fästet var utmärkt och ingen självstyrning vad jag märkte. Dock var däcken ganska hårt pumpade. Bluton fungerade som förväntat. Bluton var varken inkörd eller justerad specifikt för mig vilket såklart kan varit en nackdel. Fortfarande är jag dock inte helt övertygad om att fjädring hör hemma på fatbikes men det beror väl på hur man vill använda sin cykel.

[RR] Dundret, Gällivare
Najs! Intressant med Kendadäcken, får googla vikt på dom, vilken bredd var det?

Har ALDRIG punkat på en fatbike, spricka vid ventilen men ingen regelrätt punka, imponerad att du lyckades. ;)

Senast idag var jag lycklig att jag hade framdämpare på min fatbike, nästa steg blir kanske fullgungare? :)

[RR] Dundret, Gällivare
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Najs! Intressant med Kendadäcken, får googla
> vikt på dom, vilken bredd var det?
>
> Har ALDRIG punkat på en fatbike, spricka vid
> ventilen men ingen regelrätt punka, imponerad att
> du lyckades. ;)
>
> Senast idag var jag lycklig att jag hade
> framdämpare på min fatbike, nästa steg blir
> kanske fullgungare? :)

Däcken var 4.5".
Jag har punkat några gånger på Pugslyn och alla gånger genomslagspunka. Rätt däckstryck är viktigt men svårt.

[RR] Dundret, Gällivare
Fint! Såg när jag var i Gällivare i att dom börjat med cykeluthyrning men undersökte aldrig saken närmare så nu fick jag ju stilla min nyfikenhet. Pratade med dom från Dundret på nån mässa i Umeå i våras och på dom lät det verkligen som att det skulle satsas på cykelbiten så fort liften var igång. Så jag håller tummarna att dom kör liften redan nästa sommar. Kul skulle det vara!

[RR] Dundret, Gällivare
Hasse#7 skrev:
> Fin RR. Man blir sugen på både fjäll och
> fatbike.

+1

/Helge

[RR] Dundret, Gällivare
Trevligt RR. Blir väldigt sugen att cykla på fjäll när man ser de fina stigarna på toppen. Perfekta förhållanden för tjockisen.

[RR] Dundret, Gällivare
I slutet av 80-talet vill jag minnas att jag premiäråkte min språjtans nya Miyata, odämpad förstås, på de där stigarna... Släpade oss upp genom snödrivor i Soldalen... Det var tider det. Pedaler med korg, totalt livsfarligt.

[RR] Dundret, Gällivare
Jag och en kompis hyrde varsin Scott Big-ED i helgen och cyklade upp på Dundret.
Makalöst roligt! Känslan av odödlighet är nästan lika påtaglig på en Fatbike som på en DH-cykel. :)

Jag upplevde Scott cyklarna som något stora och bytte ner till en small (är 176 cm lång) och polaren bytte ofrivilligt ner till en medium (187 cm lång) efter det att vår strapats inte började särskilt bra. Bakhjulet hoppade ur sitt läge i första stigningen. Sen gick det inte att få den på plats igen. Så vi knallade tillbaka och bytte hans cykel. De ringde i dag och frågade vad som hänt. Det var tydligen en spricka i ramen.

Dämparen hade inte heller lockout-vajern monterad vilket gör att den var i låst läge hela tiden. Irriterande. Bakhjulets snabblåsning pekade även framåt på den cykeln jag hyrde. Farligt.

[RR] Dundret, Gällivare
Låter som brister i montage och underhåll av cyklarna. Lite trist om det är så och man inte kan lita på cyklarna när man åker ut på fjället.

[RR] Dundret, Gällivare
Tillbaka i Göteborg efter en grym helg i Dundret. Jag hyrde en fatbike medans min kompis hyrde en vanligt mtb.

Var första gången jag provade fatbike och det var en positiv upplevelse, även om det var en aning tungt att gå upp med den första delen till "Lilla toppen" 747 m.ö.h.

Men sen var det roligare nedför, kändes verkligen som att man kunde cykla över precis allt!

Efter en tur upp till Åke på toppen körde vi en nyskapad väg ner till toppstugan. Den var riktigt rolig och snabb.

Sista delen fick bli Pelikansvängen och där avslutade jag med punktering med ca 200m kvar. Tror det var en avkapad gren som åkte in i däcket då jag tog en liten genväg påväg nedför.

Lite surt att gå sista biten tillbaka. Tycker cykeln fungerade OK, fick justera bakväxeln lite men annars inget att klaga på.

Overall en riktigt riktigt rolig dag!

/Jonas

Bilagor

• 20151003_125436.jpg
    20151003_125436.jpg
    76.8 KB · Besök: 116
  • 20151003_121130.jpg
    20151003_121130.jpg
    82.4 KB · Besök: 121
  • 20151003_112236.jpg
    20151003_112236.jpg
    97.6 KB · Besök: 140
[RR] Dundret, Gällivare
Franas skrev:
> Tillbaka i Göteborg efter en grym helg i Dundret.
> Jag hyrde en fatbike medans min kompis hyrde en
> vanligt mtb.
>
> Var första gången jag provade fatbike och det
> var en positiv upplevelse, även om det var en
> aning tungt att gå upp med den första delen till
> "Lilla toppen" 747 m.ö.h.
>
> Men sen var det roligare nedför, kändes
> verkligen som att man kunde cykla över precis
> allt!
>
> Efter en tur upp till Åke på toppen körde vi en
> nyskapad väg ner till toppstugan. Den var riktigt
> rolig och snabb.
>
> Sista delen fick bli Pelikansvängen och där
> avslutade jag med punktering med ca 200m kvar.
> Tror det var en avkapad gren som åkte in i
> däcket då jag tog en liten genväg påväg
> nedför.
>
> Lite surt att gå sista biten tillbaka. Tycker
> cykeln fungerade OK, fick justera bakväxeln lite
> men annars inget att klaga på.
>
> Overall en riktigt riktigt rolig dag!
>
> /Jonas

Kul att fler hittar till Dundret. Härligt med lite nysnö också, äntligen är vintern på väg!

Tillbaka
Topp