[RR] En grön dag med ny kamera i Övik

Öviksmicke

Ny medlem
En vecka kvar till julafton och allt man ser är grönt gräs tillsammans med en värmade sol på en klarblå himmel. Den där julkänslan kan verkligen inte infinna sig. Fördelen är väl att cykelsesången har varit väldigt lång här uppe i Övik. Så som vanligt så drog vi ut på helgen och det blev lördag den här gången.

Patrik som tycker att allt före 11 är väl tidigt fick för sig att vi skulle dra iväg redan kl 8. Tillockmed jag hade vissa problem med att ta mig upp. Kliver man upp före 5 varje vardag så uppskattar man sovmornar på helgen, men idag blev det inte nått av det eftersom jag dessutom har en halvtimmes bilfärd in till stan. Nåja, upp kom jag och när jag rullar in på gatan där Patrik bor stod han ute på vägen och väntade på mig. Erik hade försovit sig så han skulle ansluta senare. Marcus och Lars skulle ta sovmorgon sa dom så det blev bara jag och Patrik som fick trampa upp till masten på Åsberget. Efter 10 minuter kommer en marcus trampandes uppför vägen... sovmorgon sa han? Kort därefter kom lars också.

Erik var fortfarande långt bort så vi rullar nerför DHfarfars stig och beslutar sedan för att prova en stig i myckling som jag och Rickard provade förra året. Jag hade sagt att det var en fin och mysig stig och jag började tveka lite, mindes jag verkligen rätt. var den så mysig? Jodå, det var den och efter att ha vikt åt ett annat håll i er stigkorsning motför vad vi åkte förra året så blev det ett tämligen långt åk innan vi var nere. Hård och fin stig med lagomt lut och finfint flyt. Härligt, här trivdes jag som fisken i vattnet.

Nu hade Erik vaknat till liv också och vi mötte upp varandra i Lillback. In till stan bar det av sen och uppför skidbacken. Eller ja, en helt grön skidbacke i mitten av december? Nåja, upp fick vi gå i vilket fall som hällst. Gräsklipparstigen ner igen med ett stopp då Marcus fick punktering på sin XC-hoj. High Octane:en fick han lämna hemma efter ett framgaffelhaveri tidigare i veckan.

Efter det blev det mat på Kebab house (ja, vi börjar bli stammisar där nu) och sen iväg till spårena bakom fritte. Patrik upptäckte ett nytt spår och efter en panikbromsning så vände vi och for tillbaka. Spåret patrik hade hittat var den så kallade Domusbacken och den var fin och skoj att åka nerför. Flera år sen jag var där sist.

Upp igen och jag tänkte köra en gamal goding som jag inte kört på flera månader. Marcus och Erik hängde på medans Patrik tog den gamla vanliga. Halvvägs ner vek jag av nerför en sandravin då jag fick lust att prova ett spår jag inte kört på flera år. Efter det rullade vi hemmåt.

Ja justeja, åsså var det dedär med ny kamera. Jag har köpt mig en systemkamera i veckan så invigningen var denna tur. Det var inte helt lätt men skoj. Om ett par månader har man kanske börjat behärska den så tills vidare så får man väl leva med en del dåliga bilder. Nu är det iallafall inte kameran bildkvalitén styper i längre och det känns riktigt bra.
Nu tar vi väl bilderna.

06121601.JPG

Patrik i mörkret. Om ni tittar strax till vänster ser ni masterna vi skulle upp till.

06121602.JPG

Patriks nya 888 som köptes samtidigt som jag och Patrik köpte oss nya Hope Moto-bromsar.

06121603.JPG

Väl uppe vid masten passade jag på att försöka ta en bild på Coilern i soluppgången.

06121604.JPG

Patriks bomb vilar sig mot den lilla lastbryggan vid masterna.

06121605.JPG

Marcus smaskar i sig en chokladboll vid dammen i Myckling. Ser ut som att Patrik ville ha en också :-)

06121606.JPG

Patriks bomb gillade att vara på bild idag och här står den mot dammen. Isen som lagt sig på tjärnen var allt annat än stark och tjock.

06121607.JPG

En liten fors fanns det också så jag tänkte jag skulle prova att ta bild med lång slutartid. Det var dock inte lätt att hålla kameran stilla då man inte hade nått stativ med sig.

06121608.JPG

Lars passar på att vila sig en stund. Han var ovanligt trött idag och dom ända gångerna han fick fart var när jag plockade fram kameran eftersom han bums inte skulle vara med på bild. Hopplös kille :-)

06121609.JPG

Marcus på stigen som går runt tjärnen.

06121610.JPG

Patrik är ute och halkar på rötter och isar, sekunden efter att jag tog denna bild fick jag kasta mig åt sidan eftersom hans framhjul tog sikte rakt på mig. Det kan vara farligt att vara fotograf ibland...

06121611.JPG

Lars påväg uppför Åsbacken som brukar vara snöbeklätt vid denna tid på året.

06121612.JPG

Marcus lagar punka efter gräsklipparstigen.

06121613.JPG

Patrik utanför fritte.

06121614.JPG

Erik luftar hjulena.

06121615.JPG

Erik och Patrik innan vi for hem.

Senast redigerad av en moderator:
Äshdå, ser att happy inte riktigt gillade så breda bilder.

Westman: Jajamen det kan man säga. Riktigt skönt gäng och man kan nästan alltid lita på att nån ska ut varje helg, dessutom utökas gänget ibland också. Roligt med nytt folk också. Tyvärr har vi inte sett till någon "utböling" ännu. Kanske kan bli någon gäst nästa sommar.

Öviksmicke skrev:
-------------------------------------------------------
> Äshdå, ser att happy inte riktigt gillade så
> breda bilder.

Menar du att Happy är ett för smalt forum eller är det Övik som är alltför storslaget ;)
Trevlig tur i alla fall.

Pata2 skrev:
> Öviksmicke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äshdå, ser att happy inte riktigt gillade så
> > breda bilder.
>
> Menar du att Happy är ett för smalt forum eller
> är det Övik som är alltför storslaget ;)

Haha, tja Övik är kanske storslaget :-) Nädå jag syftade ju faktiskt på bildernas bredd.

Jag som är uppe i Ö-vik och jobbar minst 1 dag/vecka, kan jag få inhysa en hoj hos dig Micke så att jag kan få komma ut och lufta mig på kvällarna istället för att ligga på Stat och kolla betalkanaler?....... ;-)

Edit: Ja, bilderna visar ju att jag missar någonting varenda gång jag är där utan cukel!

Senast redigerad av en moderator:
jansson99 skrev:
> Jag som är uppe i Ö-vik och jobbar minst 1
> dag/vecka, kan jag få inhysa en hoj hos dig Micke
> så att jag kan få komma ut och lufta mig på
> kvällarna istället för att ligga på Stat och
> kolla betalkanaler?....... ;-)
>
> Edit: Ja, bilderna visar ju att jag missar
> någonting varenda gång jag är där utan cukel!

Det är klart! Det lät trist att ligga och titta på tv... måste ju vara bättre att hänga med ut och cykla lite :-)

Nu vet jag inte ett dyft om stigarna i Ö-vik men det är inte direkt amish-hojjar ni använder i skogen :o (inget fel alls, men det är feta riggar)

Skön RR!

Fjäderbrunn: På stigarna här funkar även hardtails, inga problem alls.

Älskar denna läsning till kvällsfikat, än att jag var med å hoja :P keep up the good work Micke! ;)

Härligt med ny kamera till slut! Kvalitén på bilderna blir ju så mycket bättre :D Synd att jag inte kunnde följa med, ska fixa nytt växelöra nu i veckan, så får vi se om det blir någon mer cykling, kanske på jullovet?

Såg helmysigt ut. Gillade bilden på vilande Lars med cyklar i bakgrunden.
Hur tyckte du det funkade att ha med systemkamera på cykeltur? Tycker man skulle vara lite rädd att vurpa sönder den.

/Johan

JojjeM: Tycker det funkar ganska bra med systemkameran. Nackdelen är att det tar längre tid att plocka upp den då man numer får ha den i ryggan och inte i fickan. Detta gör att det är nästan omöjligt att få en cyklade Lars på bild :-P
Visst tog jag det lite lugnare än vanligt första turen då man hade kameran med men så blir det nog inte i fortsättningen. Jag tog en extra försäkring på den just utifall man skulle vurpa och krasha kameran, dessutom har jag den i en extra väska i ryggan.

Tillbaka
Topp