[RR] En snabb skogstur med nyinköpta cykeln

thumper

Ny medlem
Vaknade upp av smattret på fönstret i morse och insåg att fan... Det regnar ute...

Lämnar dottern på dagis och säger till frugan att jag nog ska ge mig ut iaf för att se vad cykeln verkligen går för.

Sagt och gjort, på med regnkläderna och ut i skogen.

Det första som slår mig är hur mycket lättare den är jämfört med min gamla Reign och hur smidigt den tar sig uppför backarna!
Har aldrig tyckt det varit roligt att stå upp och trampa i en backe men nu ser jag varenda backe som en utmaningen att ta mig uppför istället för att direkt hoppa av cykeln pga utmattning.

Tog mig en tur igenom våra härliga skogar i Orminge som ligger nån mil från Hellas. Dessa bilder är tagna på Boo-leden, motionsspåret av Boo-leden ska tilläggas, det var så blött så jag tar svårare partier när det är torrt ute känner jag.

Jag älskar verkligen denna nya cykel!
Måste bara komma ihåg ett fulladdat batteri och vatten till nästa vända.

DSC_0515.jpg

DSC_0516.jpg

DSC_0518.jpg

DSC_0521.jpg

DSC_0522.jpg

Hela booleden är ju 1,5 mil. Inte mkt grus alls. Väldigt varierande terräng med allt från mycket tekniskt till motionsspår :)

Inte för att jag vill kasta smolk i glädjebägaren men:

"Lämnar dottern på dagis och säger till frugan att jag nog ska ge mig ut iaf för att se vad cykeln verkligen går för."

Vad har du för avtal med kommunen? Barn på dagis har man när man jobbar, inte en minut längre enligt de flesta kommuners regler. Men du kanske är cykelproffs och räknar cyklingen som jobb?

Om jag valde att cykla innan jobbet då? Och frugan har den nyfödde hemma samtidigt som hon pluggar?

Inte för att du har nått med det att göra men jag kan dra min livshistoria i ett PM eller som en RR om du vill

Nä, det behövs inte. Det finns säkert bra skäl att det funkar att göra så som jag förträngt.

Om jag minns rätt har man väl rätt till 3 timmar/per dag om man är barnledig med annat barn eller arbetslös. Så nåt sånt är säkert ok. Det lät bara lite provocerande när du skrev det. Jag minns en massa snack från vår kommun där man knappt fick ta en snabbis in på ICA (alltså typ två pkt mjölk, inte veckohandling) utan det var raka vägen från jobbet till dagis som gällde.

Låter ju rätt frustrerande kan jag tycka. Vi lägger upp det hur vi vill med våra 15h faktiskt vilket är jäkligt skönt. Eller om det till och med va 20h.

thumper skrev:
-------------------------------------------------------
> Om jag valde att cykla innan jobbet då?

Måste säga att jag reagerade lika som frippe... Om du kan cykla innan jobbet kan du ta hand om barnet innan jobbet. Känns lite sådär att lämna bort barn för att tas om hand med skattemedel medan du är ute och cyklar...
Men det kanske var ett helt privat dagis utan skattemedel.

Inte heller intresserad av din livshistoria men hoppas du kan inse att det sticker i ögonen på oss andra som de facto just sponsrat din träningsrunda.

Och ja, jag har barn, och nej jag har aldrig lämnat dem på förskola för att träna själv.

No matters hans orsak till att lämna barnet på dagis. Är man arbetslös har man fortfarande dagistid. Släpp det och ge killen en klapp på axeln (mina skattepengar går gärna till din dagisplats)

Fridens liljor till er alla :)

Faktum är att när jag får barn ska jag anlita en barnvakt och belasta skattesystemet med att föra Rut-avdrag så min tjej kan göra vad hon själv vill när jag är ute och tränar. Bara för att jag kan och har råd :)

Skogling skrev:
> Alla som skriver här då? Rapporterar ni till
> lönetanten?

Jag har en sån där klocka som schackspelare använder. Trycker på knappen när jag alt-tabbar mellan Happy och Excel.

/Johan

Sälj Reign:en till en skattebetalare, så den inte bara står och samlar damm nu när du träffat en ny kärlek.

Senast ändrad:
Tänk på alla barn i fattiga länder som inte fick någon barnvakt bara för att du var ute EN TIMME I SKOGEN!!!

Jag tycker att diskussionen är intressant. Hur fungerar det om du är i tjänst, men inte jobbar? Att det så att säga är arbetsgivaren som man stjäl tiden av.

Intressant ja men inte i min RR kanske? ;-)

Men såhär är det. Jag är arbetssökande, frun studerar 100%
Vi har även en liten plutt på 7 månader.

I nacka har man rätt till 25h dagistid. Vi betalar för denna tid.
Kommunen är infad om att jag söker jobb och frun studerar och har godkänt detta.

Så då vet ni :-)

Men ja, bunkern nästa!

Välkommen tillbaka thumper. Snygg hoj.

Nu är ju inte förskoleverksamheten enbart lägga pärlplatta och sjunga Lilla snigel, utan precis som all annan skola läroplansstyrd med kunskapsmål som ska uppfyllas. Läroplanen innefattar givetvis även de barn som har småsyskon hemma.
Om ts och bättre hälft dessutom har möjligheten att själva förlägga tilldelad tid
förstår jag inte vad vissa klagar på.

frippegubben skrev:
> Nä, det behövs inte. Det finns säkert bra skäl
> att det funkar att göra så som jag förträngt.
>
> Om jag minns rätt har man väl rätt till 3
> timmar/per dag om man är barnledig med annat barn
> eller arbetslös. Så nåt sånt är säkert ok.
> Det lät bara lite provocerande när du skrev det.
> Jag minns en massa snack från vår kommun där
> man knappt fick ta en snabbis in på ICA (alltså
> typ två pkt mjölk, inte veckohandling) utan det
> var raka vägen från jobbet till dagis som
> gällde.

Hur fan kan man bli provocerad av detta?

Ja jösses. Jag har ju alltid anat att jag är en dålig människa men nu är det väl bevisat då. I tisdags insåg jag att väderprognosen och jobbkalendern inte skulle lämna mycket utrymme för cykling resten av veckan så 14.45 kastar jag mig i bilen och strax efter tre rullar jag över träbron till reservatet. Hemma en timme senare efter en härlig och rätt hård cykling och 16.15 står jag nyduschad på dagis och hämtar barnen, precis på vanlig tid. Jobba kunde jag göra när barnen somnat.

Det kallas flextid och är mig veterligen sanktionerat av både arbetsgivaren, facket och hsb hemma. Men nu vet jag bättre. Inte av happy...

Det känns iallafall skönt att jag inte blir ensam på Kumla.

Skön RR.

thumper skrev:
> Intressant ja men inte i min RR kanske? ;-)
>
> Men såhär är det. Jag är arbetssökande, frun
> studerar 100%
> Vi har även en liten plutt på 7 månader.
>
> I nacka har man rätt till 25h dagistid. Vi
> betalar för denna tid.
> Kommunen är infad om att jag söker jobb och frun
> studerar och har godkänt detta.
>
> Så då vet ni :-)
>
> Men ja, bunkern nästa!

Om du är jefligt duktig snickare (då menar jag verkligen duktig) & van med ackord/nyproduktion kan du skicka mig ett PM så löser jag ditt problem med arbetslösheten.

Jag får nog också åka till Kumla, det är till och med så illa att min arbetsgivare ger mig 1h friskvård på betald arbetstid. Nu dog det nog en paragrafryttare eller två i en hjärtinfarkt...

kontorsråttan skrev:
> Ja jösses. Jag har ju alltid anat att jag är en
> dålig människa men nu är det väl bevisat då.
> I tisdags insåg jag att väderprognosen och
> jobbkalendern inte skulle lämna mycket utrymme
> för cykling resten av veckan så 14.45 kastar jag
> mig i bilen och strax efter tre rullar jag över
> träbron till reservatet. Hemma en timme senare
> efter en härlig och rätt hård cykling och 16.15
> står jag nyduschad på dagis och hämtar barnen,
> precis på vanlig tid. Jobba kunde jag göra när
> barnen somnat.
>
> Det kallas flextid och är mig veterligen
> sanktionerat av både arbetsgivaren, facket och
> hsb hemma. Men nu vet jag bättre. Inte av
> happy...
>
> Det känns iallafall skönt att jag inte blir
> ensam på Kumla.
>
> Skön RR.

Samma här, flextid är allt för bra! Skulle jag vilja cykla 8 tim en dag så kan jag göra det, bara jag får jobbet gjort en annan dag och i tid :)
Men tillbaka till dagisfrågan...

Som det även sas tidigare i tråden så har även dagis en läroplan som skall följas vilket följs upp på bla utvecklingssamtal. Vi kommer få tillökning snart och då kommer äldsta gå sina normala timmar på dagis/6-års för att han dels vill men även för det är grymt nyttigt ur det sociala aspekten och lärandet. Jag betalar även avgift för barnomsorg :)
Jag däremot kommer fortsätta att flexa mig runt på stigarna i skogen när jag kan :)
Så får nog signa upp mig till bunkern också...

Men synd att det ska finnas denna bitterhet, jag gläds åt de som lyckas få egentid utanför den allt för ofta fullspäckade vardagen.

För er andra så får ni gärna kika på -

Thumper - Snygg cykel!

Tillbaka
Topp