[RR] Enduro i Chamonix med UCPA

Gerald

Ny medlem
Jag åkte till Chamonix i början av augusti och tillbringade en fantastisk vecka med UCPA, ”Stage VTT Enduro”(VTT=MTB)(www.ucpa.com).
Bara miljön, alperna och Mont-Blanc, var värt resan.
Sen fick jag lära mig mycket teknik; bromsa rätt utan att förstöra spåren, åka mycket tekniskt och brant, svänga S-sväng i faller-man-dör-man-miljöer… Instruktören var mycket duktig - rajdkompis med Remy Absalon (Man får väl name-droppa!) – och hade en sjön rajdfilosofi och attityd.
UCPA centret var som vanligt bra. Cykeln var inte toppen (Vario Bomba RX) med absolut ok och fungerade bra för enduro/AM programmet. När det var dags att cykla kunde man lätt glömma cykeln… man hade mycket annat att tänka och koncentrera på.
Här kommer bara några bilder. Vill ni se flera följ gärna länken (Mer alpbilder än åkbilder).

http://picasaweb.google.com/gerald.guillon/MTBChamonixUCPA?feat=directlink

P1010839.jpg ht=725

P1010821.jpg ht=725

P1010801.JPG ht=451

Härligt att tänka sig hur det ska se ut på sommaren.
Spenderade vintern där nere.
Verkar vara värt att stanna över sommaren också.

Hur var åkningen Les Houches?

Provade ni LeTour, finns det något byggd där? Borde vara lagom lutning för en park där har jag tyckt när jag varit där på vintern.

detvetdu skrev:
-------------------------------------------------------
> Härligt att tänka sig hur det ska se ut på
> sommaren.
> Spenderade vintern där nere.
> Verkar vara värt att stanna över sommaren
> också.
>
> Hur var åkningen Les Houches?

Klart värt att vara i Chamonix på sommaren. Det finns mycket att göra där.
Les Houches verkar satsa mycket på bike park och DH. När vi var där höll de på att bygga en massa northshores med alla svåretsgrader (Det fanns tom en road gap). Det fanns riktiga tekniska spår mellan träden i den nedre delen av Les Houches.

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Provade ni LeTour, finns det något byggd där?
> Borde vara lagom lutning för en park där har jag
> tyckt när jag varit där på vintern.

Vi var flera gånger i Le Tour (Se bilderna på min picasa album).
Det finns ingen bike park i Le Tour; området har mer en Single-track profil.

Fi faen, Gerald, fi faen!

Det ser ju ut att ha varit huur mäktigt som helst, jobbigt att veta att jag valde bort alpcykling till förmån för "försök" till vågsurfing...:(
(men i.of.s blev ju floppen_7 (dottern min) glad, hon är ju måttligt road av att cykla)

[Semi-OT] Jag vet inte om du såg det (och om den fortfarande fins kvar) men det fins en sinnessjuk "skogs-bmx-dirt-knas"-bana lite dold inne i skogen bakom/nedanför dirtbanan som ligger nedanför helikopterplattan i Chamonix Le Praz. Jag har aldrig sett någon hoja där, men skulle betala vad som helst för att få se någon med skils göra det då den i mina ögon ser helt obegriplig ut.

(BTW; För den som planerar att cykla i Chamonidalen kan det vara kul att veta att det lilla tåget som går genom Chamonix dalen upp till Schweiz har plats för cyklar. Och att det är gratis att åka tåget om man har "Chamonix-turist-kortet" med sig - (det där kortet man ofta får från hotel och lägenhetsuthyrare, och som man aldrig fattar vad man skall ha till). Väldigt användbart om man heller cyklar nerför en uppför.)

Mamme1: En annan gang kanske. Surfing ar inte dalig heller.

Jonas: Nej jag har inte sett dirtbanan i skogen. Jag cyklade pa den vid an, och den hade en hel del rejala jumps. Tagetar bra men tar bara 5 cyklar at gangen. Men det finns ocksa nagra Chamonix bussar som ar anpassade for cyklar, och tar typ 15 cyklar; tva bussar pa morgonen och en eller tva pa eftermiddagen.

Underbart Gerald!

Fick sköna flashbacks från augusti 2008 när jag såg dina bilder! Jag var på vtt enduroresan då och allt var helt fantastiskt! Vi körde på meta 552 den gången :)

Borde ha åkt i år också...!

Tillbaka
Topp