[RR] [Enduro] Life in Sospel - <<Nu med FILM>>

c-oma

Ny medlem
Resan startade i lördags kl 20 och vi hade bara 186 mil framför oss. 20 timmar & 11 minuter tog det. Lite smått sega när vi kom fram efter vart vakna i typ 36timmar... Några fulöl o lite whisky senare sov man gött.

Vi har Ash som driver Trans Provance som guide med fru Melissa som shuttleservice i 5 dagar.

Sjukt gött väder med Frankrikes varmaste dag hittills i år. 23-25 grader. Inte mycket att klaga på där inte...

Tyvärr går det inte att placera bilder rätt från iPhone så ni får ta de för va de är.

Startade kl 10 imorse med uplift till en närliggande topp. Turen gick på magiska stigar in i Italien där vi handla lite käk med oss som vi satte i oss efter nästa uplift på en alptopp. Efter käket fick vi åka blandad kompott ner till Sospel. Så sjukt ball cykling!

<< EDIT...!
Uppdaterar här med lite film från veckan. Filmen var mest tänkt för eget bruk så den är 30 minuter lång...
Håll till godo! :
Kan inte bädda in så om något forumpro vill göra det så är det helt ok!
>>

Mer bilder kommer senare i veckan.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Senast ändrad:

JLarsson

Aktiv medlem
c-oma skrev:
-------------------------------------------------------
> Mer

Men är det verkligen nödvändigt? Det ser alldeles fantastiskt ut.

marran

Aktiv medlem
Nice, jag har en känsla av att Ash har "ganska" bra koll på stigarna i det området också :)

theBrand

Aktiv medlem
JLarsson skrev:
> c-oma skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mer
>
> Men är det verkligen nödvändigt? Det ser
> alldeles fantastiskt ut.

+1

c-oma

Ny medlem
marran skrev:
> Nice, jag har en känsla av att Ash har "ganska"
> bra koll på stigarna i det området också :)

He he kan man minst sagt säga. Den vi starta med idag, The Holy Trail har han o hans granne lagt 20 dagar på att röja fram. De hitta en karta från -60 talet där stigen var inritad. Inte rörd på typ 50 år! Första svenskarna att åka där var vi! :o)

c-oma

Ny medlem
Idag starta vi med en ny stig, The Holy Trail. Ash kom över en 50 år gammal karta där denna stig var inritad. Det var rena djungeln och totalt omöjligt att ta sig fram. Ash o hans granne la 20 dagar på att röja fram spåret... Seriösa pågar! Sanslös plats. Vägen upp är byggd av militären under första världskriget för försvar från Italinska gränsen. Någon dåre fick sen för sig att bygga ett hotell högst upp på toppen men detta blev aldrig färdigställt och har i decenier blivit stående i sitt förfall. Magisk plats! Helt enorm utsikt i alla vädersträck.
Spåret i sig är det absolut hårigaste jag kört hittills. Djävulskt brant till stor del, flera riktigt tuffa stenpartier och switchbacks off camber utan dess like.
Crashade rätt hårt efter en liten bit med en typ tre meters luftfärd med höftlandning. Aj! Kom senare ikapp Ash och försökte bestämt o fokuserat åka i hans tempo... Dumt! Crash igen o med blodet rinnande längs armen tog ja mig lugnt ner resten av biten...
Under eftermiddagen åkte vi 2 av specialsträckorna från helgens Enduro race. Dessa var de bästa trailsen hittills i min korta karriär. Sjukt bra underlag, lagom brant (behövde inte bromsa hela vägen ner...) o perfekt flowigt! Tyvärr kan jag inte presentera några bilder från eftermiddagen då ja körde GoPron på film-mode. Kanske en edit kommer framöver...

Nu är det till att ladda batterierna inför morgondagen. Goodnight!

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Senast ändrad:

Tomcaten

Aktiv medlem
Tuff bilresa. Vi åkte lite längre tror jag när vi åkte till alp-d huez fast det gick rätt bra med deras vägar där med en 6v gammal a6.

Ash's granne är väl dessutom Matt Wragg som är någon form av chefredaktör på Pinkbike, eller åtminstone redaktör.

Verkar trevligt det där.

c-oma

Ny medlem
MatteC skrev:
> Mer?

Kommer! Lite dåligt med tid. Måste mest cylla på dagarna o dricka öl på kvällen...

c-oma

Ny medlem
Luthman Photography skrev:
> Ash's granne är väl dessutom Matt Wragg som är
> någon form av chefredaktör på Pinkbike, eller
> åtminstone redaktör.
>
> Verkar trevligt det där.

Jepp de stämmer. Helt fantastiskt ställe de här. Kan varmt rekommendera ett besök! Jag kommer definitivt åka hit igen!

Kommer mer bilder imorgon o med tiden även lite video. Kommer dock ta ett tag att få filmen klar då de är ganska mycket att gå igenom.

Gonatt!

MatteC

Ny medlem
Jag ser på T-Ps hemsida att de rekommenderar ett hotel i Sospel för 55 euros. Bor ni där? Vet ni vad det finns för andra alternativ? Jag blir grymt sugen, det verkar ju hur bra som helst! Kan man hitta några stigar själv, eller är det guide hela tiden som gäller?

Htor

Ny medlem
Vi bor på hotellet.. Jättetrevliga ägare, engelsmän och dem fixar frukost och kvällsmat till oss, det är lätt värt 55€ per dag

c-oma

Ny medlem
MatteC skrev:
> Jag ser på T-Ps hemsida att de rekommenderar ett
> hotel i Sospel för 55 euros. Bor ni där? Vet
> ni vad det finns för andra alternativ? Jag blir
> grymt sugen, det verkar ju hur bra som helst! Kan
> man hitta några stigar själv, eller är det
> guide hela tiden som gäller?

Som Htor skriver så bor vi där. Skulle inte vilja bo här med familjen men med ett gäng polare funkar det perfekt. Mycke gästvänliga ägare, ett par i 60-65 års åldern från UK.
Maten smakar hur bra som helst o en Heineken kostar 1,5€. De heter typ, Auberge Point de Vieux eller nåt...

Jag kommer garanterat åka hit igen!

Klart de går att hitta själv men det är nog inte lätt och inte så effektivt. Plus att man då får trampa allt uppför vilket jag inte är så sugen på. Shuttleservice är ju grejen liksom! :o)

Htor

Ny medlem
binsell-gerdin skrev:
> Ujujuj, klart onödigt och vill-också-ha-skapande
> inlägg. Jag är ledig v 18. Nån som vill åka
> ner?

Styr upp i början/mitten på oktober så är jag på!! Typ tors-sön guidning (flyg ons-mån)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer